ساخت و ساز

آموزش رنگ آمیزی درب و پنجره فلزی

درها و پنجره‌ها از جمله‌ اجزای اصلی موجود در خانه‌ها هستند که شکل و رنگ مناسب آن‌ها نقش مهمی در زیباتر دیده شدن خانه‌ها دارد. در واقع، می‌توان این‌ اجزا را جزو دکوراسیون داخلی خانه تصور کرد. باید رنگ مناسبی برای در و پنجره‌تان انتخاب کنید تا با سایر اجزای موجود در خانه متناسب باشند. اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، در ادامه مواردی برای شما آماده کرده‌ایم.
رنگ آمیزی درب و پنجره شاید به نظر کار ساده‌ای باشد، اما مانند هر کار دیگری فوت و فن‌‌های خاص خودش را دارد که در زیبایی و تمیزی کار نقش بسزایی ایفا می‌کنند بخصوص اگر نمای آن به سمت حیاط خانه ویلایی است.

آموزش رنگ درب و پنجره ‌فلزی

اگر قصد رنگ کردن درب و پنجره خود را دارید، باید بدانید رنگ کردن درب و پنجره‌های فلزی با رنگ کردن دیوار یا هر جای دیگری در یک ساختمان کاملاً متفاوت است. فرقی نمیکند قصد دارید درب ورودی را نقاشی کنید یا حفاظ پنجره ها، برای انجام این کار علاوه بر داشتن اطلاعات کافی باید لوازم مورد نیاز خود را نیز تهیه کنید، علاوه بر این دو مورد باید با دقت و ظرافت بیشتری این‌کار را انجام دهید.
درب و پنجره‌های فلزی برخلاف درب و پنجره‌های چوبی در مقابل رطوبت و آب حساس هستند و به اصطلاح زنگ می‌زنند، به همین علت در رنگ آمیزی آن‌ها باید اصول کار رعایت شود تا نتیجه بهتری بگیرید و بعد از مدتی رنگ مورد نظر کیفیت و زیبایی خود را از دست ندهد.

لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی درب و پنجره

  • رنگ آستری
  • ضد زنگ
  • سمباده
  • قلمو نازک و پهن
  • غلطک کوچک
  • رنگ

انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره

انتخاب رنگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل رنگ آمیزی است. شما باید ابتدا به هارمونی و تناسب رنگ درب و پنجره با کل ساختمانی که قصد دارید درب و پنجره‌های آن را رنگ کنید، توجه داشته باشید، زیرا انتخاب رنگ نامتناسب نتیجه‌ کار را خراب خواهد کرد.

علاوه بر این باید رنگ متناسب با جنس درب و پنجره‌ خود انتخاب کنید. شرکت‌های سازنده‌ی رنگ، رنگ‌های متفاوتی با توجه به جنس‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند که هر کدام دارای فرمول خاصی هستند و بهتر است هر رنگی متناسب با جنس محل خود مورد استفاده قرار گیرد.
برای مثال اگر قصد رنگ زدن درب حیاط را دارید که آهنی یا فلزی هستند، رنگ‌های خاصی در بازار موجود است که باید هنگام خرید به این امر دقت فرمایید.
همچنین باید دقت کنید که درب و پنجره‌ها به علت عبور و مرور و استفاده زیاد زود کثیف می‌شوند و نمای زشتی به خود می‌گیرند، پس بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که قابلیت شست‌وشو داشته باشند، به این نوع رنگ‌ها، رنگ‌های روغنی می‌گویند.
بهترین نوع رنگ برای نقاشی در و پنجره، رنگ‌های روغنی هستند.
البته باید بدانید که دو نوع رنگ روغنی مات و براق در بازار وجود دارد. رنگ روغنی مات برای دیوار بوده و برای نقاشی در و پنجره از رنگ روغنی براق استفاده می‌شود.

آموزش رنگ آمیزی درب و پنجره فلزی


رنگ روغنی براق خیلی سریع عیب‌ها را می‌پوشاند و علاوه بر آن، قابل شست‌وشو است. البته نقاش‌ها برای این‌که جلوه بهتری در رنگ ایجاد کنند، از ترکیب رنگ‌های روغنی و مات با نسبت ۳ به ۱ استفاده می‌کنند، یعنی به ازای هر ۳ کیلوگرم رنگ روغنی، از ۱ کیلوگرم رنگ مات هم استفاده می‌کنند.
این کار علاوه بر ایجاد نمایی بهتر، سرعت اجرای نقاشی را بالا می‌برد و تعداد دفعات مورد نیاز برای رنگ آمیزی را کاهش می‌دهد.

تمیز کردن محل رنگ آمیزی پنجره آهنی

برای این‌که رنگ شما به خوبی روی محل مورد نظر کشیده شود، بهتر است قبل از انجام عمل رنگ آمیزی محل مورد نظر را با پارچه یا گونی تمیز کنید تا گرد و غبار از روی سطوح پاک شده و رنگ به خوبی روی سطح بخوابد و حالت کثیفی پیدا نکند.

نحوه‌ رنگ آمیزی درب و پنجره آهنی و فلزی

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ابتدا باید رنگ مناسب را انتخاب کنید و بعد از تمیز کردن محل مورد نظر، برای این‌که نتیجه بهتری بگیرید از رنگ آستری استفاده کنید و محل‌هایی که زنگ زده و برجستگی یا پوسته پوسته شده‌اند را سمباده کشی کنید، تا سطحی صاف و یکدست برای رنگ آمیزی داشته باشید.
سمباده را در داخل ظرف آب خیس کرده و سپس بر روی برآمدگی‌های سطح کار بکشید تا برآمدگی و عیوب سطح برطرف شوند. اگر درب منزل و پنجره اتاقتان نو است، پیشنهاد می‌کنیم قبل از نقاشی یک تا دو مرتبه سطح را ضد زنگ بزنید.
در بعضی موارد استفاده از بتونه کاری قبل از رنگ آمیزی نتیجه مطلوبی به شما خواهد داد زیرا بتونه موجب پر شدن درزها و ترک‌های موجود در درب و پنجره خواهد شد. بعد از انجام مراحل بالا می‌توانید رنگ آمیزی خود را شروع کنید.


دقت کنید رنگ را شل یا سفت نگیرید. برای این کار قبل از زدن رنگ آن را روی یک سطح دیگر تست کنید تا شره نکند یا گوله گوله نشود، سپس آن را روی سطح اصلی بزنید. برای اینکه رنگ یکنواخت و خوبی به‌ دست آید، بهتر است یک‌بار رنگ نزنید. برای این کار ابتدا رنگ اولیه را بزنید و اجازه دهید کاملاً خشک شود سپس دوباره رنگ آمیزی را انجام دهید، یعنی دو بار متوالی رنگ بزنید تا پوشش خوبی داشته باشد و دیرتر کیفیت خود را از دست دهد.

مراحل رنگ آمیزی درب و پنجره آهنی و فلزی

  1. تمیز کردن محل رنگ با پارچه یا گونی
  2. زدن ضد زنگ
  3. زدن رنگ آستری بر روی محل مورد نظر
  4. بتونه کاری کردن
  5. سمباده کشی
  6. رنگ آمیزی کردن محل مورد نظر

نکات مهم رنگ زدن درب و پنجره

  • برای اینکه بتوانید رنگ آمیزی تمیزی داشته باشید بهتر است قسمت‌های دستگیره و شیشه‌ای درب و پنجره‌ها را با روزنامه به خوبی بپوشانید تا موقع رنگ آمیزی کثیف نشوند.
  • اگر درب و پنجره نصب نشده باشند رنگ آمیزی آن راحت‌ٰتر و بهتر خواهد بود و نتیجه بهتری خواهد داشت.
  • در رنگ کردن دقت کنید تنها با یک قلم مو کار نکنید بهتر است چند قلم مو در سایزهای مختلف در دست داشته باشید تا رنگ را به خوبی پخش کرده و تمام نقاط محل مورد نظر آغشته به رنگ شود.
  • از خشک شدن رنگ درب یا پنجره قبل از نصب کردن آن در جای اصلی مطمئن شوید.
  • برای درب نقاطی از خانه که در معرض رطوبت بیشتری هستند مانند درب دستشویی و حمام از رنگ‌های ضد زنگ و قابل شستشو استفاده کنید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از رنگ‌های دیگر مثل رنگ اکریلیک برای نقاشی در و پنجره مناسب نیست. این رنگ‌ها بر پایه‌ی آب هستند و آب را به خود جذب می‌کنند در نتیجه استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث زنگ زدگی چارچوب‌های فلزی یا پوسیدگی قاب‌های چوبی شود.
  • به حرکت دست‌ها و ثابت بودن آن‌ها دقت داشته باشید. در نقاشی در و پنجره همیشه با شره رنگ مواجه هستید که در آن، رنگ مانند اشک به پایین سرازیر می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، قلم باید سریع روی در و پنجره کشیده شود تا شره کردن رنگ اتفاق نیفتد. اگر دیر بجنبید، پس از خشک شدن رنگ شاهد اشک‌های رنگ به جای مانده روی در یا پنجره باقی خواهید بود.
  • چهارچوب ها، نرده ها، درب پارکینگ خانه، درب منزل و درب فرفوژه همه جز دربهای فلزی و آهنی هستند که از روش‌های ذکر شده می‌توانید استفاده کنید.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا