دکوراسیونفروشگاه ساختمان

عایق صدا چیست

هنگام زندگی در آپارتمان، ممکن است صداهای آزاردهنده زیادی مثل صدای خودروی حمل زباله و سیستم صوتی پر سر و صدای برخی خودروها را بشنویم. این صداهای گوش‌خراش و آزاردهنده به بخشی از زندگی آپارتمانی تبدیل شده‌اند. با این وجود، می‌توانیم با عایق صدا کردن خانه یا حداقل بخش‌هایی از آن، حجم قابل‌توجهی از این سر و صدا را کاهش دهیم. عایق صدا کردن اگر به شکلی کاملاً حرفه‌ای انجام شود، فرآیند پرهزینه‌ای خواهد بود، اما می‌توانیم با چند ترفند ساده، محیط خانه را عایق و از ورود سر و صداهای اضافی و آزاردهنده جلوگیری کنیم. در این مطلب می‌خواهیم برخی ترفندهای ساده برای عایق صوتی اتاق‌ها و خانه یاد بگیریم.

۱. در ورودی را در برابر ورود جریان باد و هوا مقاوم کنیم

اگر هنگام استراحت در پذیرایی، صدای گفت و گوهای همسایه روبرویی را می‌شنویم، احتمالاً حفره‌های هوایی زیادی در در ورودی خانه‌مان وجود دارد. مهر و موم کردن این حفره‌ها می‌تواند باعث کاهش سر و صدا شود. صدا همراه با هوا به یک محیط وارد می‌شود و اگر حفره‌ای می‌بینیم که از درون آن نور دیده می‌شود، مطمئن باشیم که همراه با نور، سر و صدای اضافی هم به خانه‌مان خواهد آمد.
اگر فضای خالی زیادی در زیر در آپارتمان وجود دارد، می‌توانیم از یک درزگیر مخصوص درهای ساختمانی برای پوشاندن این فضا استفاده کنیم. علاوه بر آشغال‌گیر، درزگیرهای مختلفی هم برای درهای ورودی وجود دارند. فقط حواسمان باشد که برای هر کدام، مدلی را انتخاب کنیم که از نوار پلاستیکی ضخیمی بهره ببرند. اگر پس از نصب آن‌ها، در به صورت کامل بسته نمی‌شود، از کف مخصوص ضدهوا و باد در دور تا دور باقی در استفاده کنیم.

عایق صدا

۲. از پرده‌های مخصوص در استفاده کنیم

اگر از پرده‌های سنگین و تیره برای پوشاندن در ورودی استفاده کنیم، یک لایه ضدصدای دیگر نیز به آن اضافه کرده‌ایم. این پرده‌ها هر وقت که بسته باشند، می‌توانند مانع محکمی برای ورود سر و صدای اضافی از بیرون ساختمان محسوب شوند. انتخاب پرده مناسب که بتواند از ورود هرگونه صدای بیرونی جلوگیری کند نیز یکی از راه‌هاست.

۳. درهای اتاق‌خواب‌ها را عایق صدا کنیم

همانند در ورودی، درهای داخلی آپارتمان هم می‌توانند سر و صدای زیادی را منتقل کنند. برای پوشاندن فضای زیر این درها، از درزگیر استفاده کنیم. می‌توانیم خودمان آن را درست کنیم. البته درزگیرهای مختلفی برای فروش هم وجود دارد که راحت‌ترین آن‌ها، با استفاده از نوعی کش پلاستیکی، به در وصل می‌شوند و لازم نیست با هر بار باز و بسته کردن در، درزگیر زیر آن را تنظیم کنیم.

۴. سر و صدای انعکاس‌شده را کاهش دهیم

صدا از روی سطوح سخت مثل دیوار، کف و سقف خانه منعکس شده و به سر و صدای درون یک اتاق اضافه می‌شود. برای کاهش انعکاس صدا، می‌توانیم دیوارها و حتی سقف را با یک سطح نرم بپوشانیم. در این صورت، سر و صدای بیرون از ساختمان یا درون آن مثل صدای جاروبرقی، منعکس نمی‌شود. از یک قالیچه پشمی برای پوشاندن سقف استفاده کنیم. برای پوشش دیوارها هم از کفپوش‌های کوچک لاستیکی استفاده کنیم تا علاوه بر کاهش انعکاس صدای داخل واحد، از ورود سر و صدای اضافی خارجی هم جلوگیری کنیم.

عایق صدا چیست

۵. یک لایه ضخیم زیر فرش‌ها قرار دهیم

همه ما می‌دانیم که برای کف خانه، هیچ‌چیزی به خوبی یک فرش یا قالی نمی‌تواند صدای ترافیک و بیرون ساختمان را به خود جذب کند. البته یک ترفند دیگر هم برای کاهش صدا در این قسمت وجود دارد و آن این است که زیر خود فرش‌ها هم می‌توانیم یک پد یا لایه ضخیم دیگر مثل موکت قرار دهیم تا قدرت کاهش صدای آن، دو برابر شود.

۶. از یک کتاب‌خانه استفاده کنیم

اگر دیوارهای خانه‌مان نازک هستند و صدا به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند، بهتر است از وسیله‌ای مانند کتاب‌خانه که بتواند کل آن دیوار را بپوشاند استفاده کنیم. با اضافه کردن اجسام مختلف در برابر دیوار، می‌توانیم از رد شدن صدا جلوگیری کنیم. تا حد امکان، هیچ حفره یا فضای بازی نباید بین دیوار و کتاب‌خانه باشد تا کتابخانه بتواند نقش عایق صدا را ایفا کند.

۷. پنل‌های آکوستیک را بررسی کنیم

اگر سر و صدا بیش از حد است و با وجود استفاده از تمام ترفندها، هنوز هم صدای اضافی و آزاردهنده زیادی می‌شنویم، بهتر است به سراغ پنل‌های آکوستیک برویم. این پنل‌ها به دیوار آویخته می‌شوند. البته پنل‌های آکوستیک هم انواع مختلف دارند و بعضی از آن‌ها برای جلوگیری از انعکاس صدای داخلی طراحی شده‌اند و بعضی دیگر، مانع به شدت موثری برای ورود صدا از منابع خارجی هستند. چگالی هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت است و بسته به محیط و حجم صدایی که وجود دارد، باید پنل آکوستیک با چگالی مناسب برای آن فضا را خریداری کنیم.

۸. پرده‌های ضدصدا نصب کنیم

پرده‌های عایق صدا متنوعی برای پنجره‌ها وجود دارند که مانع ورود سر و صدای اضافی از فضای خارج آپارتمان می‌شوند. البته این پرده‌ها نسبتاً سنگین هستند. به عنوان مثال، یک پرده ضدصدا یا آکوستیک برای یک پنجره سایز متوسط، ممکن است نزدیک به ۷ کیلوگرم باشد. اکثر آن‌ها نیز فقط به صورت صاف قرار می‌گیرند و امکان باز و بسته کردن آن‌ها وجود ندارد. البته پرده‌های ضدصدایی هم وجود دارند که برای پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شوند و می‌توانیم آن‌ها را روی ریل مخصوص خود حرکت دهیم.

۹. از پنجره‌های دوجداره استفاده کنیم

همان طور که گفته شد، استفاده از پرده‌های ضدصدا منجر به بسته شدن ویوی بیرون خانه می‌شود. اگر می‌خواهیم سر و صدای اضافی را در فضای خارج از آپارتمان نگه داریم، اما دوست نداریم که ویوی پنجره‌مان مسدود شود، می‌توانیم از بهترین پنجره دو جداره موجود در بازار  استفاده کنیم. امکان نصب آن‌ها روی پنجره‌های فعلی نیز وجود دارد. این شیشه‌ها عایق صدا هستند و به نوعی طراحی شده‌اند که مانع ورود کوچک‌ترین هوای اضافی می‌شوند و می‌توانند تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر، از ورود صدای اضافی بیرون از ساختمان جلوگیری کنند.

در پایان یادمان باشد که در زمان خرید یا اجاره خانه به ویژگی‌های ساختمان و وضعیت آن از نظر عایق‌بندی صوتی دقت کنیم. به این ترتیب می‌توانیم تغییرات لازم را قبل از نقل مکان به خانه جدید انجام دهیم.

تحریریه شرک محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا