بازسازی

بازسازی ساختمان قدیمی 1402

بازسازی ساختمان شاید خیلی مهم به نظر نرسد اما خانه‌های جدید حس تازگی و درخشش مخصوص خود را دارند که این حس در گذر زمان از بین می‌رود. اگر می‌خواهیم با گذشت هر سال، همچنان حس جدید و تازه بودن را از خانه‌مان دریافت کنیم، باید وظایف نگه‌داری و محافظت از آن را به دقت انجام دهیم. با استفاده از چند ترفندی که در این مطلب معرفی خواهیم کرد، می‌توانیم حس نو و تازه بودن را به خانه قدیمی خود بدهیم.

۱. نظافت مرتب و منظم

کارهای عادی نظافت مثل گردگیری و تی کشیدن بسیار مهم هستند، اما برای این که خانه‌مان واقعا براق و جدید به نظر می‌رسد، باید نظافت عمیق‌تری داشته باشیم.
به عنوان مثال، حداقل یک بار در هر فصل موکت‌ها و فرش‌هایمان را شست‌وشو دهیم و فراموش نکنیم که مبلمان را هم در همین زمان، با استفاده از جاروبرقی تمیز کنیم. هنگام گردگیری، بخش‌های دور از دسترسی مثل سقف، گوشه‌های دیوار و داخل کابینت‌ها را فراموش نکنیم. علاوه بر کارهای ساده‌تر، نظافت بخش‌های فراموش‌شده را هم انجام دهیم تا خانه‌ای تمیز و براق داشته باشیم.

۲. درزگیری کف و بازسازی ساختمان

وقتی که کف خانه ما برای اولین بار ساخته می‌شود، لایه‌ای شبیه به نوعی آستر و درزگیر دارد که این لایه در طول زمان و با شست‌وشوی مداوم از بین می‌رود. این ماده برای اکثر سطوح سخت کف خانه مثل کاشی، چوب سخت، وینیل و کف‌پوش لینولئوم ساخته می‌شود. برای بازسازی ساختمان به جای تعویض کف‌پوش خانه، باید هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار این ماده را حذف و لایه جدیدی روی سطح کف خانه بگذاریم.
البته این فرآیند ممکن است سخت و طاقت‌فرسا باشد، اما نتیجه آن بسیار باارزش است و باعث بهبود ظاهر کلی خانه می‌شود.

۳. بازسازی ساختمان با رنگ‌آمیزی دوباره

سطوح زیادی در خانه ما وجود دارد که نیازمند رنگ جدید هستند. دیوارهای خانه پس از چند سال به این حالت تغییرشکل می‌دهند و کابینت‌ها نیز ممکن است پس از یک دهه به رنگ جدید احتیاج داشته باشند.
می‌توانیم هر اتاق یا هر بخشی از خانه را بر اساس تقویم و برنامه خودمان رنگ کنیم یا با استخدام نقاشان حرفه‌ای ساختمان، کار را به آن‌ها بسپاریم. برای این که رنگ‌ها دوام بیشتری داشته باشند، بهتر است از یک پالت رنگ طبیعی استفاده کنیم. رنگ‌های برجسته و نامتعارف ممکن است سریع‌تر قدیمی شوند و لایه براق خود را از دست بدهند.

۴. نظم و ترتیب بخشیدن به لوازم اضافی

هر چقدر که بیشتر در خانه‌ای بمانیم، لوازم و تزیینات اضافی بیشتری هم در خانه جمع خواهد شد. اکثر خانه‌های جدید به دلیل این که لوازم چندانی در آن‌ها قرار دارند، حس تازگی و جذابی دارند. برای بازسازی خانه و این که خانه قدیمی ما هم حس تازه و نویی از خود بدهد، باید لوازم اضافی را تا جایی که می‌توانیم مرتب کنیم و برای آن‌ها جای مناسبی داشته باشیم.
این کار را به دو شکل می‌توانیم انجام دهیم. روش اول به صورت زمان‌بندی‌شده است. می‌توانیم دو وعده یا زمان خاص مثل عید سال نو و پاییز را در طول سال انتخاب کنیم. در این اوقات، لوازم غیرضروری و اضافی خانه را جمع کنیم و تصمیم بگیریم که سرنوشت هر کدام از آن‌ها چه خواهد بود.

روش دیگر این است که این کار را به صورت مداوم و مثلاً هر هفته جمعه انجام دهیم. می‌توانیم قوانین مخصوص آن را هم ایجاد کنیم. به عنوان مثال، هیچ وسیله جدیدی نمی‌تواند وارد خانه شود مگر این که یک وسیله قدیمی و اضافی دیگر از خانه بیرون برود. فرقی نمی‌کند که از چه روشی استفاده کنیم، مهم این است که این کار بااهمیت را تا جایی که می‌توانیم به شکل منظمی انجام دهیم و تکرار کنیم.

۵. نگه‌داری مناسب از سیستم‌های تهویه هوا

گرد و خاک با جمع شدن روی تقریباً همه‌چیز، باعث می‌شود که حتی یک خانه جدید هم بسیار قدیمی به نظر برسد. سیستم تهویه هوا بزرگ‌ترین منبع پخش گرد و خاک در سطح خانه است. برای حل این مشکل، باید ورودی‌های هوای این سیستم‌ها را به صورت مرتب تمیز کنیم و هر ماه، با تعویض فیلترهای آن باعث شویم که جریان هوا و انرژی، موثر و تمیز باقی بماند. بهتر است که سالی یک یا دو بار، از یک متخصص سیستم‌های خنک کننده/گرم کننده هوا نیز کمک بخواهیم که داخل آن را هم تمیز کند و نگاهی به لوله‌کشی‌های آن بیندازد، با این کار یکی از مراحل بازسازی خانه را به راحتی انجام داده‌ایم.

بهترین راه برای بازسازی خانه و این که خانه قدیمی ما حال و هوای خانه‌های جدید را داشته باشد این است که وظایف مربوط به نظافت و نگه‌داری آن را به شکل منظم و مرتب انجام دهیم. اگر از یک برنامه ثابت که شامل کارهای نظافت ذکرشده باشد پیروی کنیم، می‌توانیم تا سال‌ها از حس نو و تازه بودن خانه‌مان لذت ببریم.

با شرکت محوطه سازی به روز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا