وکالت

نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

بسیاری از ما از بندها و قوانین قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان اطلاعی نداریم و فقط قرارداد را امضا می‌کنیم؛ در صورتی که مبنای بررسی دادخواست شکایت در صورت بروز مشکل در بحث اجاره، اجاره نامه و بندهای آن است؛ برای مثال اگر خودرو داریم باید تکلیف آن را در قرارداد مشخص کنیم بنابراین لازم است که از تمامی مفاد اجاره نامه اطلاع داشته باشیم. در ادامه به بررسی چند بند اصلی قولنامه اجاره خانه می‌پردازیم.

آشنایی با نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

ماده ۱: طرفین قرارداد

تمامی مشخصات شناسنامه‌ای طرفین قرارداد مانند اسم، فامیل، شماره شناسنامه و … باید به طور دقیق در قرارداد معاملات ذکر شود و اگر یکی از طرفین قصد دارد به صورت وکالتی اقدام به عقد قرارداد اجاره کند، لازم است که هم مشخصات وکیل و هم موکل به طور کامل در فرم اجاره ذکر شود.
نکته: در وارد کردن اطلاعات مربوط به موجر و مستأجر در قولنامه اجاره خانه دقت کافی داشته باشید. از صحت مدارکی که طرف مقابل شما ارائه می‌دهد، اطمینان حاصل کنید.

ماده ۲: موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

این ماده شامل مشخصات مورد اجاره اعم از آدرس، مشخصات ظاهری، امکانات، کد پستی و مشخصات سند مالکیت است که به طور صحیح باید در قولنامه اجاره خانه یا اجاره نامه ذکر شود.
نکته: در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک حتماً مدارک مالک را به طور دقیق بررسی کنید تا از مالکیت او مطمئن شوید.

ماده ۳: مدت اجاره

در این بند مدت زمان اجاره، تاریخ تحویل و تاریخ پایان قولنامه اجاره خانه آورده می‌شود.
نکته ۱: در صورتی که تاریخ عقد قرارداد و پایان قولنامه اجاره خانه در متن آن ذکر نشده باشد، قرارداد فاقد اعتبار بوده و فسخ شده تلقی می‌شود.
نکته ۲: اگر مالک واحد مسکونی مورد اجاره را دیرتر تحویل مستأجر بدهد یا مبلغ ودیعه را دیرتر از موعد تعیین شده به او برگرداند باید به ازای هر روز، مبلغ خسارت عنوان شده در قرارداد را پرداخت نماید.
نکته ۳: مستأجر تا یک هفته بعد از مدت زمان تعیین شده در قولنامه اجاره خانه، زمان دارد تا ملک را تخلیه کند. اگر دیرتر از موعد، ملک را به مالک باز گرداند، باید در ازای هر روز مبلغ خسارت عنوان شده در قولنامه اجاره خانه را پرداخت نماید. حتی مالک این اجازه را دارد که مبلغ خسارت روزانه را از ودیعه کم و مابقی را به مستأجر برگرداند.
نکته ۴: در صورتی که در قولنامه اجاره خانه توافقی مبنی بر تخلیۀ پیش از موعد ذکر شده باشد، بنا بر توافق طرفین این امر صورت می‌گیرد و اگر هر یک از طرفین از زیر این توافق شانه خالی نماید، طرف دیگر می‌تواند برای تنظیم دادخواست شکایت به دادگاه مراجعه نماید.

ماده ۴: اجاره بها و نحوۀ پرداخت

در تعیین اجاره بها مواردی مانند امکانات ملک، دسترسی‌های شهری آن، وجود آسانسور (در ساختمان‌ها)، سن بنا، سطح فرهنگی و اجتماعی محله، منطقه و ناحیه، دسترسی به لوازم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و … مؤثر هستند و هر چه این امکانات بیشتر باشد، مبلغ اجاره‌بها بیشتر می‌شود.
نکته ۱: به امکانات ملک توجه کنید و دقت کنید تا پولی اضافه در برابر چیزی که وجود ندارد، از شما گرفته نشود.
نکته ۲: مستأجر موظف است تا مبلغ اجاره را در موعد توافق شده پرداخت کند و در صورتی که از این امر امتناع کند مالک می‌تواند هنگام پایان قرارداد میزان اجاره‌های پرداخت نشده را از مبلغ ودیعه کسر نماید و مابقی را به او بازگرداند.
نکته ۳: صورت پرداخت منظم اجاره توسط مستأجر و عدم ذکر هرگونه توافقی مبنی بر تخلیۀ پیش از موعد در قولنامه اجاره خانه، مالک به هیچ وجه نمی‌تواند مستأجر را به تخلیۀ پیش از موعد وادار کند.

ماده ۵: شرایط تسلیم عین مستأجر

این بند شامل تاریخی است که باید موجر ملک مورد اجاره را به‌صورت سالم و کامل تحویل مستأجر نماید و بلعکس.
نکته: در صورت وارد کردن هر گونه خسارتی به ملک از طرف مستأجر، او موظف به پرداخت خسارت بر طبق قرارداد نوشته شده در مشاور املاک خواهد بود.

ماده ۶: آثار قرارداد

۱- مستأجر حق اجاره دادن مورد اجاره (مسکونی یا مغازه) را به غیر ندارد.
۲- در مدت اجاره، ملک به طور کامل تحویل مستأجر بوده و مالک حق هیچ گونه دخالتی ندارد.
۳- در مدت قرارداد، تمامی هزینه‌های جزئی، مانند هزینه تعویض پوشال، پرداخت هزینه آب و برق و گاز و تلفن و فاضلاب شهری، هزینه عوارض پسماند سالیانه و سرویس دوره‌ای آسانسور، بر عهدۀ مستأجر است؛ اما هزینه‌های اساسی و کلی تر مانند ترکیدگی لوله‌ها، نصب دوربین مداربسته، ریموت کردن در پارکینگ، گل‌کاری باغچه‌ها، کف سابی پارکینگ و خرابی سیستم گرمایش و سرمایش بر عهده مالک است.
۴- قولنامه اجاره خانه بدون کد رهگیری و مهر و امضاء مشاور املاک دارای جواز کسب، فاقد اعتبار قانونی است.
۵- از قولنامه اجاره خانه دو نسخه توسط مشاورین املاک تهیه می‌شود که یک نسخه نزد مستأجر و نسخۀ دیگر در نزد مالک می‌ماند.

هزینه های ساختمان که بر عهده مستاجر است:

  • پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن واحد مربوطه
  • هزینه‌های جزئی مانند تعمیر قطعات، رفع چکه کردن شیر آب، شارژ ساختمان، سرویس آسانسور
  • خسارت‌هایی که مستاجر، باعث آن شده

هزینه های ساختمان که بر عهده مالک است:

  • تعمیرات اساسی و هزینه‌های کلی برای تعمیرات ساختمان. مثل تعمیر موتورخانه، خرابی کلی آسانسور، ایزوگام یا به طور کلی عایق بندی پشت بام، عوارض نوسازی شهرداری، هزینه‌های عمرانی
  • برخی تعمیرات دیگر مانند ترکیدن لوله، هزینه رفع مشکل فاضلاب و …

نکته: در صورتی که مالک در حین این مشکلات، امکان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشد، با هماهنگی مستاجر، هزینه از مبلغ اجاره کم می‌شود و در واقع این هزینه‌ها توسط مستاجر پرداخت می‌شود. اما این موضوع باید به توافق طرفین برسد.

نکته: قبل از نوشتن اجاره نامه، وسایل و تجهیزات خانه را به خوبی بررسی کنید تا اگر قرار است موردی از آن تعمیر شود، در قرارداد ذکر شود.

نمونه قرارداد اجاره خام در فایل پیوست آمده است:

قوانین فسخ قولنامه اجاره خانه


طبق قانون تمام اختیارات فسخ قرارداد از دو طرف گرفته شده است حتی اگر ضرر کرده باشند ولی اگر تقلبی در کار باشد فرد زیان دیده می‌تواند به استناد این تقلب دادخواست فسخ اجاره نامه را ارائه دهد که بهتر است این کار توسط مشاوران املاک انجام گیرد.
فسخ اجاره تنها در موارد خاص امکان پذیر است و اگر بدون دلایل قابل قبول قانونی باشد منجر به پرداخت خسارت می‌شود.

• امکان فسخ قولنامه اجاره خانه در شرایط زیر توسط مستأجر وجود دارد.

۱- در صورتی که خانه یا ملک استیجاری با شرایطی که در قرارداد نوشته شده منطبق نباشد.
۲- اگر حق فسخ اجاره توسط مستأجر به صورت دستی در توضیحات قرارداد ذکر شده باشد.
۳- اگر کل یا قسمتی از ملک خراب شود یا در معرض خراب شدن قرار بگیرد به نحوی که قابل تعمیر نباشد.
نکته: اگر مستأجر بنا به دلایلی بخواهد از ملک نقل مکان کند باید از سه ماه قبل موضوع فسخ اجاره را به مالک خبر دهد.

• فسخ قولنامه اجاره خانه در شرایط زیر توسط مالک ممکن است

۱- اگر مستأجر در پرداخت اجاره‌بها به مالک بد حسابی کند و یا اجاره‌بها را پرداخت نکند، به موجر حق فسخ اجاره داده می‌شود و موجر می‌تواند به دلیل عملی نشدن شروط قرارداد اقدام به فسخ اجاره نماید.
۲- اگر مستأجر بدون دریافت اجازه از مالک، ملک را به دیگری واگذار کند.
۳- اگر مستأجر مسکن را برای کارهای نامربوط مانند فعالیت‌های نادرست یا فعالیت تجاری عمده استفاده کند.
۴- مستأجر مسئول است که به مالک اجازه ورود به آپارتمان را به منظور مواردی مثل انجام تعمیرات بدهد. اگر وی بدون دلیل موجه از این کار خودداری کند و یا وظایفی که بنا به قرارداد استیجاری به وی محول شده را به درستی انجام نداده باشد، مالک حق فسخ اجاره پیش از موعد و یک طرفه را دارد.

قولنامه و متن تمدید قرارداد اجاره نامه

زمان اجاره‌ای که در مبایعه نامه یا قولنامه اجاره خانه درج می‌شود معمولاً یک سال است و با پایان یافتن این زمان، قرارداد میان مالک و مستأجر به خودی خود، فسخ می‌شود. اگر هر یک از دو طرف معامله قصد تمدید دارند لازم است قراردادی جدید نوشته شود. تمدید قولنامه اجاره خانه باید طبق اصول و قوانین کشور و با کمک مشاورین املاک انجام شود تا مالک و مستأجر در آینده دچار مشکل نگردند. هنگام تمدید قرارداد اجاره خانه ابتدا باید مشخص شود که قرارداد قبلی نیاز به تغییر دارد یا خیر. بعد از این که دو طرف به توافق جدید رسیدند، می‎توان متن تمدید قرارداد اجاره خانه را در پشت قولنامه اجاره خانه نوشته می‌شود و به امضای طرفین معامله و دو نفر شاهد می‌رسد.

نحوه تنظیم قولنامه اجاره خانه

قولنامه اجاره خانه، قراردادی دو طرفه و قانونی است که بین مالک و مستأجر برقرار می‌شود. این قرارداد مانند تمام قراردادهای دیگر اهمیت بسیاری دارد و نباید در تنظیم آن کوتاهی کرد. سعی کنید این قرارداد را به صورت رسمی و در دفاتر معتبر مشاور املاک انجام دهید و برای حذف هزینه حق الزحمه مشاورین املاک قولنامه اجاره خانه را به صورت دستی ننویسید؛ چون در صورت بروز هر گونه مشکلی امکان پیگیری قراردادهای دستی وجود ندارد.
امیدوارم آنچه که در این مطلب آورده شد تا حدی راهنمای شما برای تهیه قولنامه اجاره خانه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا