دکوراسیون

راهنمای انتخاب مبل راحتی و مدرن

امروزه تنوع فراوانی در لوازم منزل و دکوراسیون داخلی وجود دارد؛ مبلمان یکی از مهمترین عناصر و وسایلی است که در هر خانه و محل کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکات مهم و کلیدی در چگونگی انتخاب انواع مبلمان کلاسیک و مدرن متناسب با فضای خانه را مطرح کنیم.

آگاهی از سلیقه در هنگام مراجعه برای خرید مبلمان کلاسیک و مدرن

گام اول در خرید مبل، این است که از سلیقه خود کاملا آگاه باشید؛ شاید این امر در نگاه اول، ساده و پیش پا افتاده بنظر آید اما چنانچه در ابتدا نوع علاقمندی خود و سبک مبلمان مدنظر را مشخص نکنید، علاوه بر سردرگمی در انتخاب مدل مبلمان و هدر رفتن زمان فراوان، پس از خرید از انتخاب خود پشیمان خواهید شد.

انتخاب طرح مناسب مبلمان کلاسیک و مدرن

مبلمان‌های خانگی به دو طرح کلیِ کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می‌شوند؛ هر کدام از این طرح-ها دارای مدل‌های بسیار متنوعی در رنگبندی‌های مختلف هستند. با توجه به علاقه و سلیقه هر فرد به خرید مبل کلاسیک یا مبل مدرن، موارد مختلفی برای انتخاب رنگبندی و مدل مناسب مبلمان وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

درنظر گرفتن طرح و نقشه مکان قرارگیری مبلمان

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب نوع مبل، فضایی است که در اختیار دارید؛ متراژ، محل موردنظر جهت قرارگیری مبل، مسیر مشخص شده برای رفت و آمد، توجه به فضای اشغال شده توسط وسایل دیگر و همچنین محل قرارگیری در و پنجره‌ها در نوع مبلمان مناسب با آن فضا تاثیرگذار هستند. تعیین ابعاد و اندازه اتاق نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه برای انتخاب بهترین مدل مبلمان بسیار حائز اهمیت است.

توجه به تم اصلی دکوراسیون

مبلمان باید با توجه به ویژگی‌ها، مشخصه‌ها و رنگ‌های غالب در دیزاین منزل شما انتخاب شود. اگر تضاد و ناهمگونی مبل با سایر اجزا و وسایل خانه، زیاد و شدید باشد، جلوه خوبی نخواهد داشت. تضاد رنگی زمانی زیبا خواهد بود که در کل دکوراسیون از رنگ‌های متنوع استفاده شده باشد؛ در این حالت نیز باید طرح‌ها و سبک وسایل و مبلمان با یکدیگر همخوانی داشته باشند. بعلاوه رنگ‌های شاد و متنوع بیشتر در دکوراسیون مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنسِ متریال بکار رفته در مبلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ مبلهای چوبی، فلزی، mdf و… با تنوع فراوانی موجود بوده و هرکدام از آنها برای یک نوع دیزاین مناسب است.

پارچه مبلمان

علاوه بر طرح، پارچه مورد استفاده در مبل تاثیری اساسی در زیبایی آن دارد؛ رنگ، طرح و جنس پارچه باید با دکور خانه، دیزاین و سایر المان‌های منزل همخوانی و مطابقت داشته باشد.

سبک مبلمان کلاسیک یا مدرن

همانطور که ذکر شد، مدل‌های مختلف مبلمان در بازار وجود دارند که از جدیدترین آنها می‌توان مبل‌های مدرن، کلاسیک، سلطنتی، ال، راحتی، چستر، ایتالیایی، سلطنتی، استیل، ترک، فرانسوی، لاکچری و لاوست را نام برد.
قیمت ارزان یا گرانقیمت
تعرفه انواع مبلمان با توجه به کیفیت متریال، محل خرید، تعداد صندلی و نوع برند تعیین می‌شوند که طبیعتا هرچه به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده بروید با قیمت بالاتری مواجه خواهید شد.

مدل مبلمان کلاسیک و مدرن متناسب با فضای خانه

چنانچه فضای بزرگی در نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه دارید، می‌توانید از انواع مبلمان کلاسیک، راحتی و یا سلطنتی با توجه به دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. در این حالت، انتخاب‌های فراوانی در پیش رو دارید؛ پیشنهاد ما استفاده از دو یا سه ست مبلمان با کاربردهای مختلف است. مبل راحتی با کاناپه بزرگ برای استراحت و یا دورهمی‌های صمیمانه‌تر و مبلمان کلاسیک و استیل جهت مهمانی‌های رسمی‌تر مناسب هستند. همچنین با چیدمان مناسب می‌توان فضاسازی‌ کرد که توسط انواع میز و صندلی‌های ناهارخوری نیز می‌توان اینکار را انجام داد و بدون محدودیت در ابعاد و اندازه در بازار وجود دارند.

با توجه به متراژ کوچک بسیاری از آپارتمان‌ها بویژه در شهرهایی با جمعیت بالا، خرید مبل مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ مبل طرح ال و راحتی‌های جمع و جور مختص سالن‌های کوچک و متوسط با برندهای مختلف در بازار موجود هستند. همچنین صندلی‌های مبلی نیز در طراحی‌های جدید ویژه محیط‌های کوچکتر با استقبال فراوانی مواجه شده‌اند. برای منازل کوچک، بهتر است از مبلمان‌های نیم‌ست که بطور معمول ۵ نفره هستند، استفاده کرد تا هم فضای کمتری را به خود اختصاص دهند و هم پذیرایی بزرگتر دیده شود.

علاوه بر موارد فوق، توجه به رنگ نیز نکته بسیار مهم و قابل توجهی است؛ چنانچه فضای شما کوچک است، می‌توانید با انتخاب مبلمان با رنگ‌ سفید یا روشن، محیط را بزرگتر نشان دهید.

کاربرد مبلمان

شرایط زندگی و محیط خود را درنظر بگیرید؛ ظاهر شیک مبل بسیار مهم است اما از آن مهم‌تر سبک زندگی شما و حداکثر کارایی مبل است. چنانچه برای فضای آزاد از قبیل حیاط، آلاچیق، تراس و یا ایوان خود به دنبال خرید مبلمان و میز و صندلی هستید بهتر است دارای پارچه ضدآب، مقاوم در برابر نور آفتاب و گرد و خاک و همچنین جنس مقاوم باشند؛ اتاق نشیمن، محلی برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. بهتر است فضایی برای مبل راحتی درنظر گرفته شود و ترجیحا در مقابل تلویزیون قرار داده شود. در قسمت پذیرایی، مبلمان‌های کلاسیک و استیل پیشنهاد می‌شود؛ میز پذیرایی نیز باید همخوانی و تناسب با نوع مدل مبل را داشته باشد.

جنس مبل

مواد و متریال بسیار متنوعی برای ساخت مبل مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ انواع چوب‌های سخت شامل گردو، افرا، بلوط و راش، فلز و ترکیبی از چوب و رزین از جمله این مواد اولیه هستند. چنانچه از برندهای متفرقه و تولیدی مبل خرید کنید، امکان فروش مبلی از جنس رزین به جای مبل چوبی به شما بسیار زیاد است.
قسمت نشیمن مبل، چنانچه از فوم و اسفنج تهیه شده باشند، کیفیت و ماندگاری بیشتری نسبت به الیاف و ترکیبی از لایکو و فنر دارند.
رویه مبلمان با استفاده از انواع پارچه تهیه می‌شود؛ مخمل، کتان، چرم و… با رنگ‌های بسیار متنوع و نوع مات، براق یا تلفیقی از هردو در دسترس هستند. با توجه به دکوراسیون منزل یا محل کار، کاربرد موردنظر، بودجه و فضای مدنظر می‌توان یک، دو و یا ترکیبی از این پارچه‌ها را انتخاب کرد.

انواع مبلمان کلاسیک و مدرن جدید

مبلمان در چند گروه اصلی شامل مدرن، استیل، راحتی، سلطنتی و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام دارای مدل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی هستند. در ادامه به بررسی چند سبک مشهور در مبلمان و ویژگی‌های هرکدام از آنها می‌پردازیم:

مبل سکشنال (Sectional Sofa)

این مدل به مبل چندبخشی نیز شناخته می‌شود که دارای سه الی پنج بخش مجزا است؛ چیدمان این اجزا با توجه به سلیقه خریدار بوده و هرچه دارای اجزای بیشتری باشد، تنوع چیدمان نیز بیشتر خواهد بود. مبل L یا U مشهورترین طرح‌های این سبک هستند.

مبل چسترفیلد (Chesterfield)

این طرح از جمله مبلمان کلاسیک بشمار می‌رود که مهمترین ویژگی آنها فرورفتگی‌های چشمگیر و حالت دکمه‌ای این فرورفتگی‌هاست. هرچند که با انواع پارچه تولید می‌شود اما رویه چرمی آن، معروف‌تر و محبوبتر است. راحتی زیاد، رویه صاف و یکدست، پایه‌های کوتاه و دسته‌های بلند از ویژگی‌های آن محسوب می‌شوند.

مبل لاوسن (Lawson-style Sofa)

این مبلهای راحتی با کوسن‌ها و پشتی‌های بزرگ خود، جز مناسبترین گزینه‌ها برای داشتن یک مبلمان نیمه راحتی، نیمه استیل هستند.

مبلمان مدرن (Mid-century Modern)

طراحی این نوع مبلمان به دهه ۱۹۴۰ باز می‌گردد؛ خطوط ساده و صاف، طراحی مینیمالیستی، تنوع بسیار زیاد مدل، طرح، رنگ و مواد اولیه از شاخصه‌های آن است. این طرح احساس راحتی را در سطح بالایی القا می‌کند.

سبک انگلیسی

شاخصه اصلی این طرح در دسته‌های کوتاه و پایین‌تر از سطح استاندارد، تکیه‌گاه و پشت‌سری بلند، کوسن‌های زیاد و احساس راحتی است.

مبل بریج واتر (Bridgewater)

طراحی مدرن و در عین حال سلطنتی آن، ویژگی شاخص این سبک است. ترکیبی از احساس راحتی و دارا بودن تاج، طراحی منحصربفردی را در این مدل به وجود آورده‌اند.

تنوع مدل و قیمت مبلمان بسیار زیاد است؛ برای بهترین انتخاب و خرید مبلمان مناسب با محیط زندگی و کار خود، بهتر است بدون پیشینه ذهنی، آگاهی کامل از نیاز خود و همچنین تعیین بودجه راهیِ بازار نشویم. کیفیت مناسب، الزاما با پرداخت هزینه بالا به دست نمی‌آید. با اندکی صبوری می‌توان به مناسبترین گزینه برای شرایط خود رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا