دکوراسیون

راهنمای کامل نصب کاغذ دیواری

از قرن شانزدهم میلادی نصب کاغذ دیواری برای تغییر حال و هوای اتاق‌ها و رنگ و لعاب دادن به دیوارها مورد استفاده قرار می‌گرفت و حتی این روزها ما هم برای انرژی بخشیدن به اتاق‌هایمان این کار را انجام می‌دهیم. کاغذدیواری رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های متنوعی دارد و می‌توانید برای شاد کردن اتاق بچه‌ها یا اضافه کردن هارمونی رنگ به اتاق‌های کوچک از آن استفاده کنید.

اما بخش سخت ماجرا، نصب آن است که اگر درست انجام نشود همیشه یه کاغذ آویزان به دیوار یا لبه‌های باز شده از هم و تبله کرده مثل آینه دق جلویتان سبز خواهد شد. پیشنهاد نصاب‌های کاغذ دیواری معمولا این است که کاغذ دیواری مرغوب خریداری کنید و حتما کار را به آنها بسپارید. اما گاهی اجرت نصب از خود کاغذ دیواری بیشتر می‌شود بنابراین بد نیست که کمی تحقیق کنید و نحوه صحیح نصب و آماده کردن دیوارها را یاد بگیرید.

برای اینکه خیالتان راحت باشد که همه چیز را درست انجام می‌دهید می‌توانید کمی کاغذ دیواری بخرید و دیواری که خیلی جلوی چشم نیست را کاغذ دیواری کنید تا ببینید که از پس آن بر خواهید آمد یا خیر.

خرید و انتخاب کاغذ دیواری

قدم اول: اندازه بگیر

باید ببینید برای هر اتاق چقدر کاغذ دیواری احتیاج دارید. با یک متر، ارتفاع و عرض هر دیوار را اندازه بگیرید. اگر دیوارها مربعی شکل باشند می‌توانید عرض همه دیوارها را با هم جمع ببندید و مجموع آن‌ها را در ارتفاع یکی از آن ها ضرب کنید تا کل مساحت دیوارها را به دست بیاورید. سپس در فروشگاه مساحتی که هر یک رول پوشش می‌دهد را از روی جلد آن بخوانید و مساحت دیوارهای خانه را به آن عدد تقسیم کنید تا ببینید به چند رول احتیاج دارید تا لباسی زیباتر تن دیوارهایتان کنید. البته هنگام نصب همیشه به کاغذ دیواری بیشتری احتیاج پیدا می‌کنید چون باید طرح‌های روی دیوار را با هم هماهنگ کنید پس پیش‌بینی این موضوع را داشته باشید تا وسط کار دستتان در پوست گردو نماند. پیشنهاد می‌‌کنیم در هنگام محاسبه رول کاغذ دیواری بهتر است مقداری اضافه‌تر از مساحت اندازه‌گیری شده خرید کنید.

قدم دوم: جنسش باید خوب باشه

در انتخاب کاغذ دیواری دقت کنید که بافت کاغذدیواری لاکچری مناسب باشد. کاغذ دیواری جنس‌های مختلفی دارند. برای انتخاب از میان آن‌ها باید ویژگی‌های زیادی از جمله کاربرد و فضای اتاق را در نظر بگیرید. نصب بعضی از کاغذ دیواری‌ ها سخت‌تر است، در صورتی که بعضی از آن‌ها برای کسانی که بار اولشان است کاغذ دیواری می‌چسبانند هم راحت است.

کاغذ دیواری های پلاستیکی از همه متنوع‌تر و رایج‌تر هستند. این کاغذ دیواری‌ ها علاوه بر روش نصب آسان، به راحتی هم از دیوار کنده و جدا می‌شوند. کاغذدیواری‌های پلاستیکی یا کرباسی ضد رطوبت هستند و برای دیوار حمام و دستشویی بسیار مناسب‌اند. این نوع کاغذ دیواری چسب آماده دارند و به همین خاطر نصب و استفاده از آن ساده‌تر است.

کاغذ دیواری‌های برجسته، بافتِ طرحدار و پارچه‌ای دارند و به همین دلیل برای پوشاندن دیوارهایی که عیب دارد گزینه خوبی به حساب می‌آیند. خیلی راحت می‌توان روی این نوع کاغذ دیواری رنگ زد یا آن را هنگام نصب با خطوط هماهنگ کرد. همین خصوصیت باعث می‌شود بتوانید آن را در آینده تغییر دهید یا در خیلی از بخش‌های خانه از آن استفاده کنید.

نصب کاغذ دیواری پارچه‌ای دشوارتر است زیرا چسبی که در آن استفاده می‌کنید باید چسبندگی بیشتری داشته باشد. این کار زمان بیشتری می‌برد اما در عوض کنترلتان را در نصب بیشتر می‌کند. کاغذدیواری‌های پرزدار طرح‌های برجسته زیبایی دارند و زیبایی خاصی به خانه می بخشند اما در عین حال تمیز کردنشان هم بسیار سخت است.

قدم سوم: صد طرح و صد نقش

انتخاب طرح مناسب برای هر اتاق، اهمیت زیادی دارد. با اینکه نصب کاغذ دیواری طرحدار بیشتر طول می‌کشد، برای اینکه تم خاصی به اتاق‌ها بدهید کاربرد خوبی دارند. اگر بخواهید کاغذدیواری طرحدار انتخاب کنید باید حواستان باشد موقع نصب به هماهنگ کردن این نقش‌ها هم دقت کنید، وگرنه ظاهر اتاق به هم ریخته می‌شود. پس با استفاده از کاغذدیواری‌های نقش‌دار می‌توانید فضای اتاق را بزرگ‌تر جلوه دهید.

اگر بخواهید اتاقتان را پهن‌تر جلوه دهید باید از طرح‌های افقی استفاده کنید. اگر اتاقی بلند و باریک دارید، با نقش‌های افقی آن را صمیمانه‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد. از طرف دیگر اگر برای اتاق‌های خیلی مربعی هم طرح‌های افقی انتخاب کنید، مربعی‌تر به نظر می‌رسند و آن جلوه زیبای خود را از دست می‌دهند.

برای اینکه سقف بلندتر به نظر برسد باید از طرح‌های عمودی استفاده کنید و برای سقف‌های خیلی بلند باید با نصب طرح‌های افقی خطای دید به وجود بیاورید.

قدم چهارم: چسب‌خور‌های خوش قامت

نصب کاغذ دیواری آماده یا استیکر خیلی آسان‌تر است. می‌توانید کاغذ دیواری‌های آماده‌ای بخرید که پشتشان چسبی است و از هر نوع کاغذ دیواری دیگری نصب آسان‌تری دارند. برای نصب این نوع کاغذدیواری کافی است لایه پشت آن را بکنید و آن را محکم روی قسمتی که می‌خواهیم بچسبانید.

البته کاغذدیواری‌هایی هم وجود دارند که قبل از استفاده باید چسب پشت آن را فعال کنید. این کار معمولا با آب یا فعال‌کننده‌های دیگری که روی دستور عمل کاغذ دیواری نوشته شده انجام می‌شود.

برای نصب کاغذ دیواری‌ هایی که پشتشان کاغذی است باید به‌صورت جداگانه چسب بخرید. جنس این نوع کاغذ دیواری معمولا محکم‌تر و قیمتشان بیشتر است. همچنین نصب سخت‌تری دارند؛ بخصوص اگر بخواهید تنهایی این کار را انجام دهید.

آماده‌سازی دیوارها

قدم پنجم: کلید و پریز را دریاب

باید جریان برق را قطع کرده و با یک پیچ‌گوشتی پریزها را از دیوار جدا کنید. برای امنیت بیشتر خودتان و پریزها بهتر است روی پنل‌ها را با چسب برق بچسبانید و آن‌ها را کاملاً در بیاورید تا نتیجه کار هم تمیز از آب در بیاید. سپس روی اسکلت کلیدهای برق و پریزها را با تکه‌های نوار چسب کاملا بپوشانید. مخصوصا اگر برای فعال کردن چسب پشت کاغذدیواری از آب استفاده می‌کنید باید حتماً جریان برق قطع شده باشد تا از جرقه زدن پریزها جلوگیری کنید و جان خودتان را هم به خطر نیندازید.

قدم ششم: کهنه بشه دل‌آزار

اگر دیوار قبلا کاغذدیواری بوده باید آن را بکنید. ابتدا لبه‌ها را با کاردک چک کنید تا نوع آن را متوجه شوید. کاغذدیواری‌های چسبی راحت‌تر کنده می‌شوند اما انواع دیگر کمی سخت‌تر است. کمی آب به دیوار بپاشید و با کاردک آنها را بردارید. دقت کنید که همه چسب‌های اضافه روی دیوار تمیز شوند و برای مرحله بعد حتما دیوار خشک شده باشد.

این کار ممکن است خیلی طول بکشد و به همین خاطر باید برای برداشتن کاغذدیواری زمان جداگانه‌ای را در نظر بگیرید. کندن کاغذدیواری قدیمی از نصب کاغذدیواری جدید زمان بیشتری می‌برد، به همین خاطر نباید این دو مرحله را در یک روز انجام دهید زیرا خسته و ناامید خواهید شد.

قدم هفتم: دیواری تمیزتر از همیشه

باید قبل از اینکه دیوار سفیدک بزند آن را کاملاً تمیز کنید. برای اینکار دستمال کشیدن با یک پارچه نخی که نظافت روزانه را با آن انجام دهید کافی است. خیلی مهم است که قبل از نصب کاغذدیواری هر نوع سفیدکی را از روی دیوار محو کنید؛ در غیر این صورت این سفیدک‌ها زیر دیوار رشد می‌کنند و باعث جدا شدن چسب کاغذدیواری می‌شوند. باید آب و سفیدکننده را با نسبت دو فنجان سفیدکننده به ازای هر یک گالون (تقریباً ۵/۴ لیتر) آب مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن دیوارها استفاده کنید.

قدم هشتم: صاف و یکدست

شکاف‌های روی دیوار باید برطرف شوند. قبل از نصب کاغذدیواری بهتر است دیوار را صاف و یکدست کنید. برای این کار باید با استفاده از یک کاردک داخل تمام شکاف‌ها یا سوراخ‌های دیوار را با بتونه پر کنید و منتظر بمانید تا خشک شود. سپس با یک کاغذ سمباده روی دیوار بکشید تا برآمدگی‌های آن از بین برود.

قدم نهم: حتی کمی گچ‌کاری بیشتر

بهتر است قبل از نصب کاغذدیواری کل دیوارها را به‌صورت یکدست گچ بکشید. سفیدکردن باعث می‌شود کاغذدیواری محکم‌تر به دیوار بچسبد و زیربنای محکم‌تری برای دیوار ایجاد می‌کند. البته باید منتظر بمانید تا دیوار کاملا خشک شود و سپس کاغذدیواری را بچسبانید.

نصب کاغذدیواری

قدم دهم: خط بکش

روی دیوار خطوط پیش‌فرض بکشید. باید از کنار درب ورودی شروع کنید و اندازه اولین ستون کاغذدیواری را دو اینچ (۰۸/۵ سانتی متر) کمتر از عرض واقعی کاغذدیواری اندازه بزنید. باید حواستان باشد این علامت‌ها را خیلی کمرنگ و با مداد روی دیوار بکشید. سپس با استفاده از مداد و تراز نجاری این قسمت مشخص شده را تا پایین خط‌کشی و تقسیم‌بندی کنید. این خط نقطه شروعی برای نصب کاغذدیواری شماست.

قدم یازدهم: اول دستورالعمل بعد اجرا

سپس از رول کاغذدیواری چهار اینچ (۱۶/۱۰ سانتی متر) بیشتر از ارتفاع واقعی دیوار ببرید و به پشت کاغذدیواری چسب بزنید. در صورتی که از کاغذدیواری آماده یا استیکر استفاده می‌کنید باید طبق دستورالعمل کارخانه پیش بروید. برای بریدن کاغذدیواری قیچی بهترین گزینه است.

قدم دوازدهم

کاغذ را با خطی که روی دیوار کشیده‌اید در یک راستا قرار دهید. از سقف شروع کنید و به اندازه دو اینچ (۵/۰۸ سانتی متر) از بالا و پایین دیوار کاغذدیواری اضافه بگذارید. باید با دقت کاغذدیواری‌ها را کنار هم بچینید و محکم آن را به دیوار بچسبانید تا سر جایش باقی بماند.

قدم سیزدهم

سپس با براش مخصوص کاغذدیواری سطح روی کاغذها را صاف کنید و حباب‌ها و برآمدگی‌های رویان را کاملا از بین ببرید، وگرنه دیوار یکدست و منظم از آب در نمی‌آید. این کار را از وسط کاغذ شروع کنید و حباب‌ها را به سمت پایین و بالا هدایت کنید. همچنین باید به اندازه، روی آن فشار بیاورید تا فشارها بتوانند از زیر کاغذ بیرون بروند. اگر قسمتی از کاغذ چروک افتاد، کافی است گوشه کاغذ را بلند کنید و آن را از سطح دیوار جدا کنید تا جایی که به چروک ایجادشده برسید؛ سپس دوباره ان را به آرامی و بادقت روی دیوار بچسبانید.

قدم چهاردهم

همین روند را ادامه می‌دهید؛ تا جایی که همه جای اتاق کاغذدیواری شود. باید دومین لایه را کنار اولی بچسبانید و همین طور تا آخر پیش بروید. همچنین مهم است که در صورت استفاده از کاغذدیواری طرحدار، نقش‌های کاغذها را با هم هماهنگ کنید و تا جایی که می‌شود آن‌ها را در کنار هم قرار دهید. برای اینکه طرح‌های روی دیوار در یک خط قرار بگیرند، باید وسط کاغذدیواری را با ستون قبلی تنظیم کنید و سپس هر چه از بالا یا پایین اضافه آمد را با تیغ ببرید.

هنگام نصب کاغذدیواری باید حواستان باشد که آن را پاره نکنید. برای فشار دادن کاغذ به سمت دیوار از یک کاردک و برای بریدن قسمت‌های اضافه از تیغ استفاده کنید.

قدم پانزدهم

با یک رول روی درزهای هر ستون بکشید. وقتی اتاقی را کاغذدیواری می‌کنید باید مطمئن شوید که درزها محکم چسبیده‌اند و بعداً از روی دیوار بلند نمی‌شوند. پس باید آنقدر کاغذها را محکم به دیوار فشار دهید تا چسب زیر آن خوب به دیوار بچسبد.

قدم شانزدهم

در آخرچسب های اضافه روی درزها را پاک کنید. بعد از گذشت پانزده دقیقه از نصب کاغذدیواری باید با یک پارچه اسفنجی نمدار چسب‌های اضافه را پاک کنید و مطمئن شوید هیچ اثری از آن‌ها باقی نمانده باشد.

تحریریه شرکت محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا