فروشگاه ساختمان

انواع کاغذ دیواری که حتما باید بشناسید

برای خرید کاغذ دیواری نباید فقط شکل و طراحی آن را در نظر بگیریم. کاغذ دیواری‌ها از لحاظ جنس مورد استفاده به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ و کاربرد مخصوص خود را دارند. البته هر جنس کاغذ دیواری، مزایا و معایب خودش را دارد و بهتر است قبل از تصمیم به خرید، اطلاعات کاملی درباره آن‌ها داشته باشیم. در این مطلب، می‌خواهیم با انواع کاغذ دیواری‌ها آشنا شویم.

انواع کاغذ دیواری و راهنمای انتخاب آن

نخی (بافته نشده)

کاغذ دیواری نخی از نوع بافته نشده، تقریباً یکی از انواع جدید کاغذدیواری‌ها است. بااین‌حال، به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرده که دلیل آن هم ویژگی‌ها و کاربردهای زیاد آن است. یکی از مزایای بسیار مهم این نوع کاغذ دیواری، مقاومت بالای آن در برابر نفوذ هوا و بخار است و به همین خاطر، احتمال رشد کپک در دیوار زیر آن تقریباً به صفر می‌رسد. کاغذ دیواری های نخی، عایق خوبی برای صدا و حرارت نیز محسوب می‌شوند و برای اکثر اتاق‌ها مناسب‌اند.

کار با آن‌ها نیز از بقیه کاغذدیواری‌ها راحت‌تر است. برای نصب کاغذدیواری نخی، فقط کافی است که چسب را روی دیوار پخش و کاغذدیواری را بگسترانید. جدا کردن آن هم به لطف حالت سفت و سختی که این کاغذدیواری دارد، به‌راحتی و به‌صورت کامل انجام خواهد شد. از این کاغذ دیواری به‌عنوان بافته نشده نیز یاد می‌شود چون برای ساخت آن، دو لایه خمیر سلولزی و فیبرهای وینیل شیمیایی با هم پرس می‌شوند.

کاغذی

کاغذدیواری‌های کاغذی ممکن است تک‌لایه یا دولایه (دوپلکس) باشند. بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها قیمت پایینشان است. البته این قیمت پایین، دلایلی دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به غیرقابل شست‌وشو بودن و مقاومت بسیار پایین در برابر خراشیده شدن اشاره کنیم. این کاغذ دیواری برای تمام اتاق‌ها مناسب است، اما فرآیند نصب آن بسیار سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود.

کاغذدیواری از جنس کاغذ باید قبل از نصب، آغشته به چسب شود و به همین خاطر، باید چند دقیقه‌ای صبر کنیم تا چسب به خورد آن برود که متأسفانه این اتفاق می‌تواند منجر به تغییر ابعاد کاغذ دیواری شود. کاغذ دیواری کاغذی مناسب اجاره‌نشین‌هاست. بنابراین اگر قصد اجاره خانه را دارید و می‌خواهید دستی به سر و روی خانه‌تان بکشید این کاغذ دیواری مناسب شماست.

وینیل (PVC)

کاغذدیواری‌های از جنس وینیل به خاطر ماندگاری بالا و نگهداری راحتی که دارند، بسیار محبوب هستند. این کاغذدیواری‌ها با زدن لایه وینیل به قسمت کاغذی ساخته می‌شوند و کیفیت و ماندگاری آن‌ها، رابطه مستقیمی با نوع لایه وینیل دارند. هرچقدر که لایه‌های بیشتری وجود داشته باشد، کیفیت کلی کاغذ دیواری نیز افزایش پیدا می‌کند. نصب این نوع کاغذدیواری‌ها مانند مدل کاغذی سخت خواهد بود؛ اما برخلاف آن‌ها، کاغذدیواری‌های از جنس وینیل مقاومت بالایی در برابر خراشیده شدن دارند و قابل شست‌وشو هستند.

می‌توانیم آن‌ها را روی انواع دیوارها و سطوح مختلف نصب کنیم. این کاغذ دیواری ها، می‌توانند سوراخ‌های کوچک و شکاف‌های روی دیوار را بپوشانند. به خاطر وجود پلاستیک (PVC)، استفاده از آن‌ها در اتاق خواب‌ها و اتاق‌های کودکان پیشنهاد نمی‌شود. حتی ممکن است برخی کاغذدیواری‌های از جنس وینیل، نوعی بوی نامطبوع پلاستیک از خود پخش کنند.

نخی با قابلیت رنگ دوباره

این کاغذدیواری‌ها که با نام «قابل رنگ‌آمیزی» هم شناخته می‌شوند، عملاً از همان نوع نخی بافته نشده هستند با این تفاوت که این نوع کاغذ دیواری ها، فقط به رنگ سفید فروخته می‌شوند. در واقع، می‌توانیم آن‌ها را به شکل دلخواه رنگ کنیم. بعضی از آن‌ها، ساختارهای متفاوتی دارند و ممکن است پوششی شبیه چوب داشته باشند.

پارچه‌ای

این نوع کاغذ دیواری ها گران هستند و بهتر است که از آن‌ها برای محیط‌های لوکس‌تری استفاده کنیم. کاغذ دیواری های پارچه‌ای، نسبتاً سنگین هستند و به همین خاطر، عایق بسیار مناسبی برای صدا و حرارت محسوب می‌شوند. یکی از مزیت‌های آن‌ها این است که ابعادشان تحت هر شرایطی، حفظ خواهد شد. در ساخت بعضی از آن‌ها از یک لایه وینیل استفاده شده و ممکن است در برخی دیگر، یک لایه نخی وجود داشته باشد. آن‌هایی که لایه نخی دارند، انتخاب ایمن‌تری محسوب می‌شوند، اما نگه‌داری از آن‌ها نیز سخت‌تر خواهد بود.

با شرکت محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا