فروشگاه ساختمان

انواع دوربین مداربسته 2023

دوربین مداربسته از تجهیزاتی است که امروزه در بسیاری از فضاها شاهد آن هستید. دوربین مداربسته با اهداف مختلف نصب می‌شوند، از ایجاد امنیت گرفته تا کنترل انجام وظایف کارمندان یک شرکت. آنچه مسلم است دوربین مداربسته نقش مهمی را در زندگی مدرن ایفا می‌کند. این دوربین توانایی ذخیره کردن وقایع در مدت زمان طولانی را دارد در حقیقت یک نگهبان دائم و بدون خستگی است. پس بد نیست با این سیستم کمی بیشتر آشنا شوید.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته closed circuit television) cctv) سیستم امنیتی و نظارتی است که در مکان‌های تجاری و عمومی و حتی منازل مورد استفاده می‌گیرد. دوربین مداربسته در واقع کار جمع‌آوری اطلاعات محیط اطراف را از طریق مانیتورینگ و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره‌سازی، انجام می‌دهد که در صورت لزوم امکان بررسی آن‌ها وجود دارد.

انواع دوربین‌های مداربسته

دوربین مداربسته از نظر ساختار فیزیکی و شکل ظاهری، نوع و محل کاربرد، نحوه تولید و انتقال تصویر، مشخصات فنی و بسیاری موارد دیگر، دارای مدل‌های بسیار متنوعی هستند اما در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته را به دو گونه دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های دیجیتال یا IP (آی پی) تقسیم می‌کنند.

  • دوربین آنالوگ تصویر را از طریق سیگنال ویدئویی منتقل کند. دوربین مداربسته آنالوگ از بدنه (housing)، لنز، کارت آنالیز و تولید تصویر و کابل ارتباطی تشکیل شده است.
  • دوربین دیجیتال (IP) ساختاری کلی مانند دوربین آنالوگ دارد و تنها تفاوت در بخش پردازنده است، در این نوع دوربین‌ها پردازنده به جای تولید سیگنال ویدئویی، تصاویر با فرمت‌ها دیجیتالی استاندارد همچون MJPEG یا ۲۶۴ و یا MPEG4 تولید می‌کند.

این گونه دوربین‌ها از نظر انتقال تصاویر به دو نوع بی سیم و با سیم و از نظر محل استفاده به محیط داخلی و محیط بیرونی دسته‌بندی می‌شود.

از نظر شکل ظاهری و نوع کاربرد هم دوربین‌های مداربسته به دوربین مداربسته دام (Dome)،  لامپی، گردان PTZ، باکس (Box)، C-mount، بولت (Bullet)، هایک ویژن، حرارتی، صنعتی و مخفی تقسیم می‌شود.

در اماکن عمومی از دوربین مداربسته استفاده می‌شود. چون کوچک است و قابلیت زوم و چرخش روی پایه را دارد. مدل C-mount به دلیل اینکه می‌تواند لنزهای گوناگون را ساپورت کند برای محیط‌های بسیار بزرگ مناسب است. دوربین مداربسته بولت قابلیت زوم و چرخش ندارند اما به دلیل قابلیت دید در شب و فاصله‌های زیاد و امکان نصب کاور محافظ ضد آب و باد، در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های گردان PTZ قابلیت زوم و چرخش دارند. می‌توان با دادن برنامه به این دوربین‌ها، زمان‌بندی کرده تا در ساعتی خاص، نقطه‌ای خاص نشان داده شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

یک کابل BNC از یک طرف به بخش خروجی دوربین و از طرف دیگر به بخش ورودی دستگاه DVR متصل می‌شود. سپس یک کابل BNC دیگر، بخش Output دستگاه DVR را به بخش Input مانیتور متصل خواهد کرد. پس از نصب دوربین سیم برق آن را به آداپتور وصل می‌شود. پس از روشن شدن سیستم، می‌توان تصاویر دوربین را در مانیتور مشاهده کرد. شماتیک نصب دوربین آنالوگ در ادامه آمده است.

نصب دوربین مداربسته IP

برای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP از دستگاه گیرنده NVR استفاده می‌کنیم. از طریق یک کابل، دوربین و دستگاه NVR را به هم متصل شده که این کابل تصاویر ویدیویی و انرژی الکتریکی را انتقال می‌دهد. در انتها، اتصال قطعات و درستی کارکرد سیستم چک می‌شود. شماتیک نصب در تصویر زیر آمده است.

نصب دوربین مدار بسته بی سیم

در روش نصب دوربین‌های مداربسته بی سیم دیگر نیازی به کابل‌کشی نیست و تغییر مکان دوربین به راحتی انجام می‌شود. برای این منظور دوربین را در محل مورد نظر قرار داده و آن را به پریز برق یا هر منبع تغذیه دیگری متصل می‌کنیم. تصاویر ارسالی از دوربین را دریافت و به دستگاه DVR منتقل می‌شود. این تصاویر از طریق سیم از دستگاه DVR به مانیتور منتقل شده و نمایش داده می‌شوند. نصب مدل بی‌سیم آن بسیار آسان است که تصویر آن را در ادامه می‌بینید.

آیا دوربین های مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد؟

دوربین‌های مداربسته به طور کلی قابلیت ضبط صدا ندارند. دوربین‌های حرفه‌ای که DVR آن‌ها ورودی صدا دارد در بازار به فروش می‌رسند. البته قیمت دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا بالاست. همچنین با نصب میکروفن بر روی انواع دوربین‌های مداربسته می‌توانید صدا را هم در کنار تصویر داشته باشید. نصب میکروفن بر روی هر کدام از دوربین‌ها روش‌های مخصوص دارد. برای نمونه در دوربین آنالوگ، میکروفن مستقیما به دستگاه ضبط DVR وصل می‌شود و می‌توانید به تعداد ورودی‌های صدایی که بر روی DVR قرار دارد میکروفن نصب کنید.

نصب دوربین مداربسته به کامپیوتر و گوشی موبایل

برای اتصال دوربین مداربسته به موبایل لازم است تا مراحل زیر را طی کنید.

  • دستگاه DVR دوربین مداربسته را به‌وسیله کابل VGA یا HDMI به مانیتور متصل کنید.
  • به قسمت setting یا configuration کامپیوتر بروید. سربرگ Network را انتخاب کنید.
  • گزینه Obtain an IP Address Automatically را غیرفعال کرده و STATIC IP را به ترتیب زیر وارد کنید.

IP address = 192.168.1.7

Subnet mask= 255.255.255.000

Gateway = 192.168.1.1

HTTP PORT= 80

  • بعد از وارد کردن اعداد بالا، گزینه Apply یا Save را بزنید و یک بار دستگاه DVR را خاموش و روشن کنید.
  • به اینترنت متصل شوید. مرورگر اینترنت ترجیحا Internet Explorer را باز کرده و عبارت ۱۶۸٫۱٫۱ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ را در قسمت نوار آدرس تایپ کنید.
  • برای باز کردن صفحه اصلی روتر احتمالا نیاز به نام کاربری و رمز عبور خواهید داشت؛ این اطلاعات را از دفترچه راهنمای روتر WIFI پیدا کنید.
  • قسمت PORT FORWARDING را پیدا کنید. روی گزینه Add New کلیک کرده و اطلاعات زیر را وارد کنید.

Port=80 یا ۸۰۸۰

IP address =192.168.1.7

Protocol= all

بقیه گزینه‌ها را در حالت پیش فرض قرار داده، اطلاعات را Save کنید و روتر WIFI را خاموش و روشن کنید.

  • کابل شبکه را به دستگاه DVR وصل کرده و آن را به اینترنت متصل کنید.
  • تنظیمات را چک کنید به این صورت که در صفحه نمایشگر کامپیوتر، مرورگر اینترنت را باز کنید. ۱۶۸٫۱٫۱ را در قسمت نوار آدرس وارد کنید. نام کاربری و رمز عبوری دستگاه DVR را وارد کنید. اگر تمام مراحل را به موفقیت انجام دهید، در این مرحله می‌توانید تصاویر دوربین را بر روی نمایشگر کامپیوتر مشاهده کنید.

برای اتصال دوربین مداربسته به گوشی این مراحل را ادامه دهید.

  • کامپیوتر خود را خاموش کنید. گوشی خود را به شبکه WIFI متصل کنید و یکی از اپلیکیشن‌های مربوط به دوربین مداربسته را نصب کنید. CamViewer، CCTV Viewer، SuperLive Pro، mCam View و EverFocus EPRO NVR از جمله اپلیکیشن‌های کاربردی برای دوربین مداربسته گوشی هوشمند است.
  • وارد اپلیکیشن شوید و این اطلاعات را وارد کنید.

NETWORK = WIFI

IP &PORT =192.168.1.7:80

نام کاربری و رمز عبور، همانیست که در دفترچه راهنمای دستگاه DVR آورده شده است.

  • گزینه ENTER یا Log In را انتخاب کرده و تصاویر را بر روی گوشی موبایل خود مشاهده کنید.

چگونه دوربین مدار بسته را چک کنیم

پس از نصب دوربین مداربسته و اتصال آن‌ها به دستگاه مربوط، از طریق کابل HDMI دستگاه را به مانیتور وصل می‌کنیم. دستگاه را روشن می‌کنیم و سپس از طریق منوی دستگاه می‌توانیم تصویر دوربین‌ها را چک کنیم. هنگام وصل شدن دستگاه به مانیتور تمامی تصویر‌ها نمایش داده می‌شوند که با دو بار کلیک کردن بر روی هر تصویر می‌توان آن را به اندازه صفحه نمایش بزرگ کرد. در صورتی که تصویر دوربینی در روز سیاه باشد باید کابل‌کشی و برق دوربین و در نهایت خود دوربین تست شود.

چگونه دوربین مداربسته ساده بسازیم؟

شما می‌توانید با وسایلی ساده به راحتی برای مغازه یا محل سکونت خود دوربین مداربسته بسازید.

  • برای ساخت دوربین مخفی از موبایل یک گوشی دست دوم تهیه کنید.
  • یک برنامه وب‌کم با توجه به سیستم عامل گوشی همراه خود نصب کنید.
  • اگر می‌خواهید فایل‌های تصویری را در داخل کامپیوتر خود ذخیره کنید باید آدرس URL برنامه Webcam خود را ذخیره کنید و اگر می‌خواهید به صورت زنده ویدیو در حال ضبط را تماشا کنید باید کامپیوتر و تلفن همراه خود به یک مودم Wireless متصل کنید، سپس از طریق برنامه‌های پخش‌کننده ویدیو همانند VLC یا Media Player به وب‌کم خود متصل شوید. مثلا در برنامه VLC از منوی Media باید بر روی Open Network Stream کلیک کنید و آدرس URL که ذخیره کردید را وارد کنید.

سخن پایانی

امروزه بحث امنیت افراد و اماکن مختلف به دلیل وجود جرائم بسیار زیادی که روزانه اتفاق می‌افتد بسیار مورد توجه است؛ اما محافظت از خانه، اداره، کارخانه و یا هرگونه دارایی نمی‌تواند زیاد هزینه‌بر باشد و پیشرفت تکنولوژی و علوم این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن در آورده‌ است. دوربین‌های مداربسته که برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ اختراع شدند امروزه به صورت چشمگیری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و برای تأمین امنیت هر محلی از آن استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و جایگزین شیوه‌های سنتی تامین امنیت شده‌اند.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا