دکوراسیون

خانه هوشمند 2023

تصور کنید شیر یکی از مواد مصرفی پرطرفدار در یخچال شما باشد و هر وقت تمام می‌شد هشداری از یخچال دریافت می‌کردید. یا وقتی کسی زنگ در خانه‌تان را می‌زند و شما در خانه حضور ندارید ببینید چه کسی پشت در ایستاده است. زمانی که در راه خانه هستید کولر را روشن کنید تا وقتی به خانه می‌رسید هوا خنک و مطبوع باشد. دستور پخت کیک شکلاتی را نمی‌دانید و از موبایلتان می‌پرسید. اگر ماشین لباس‌شویی نشتی می‌دهد بدون اینکه کسی در خانه باشد از آن با خبر شوید و صدها موقعیت مشابه که درحال حاضر اصلا دور از ذهن نیست.

سال‌ها پیش اگر اینها را می‌شنیدیم می‌گفتیم یک داستان تخیلی است اما الان نه تنها تعجب نمی‌کنیم بلکه آنقدر عادی است که اگر کسی تعجب کند میخندیم.
امروزه تنها کامپیوتر و موبایل نیستند که به اینترنت وصل می‌شوند همه چیز از ساعت و چراغ گرفته تا اجاق گاز و آبگرمکن هم این امکان را دارند، از ما دستور می‌گیرند، با ما ارتباط برقرار می‌کنند و برایمان اطلاعات می‌فرستند.

این فناوری، همان اینترنت اشیا است که در خانه هوشمند بکار می‌رود. اینکه با فشار یک دکمه یا گفتن یک جمله هرکاری دوست داریم انجام شود بعضی اوقات کم هزینه و گاهی هم پول زیادی لازم دارد اما هدف ما تنها آشنایی شما با این تجهیزات است.

انواع محصولات خانگی هوشمند

محصولات خانه هوشمند انواع مختلفی دارند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها همه چیز را، از چراغ‌ها و دمای اطراف گرفته تا قفل‌ها و سیستم امنیت خانه کنترل کنید. در ادامه به بهترین محصولات هوشمندی که در بخش های مختلف خانه استفاده می شوند اشاره کرده‌ایم.

  • اسمارت هوم هاب یا کنترل از راه دور
  • دوربین‌های هوشمند مراقبت از خانه
  • سیستم‌های امنیتی و قفل هوشمند
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند
  • نورپردازی هوشمند
  • وسایل برقی هوشمند
  • جاروبرقی هوشمند
  • دستگاه‌های پرورش اندام و سلامت هوشمند
  • گجت های هوشمند برای فضای بیرون از خانه

نمونه‌هایی از فناوری‌های خانه هوشمند

هرجایی که اثری از یک وسیله برقی دیدید و توانستید آن را به اینترنت متصل کنید می‌توانید آن را هوشمند بدانید فرقی نمی‌کند ماشین ظرفشویی باشد یا لامپ سرویس بهداشتی که در ادامه چند محصول جالب و کاربردی خانه هوشمند را معرفی کردیم.

تلویزیون هوشمند یکی از متداول‌ترین محصولاتی است که در خانه ما ایرانیان هم جای خود را باز کرده و برای پخش هر محتوای صوتی یا تصویری بکار می‌رود تا جایی که بعضی از آنها می‌توانند صدا یا حرکت شما را هم تشخیص دهند.

نورپردازی، کنترل از راه دور، تنظیم نور سلیقه‌ای به محض ورود شخصی خاص و تغییر حالت شب و روز از جمله ‌کارهای سیستم‌های روشنایی مجهز به وایفای یا هوشمند است. این سیستم‌های طوری طراحی شدند که بر اساس رفتار اعضای خانه همه چیز را تنظیم ‌و میزان مصرف انرژی را گزارش می‌کنند.

باز کردن در یکی از سخت‌ترین کارهای هر خانه‌ای است. قفل‌های هوشمند می‌توانند ساکنین را شناسایی و به محض نزدیک شدنشان به خانه در را برایشان باز کند. اگر فرزندتان بیشتر اوقات خود را به تنهایی در خانه سپری می‌کند می‌توانید مطمئن شوید که چه زمانی از مدرسه بازگشته یا نهارش را خورده است یا خیر. همچنین معمولا دوربین‌ها حسگرهایی دارند که ساکنین خانه و سایر افراد را تشخیص می‌دهند که در صورت بروز هر مشکلی به سرعت بتوانید به پلیس خبر دهید.

اگر فوق تخصص خشک کردن گلهای آپارتمانی دارید با گلدان‌های هوشمند و تنظیم برنامه خیالتان از بابت آبیاری و نور راحت باشد.

البته وسایل هوشمند جالب دیگری هم وجود دارند؛ مثلاً نوعی قهوه‌ساز که می‌تواند به محض بیدار شدن برایتان قهوه تازه دم کند؛ یخچالی که تاریخ انقضای محصولات غذایی را ثبت می‌کند، لیست خرید تهیه می‌کند و حتی بر اساس مواد غذایی موجود می‌گوید چه غذایی می‌توانید بپزید و دستور پخت آن‌ها را می‌دهد.

حتی زودپز و تستر هوشمند یا ماشین لباسشویی و خشک‌کن هوشمند هم وجود دارند که قابلیت‌هایشان جذاب است، سیستم‌های نظارتی که موج برق را شناسایی و وسایل برقی که از آن ها استفاده‌ای نمی‌شود را خاموش می‌کند، همچنین متوجه سرریز آب با گرفتگی و یخ‌زدگی لوله‌ها می‌شوند و برای جلوگیری از آب گرفتن خانه مسیر آب را قطع می‌کنند.

با همه این اوصاف و تکنولوژی‌های روزی که در گوشه کنار می‌بینیم داشتن دلی خوش از هر چیزی با ارزش‌تر و نمی‌توان آن را با هزاران امکانات گران‌قیمت و لوکس جایگزین کرد. هوشمند سازی ساختمان تنها راهی است که بتوانیم هرچه راحت‌تر از این امکانات استفاده کنیم و زندگی بهتری برای خود بسازیم.

با شرکت مهندسی محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا