دکوراسیون

طراحی پذیرایی و اتاق نشیمن چیست

یکی از تبعات غیرقابل گریز پیشرفت تکنولوژی و سیر زندگی‌ها به سمت مدرنیته، تغییر طراحی خانه‌ها و منازل است. البته افزایش جمعیت و به دنبالش نیاز به خانه‌های بیشتر و در نتیجه کوچک‌تر شدن آن‌ها نیز در این مساله بی‌تاثیر نیست. با تبدیل خانه‌های عموما بزرگ و حیاط یا باغ و باغچه‌دار به آپارتمان‌های معمولا نه چندان بزرگ، طراحی داخلی نیز به سمت کاربردی‌تر کردن فضا سوق پیدا کرد. برای مثال در گذشته خانه‌ها  به غیر از آشپزخانه و اتاق خواب، فضاهای تفکیک شده‌ای مانند سالن یا اتاق پذیرایی، ناهارخوری، اتاق نشیمن یا هال که در زبان انگلیسی به تی‌وی روم هم مشهور بود نیز داشت. اما امروزه بیشتر می‌بینیم که اتاق خواب‌ها کاملا جدا از دیگر فضاهای خانه هستند و پذیرایی و نشیمن و گاهی حتی آشپزخانه به هم پیوسته و یکی هستند. بنابراین طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن به چالشی در دکوراسیون خانه‌های امروزی تبدیل شده است.

پذیرایی و نشیمن

البته که همچنان خانه‌های بزرگی هستند که ساکنان‌شان در آن‌ها فضا‌هایی مجزا از هم را برای پذیرایی و نشیمن درنظر می‌‌گیرند. اما درواقع تعداد این خانه‌ها نه در کشور ما نه دیگر نقاط جهان چندان زیاد نیست. فضای آپارتمان‌ها معمولا تنها ظرفیت برای پذیرایی یا نشیمن دارد پس دکوراسیون پذیرایی و نشیمن با هم تلفیق شده و به سمتی رفته تا فضایی برای تامین آرامش و آسایش ساکنان خانه و میهمانان را در کنار هم فراهم آورد. البته گاهی نیز در برخی آپارتمان‌ها که فضا و سالن بزرگ‌تری در کنار آشپزخانه دارند از طریق چیدمان وسایل و برخی اصول طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن از هم جدا می‌شود اما در واقع در نهایت شاهد اتاق‌های تفکیک شده‌ نیستیم.

پذیرایی و نشیمن

اصول طراحی نشیمن های کوچک

اولین اصل طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن که نقش یک نشیمن دنج را همراه با پذیرایی از مهمان‌ها به عهده دارد این است که بدانید چه سبکی را مدنظر دارید. تلفیق سبک‌های مدرن و سنتی برای طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن‌های کوچک چندان توصیه نمی‌شود. چرا که فضا به اندازه کافی برای این کار نیست.

دوم دوری از شلوغ کردن فضا و عدم استفاده از دکوراتیو‌های زیاد است. در نظر داشته باشید نشیمن فضایی است که قرار است در درجه اول آسایش ساکنان خانه را تامین کند و همچنین موجبات آرامش مهمانان را فراهم آورد. سپس به انتخاب رنگ فکر کنید. تم رنگی مورد علاقه خود را در اولویت قرار دهید و با درنظر گرفتن مباحث رنگ شناسی و هارمونی رنگ‌ها، رنگ‌های مکمل و هم‌خانواده رنگی که انتخاب‌کردید را پیدا کنید. حالا می‌توانید از طیف رنگی که در اختیار دارید برای خرید و تهیه وسایل مانند مبل و فرش و تابلو‌ها و همچنین رنگ دیوارها ایده بگیرید. به خاطر داشته باشید که از رنگ‌های مشابه  بیش از حد استفاده کنید، اینکار فضای اصلی خانه‌ شما را خسته و کسل کننده می‌کند. در این بخش استفاده از کنتراست رنگ‌های خنثی با رنگ‌های مورد علاقه شما ایده جذابی است.

چیدمان نشیمن و پذیرایی

در مرحله بعد مدل چیدمان مناسب مبل‌ها را با توجه به فرم و مرکز طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن‌تان پیدا کنید. بهتر است اینکار را قبل از خرید مبلمان انجام دهید. چون اینکار به شما کمک می‌کند تا با توجه به بهترین چیدمان مبلمان خود را انتخاب کنید. هنگام پیدا کردن مدل چیدمان مناسب فضای خود به نورگیرها نیز توجه کنید. از آنجا که نشیمن‌ها و پذیرایی‌های کوچک همزمان محل قرارگیری تلویزیون هم هستند و نقش تی‌وی‌ روم را هم بازی می‌کنند باید به محل قرار گیری میز تلویزیون و ملحقاتش نیز دقت کرد. برای مثال تلویزیون نباید روبروی نورگیر باشد و مبل‌ها بهتر است روبروی تلویزیون قرار بگیرند. همچنین نورگیرها را با پرده‌های ضخیم خفه نکنید. اجازه دهید نور طبیعی وارد فضا شود و انرژی‌های مثبت خود را به اعضای خانه منتقل نماید.

چیدمان نشیمن و پذیرایی

مبلمان در این فضا بهتر است از نوع راحتی باشد. شاید در اصول طراحی دکور ایرانی از مبلمان راحتی در پذیرایی‌ها استفاده نمی‌شود اما فراموش نکنیم این پذیرایی نشیمن و فضای استراحت اعضای خانه نیز هست. می‌توان از مبل‌های نیمه راحتی با پایه‌های کوتاه چوبی یا فلزی هم استفاده کرد. راه دیگر استفاده از ترکیبی از دو نوع مبلمان است که با هم در تناسب باشند. برای مثال از یک کاناپه بدون پایه یا با پایه‌های چوبی کوتاه استفاده کنید و دو مبل تک‌نفره با پایه‌های بلندتر. اما زمان انتخاب هماهنگی و همخوانی آن‌ها را فراموش نکنید.

وسایل تزئینی در نشیمن های کوچک

برای تکمیل طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن خود، از اکسسوری‌ها کمک بگیرید. آینه‌های بزرگ دیواری متناسب با سبک دکوراسیونی که انتخاب کرده‌اید می‌تواند در بزرگتر نشان دادن فضا و کمک کند. آینه را مقابل  یا نزدیک به منبع نور نصب کنید تا انعکاس آن بهره‌مند شوید. میز را شیشه‌ای انتخاب کنید. اینکار فضا را بزرگتر نشان می‌هد. فرش‌های کوچکتر نیز در همین راستا قدم برمی‌دارند. از قفسه‌ها و شلف‌های کمدی دوری کنید. اینکار فضای نشیمن را شلوغ می‌کند. علاوه بر اینکه چندان مناسب فضای پذیرایی نیستند. بهتر است از قفسه‌های دیواری در تعداد کم کمک بگیرید. گلدان‌های می‌توانند آرامش و انرژی‌های مثبت فضای نشیمن را افزایش دهند. علاوه بر این می‌توانند رنگ‌های زنده و حیات‌بخش را به فضای نشیمن شما هدیه دهند. از تابلوهای افقی استفاده کنید. می‌توانید از ترکیب چند تابلو کنار هم بهره ببرید تنها به خاطر داشته باشید که از شلوغی بیش از حد دوری نمایید.

تفکیک پذیرایی از نشیمن

اما اگر فضایی دارید که می‌توانید در آن طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن را در کنار هم اما مجزا داشته باشید می‌توانید از ایده شلف‌ها یا پارتیشن‌ها برای جدا کردن این دو فضا استفاده کنید. اگر پارتیشن‌ها از نوعی باشند که دید را کامل نمی‌بندند و مانع از عبور نور نمی‌شوند بهتر است.

می‌توان تنها با فرم چیدمان مبلمان نیز این دو را از هم جدا کرد و طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن را تفکیک شده نشان داد.  برای اینکار در ابتدا نقطه مرکزی را در طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن خود را به طور مجزا مشخص کنید.

تفکیک پذیرایی از نشیمن

تفکیک فضا با کمک تفکیک رنگ

رنگ‌ها برای پذیرایی بهتر است گرم و رسمی باشند و برای نشیمن سرد و خنثی. در این بین تنها رعایت هارمونی رنگی بین طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن تفکیک شده کافی است و الزامی به هماهنگی کامل ندارید. فراموش نکنید رعایت یک سبک طراحی در این دو فضا الزامی است. نمی‌توانید چیدمان پذیرایی را کاملا سنتی و ایرانی انتخاب کنید اما نشیمن را مینیمال و مدرن. اینکار منزل شما را به نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون شبیه می‌کند.

فراموش نکنید دو فضای تفکیک شده در نهایت در یک سالن واحد هستند. با در نظر گرفتن این اصل می‌توانید مبلمان راحتی یا پایه‌دار متناسب با فضاهای خود را انتخاب کنید. استفاده از فرش‌ها در نقاط مرکزی طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن نیز در تفکیک این دو فضا به شما کمک می‌کند. نشیمن را با تابلو عکس‌های خانوادگی صمیمی‌تر کنید. می‌توانید در دیوارخالی آن از قفسه‌های کتاب استفاده کنید و دکوراتیو‌ها را بیشتر در فضای اختصاص یافته به پذیرایی به کار بگیرید. امکان انتخاب لوستر و منبع نور هم متناسب با هر فضا و اصول طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن وجود دارد. آباژورهای رومیزی برای فضای پذیرایی و پایه بلند برای فضای نشیمن مناسب‌تر هستند. همچنان پیشنهاد می‌شود گیاهان را به منزل خود دعوت کنید. این مورد تنها اصلی است که در هر سبک طراحی جایگاه خود را حفظ می‌کند.

پذیرایی و اتاق نشیمن با سبک طراحی سنتی ایرانی

اگر علاقه به طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن به سبک سنتی ایرانی دارید می‌توانید ابتدا با رنگ‌ها شروع کنید. رنگ‌های غالب طراحی و معماری ایرانی قرمز لاکی و آبی فیروزه‌ای هستند. با انتخاب یکی از آن‌ها و سپس رعایت هارمونی رنگی سراغ انتخاب وسایل خود بروید. فرش ایرانی یا گبه را در اولویت قرار دهید.

مبلمان چوبی با طرح‌های سنتی و روکش‌های گلیمی فضا را کاملا ایرانی می‌کند.

اما اگر علاقه ندارید تا این حد سنتی پیش روید می‌توانید اکسسوری‌هایی مانند کوسن‌های گلیمی یا کوسن‌هایی با طرح‌های اسلیمی و یا نقش‌نگاره‌های خط نستعلیق روی مبلمان مدرن خود استفاده کنید. هماهنگ کردن رومیزی‌ها با کوسن‌ها چشم‌نواز می‌شود.

قرار دادن تخت‌های سنتی ایرانی در بخشی از نشیمن با روکش فرش یا گلیم هم ایده‌‌ای کاملا سنتی و ایرانی است. پشتی‌ها یا بالشت‌های سبک ایرانی هم راحتی کامل این تخت‌ها را تامین می‌کنند.

دکوراسیون سنتی ایرانی مانند سبک‌های مدرن با شلوغی در تضاد نیست. در این سبک می‌توانید از تزئینات بیشتری استفاده کنید. سماورهای ذغالی و قدیمی دکوری، ظروف سفالی، دیوار کوب‌های سنتی هم اکسسوری‌های مناسب این سبک هستند. در نهایت گل‌های سبز و طبیعی‌تان را در گدان‌های سفالی و گلی بگذارید تا به ایرانی و سنتی شدن طراحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن‌تان کمک کرده باشید.

طراحی پذیرایی

نشیمن با دکوراسیون مینیمال

این روزها یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین سبک‌های چیدمان دکوراسیون مینیمال است. این سبک برای فضاهای کوچک و آپارتمانی امروزی سبکی کاملا مناسب است. همچنین ایده‌ای ایده‌آل برای نشیمن‌هایی که نقش پذیرایی را هم ایفا می‌کنند. برای داشتن طذاحی داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن با سبک مینیمال باید چند اصل مهم را در نظر بگیرید. این سبک بر اساس سادگی، پرهیز از شلوغی و  استفاده از کمترین المان‌های تزئینی بنا شده است.

رنگ‌ زمینه و اصلی در سبک مینیمال خنثی انتخاب می‌شود و رنگ‌های گرم و سرد براساس سلیقه ساکنین در کنار این رنگ اصلی به کار می‌روند. خطوط منحنی در این سبک جایی ندارند و وسایل و اکسسوری‌ها و دکوراتیو‌ها عموما دارای خطوط صاف و شکسته و زاویه‌دار هستند.

پرده‌ها ساده و فاقد طرح و نقش خاص چه در پارچه و چه در دوخت هستند. سبک مینیمال مبلمان مدرن به کار می‌رود که در آن‌ها خطوط هندسی و زاویه‌دار بیشتر دیده می‌شود. فرش‌ها در سبک مینیمال کاملا ساده و اسپورت انتخاب می‌شوند. تک رنگ و بدون نقش و نگار.

در این سبک همه ‌چیز باید خلوت باشد. اکسسوری‌ها در سبک مینیمال جایگاه چندانی ندارند. یک تابلوی هنری از رنگ‌های خنثی و یا یک آینه با قابی ساده می‌تواند دیوار خالی نشیمن را پر کند. گلدان‌های که دارای شکل‌های هندسی هستند در این سبک همانگی بیشتری ایجاد می‌کنند. برای مثال یک گلدان مکعب مستطیل شکل که حاوی برگ‌های زیبا و جذاب سانسوریا است می‌تواند به نشیمن مینیمالیستی شما روح دهد.

طراحی پذیرایی

تحریریه شرکت محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا