دکوراسیون

تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن چیست؟

با انواع و اقسام سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی چقدر آشنایی دارید؟ تاکنون به نام چند مورد از آن‌ها برخورده‌اید یا نسبت به کدام سبک‌های احساس علاقه و تمایل دارید؟ مبحث دکوراسیون داخلی، امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. تقریبا همه افراد، سعی دارند انتخاب سبک دکوراسیون را هوشمندانه انجام دهند. اما همه قادر به شناخت تمام سبک‌های دکوراسیون نیستند و از طرفی شاید نتوانند کلیه ملزومات و ملاحظات آن را به درست فراهم کرده یا رعایت کنند. چیزی که در نهایت، منجر به انتخاب غلط و دکوراسیونی نامتناسب خواهد شد. از این رو، با توجه به این‌که دو سبک دکوراسیون مدرن و کلاسیک جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی هستند و شاید شما نیز بین این دو سبک مانده‌ باشید که کدامیک را برای منزل خود انتخاب کنید، سعی کرده‌ایم در این مطلب از آدرس، به معرفی تفاوت‌های دو سبک مدرن و کلاسیک پرداخته و هر یک از آن‌ها را تا حد ممکن توصیف کنیم. ضمن این‌که، ملاحظات و ملزومات هر کدام از این سبک‌ها را نیز مطرح خواهیم کرد تا شرایط، فضا، امکانات و بودجه شما را با آن‌ها تطبیق داده و انتخاب هوشمندانه‌تری را داشته باشید.

موارد مورد توجه در انتخاب یکی از دو سبک‌ مدرن و کلاسیک

۱) فضای در دسترس

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، فضای در دسترس است. به عبارت ساده‌تر، متراژ خانه‌ای که سعی دارید یکی از این دو سبک دکوراسیون را در آن اجرا کنید چند متراژ است؟ متراژ خانه‌ای که اکنون برای آن نقشه‌ها می‌کشید، اولین و شاید مهم‌ترین فاکتور در انتخاب سبک دکوراسیون مناسب از میان دو سبک مدرن و کلاسیک است. سبک‌های سنتی، نظیر سبک کلاسیک، ایرانی یا ویکتوریایی، نیازمند فضای بیشتری هستند. این موضوع، دو دلیل مهم دارد:

  • در این سبک‌ها از وسایل و تجهیزات لوکس بسیاری استفاده می‌شود. از همین رو، شما باید فضای کافی برای قرار دادن دو دست سرویس مبلمان، بوفه و ویترین، آینه کنسول، کمدهای دیواری بزرگ، پرده‌های لوکس و حجیم و غیره را داشته باشید. اگر توجه کرده باشید، برای سبک کلاسیک، اغلب سرویس مبلمانی انتخاب می‌شود که از متریال چوب ساخته شده و پر است از نقش و کنار، منبت‌کاری و کنده‌کاری‌های متراکم و ریز و درشت. بدون شک، در یک محیط کوچک، جای دادن این مبلمان و سایر ملزومات آن دشوار خواهد بود و اگر هم این امکان را نداشتید، احتمالا اصلا زیبا دیده نخواهند شد.
  • دوم این‌که، اکثر رنگ‌های مورد استفاده در این سبک‌ها، رنگ‌های تیره است. اغلب وسایل چوبی هستند و رنگ‌های خنثی و روشن جایگاه چندانی در این سبک‌ها ندارند. از این رو، در صورتی که فضای مورد نظرتان کوچک باشد، هم محیط پیرامون شما به شدت شلوغ دیده خواهد شد و هم به نظر کوچک‌تر و دلگیرتر خواهد آمد.

۲) چقدر قرار است هزینه کنید؟

این‌که قصد دارید چقدر برای دکوراسیون داخلی منزل‌تان مایه بگذارید خیلی فاکتور مهمی است. همین ابتدای امر بگوییم که مهم‌ترین تمایز بین دو سبک مدرن و کلاسیک در وسایل دکوراتیو و عناصر آن‌ها است. به این دو نکته دقت کنید:

  • اغلب برای سبک مدرن و کلاسیک از سرویس‌های مبلمان کاملا متفاوتی استفاده می‌شود. سبک‌های کلاسیک و سنتی، خواهان سرویس‌های مبلمان چوبی هستند که روی آن‌ها کار انجام شده است. وقتی قرار است یک سرویس مبلمان چوبی خریداری کنید، لازم است هزینه را هم پرداخت کنید. این در حالی است که یک دکوراسیون مدرن، مستلزم یک دست مبل راحتی ساده است که شایدبا مبلغی حدود ۵ میلیون هم قابل حل باشد.
  • تعداد عناصر و وسایل دکوراتیوی که قرار است یک سبک دکوراسیون کلاسیک را تشکیل بدهد بسیار بالاتر است. سبک‌های مدرن، اغلب ساده‌تر و خلوت‌تر هستند و می‌توان با یک فرش ترک ساده، یک دست مبلمان و یک آباژور کنار سالنی سر و ته آن را به هم آورد. این در حالی است که برای داشتن یک دکوراسیون کلاسیک، شما باید لزوما فرش تهیه کنید، که اگر بخواهید ریزبافت و دست‌بافت خریداری کنید قیمتش سر به فلک می‌گذارد یا کنسول و ویترین و غیره تدارک ببینید. همه این‌ها، هزینه‌بر هستند و این شما هستید که می‌دانید سقف مورد نظرتان برای پیاده‌سازی این دکوراسیون انتخابی چقدر است.

۳) نورپردازی محیط به چه صورتی است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، عمده‌ترین تفاوت دو سبک مدرن و کلاسیک در این است که در سبک‌های کلاسیک، وسایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب این وسایل هم چوبی هستند. وقتی کلی وسیله چوبی دکوراتیو در خانه دارید، بدون شک باید نورپردازی قوی در خانه حکم‌فرما باشد. اگر نتوانید این میزان نور را در فضای خانه تامین کنید، خانه به شدت تاریک، دلگیر و خسته کننده به نظر خواهد رسید.

این در حالی است که رنگ‌های مورد استفاده در سبک‌های مدرن و مینیمال اکثرا رنگ‌های خنثی و روشن هستند. از طرف دیگر، عناصر و وسایل دکوراتیو مورد استفاده در این سبک‌ها نیز به مراتب کمتر هستند و از این رو نورپردازی چنین دکوراسیون‌هایی کار چندان دشواری نیست. شاید با یک لوستر ساده و یک پنجره معمولی هم کارتان راه بیفتد!

۴) چقدر در این کار مهارت دارید؟

یکی از اصول مهم در سبک دکوراسیون کلاسیک تقارن است.  در صورتی که کمی مطالعه داشته باشید، متوجه خواهید شد که سبک‌های کلاسیک و نظایر آن، سبک‌هایی به نسبت پیچیده و حرفه‌ای هستند که مستلزم شناخت و پیاده‌سازی‌اند. در حالت کلی، لپ کلام این است که به عنوان یک فرد آماتور، احتمال این‌که در پیاده‌سازی سبک‌های مدرن و مینیمال موفق باشید بسیار بیشتر از آن است که بتوانید دست کم بخشی از اصول سبک‌های سنتی و کلاسیک را رعایت کنید. شاید اگر بی‌گدار به آب بزنید، علیرغم تمام خریدها و هزینه‌هایی که می‌کنید، در نهایت یک دکوراسیون نامتناسب، ناموزون و نامتقارن داشته باشید.

نظرتان در مورد تلفیق دو سبک مدرن و کلاسیک چیست؟

با توجه به موارد عنوان شده، احتمالا اکنون راحت‌تر بتوانید سبک دکوراسیون مورد نظرتان را از میان این دو سبک مدرن و کلاسیک انتخاب کنید. در هر صورت، ریش و قیچی دست شما است و این شما هستید که باید بر اساس سلیقه، فضایی که در اختیار دارید، هزینه‌های که در نظر گرفته‌اید و صد البته میزان مهارت‌تان، یکی از این دو سبک را انتخاب کنید. اما شاید برای برخی افراد، هنوز هم مرز باریکی میان این دو انتخاب وجود داشته باشد. اگر نمی‌توانید از هیچ‌کدام از سبک‌های مورد بحث دست بکشید، شاید بتوانید با تلفیق آن‌دو به نتیجه‌ای مطلوب برسید!

برخی افراد، طرفداران پروپاقرص ترکیب دو سبک مدرن و کلاسیک هستند. این دو سبک دکوراسیون، به تنهایی خارق‌العاده هستند و در صورتی که به درستی با دانش ترکیب شوند، می‌توانند نتایجی خارق‌العاده‌تر به دست بدهند. به عنوان مثال، شاید بتوانید از ترکیب پارچه‌های گل‌دار و ساده به عنوان پرده در خانه‌های خود استفاده کنید. به همین سادگی، شما می‌توانید با انتخاب یک پارچه ساده طوسی رنگ – به عنوان المانی از سبک دکوراسیون مدرن – و یک پارچه گلدار با زمینه آبی یا سورمه‌ای – به عنوان المان سبک دکوراسیون کلاسیک – پرده‌هایی شیک و فوق‌العاده داشته باشید. این موضوع، در مورد سرویس مبلمان هم صدق می‌کند. شاید دقت کرده باشید که بسیاری از خانواده‌ها، خواه یا ناخواه، یک دست سرویس مبلمان کلاسیک در گوشه‌ای از پذیرایی قرار می‌دهند و برای تماشای تلویزیون، از مبلمان مدرن و راحتی یا حتی مبل‌های ال استفاده می‌کنند.

در هر صورت، در کنار خود این دو سبک مدرن و کلاسیک تلفیق آن‌ها هم می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا