دکوراسیون

دکوراسیون روستیک چیست

دکوراسیون روستیک یا Rustic اسم سبکی است که در آن به سادگی و روستایی بودن اهمیت داده می‌شود. سبک مورد نظر را می‌توان دست سازه هنری روستائیان برای چیدمان خانه دانست که عمده این ساخته ها از چوب جنگلی و درختان تولید می‌شوند که حسب نیاز به میز، صندلی، تخت و کمد تبدیل شده‌اند.

سبک هنری روستیک ماهیت و اساس روستایی دارد که به معنی ساده زیستن، دوری از هر گونه تجملات و زرق و برق و به جای آن پناه آوردن به طبیعت و همگامی با آن است. هدف از معماری به سبک روستیک نزدیک کردن انسان به حال و هوای طبیعت و روستا است. فضای روستیک در واقع طبیعت را به داخل خانه دعوت می‌کند تا با استفاده از مواد و المان‌های طبیعی، دوری انسان امروز را از طبیعت به نوعی جبران کند.

تاریخچه سبک روستیک

سبک روستیک از کشورهای غربی به خصوص آمریکا معروف شده و قدمتی دویست ساله دارد. این نوع دکوراسیون داخلی بر ایجاد بافت روستایی و حس سادگی، کهنگی و فرسودگی، طبیعی و دست ساز بودن عناصر و دکوراسیون داخلی تأکید دارد. برای معماری کف، سقف، دیوار از المانهای طبیعت همچون چوب و سنگ، اجزا و قطعات ساده و بی آلایش، به دور از هر گونه تزیینات اضافی بهره گرفته می‌شود.

در دکوراسیون روستیک عوامل طبیعت وارد خانه می شود

استفاده از مؤلفه‌های طبیعی خام و دست نخورده یکی از مهمترین عواملی است که یک خانه را به سبک دکوراسیون روستیک نزدیکتر می‌کند. برای این منظور کافی است از جزییاتی مانند درختان، تنه درختان، چوبهای برش خورده یا حتی پشم گوسفند در خانه استفاده کنید. گاهی چیدن میز و صندلی چوبی بیرون منزل، در دکوراسیون تراس یا بالکن حال و هوای خانه روستایی را در ذهن تداعی می‌کند. از الوار های پهن و قطور می‌توانید برای کف‌پوش استفاده کنید و نمایی کاملاً روستیک به خانه بدهید. چوب‌های اصلاح شده گزینه ایده‌آلی برای استفاده در سبک روستیک هستند. همچنین اغلب در این سبک دکوراسیون از چوب کاج، گیلاس، توسکا و گردو نیز استفاده می‌کنند.

مبلمان در دکوراسیون روستیک

مبلمان سبک روستایی به طور معمول از چوب، چوب های بازیافتی و سنگ ساخته می‌شود. همچنین از مصالحی مانند بامبو، چوب خیزران، سیسل (الیاف محکم طبیعی)، پنبه، کتان، پشم، کاغذ، شیشه، خاک رس و انواع مختلف فلز نیز می‌توان استفاده کرد که همه آنها به زیبایی ظاهری فضا کمک شایانی می‌کنند. از متریال‌های استفاده شده در پارچه مبلمان، می‌توان به چرم و پوست حیواناتی مثل خرس و یا گاو اشاره کرد.

شومینه در دکوراسیون روستیک

شومینه‌ها را امروزه در هر خانه‌ای با هر سبکی می‌تواند دید که انواع مختلفی هم دارند؛ اما شومینه در سبک روستیک حال و هوای طبیعت و روستا را منتقل می‌کند. البته شومینه‌های سنگی که با چوب می‌سوزند بهترین انتخاب هستند.

نقش پنل های دیواری چوبی در دکوراسیون روستیک

پنل های چوبی که حس زبری و خشن بودن چوب را منتقل می‌کنند برای سبک روستیک مناسب‌اند. برای این که این طبیعی بودن بیشتر خود را نشان بدهد استفاده از دکوراتیوهای خاص را دست کم نگیرید.

اگر در دکوراسیون روستیک تصمیم به رنگ کردن دیوار گرفتید؛ سفید بهترین انتخاب است. تزیین یک دیوار به رنگ سفید، خانه‌های روستایی نسبتاً خاص تر و مرفه‌تری را به نمایش گذاشته‌اید. با تزیین دیوار با دکوراتیوها و قاب عکس‌های مختلف خانه ای رؤیایی برای خود خواهید ساخت.

سقف های چوبی در دکوراسیون روستیک

خانه‌های روستایی اغلب دارای سقف چوبی با الوارهای موازی و ضربدری هستند. از این طرح می‌توانید برای روستیک استفاده کنید. برای این که خانه زیباتر دیده شود و احساس یک خانه با طراحی روز و کمیاب را بدهد بهتر است سقف را با سلول‌های چوبی تزیین کنید. این کار باعث می‌شود چوب‌های مقطع و تکه تکه روی سقف خانه، یک نمای طبیعی به خانه بدهد و نتیجه آن نزدیکی محیط داخلی با فضای بیرونی در طبیعت خواهد بود.

کاربرد قطعات بزرگ و خشن در سبک روستیک

بیشتر ابزار و لوازم در خانه‌های روستایی بزرگ، حجیم و با اشکال غیر منظم هستند. برای دکوراسیون روستیک به سراغ قطعات بزرگ بروید. میزهای بزرگ، صندلی خاص، تابلوها یا آباژورهای سایز بزرگ و حتی گلدان های خاص و خشن؛ اما زیاده روی نکنید.

رنگ ها در سبک روستیک

رنگ ها در این سبک، خنثی، آرام و الهام گرفته از طبیعت هستند. ترکیب رنگ های کرم و طیف های روشن آن (ترکیب با سفید)، انواع زردهای ترکیب شده با سفید یا خاکستری یا انواع رنگهای خاکی (آجری، قهوه ای، زیتونی) در کنار رنگ‌های قوی مانند شکلاتی یا خاکستری تیره. برای ایجاد تنوع نیز می‌توان از سبز تیره مایل به آبی و قرمزهای سرد (شاتوتی، آلبالویی) یا قرمزهای گرم (خرمالویی یا قرمز قهوه ای) استفاده کرد؛ فیروزه‌ای نیز رنگ مناسب دکوراسیون روستیک ایرانی است که زیبایی کار را تکمیل می‌کند.

تعادل سنگ و چوب در سبک دکوراسیون روستیک

خانه‌های روستایی با سنگ و چوب ساخته می‌شوند اما این موارد برای آپارتمان های امروزی ممکن نیست. برای رسیدن به این سبک سعی‌کنید تعادل بین سنگ و چوب را رعایت کنید تا از نظر بصری هم به هدفتان نزدیک شوید. مثلاً در کنار یک دیوار سفید از کف‌پوش سنگی استفاده کنید.

استفاده از پارچه در دکوراسیون روستیک

پارچه نقش به سزایی در خانه روستایی دارد که با تغییر فصل هم تغییر می‌کند. در زمستان پارچه‌های پشمی قهوه‌ای خانه را گرمتر می‌کند و در تابستان تورهای نازک و سفید حس خنکی را منتقل می‌کند. برای رسیدن به سبک روستیک از پارچه های با رنگ طبیعی و ترجیحاً خنثی استفاده کنید.

دکوراتیوها در دکوراسیون روستیک

فلزات براق تداعی کننده سبک زندگی روستایی هستند. قاشق، چنگال، دیگ و سایر لوازم فلزی به عنوان دکوراتیو در سبک دکوراسیون روستیک انتخاب خوبی هستند.

سبدهای چوبی و پارچه ای بافته شده هم از دکوراتیوها در سبک دکوراسیون روستیک هستند و دکوراسیون خانه شما را تکمیل خواهد کرد.

شاخه‌های برش خورده درخت و چراغ های آویز با طرح برگ که روشنایی مناسبی فراهم کنند هم از دکوراتیوهای روستیک هستند. لامپ هایی با کاورهای چوبی هم انتخاب خوبی هستند.

دست بافته های پشمی و منسوجات دست بافته هم در ایجاد سبک دکوراسیون روستیک نقش مهمی دارند.

گل و گیاه هم سبک دکوراسیون روستیک را واضح تر می‌کنند. مبل های ساده در کنار گیاهان کاملاً به چشم می‌آیند.

سبک دکوراسیون روستیک مدرن چیست؟

دکوراسیون روستیک مدرن، داشتن خانه‌ای با چشم انداز کاملاً باز، مبلمان مدرن و استفاده از تجهیزات برگرفته شده از دل طبیعت است که با ذوق و قریحه یک معمار توانا به صورت طبیعی ایجاد شده است. رنگبندی در دکوراسیون روستیک مدرن بسیار ساده و یک دست است و استفاده از پنجره‌های بزرگ در خانه ها باعث می‌شود فضای زیبای بیرون در داخل خانه احساس شود و حس داشتن طبیعت در داخل خانه القا شود. سبک دکوراسیون روستیک مدرن، زیبایی و لطافت بدون تشریفات و راحتی زندگی مدرن را به صورت هم‌زمان دارد.

پایان کلام

سبک‌های مختلف دکوراسیونی وجود دارند که به خاطر متریال و نوع چیدمان به نامی معروف شده‌اند. یکی از این سبک‌های دکوراسیونی سبک روستیک است به این سبک، سبک چوبی و یا روستایی هم گفته می‌شود در این دکوراسیون منزل بیشتر متریال استفاده شده از دل طبیعت است. از چوب و سنگ گرفته تا پارچه و فلز. تمام این مواد طوری در کنار هم قرار می‌گیرند که احساس طبیعت را القا کنند.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا