دکوراسیون

دکوراسیون دفتر کار مدرن و شیک

این روزها که میزان تمرکز ما بسیار کاهش پیدا کرده است، محیط کار و نحوه دکوراسیون داخلی دفتر کار می‌تواند نقشی اساسی در میزان بازدهی و اثرگذاری افراد داشته باشد. یک اشتباه کوچک در طراحی محیط کار و دکوراسیون می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را فراهم آورد. قبل از هر چیز باید گفت که هیچ قانون یا اصل مشخصی برای طراحی داخلی دفتر کار وجود ندارد. اما برخی ویژگی‌ها باعث می‌شوند که میزان تعاملات، بازدهی و رضایت کارکنان بیشتر باشد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی دفتر کار و راه های ایجاد فضای کار مناسب چه مزایایی را به همراه دارد؟

  • رضایت شغلی کارکنان را بالا می‌برد

زمانی‌که کارکنان در یک محیط مناسب قرار می‌گیرند، می‌توانند کارهای خود را به موقع و به بهترین شکل انجام دهند. در نهایت، همین موضوع به رضایت شغلی کارکنان منجر می‌شود.

  • کارکنان را به تعامل و کار گروهی تشویق می‌کند.

یک فضای کاری مناسب افراد را برای تعامل و کار گروهی تشویق می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا بیشتر با هم در ارتباط باشند و تصمیمات بهتری برای کارها بگیرند.

  • استفاده بهینه از فضا، دارایی‌ها و منابع را ممکن می‌کند.

در یک فضای کاری مناسب هر چیزی مکان مناسب خود را دارد. افراد به خوبی می‌دانند که چه کاری را در کدام اتاق باید پیش ببرند.

  • به شرکت در جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک می‌کند.

زمانی که شرکت شما فضای مناسبی داشته باشد، رضایت کارکنان بالا خواهد بود و همین موضوع منجر به جذب نیروهای جدید نیز خواهد شد.

معیارها و اصول مهمی که باید در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار مدنظر قرار بگیرند:

  • دکوراسیون داخلی دفتر کار شما باید از جدیدترین و برترین‌ تکنولوژی‌های موجود بهره‌مند باشد و ساختمان‌ها و فضای اداری باید به راحتی به اینترنت متصل باشند.
  • تصمیم‌گیرندگان باید اطمینان حاصل کنند که تلفن، برق، رسانه‌ها به اندازه کافی در دسترس هستند.
  • نیاز به روشنایی باید تامین شود. در صورت امکان فضا باید طوری طراحی شود که نور طبیعی و منظره برای همه قابل دسترس باشد.
  • باید بین فضاهای کاری و فضاهای سرگرمی تعادل برقرار شود.
  • می‌بایست فضاهایی برای دورهمی‌های گروهی ایجاد شود تا افراد برای مشورت و همفکری دور هم جمع شوند.
  • دستیاران باید در نزدیکی افرادی قرار بگیرند که نیاز به همکاری مدام با آن‌ها دارند.
  • باید فضای مشترک بسیاری مانند آشپزخانه، سالن کنفرانس، اتاق آموزش و اتاق کار در دسترس باشد.
  • برای به حداقل رساندن صدا در بخش کاری، باید از دستگاه‌های نویزگیر و دیگر عایق‌های صدا استفاده کرد. همچنین دیوارها باید عایق صدا باشند تا حداقل صدا در بین اتاق‌ها مبادله شود.

ایده برای دکوراسیون دفتر کار

در دکوراسیون داخلی دفتر کار خود متمایز باشید: از گوگل الهام بگیرید

گوگل به دلیل طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار غیرمعمول و خارق‌العاده خود در سراسر جهان مشهور است و اغلب کسب‌وکارها در تلاش هستند تا از آن الگو بگیرند.

در طی دهه‌های اخیر تحقیقات بسیاری انجام شده است و همگی متفق‌القول هستند که هر فضای کاری که مشارکت را تشویق کند، میزان بهره‌وری را ۱۵٪ افزایش می‌دهد.

برخلاف ساختارهای اداری قدیمی که توسط سلسله مراتب‌ها اداره می‌شدند، مطالعات نشان می‌دهند که افراد در تمام سطوح باید برای ایجاد و اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر همکاری کنند.

گوگل دفاتر مختلفی در سراسر دنیا دارد، ایجاد فضای سبز، کتابخانه‌های مجهز، فضاهای ساحلی و هر چیز دیگری که احتمالا شما هم در مورد آن‌ها بسیار شنیده‌اید، در راستای تحریک خلاقیت و افزایش تعاملات بین کارکنان طراحی شده‌اند.

معمولا در دفتر کارهای گوگل، رستوران، کافه و محل‌هایی برای بازی و سرگرمی وجود دارد. تمام این فضاها ساخته شده‌اند تا کارکنان بیشتر با هم گپ بزنند و از خلاقیت‌های همدیگر الهام بگیرند.

گام به گام اصول طراحی دفتر کار برای دستیابی به بالاترین میزان بهره‌وری

  1.  فضاهای کاری متنوع ایجاد کنید
    چند سال پیش، بسیاری از موفق‌ترین شرکت‌ها به دنبال ایجاد فضای کاری باز بودند. در چنین فضای کاری، هر کسی بنا بر نیازش هر کاری را که دوست داشت، انجام می‌داد. اما پایین بودن رضایت کارکنان و پایین بودن بهره‌وری، مشکلات چنین فضاهای کاری را آشکار کرد.
    بنابراین، شرکت‌ها به سمت استراتژی تنوع در فضاهای کاری حرکت کرده‌اند. در چنین استراتژی فعالیت مختلف کارکنان مشخص می‌شود و براساس آن‌ها فضاهایی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، شما باید فضایی برای کار کردن، فضایی با عنوان اتاق فکر، جایی را برای اتاق کنفرانس، فضایی برای استراحت و … مدنظر داشته باشید.
  2.  سیستم نورپردازی را تقویت کنید
    یکی از ساده ترین کارها برای دکوراسیون داخلی دفتر کار که می‌توانید برای افزایش بهره‌وری انجام دهید، بهبود نور در فضای دفترتان است. اگر نتوانید خوب ببینید، خوب هم نمی‌توانید کار کنید. نورپردازی ضعیف باعث فشار بر چشم، سردرد، خستگی، استرس و بروز مشکلات دیگر می‌شود.
    تحقیقات نشان می‌دهند که کارکنانی که کنار پنجره می‌نشینند، از بهره‌وری بیشتری برخوردارند. اگر نمی‌توانید همه را کنار پنجره بنشانید، روشنایی غیرمستقیم را مدنظر قرار دهید.
  3. دفتر کاری را انتخاب کنید که دارای سقف بلندتری است
    مطالعات نشان می‌دهند که افراد اتاق‌هایی را با سقف بیشتر از ۱۰ فوت ارتفاع را ترجیح می‌دهند و سقف‌های بلندتر با تفکر آزاد در ارتباط هستند.
    اگر به دنبال یک دفتر جدید هستید و یا برای نوسازی دفترتان اقدام می‌کنید، این موضوع را مدنظر قرار دهید.
  4. دیوارهایتان را رنگ کنید
    رنگ‌ها تاثیرات عمده‌ای بر احساسات و بهره‌وری ما دارند. وقتی از اثربخشی کارکنان سخن می‌گوییم، رنگ سفید، می‌تواند بدترین انتخاب باشد.
    رنگ‌هایی متناسب با فعالیت‌های مختلف انتخاب کنید، به عنوان مثال سبز با خلاقیت ارتباط دارد و آبی با بهره‌وری و نارنجی با وفاداری. بنابراین می‌توانید اتاق فکر خود را سبز رنگ کنید و اتاق کار را آبی.
  5.  نویزها را کنترل کنید
    یکی از رایج‌ترین شکایات افراد در دفترهای کاری نسبت به سروصداها و نویزها است. تحقیقات نشان داده‌اند که سر و صدا با کاهش بهره‌وری، استرس بیشتر، بیماری و کاهش رضایت شغلی کارکنان در ارتباط است. قوانین سفت و سختی برای نویزهای محیطی طراحی کنید.

دکوراسیون دفتر کار کوچک

بسیاری از استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهایی که به تازگی کار خود را شروع می‌کنند، فضای بزرگی در اختیار ندارند. بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنند تا از فضای موجود به شیوه‌ای بهینه بهره ببرند.
اغلب می‌بینیم که کسب‌وکارها فضا را به شیوه‌ سلسله مراتبی می‌چینند. در حالی‌که این حالت کمترین میزان بازدهی را ارائه می‌کند.
در چنین مواردی سعی کنید از استراتژی ایجاد فضاهای متنوع بهره بگیرید. محل کار، اتاق فکر، اتاق استراحت و اتاق دیدار با مشتریان را ایجاد کنید. قوانین مشخص و مدونی داشته باشید تا هیچ‌کسی نتواند آن‌ها را نادیده بگیرد.

طراحی دفتر کار لاکچری

در صورتی که فضای کاری بزرگی در اختیار داشته باشید، می‌توانید هر ایده‌ای را پیاده‌سازی کنید. طراحی خلاقانه دکوراسیون داخلی دفتر کار، معماری‌های جذاب، اتاق‌های متنوع با مبلمان شیک، اتاق بازی و کافه می‌توانند ایده‌های مناسبی برای دفتر کار شما باشند.
اما نکته‌ای که باید در نظر بگیرید اینست که سعی کنید هویت بصری برند خود را در این فضای بزرگ مدنظر قرار دهید. تمام فضای کاری شما باید به صورت یکپارچه و با هویت برندتان طراحی شود.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا