دکوراسیون

چیدمان دکوراسیون دفتر کار

کار ما بخش عمده‌ی زندگی ما را تشکیل می‌دهد. موفقیت یا شکست ما در این امر مهم تا حد زیادی به حفظ روحیه و انگیزه‌ی کارکنان، جلب اعتماد مشتری، تبلیغات، ارتباطات و … بستگی دارد. چیدمان و دکوراسیون دفتر کار و ایجاد یک محیط آرام و لاکچری و درعین حال الهام‌بخش نقش بسیار مهمی در گسترش عوامل بالا دارد. همچنین هماهنگی دکوراسیون داخلی با محتوا و موضوع برند می‌تواند بخشی از تبلیغات ما را تشکیل داده و مشتریان را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این مقاله سعی می‌کنیم به جوانب مختلف در طراحی دکوراسیون یک دفترکار شیک و مناسب اشاره کنیم.

استفاده از چه رنگی برای دکوراسیون داخلی دفتر کار مناسب است؟

تحقیقات اثبات کرده‌اند که رنگ‌ها تاثیر زیادی در روحیات و خلق‌و‌خوی ما دارند و می‌توانند باعث تحریک یا تسکین اعصاب شده و یا حتی به یک منبع الهام‌بخش برای انجام کارهایمان تبدیل شوند. بنابراین تحلیل و بررسی روانشناسی رنگ‌ها و انتخاب یک رنگ مناسب و تاثیرگذار برای تم داخلی دفترکار، گام مهمی در چیدمان آن است. عمده‌ترین رنگ‌هایی که در دکوراسیون دفاترکار استفاده می‌شوند، عبارت‌اند‌ از:

  • آبی و سبز: رنگ‌هایی آرام‌بخش

رنگ آبی: آبی علاوه‌بر تاثیر در ایجاد فضایی آرام، باعث افزایش وضوح و تمرکز در کارکنان شده و درکل انتخاب ایده‌آلی برای کسب‌و‌کارهای نوپایی است که به دنبال دستیابی به قدرت و پایداری در زمینه‌ی کاری خود هستند.

رنگ سبز: مانند آبی، سبز نیز می‌تواند خلق‌و‌خویی از آرامش و احساس تعادل و هماهنگی با محیط را در افراد به‌وجود آورد. رنگ سبز باعث افزایش خلاقیت و بهره‌وری در محیط کار شده و به کارکنان کمک می‌کند تا با ذهنی باز فکر کرده و ایده‌ها و نظرات خود را به‌طور واضح بیان کنند. این رنگ برای دفاتری که در آن همفکری، مشارکت و برقراری ارتباط بسیار مهم است، نقش کلیدی دارد.

  • زرد، نارنجی و قرمز: رنگ‌های پرانرژی

رنگ زرد: برای ایجاد فضای کاری پرانرژی و مثبت، طیف‌های رنگ زرد را در‌نظر داشته‌باشید. رنگ زرد نقش زیادی در افزایش روحیه و انگیزه‌ی کاری در کارکنان دارد. پرتویی از آفتاب در یک مکان تجاری که می‌تواند تاثیر بالایی در کارمندان و مراجعه‌کنندگان داشته‌باشد.

رنگ نارنجی: رنگ نارنجی با یکپارچه‌سازی فضا و محیط کار، گرما را به دفتر کار شما می‌بخشد. نارنجی مانند زرد، انرژی و شادابی بالایی را به افراد القا می‌کند. البته توجه داشته‌باشید که باید هوشمندانه از این رنگ در چیدمان دفترتان بهره ببرید، زیرا استفاده‌ی بیش از حد از نارنجی می‌تواند تاثیر متضادی داشته‌باشد.

رنگ قرمز: قرمز، رنگ شور و هیجان! یک رنگ ایده‌آل برای مکان‌های سریع و پرجنب‌و‌جوش و برای کسب‌و‌کارهایی که سرعت در عملکرد حرف اول را می‌زند.

  • خاکستری و سفید: رنگ‌های خنثی

بدون پرداختن به دو رنگ رایج خاکستری و سفید نمی‌توان در فضای اداری، در مورد پالت‌های رنگی تجاری بحث کرد. رنگ خاکستری ممکن‌است گاهی اوقات تاثیرات منفی بر خلق‌و‌خو داشته‌باشد. همچنین سفید اغلب به‌عنوان یک رنگ فراموش می‌شود. اما نمی‌توان انکار کرد که هردوی آن‌ها یک مکمل عالی برای تمامی رنگ‌ها به‌شمار می‌روند. ترکیب این دو رنگ در دکوراسیون داخلی دفترکار نیز یک فضای آرام و حرفه‌ای و درعین‌حال متعادل و عالی را برای پذیرایی فراهم می‌کند.

نورپردازی دفتر کار

نورپردازی مهم‌ترین جنبه در طراحی دفتر شماست. یک دفتر کم‌نور باعث کسل‌شدن و خواب‌آلودگی کارکنان شده و کار‌کردن را برای آنان ملال‌آور می‌کند. بسیاری از صاحبان دفاتر بسته به ماهیت کارهایی که در محل‌کار خود انجام می‌دهند، روش‌های مختلفی را برای روشنایی و نورپردازی دفتر خود انتخاب کرده‌اند. اگرچه ممکن‌است دفاتر طراحی متفاوتی داشته‌باشند، بااین‌حال مواردی کلی وجود دارند که باید هنگام انتخاب یک نورپردازی مناسب برای دفترتان در‌نظر داشته‌باشید. چگونه بهترین نورپردازی اداری را انتخاب کنیم؟

در انتخاب لامپ‌ها دقت کنید!

این اولین نکته‌ای است که باید در نورپردازی دفتر مدرن خود به آن توجه کنید. اگر لامپ‌های اشتباهی را انتخاب کنید، بدترین اشتباه را در نورپردازی دفتر کار خود مرتکب شده‌اید. لامپ‌ها از نظر رنگ و شدت‌روشنایی که با مقیاس کلوین اندازه‌گیری می‌شوند، متفاوت‌اند. بهتر است برای ایجاد تعادل و حفظ تمرکز کارکنان، از لامپ‌هایی که از شدت‌روشنایی یکسانی برخوردارند، بهره بگیرید. یکی از بهترین لامپ‌هایی که در روشنایی دفترکار از آن‌ها استفاده می‌شود لامپ‌های فلورسنت K6500 هستند، زیرا شدت‌روشنایی آن‌ها آزاردهنده نیست و شبیه به نور روز معمولی است.

از لامپ‌های ایستایی استفاده کنید

جهت رعایت ملاحظات ایمنی و حفظ سلامت خود و کارمندانتان سعی کنید از لامپ‌های کم‌نور‌تر استفاده کنید، زیرا تحقیقات نشان‌داده‌اند نورپردازی فلورسنت که ناشی از روشنایی لامپ‌های بالاسرمان است، باعث ایجاد عوارض زیادی در سلامتی اعم‌از پیش‌فعالی و اختلال در خواب می‌شود. برای ایجاد روشنایی لازم و کافی از لامپ‌های ایستایی که عوارض کمتری دارند، بر روی میزهای دفتر کار خود بهره‌بگیرید.

از نورپردازی غیرمستقیم استفاده کنید

بسیاری از کارکنان دفاتر به‌دلیل روشنایی مستقیم عوارض چشمی ناشی از فشار‌های چشم را تجربه می‌کنند. همچنین روشنایی مستقیم ممکن‌است باعث سردردهای شدید شود و همه‌ی این مشکلات درنهایت منجر به بهره‌وری پایین در کار خواهد‌شد. برای رفع این عارضه از چراغ‌های جانبی در کنار روشنایی مستقیم و اصلی دفتر خود استفاده کنید و گاهی چراغ‌های اصلی را خاموش کرده و از لامپ‌های جانبی بهره بگیرید. همچنین فاصله‌ی منابع نور نیز مهم است سعی کنید همه‌ی چراغ‌ها را در یک موقعیت قرار ندهید، در‌عوض آن‎ها را به‌ظور مساوی در اطراف دفتر کار توزیع کنید تا نور تولید‌شده بتواند به هر گوشه‌ای از دفتر برسد.

مدل‌های مختلف طراحی دفتر کار

وسایل و چیدمان دفترکار باید با نوع محیط کار و کسب‌و‌کارتان هماهنگی داشته باشد. در بعضی کسب‌و‌کارها که نیاز به همفکری و ایده‌پردازی بیشتر است، باید فضا به‌گونه‌ای باشد که امکان تعامل و مشارکت کارکنان با یکدیگر راحت‌تر باشد. برعکس در کسب‌و‌کارهایی که حالت اداری بیشتر به چشم می‌خورد و هر فرد وظایف از پیش تعیین‌شده و مشخصی برای انجام‌دادن دارد، چیدمان دفتر باید به‌گونه‌ای باشد که فضایی آرام و به‌دور از شلوغی را برای کارمندان به ارمغان‌آورده و باعث افزایش تمرکز آن‌ها شود. در ادامه به برخی از طرح‌های موفق و مرسوم در چیدمان دکوراسیون دفتر کار اشاره می‌کنیم:

  • چیدمان سلولی

مهم نیست که دفتر کار شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، یک طرح اداری کارآمد مانند چیدمان سلولی همیشه بر عملکرد کارمندان شما موثر خواهد بود. چیدمان سلولی یکی از محبوب‌ترین طرح‌هاست که در آن فضای دفتر به چند بخش و اتاق مجزا برای کارمندان به‌طوری طراحی می‌شود که حریم خصوصی آن‌ها به خوبی حفظ شود. این طراحی کلاسیک باعث ارتقا تمرکز و سازمان‌دهی بهتر امور در محیط کار می‌شود.

وقتی یک کارمند فضای کاری مناسبی پیدا کند که بتواند بدون هیچ‌گونه مانعی کار خود را مدیریت کند، شانس افزایش بهره‌وری بیشتر می‌شود. اما از طرف دیگر چیدمان سلولی فضای زیادی اشغال می‌کند و همچنین باعث محدود شدن ارتباط کارمندان با یکدیگر می‌شود.

  • چیدمان دفتر باز

بسیاری از شرکت‌های خلاق و کمپانی‌های معروف در زمینه فناوری اطلاعات چیدمانی را ترجیح می‌دهند که ضمن حفظ سطح بالایی از نظم و انظباط، ارتباط مستقیم و موثر را در بین کارمندان ترویج دهد. براساس این طرح، یک طبقه کامل با پارتیشن‌های کم تقسیم می‌شود که ممکن است کارمندان میزهای خود را داشته ‌باشند و یا یک میز را با سایر کارمندان به اشتراک بگذارند. با‌ این‌وجود به هر یک از کارکنان صندلی جداگانه و یک رایانه داده می‌شود، اما فضای کلی کار غیر‌ارضی خواهد‌بود.

این طرح یک چیدمان مقرون‌به‌صرفه برای دفاترکار است که باعث تقویت ارتباط کلامی و ارتقا کیفیت نظارت و شفافیت در محیط‌کار می‌شود. اما از‌طرف‌دیگر ممکن‌است حریم‌خصوصی کارمندان به خوبی رعایت نشود و سر‌و‌صدای اضافی منجر به حواس‌پرتی آن‌ها شود.

  • چیدمان ترکیبی

چیدمان ترکیبی یکی از متنوع‌ترین طرح‌هاست که به صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا دفاترکار خود را به‌گونه‌ای که می‌خواهند طراحی کنند. اگر هر دو چیدمان باز و سلولی را می‌پسندید و می‌خواهید از هر‌دوی آن‌ها در چیدمان دفتر خود بهره بگیرید، طرح اداری ترکیبی انتخاب ایده‌آلی برای شماست. برای صرفه‌جویی در فضای دفترکار لزوما نیازی نیست از در و پنجره‌ها برای جداکردن قسمت‌های مختلف دفتر استفاده کنید. در این طرح دست شما باز‌تر است و می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های متفاوت و جذابی را که دارید روی دفترکار منحصر‌به‌فردتان پیاده‌کنید.

این نوع از چیدمان باعث ارتقا خلاقیت و روحیه‌ی همکاری در کارکنان شده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. از‌طرف‌دیگر ممکن‌است برخی از استاندارد‌ها در طراحی دفترکار رعایت‌نشود و تعامل بیش‌از‌حد باعث از بین رفتن تمرکز در محیط‌کار شود.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا