دکوراسیون

دکوراسیون خانه های مستطیلی شکل

دکوراسیون خانه های مستطیلی یکی از مهم‌ترین و مشکل‌سازترین چیدمان‌ها در دکوراسیون داخلی است زیرا در دکوراسیون خانه های مستطیلی اگر منزل به‌صورت اصولی و درست چیده نشود، برای طراحان مشکل بزرگی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود قسمت‌هایی از پذیرایی منزل شما کاربردی نداشته باشد که در طراحی داخلی این موضوع بسیار ناخوشایند است.

وقتی تصمیم به دیزاین و چیدمان سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن منزل خود دارید، مدل و شکل آن قسمت خانه برایتان معین می‌کند که چه مدل دیزاینی برای خانه در نظر بگیرید. لازم به ذکر است اکثر خانه‌های ایرانی دارای سالن پذیرایی و اتاق نشیمن مستطیل شکل هستند و دو دیوار بلند و دو دیوار کوتاه در آن‌ها ترکیب می‌شوند و چیدمان این خانه‌ها را دردسرساز می‌سازد.

بهتر است این نکته را بدانید که شما زمانی در چیدمان دکوراسیون خانه‌های مستطیلی موفق هستید که یک نکته‌ بسیار مهم را رعایت نمایید، باید به شکلی که هیچ فضای نامرتب و شلخته‌ای در آن قسمت وجود نداشته باشد بتوانید استفاده‌ای بهینه از فضای خود داشته باشید. باید این موضوع را هم بدانید که دکوراسیون خانه های مستطیلی با مربعی بسیار متفاوت است و شما برای هرکدام از آن‌ها باید روش خاصی را به کار بگیرید.

 بایدها و نبایدهای دکوراسیون خانه های مستطیلی

دیوارها را رنگ نزنید

اگر برای طراحی دکوراسیون خانه‌ مستطیلی خود با شخصی مشاوره داشتید و به شما گفت که باید خانه‌ خود را رنگ تیره بزنید، بدانید که شخص اشتباهی را انتخاب کرده‌اید زیرا اولین موضوعی که باید درباره‌ دکوراسیون خانه های مستطیلی بدانید، رنگ دیوارهای منزل شما است زیرا اگر اتاق شما مستطیلی و باریک باشد، به‌هیچ‌عنوان نباید از رنگ‌های تیره برای دیوارهای آن استفاده کرد به دلیل اینکه وقتی دیوارها تیره می‌شوند، آن رنگ تیره بر روی فضای خانه‌ شما غالب می‌شود و باعث می‌شود افراد احساس خیلی بدی در این مدل خانه‌ها داشته باشند.

پس سعی کنید حتما از رنگ‎های روشن مثل سفید، کرمی، بژ یا خاکستری روشن برای دکوراسیون خانه‌های مستطیلی استفاده نمایید زیرا رنگ‌های روشن باعث انعکاس نور در پذیرایی شما می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود خانه‌ شما بسیار بزرگ‌تر به نظر برسد.

تقسیم کردن و استفاده‌ی درست از فضا

وقتی شما خانه‌ای دارید که مستطیلی شکل است و طول آن بیشتر از عرض آن است، مطمئنا سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن شما به‌صورت کشیده و باریک طراحی شده به همین دلیل بهتر است که اتاق خود را به فضاهای مختلفی تقسیم‌بندی کنید. پس سعی کنید دکوراسیون خانه مستطیلی خود را به بخش‌هایی مثل اتاق کار یا قسمتی برای گفتگو تبدیل کنید، این امر باعث می‌شود خانه‌ شما بزرگ‌تر و شیک‌تر به نظر برسد.

پس در نظر داشته باشید که قبل از طراحی دکوراسیون خانه های مستطیلی حتما به این موضوع فکر کنید که چطور می‌خواهید از تمام قسمت‌های منزل خود به‌صورت بهینه استفاده کنید و لازم به ذکر است که بدانید این امکان برای شما وجود دارد که با مبل، پرده یا حتی فرش خانه خود را تقسیم‌بندی و به خانه‌ای مدرن تبدیل نمایید.

طراحی عمودی فضا

در دکوراسیون خانه های مستطیلی برای اینکه فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد یکی از بایدها، طراحی عمودی فضای خانه است؛ و اینکه قفسه‌های بلند و پرده‌های سرتاسری از کف اتاق تا سقف می‌تواند دکوراسیون خانه های مستطیلی را زیباتر و بزرگ‌تر کند. و در آخر در نظر داشته باشید که برای استفاده از تابلوهای هنری یا عکس‌های خانوادگی حتما آن‌ها را به‌صورت عمودی بر روی دیوارها نصب کنید تا این ترفند باعث شود که وقتی میهمانی برای شما می‌آید نگاه آن‌ها رو به بالا باشد و مستطیلی بودن خانه‌ شما کمتر به نظر برسد.

پنجره‌ها در خانه های مستطیلی

برای دکوراسیون خانه های مستطیلی حتما نور طبیعی را در نظر بگیرید و اهمیت آن را فراموش نکنید تا جایی که برای شما امکان‌پذیر است پنجره‌ خانه‌مستطیلی شکل خود را نپوشانید تا نور طبیعی در آن منعکس و باعث بزرگ‌تر دیده شدن پذیرایی و اتاق نشیمن شما شود و برای شب هم از نورهای مصنوعی کافی استفاده نمایید که به دلیل کمبود نور، خانه‌ شما باریک و کوچک به نظر نرسد.

چیدمان مبل در خانه های مستطیلی

مبلمان در دکوراسیون داخلی همه‌ خانه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و خصوصا در دکوراسیون خانه های مستطیلی مدل چیدمان مبلمان بسیار تاثیر گذار است و نباید این شکل مستطیلی بودن خانه برای پذیرایی یا نشیمن شما مشکل‌ساز شود و شما را از داشتن خانه‌ای دنج دور کند.

وقتی شما می‌خواهید اتاق نشیمن یا پذیرایی خود را دیزاین کنید باید به موارد بسیاری توجه فرمایید. مثل ‌اینکه برای دیدن تلویزیون و دورهمی‌های خود مکان مناسبی را ایجاد نمایید و اگر اتاق شما شومینه یا فضای قشنگ و خاصی را داشته باشد، باید تمام این موارد را در چیدمان خود لحاظ فرمایید. می‌توانید برای شروع یک فرش مستطیلی شکل را در نظر بگیرید، ولی اگر فضای اتاق شما بزرگ است، بهترین کار این است که این فضاها را با چندین فرش مستطیلی از هم جدا کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از مبلمان با حجم کم و یا مبلمان ال است که می‌تواند بهترین انتخاب برای دکوراسیون خانه ‌های مستطیلی باشد، این مبلمان باید در چیدمان منزل شما پشت دیوار بلند قرار بگیرد و از دیوار کوتاهی که مقابل شما قرار دارد به‌عنوان فضایی برای قرار گرفتن تلویزیون استفاده شود.

نکته‌ قابل ‌توجه این است که اگر شما مبلمان بزرگ را برای روبه روی دیوار کوتاه‌تر در نظر بگیرید، خانه‌ شما کوچک‌تر و شلوغ‌تر به چشم می‌آید. علاوه بر این بدانید که برای دیزاین دیوار کوتاه اتاق خود، یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از لاوست‌ها است و همین‌طور شما برای داشتن یک فضای شیک و راحت حتما از صندلی‌های متفاوت و لاوست استفاده کنید که هم خیلی راحت قابل‌تغییر هستند و هم فضای شما را متفاوت می‌سازند.

تاثیر انتخاب رنگ در دکوراسیون پذیرایی خانه ها مستطیلی

رنگ دکوراسیون خانه های مستطیلی شکل یکی از موارد تاثیرگذار است و یکی از رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی منازل و به‌خصوص دکوراسیون خانه های مستطیلی زیاد استفاده می‌شود، رنگ قهوه‌ای است زیرا این رنگ نشانه‌ ثبات است و از مد هم نمی‌افتد.

حالا اگر می‌خواهید از رنگ دیگری استفاده کنید ما به شما رنگ مشکی در کنار رنگ سفید را پیشنهاد می‌دهیم. زیرا ترکیب این دو رنگ باعث بزرگ‌تر دیده شدن پذیرایی مستطیلی شکل شما می‌شود. همین‌طور بدانید که استفاده از رنگ بنفش در پارچه مبل و صندلی میز ناهارخوری زیبایی منحصربه‌فردی به پذیرایی شما می‌دهد.

در دکوراسیون خانه های مستطیلی چه نکاتی را باید رعایت کنید

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم نکات مفیدی که باید برای دکوراسیون خانه های مستطیلی در نظر بگیریم را شرح دهیم تا شما بتوانید بهترین چیدمان و دیزاین را در این خانه‌ها داشته باشید:

مبل و میز ناهارخوری در پذیرایی مستطیل شکل

شاید افرادی علاقه‌مند به چیدن میز نهارخوری در پذیرایی باشند که برای انجام دادن این کار مهم است که حتما فضای نشیمن و غذاخوری پذیرایی خود را از هم جدا نمایید. حتی اگر ازلحاظ رنگ و مدل چیدمان و وسایل شبیه هم هستند و اینکه می‌توانید از مبل یا یک صندلی به این صورت که پشت به قسمت غذاخوری باشد، جدا نمایید.

چیدمان دو دست مبل در پذیرایی مستطیلی

در بعضی مواقع امکان دارد که افراد بخواهند به‌جای استفاده از میز نهارخوری، از دو دست مبلمان در پذیرایی خود استفاده نمایند که پیشنهاد ما به شما این است که در پذیرایی خود دو فضا با دو نقطه‌ کانونی استفاده کنید. برای دکوراسیون خانه های مستطیلی بهتر است که فضای نشیمن به آشپزخانه و در ورودی خانه نزدیک باشد و اولین نقطه کانونی شما تلویزیون است؛ و بعد باید به بزرگ یا کوچک بودن سالن پذیرایی خود توجه داشته باشید.

دقت به این موضوع می تواند تاثیر خوبی در دکوراسیون خانه های مستطیلی داشته باشد.

یک دست مبلمان یا یک نیم ست بهتر است یا دو دست مبلمان؟ طبق متراژ خانه تصمیم به خرید مبل بگیرید و اینکه حواستان به میز جلو مبلی، فرش و وسایل تزئینی هم باشد که با سبک و دیزاین این قسمت هماهنگی داشته باشند.

حالا به سراغ قسمت رسمی‌تر خانه که مربوط به پذیرایی از میهمانان است می‌رویم که باید سمتی را انتخاب کنید که رفت‌وآمد کمتری داشته باشد و از مبلمان هفت یا نه‌ نفره استفاده کنید. و در این قسمت نقطه‌ کانونی شما شومینه یا لوستر می‌شود و اینکه در اینجا هم باید فرش، میز و وسایل دیگر باهم هارمونی داشته باشند. یک نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که شما با اینکه دو نقطه‌ کانونی دارید ولی باید رنگ مبل‌ها، فرش‌ها و پرده‌ها با هم هماهنگی داشته باشند یا اینکه مکمل هم باشند.

مبل هفت ‌نفره در پذیرایی مستطیلی

در دکوراسیون خانه های مستطیلی یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید، تقارن در چیدمان مبلمان است، یعنی در قدم اول باید کاناپه‌ بزرگ‌تر را در مقابل نقطه‌ کانونی پذیرایی خود قرار دهید و بعد به سراغ چیدمان وسایل دیگر بروید. اگر قسمت نشیمن خانه شما جدا از پذیرایی قرار دارد و تلویزیون در قسمت نشیمن است، کاناپه‌ سه‌ نفره و دو نفره را می‌توانید مقابل هم قرار دهید و بعد با مبل‌های تک ‌نفره، یک فضای دورهمی دوستانه ایجاد کنید.

با خواندن این مقاله ایده‌هایی مهم برای چیدمان خانه های مستطیلی به شما عزیزان داده‌ایم، با اینکه خانه های مستطیلی از سخت ترین چیدمان و طراحی دکوراسیون است اما با اجرای درست این ایده‌ها می‌توان دکوراسیون خانه های مستطیلی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

وبسایت شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا