گوناگون

ویژگی های خانه مناسب چیست ؟

طبیعی است که در زمان انتخاب خانه مناسب برای خودمان استرس این را داشته باشیم که مبادا تصمیم اشتباهی بگیریم. شاید برایمان پیش آمده باشد که که موردی را برای خرید یا اجاره آپارتمان انتخاب می‌کنیم اما حتی بعد از بستن قرارداد هم مطمئن نیستیم که آیا این خانه واقعاً مناسب ماست یا نه.

برای این که تردیدمان در انتخاب خانه مناسب کم شود و بتوانیم راحت‌تر تصمیم بگیریم، در وهله‌ی اول باید به نکات مهم در بازدید از خانه توجه کنیم. اگر خانه‌ی موردنظرمان با توجه به این نکات قابل قبول بود، می‌توانیم به سراغ احساسمان برویم و با کمک نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم تصمیم نهاییمان را بگیریم.

برای دیدن داخل خانه اشتیاق داریم

بخشی از هیجان انتخاب خانه مربوط به این است که نمی‌دانیم کدام خانه در آینده متعلق به ما خواهد بود. احساساتی که در این مرحله نسبت به خانه‌ها داریم می‌توانند نقش مهمی در انتخاب خانه مناسب ما داشته باشند.

مثلاً اگر قصد اجاره آپارتمان در پونک را داشته باشیم، وقتی به بازدید اولیه از خانه می‌رویم و هنوز نمی‌دانیم که خانه‌ی موردنظرمان ساختمان سمت چپی است یا ساختمان سمت راستی، ناخودآگاه ممکن است حسمان نسبت به یکی از این ساختمان‌ها مثبت‌تر باشد و برای دیدن داخل آن کنجکاو شویم. اگر خانه‌ی موردنظر همان خانه‌ای بود که دلمان می‌خواست داخلش را ببینیم یعنی چیزی در رابطه با این خانه وجود دارد که حال ما را بهتر می‌کند. بنابراین خوب است این موضوع را در انتخابمان به یاد داشته باشیم.

خانه در همان لحظه‌ی ورود به دلمان می‌نشیند

از همان لحظه‌ای که وارد یک خانه می‌شویم می‌توانیم بفهمیم که آیا احساس گرما و آرامش را از این خانه دریافت می‌کنیم یا نه. بعد از آن باید از خودمان بپرسیم آیا این خانه حس راحتی را به ما منتقل می‌کند یا در آن معذبیم؟ آیا می‌توانیم به راحتی خودمان را در این خانه تصور کنیم یانه؟ آیا انرژی خانه به نظرمان خوب و مثبت است یا نه؟ به طور کلی نظر اولیه‌مان نسبت به یک خانه اهمیت زیادی دارد و در این مرحله می‌تواند به تصمیمان کمک زیادی بکند.

در اطراف سرویس بهداشتی احساس معذب بودن نداریم

گاهی وقت‌ها در زمان بازدید از خانه دلمان نمی‌خواهد از سرویس‌بهداشتی دیدن کنیم. در حقیقت آنقدر نسبت به فضای سرویس بهداشتی خانه احساس معذب بودن داریم که می‌خواهیم زودتر از اطراف آن دور شویم. اگر همچین حسی را نسبت به خانه‌ای داشتیم دقت کنیم که احتمالاً این خانه مناسب ما نیست. دلیل این موضوع این است که سرویس‌بهداشتی جز شخضی‌ترین قسمت‌های هر خانه به حساب می‌آید و میزان احساس راحتی ما نسبت به آن نشان‌دهنده‌ی میزان احساس راحتی ما نسبت به کل خانه است.

نسبت به خانه احساس تعلق و مالکیت می‌کنیم

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در بازدید از خانه‌ای جای شما و مشاور املاک عوض می‌شود. منظورمان این است که گاهی اوقات آنقدر شیفته‌ی یک خانه‌ی بخصوص می‌شویم که نسبت به آن احساس تعلق و مالکیت پیدا می‌کنیم. تا جایی که حتی اگر مشاور املاک بخواهد از نقص‌ها و کمبودهای خانه بگوید دلمان نمی‌خواهد بشنویم چون نظرمان بیش از اندازه نسبت به آن خانه مثبت است. اگر چنین حسی را نسبت به خانه‌ای پیدا کردید آن را جدی بگیرید!

می‌توانیم وسایل خودمان را در فضای خانه تصور کنیم

اگر به محض این که وارد اتاق‌خواب خانه‌ای شدیم شروع کردیم به تصور کردن تخت‌خواب و میزآرایشمان در کنار دیوار بزرگ اتاق، به احتمال زیاد این همان خانه مناسب ماست! گذشته از شوخی، این که بتوانیم در زمان بازدید از خانه‌ای وسایلمان را در فضاهای مختلف آن تصور کنیم نشانه‌ی خوبی است و می‌توانیم در زمان انتخاب نهایی این موضوع را به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر بگیریم.

خانه متناسب با نیازهای اساسی ماست

ممکن است خانه‌ای تمام فاکتورهای لیست ما در انتخاب خانه مناسب را نداشته باشد، اما نیازهای اولیه‌ی ما را بر طرف کند. مثلاً ممکن است خانه دارای اتاق‌هایی با تعداد کافی و اندازه‌ی مناسب باشد اما انباری نداشته باشد. در این زمان شاید ما به این نتیجه برسیم که در مقایسه با فضای مناسب خانه وجود انباری آنقدرها مهم نیست. یا اینکه شرایط این وجود داشته باشد که بتوانیم انباری واحد دیگری را اجاره کنیم. در هر صورت در نظر گرفتن این که بعضی اولویت‌ها در انتخاب خانه مناسب می‌توانند تغییر کنند یا حذف شوند، کمک زیادی به انتخاب ما می‌کند.

مثلاً اگر ما قصد خرید خانه در باغ فیض را داریم اما خانه‌ای متناسب با نیازهای اساسیمان را در محله جنت آباد جنوبی پیدا کرده‌ایم، بهتر است دل‌دل کردن را کنار بگذاریم چون اولویت با نیازهای اساسی است و ممکن است این فرصت را از دست بدهیم.

دیگر دلمان نمی‌خواهد جست‌وجو را ادامه دهیم و خانه‌های دیگر را ببینیم

اگر بعد از بازدید از خانه‌ی بخصوصی باقی خانه‌ها دیگر به چشممان نیامدند، نشانه این است که خانه مناسب خودمان را پیدا کردیم. گاهی اوقات بعد از بازدید از چندین خانه‌ی مختلف و نمره دادن به هر کدام از آن‌ها، خانه‌ای را می‌بینیم که اختلاف زیادی با خانه‌های قبلی دارد. مثلاً اگر قبلاً به خانه‌ی دیگری نمره‌ی ۸ داده بودیم، بعد از دیدن این خانه، دیگر نمره‌ی ۲ هم نمی‌توانیم به خانه‌ی قبلی بدهیم. در چنین شرایطی بهتر است فرصت را از دست ندهیم، چون مقایسه بین خانه‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن تصمیم نهایی است.

در پایان یادمان باشد که تنها در صورتی باید نکات بالا را برای انتخاب خانه مناسب در نظر بگیریم که از قبل نکات لازم در انتخاب خانه را بررسی کرده و بین چند گزینه مردد شده باشیم. در هر صورت، رعایت نکات منطقی اولویت ما در انتخاب خانه مناسب است.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا