دکوراسیون

لاندری روم چیست 

امروزه سبک خانه‌های ایرانی شباهت زیادی به خانه‌های غربی پیدا کرده است. اگر علاقه‌مند به زندگی لوکس و مدرن باشید، احتمالا کلمه لاندری روم به گوش‌تان خورده است. با گذر زمان گزینه‌های زیادی برای مدرن‌تر کردن و افزایش سطح رفاه، به خانه‌ها اضافه می‌شود؛ یکی از این موارد لاندری روم یا اتاق لباسشویی است. در این پست بررسی می‌کنیم که لاندری روم چیست و چطور می‌توان آن را طراحی کرد؟ همینطور بلاخره پاسخی برای سوال “ماشین لباسشویی در حمام یا آشپزخانه؟” پیدا خواهیم کرد!

لاندری روم چیست و چه کاردبری دارد؟

لاندری روم (Laundry Room) یک عبارت انگلیسی و به معنای اتاق لباسشویی (یا رختشوی‌خانه) است. این اتاق، یک بخش جدید است که به خانه‌های لوکس اضافه شده و دستگاه ماشین لباسشویی، تجهیزات مربوط به شستشو و خشک کردن لباس در آن قرار داده می‌شود. کارهای مربوط به شستن، خشک کردن و اتوی لباس‌ها در لاندری روم انجام می‌شود. لاندری روم با این که فضایی خدماتی به شمار می‌رود اما می‌تواند به طرز زیبایی طراحی شود.

در لاندری روم دیوارها قفسه‌بندی می‌شود. معمولا جایی برای آویزان کردن لباس‌ها پس از شستشو نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولا یک اتاق جداگانه را برای لاندری روم در نظر می‌گیرند.

لاندری روم در گذشته نیز وجود داشته؛ اما نه به فرم امروزی آن. در خانه‌های قدیم قسمتی از خانه که معمولا در زیرزمین یا انباری بوده، برای شستن و خشک کردن لباس استفاده می‌شد و ماشین لباسشویی نیز در آن قرار می‌گرفت. اما خبری از دکوراسیون و طراحی مدرن امروزی نبود. امروزه در هتل‌های لوکس نیز این بخش به حالت مدرن، طراحی شده است. امروزه لاندری روم به عنوان بخش جدیدی به خانه‌های مدرن اضافه شده است.

لوازم مورداستفاده در لاندری روم چیست

در یک اتاق لباسشویی، علاوه بر ماشین لباسشویی، می‌توان در صورت نیاز یک ماشین خشک‌کن مجزا نیز قرار داد. اتو، میز اتو، جالباسی‌ها، بند رخت، مایعات و پودرهای رخت‌شویی، قفسه‌هایی برای قرار دادن آن‌ها و لباس‌ها و لوازم مورد نیاز، همچنین، سبدهایی برای لباس‌های کثیف یا تفکیک لباس‌ها از نظر رنگ یا جنس، از جمله لوازمی است که در لاندری روم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

میزان هزینه اختصاص‌یافته به لاندری روم، برای خرید تجهیزات قابل سفارش آن، نقش تاثیرگذاری بر نوع تجهیزات از نظر کیفیت و کمیت آن دارد.

روش‌های طراحی لاندری روم

یکی از موارد مهم نحوه طراحی این نقطه از خانه است و توجه به این که چگونه از فضای آن به خوبی استفاده کنیم تا هم زیبایی آن تامین شود و به کارایی آن افزوده شود. اجزای اصلی هر لاندری روم عبارتند از: ماشین‌های لباس‌شویی و خشک‌کن، میز اتو و اتو.

ابعاد مناسب لاندری روم

لاندری روم باید فضای نسبتا بزرگی داشته باشد. فضای آن برای قرار دادن لباسشویی و ماشین لباس خشک کن و وسایل آویز خشک کردن لباس و اتو و میز اتو مناسب باشد. اگر فضای زیادی برای این کار ندارید، موارد زیر را امتحان کنید تا یک لاندری روم جمع و جور داشته باشید:

  • استفاده از میز اتوی تاشو، ایده مناسبی است. بعد از اتمام کار اتو، می‌توانید آن را تا کرده و در کمد قرار دهید. یا برای قرار دادن شوینده‌ها از سبدهای تاشو استفاده کنید.
  • از فضای خالی دیوارها استفاده بهینه کنید. می‌توانید آویزهای دیواری نصب کنید و بخشی از وسایل کوچک را روی آن‌ها آویزان کرده تا فضای کمتری را اشغال کند. می‌توانید از قفسه‌های دیواری استفاده کنید و مواردی مانند حوله‌ها و هم چنین لباس‌ها را روی آن‌ها قرار دهید. هم چنین می‌توانید تمام شوینده‌ها را در پلاستیک یا ساک گذاشته و از آن‌ها آویزان کنید.
  • فضای شما کوچک باشد یا بزرگ در هر حال، استفاده از شلف‌ها برای فضای لاندری روم به شدت توصیه می‌شوند؛ چرا که علاوه بر زیبایی که به محیط منتقل می‌کنند، بسیار کاربردی هستند و شما می‌توانید وسایل دکوری و یا اجزای تزئینی را روی آن‌ها قرار دهید.

چیدمان لاندری روم در هتل‌ها چگونه است؟

لاندری روم در هتل‌های بزرگ و مدرن هم وجود دارد. مهمانان هتل لباس‌هایی که نیاز به شستشو دارند را به این بخش می‌سپارند.  فضای لاندری روم در هتل‌ها متفاوت از لاندری خانه است. این فضا در هتل، شلوغ و وسیع است. در هتل لاندری، اتاق بسیار بزرگی با تعداد زیادی ماشین لباسشویی و خشک‌کن است که در آن‌جا تعدادی سینک بزرگ وجود دارد و انواع اتو و بخار در آن قرار داده شده است.

در این مکان لباس‌های خدمه و پرسنل، انواع رو تختی‌ها، حوله‌ها، لباس‌های کسانی که در هتل اقامت دارند،  شسته و خشک شده و نگهداری می‌شود.

همچنین در لاندری هتل‌ها، یک بخش به عنوان انباری شوینده‌ها در نظر گرفته می‌شود. در اتاق‌های هتل معمولا یک کیسه مخصوص لباس‌های مهمانان قرار داده می‌شود و به همراه یک فرم که حاوی مشخصات فرد و نوع لباس و شماره اتاق است. فرد مهمانی که قصد استفاده از امکانات لاندری را دارد، این فرم را پر می‌کند و خدمه کیسه حاوی لباس و فرم را به لاندری هتل تحویل می‌دهند.

بازسازی ساختمان برای لاندری روم

برخی موارد هنگامی که ساختمانی نوسازی می‌شود، قسمت لاندری روم یا سایر قسمت‌های مدرن دیگر مانند کلوزت روم در آن در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد دارید در خانه خود نوسازی انجام دهید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

محل قرار گرفتن

اگر دسترسی آسان و سریع به لاندری روم اولویت شما باشد، قرار دادن در نزدیک حمام یا اتاق خواب انتخاب خوبی است. طراحان داخلی بهترین مکان برای قرارگیری لاندری روم را نزدیک به اتاق خواب یا رختکن حمام می‌دانند چرا که در این قسمت‌ها لباس‌های کثیف بیشتری جمع می‌شود.

اما اگر اولویت شما آسایش و سروصدای کم‌تر باشد، لاندری باید به دور از اتاق خواب یا مطالعه باشد. گاهی لاندری را نزدیک به بالکن یا تراس طراحی می‌کنند تا بعد از شستشو ، خشک کردن لباس‌ها در آنجا انجام شود.

لاندری روم برای فضاهای کوچک

اگر فضای خانه شما کوچک است، می‌توانید از انباری به طور مشترک، برای قرار دادن وسایل و طراحی لاندری استفاده کنید. برای تفکیک وسایل انبار از لاندری، باید قفسه‌هایی برای این کار اختصاص دهید و وسایل انباری را در آن جاسازی کنید.

سوالات رایج در طراحی لاندری روم چیست ؟

ممکن است تصمیم به ایجاد یک لاندری روم مناسب در خانه خود داشته باشید؛ اما سوالات زیادی برای شما مطرح شود. در ادامه ما برخی از این سوالات را پیش‌بینی کرده و جواب داده‌ایم:

کفپوش مناسب برای لاندری روم چیست ؟

انتخاب کفپوش مناسب برای لاندری روم از این جهت مهم است که برای شستشوی لباس در لاندری روم با آب سروکار خواهید داشت. پیشنهاد می‌شود برای این کار هزینه بیشتری صرف کنید و کفپوش‌های ضدآب و ضدرطوبت را خریداری کنید. اگر کفپوش استفاده شده، استاندارد لازم برای این اتاق را داشته باشد، دیگر متحمل هزینه‌های حاصل از تعمیر خرابی‌های ایجادشده در اثر رطوبت، نخواهید شد.

مکان ماشین لباسشویی

اصلی‌ترین عنصر اتاق لباسشویی ماشین لباسشویی است. بنابراین، مکان قرارگیری آن در فضای لاندری روم اهمیت بسیاری دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود. باید طوری نصب شود که به راحتی در دسترس باشد و برای باز شدن درب آن و استفاده از آن، فضای خالی کافی، وجود داشته باشد.

بهتر است محل نصب طوری باشد که دسترسی به پشت ماشین لباسشویی به راحتی امکان‌پذیر باشد تا برای انجام تعمیرات احتمالی آن نیازی به جابه‌جا کردن نباشد.

کمد

کمدهای تعبیه شده در فضای لاندری روم باعث نظم بیشتر در فضا شده و وسایل زیادی در خود جای داده و فضا را خلوت و مرتب می‌کند. بسیاری از وسایل از جمله شوینده‌ها و میزهای اتوی تاشو را در کمدها قرار دهید تا فضا خلوت بماند. می‌توانید ماشین لباسشویی و ماشین خشک‌کن را در فضایی قرار دهید که با کمد احاطه شده باشد. این به زیبایی این بخش کمک زیادی می‌کند.

نور

نور مناسب در لاندری روم چیست ؟ بهتر است لاندری منزل شما نور مناسب و طبیعی داشته باشد تا بتونید لکه‌های روی لباس و میزان کثیف بودن لباس‌ها را ببنید. این نکته را هم برای لاندری در نظر بگیرید که شاید مدت زمان کوتاهی در آن‌جا حضور داشته باشید ولی برای همان مقدار کم باید فضا را بدرستی بچینید و محیط آن را شاد کنید

سینک ظرفشویی

در برخی از لاندری روم‌ها سینک های ظرفشویی قرار داده می‌شود. به این علت که برخی از پارچه‌هایی با جنس حساس را نمی‌توان در ماشین لباسشویی شست؛ بنابراین شستشوی این لباس‌ها در این سینک با دست انجام می‌شود.

کاهش صدا

اگر سروصدای زیادی در حین کارکردن ماشین‌های لباسشویی و خشکشویی در خانه شما ایجاد می‌شود، بهتر است اقدام به نصب درب عایق صدا برای لاندری روم کنید. راه پیشنهادی دوم، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و استفاده از صفحات ضد لرزش است که صداها را به حداقل می‌رساند.

 راهکارهای نظافت لاندری روم چیست ؟

جمع شدن لباس‌های کثیف در این فضا ممکن است سبب آلودگی و بوی نامطبوع شود. بنابراین

  • پس از هر شستشو، اتاق را با مواد تمیز کننده بشویید.
  • در صورت خیس شدن کف اتاق حتما آن را خشک نمایید.
  • لباس‌های کثیف را زیاد نگه نداریدو در اسرع وقت اقدام به شستن آن‌ها کنید.
  • از خوشبوکننده‌ها برای رفع بوی نامطبوع استفاده کنید.
  • برای این محل سیستم تهویه مناسب در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا