وکالت

متراژ آپارتمان چگونه محاسبه میشود

یکی از کارهای پیچیده و گیج‌کننده مربوط به خانه، دست یافتن به اندازه واقعی محیط و محاسبه متراژ آپارتمان است. در واقع هیچ استاندارد رایجی برای اندازه گرفتن ابعاد یک واحد مسکونی وجود ندارد و به نظر می‌رسد هر کس روش مخصوص به خودش را داشته باشد. با این وجود، نباید فراموش کنیم که ابعاد حقیقی یک خانه یکی از مهم‌ترین عوامل مرتبط با ارزش آن است و چه در حال فروش خانه‌مان باشیم چه به دنبال یک واحد استیجاری، در هر صورت باید اندازه واقعی خانه مدنظر خود را بدانیم تا بتوانیم به ارزش واقعی آن پی ببریم. راه‌های ساده‌ای برای این کار وجود دارد و قصد داریم در این مطلب، یکی از ساده‌ترین روش‌ها را برای اندازه‌گیری خانه بر اساس مترمربع بررسی کنیم.

برای خیلی از ما، اندازه کف محیطی که بخش اعظم خانه در آن قرار دارد، میزان مترمربع آن محسوب می‌شود. البته چنین پیش‌فرضی ممکن است غلط باشد و به همین خاطر، بهتر است از اندازه واقعی آن مطمئن شویم. در ابتدا، طرحی ساده از نقشه خانه روی یک برگ کاغذ بکشیم. فراموش نکنیم که باید نقشه هر طبقه را به صورت جداگانه بکشیم. بخش‌های ناتمام خانه، پاسیو‌ها، پله‌های خارجی و سرسراها و ورودی‌های خانه را نباید حساب کنیم.

سپس باید نقشه‌هایی که کشیده‌ایم را به مستطیل‌های قابل اندازه‌گیری تقسیم کنیم. هر چقدر که بتوانیم مستطیل‌های بیشتری از طرح خانه دربیاوریم، اندازه‌گیری نهایی نیز دقیق‌تر خواهد شد. در قدم بعدی باید طول و عرض هر مستطیل را حساب کنیم. با استفاده از ضرب طول و عرض هر مستطیل در خانه، محیط آن را به دست بیاوریم و عدد به دست آمده را روی همان بخش در کاغذ بنویسیم. در نهایت، مترمربع هر مستطیل را جمع کنیم تا اندازه دقیق خانه را به دست بیاوریم.

چه مواردی را در اندازه‌گیری متراژ آپارتمان قرار دهیم و چه مواردی را رها کنیم؟

البته اندازه‌گیری دقیق خانه به همین سادگی هم نیست. به عنوان مثال، فضای گاراژ در مترمربع نهایی خانه حساب نمی‌شود و در بسیاری از استانداردهای جهانی، زیرزمین‌ها هم در این اندازه‌گیری قرار ندارند. با این حال، اگر خانه ما زیرزمین مشخصی دارد، برای اطلاعات بیشتر خودمان بهتر است که اندازه آن را هم داشته باشیم. اگر خانه ما فضای زیرشیروانی دارد و اندازه آن حداقل ۲.۱ متر است، باید آن را در اندازه‌گیری نهایی خانه حساب کنیم. این قانون در واقع برای تمام اتاق‌ها و محیط‌های خانه صدق می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنیم که یک خانه دو طبقه با ۱۴۰ مترمربع در طبقه اول و ۹۲ مترمربع در طبقه دوم داریم. این خانه همچنین، یک اتاق زیرشیروانی ۷۴ مترمربعی هم دارد. علاوه بر این‌ها، خانه ما که قصد فروش آن را هم داریم، یک زیرزمین ناتمام ۹۲ مترمربعی و همچنین، یک پارکینگ ۵۵ مترمربعی دارد. با این حال، اگر خانه‌مان را به عنوان یک خانه با محیط ۴۵۵ مترمربع به فروش بگذاریم، باعث سردرگمی و ارائه اطلاعات اشتباه به مشتریان خود می‌شویم. در واقع بهتر است بگوییم که فضای اصلی خانه ۳۰۶ متر مربع است و سپس، اطلاعات مربوط به زیرزمین و پارکینگ را هم وارد کنیم.

مغایرت‌های اندازه‌گیری متراژ آپارتمان

از آن‌جایی که ابعاد یک خانه نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش واقعی آن ملک دارند، بهتر است که توجه زیادی روی این موضوع کنیم که اندازه‌گیری خانه موردپسند ما چقدر واقعی بوده است. بعضی از خریداران ممکن است زیرزمین‌های ناتمام خود را به عنوان بخشی از ابعاد نهایی خانه عنوان کنند که کار غلطی است. بعضی هم ممکن است اندازه خانه را بر اساس دیوارهای خارجی خانه به دست بیاورند که باز هم ممکن است به یک اندازه‌گیری نادرست و بی‌دقت منجر شود.

اگر ادعا کنیم که خانه ۷۵ متری داریم، اما یک ارزیاب خانه آن را در واقع ۷۲ مترمربع اعلام کند، ممکن است باعث از بین رفتن ارزش خانه و همچنین، اعتبار خودمان شویم. هنگام خرید خانه نیز باید تحقیقات لازم را انجام بدهیم و مطمئن شویم که آمار درستی از اندازه و ابعاد خانه به ما ارائه شده است تا بتوانیم با خیال راحت، هزینه خرید خانه موردعلاقه‌مان را پرداخت کنیم. فرقی نمی‌کند که در حال فروش خانه‌مان هستیم یا می‌خواهیم خانه جدیدی بخریم، در هر صورت و همیشه باید صادق باشیم و از طرف مقابلمان هم صداقت بخواهیم.

آیا انباری جز متراژ آپارتمان است؟

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی گفتیم طبق قانون تملک آپارتمان‌ ها، بخش‌هایی از خانه می‌توانند مالکیت اختصاصی داشته باشند و برخی دیگر نیز می‌توانند به صورت مشاع استفاده شوند. انباری نیز از دسته مواردی است که کاملاً بستگی به این دارد که در سند ملک ذکر شده باشد یا خیر. درصورتی‌که قصد رهن یا اجاره خانه را داریم مالک می‌تواند انباری را در اختیارمان قرار دهد یا خیر؛ در واقع این موضوع تنها بر اساس توافق طرفین انجام می‌شود. اما اگر می‌خواهیم برای خرید خانه اقدام کنیم، در صورت ذکر شدن انباری در سندمان با مشخص بودن موقعیت، مساخت و محل دقیق به طور قانونی مالک انباری خواهیم بود.

قیمت انباری آپارتمان چطور محاسبه می‌شود؟

در محاسبه قیمت‌ انباری در متراژ آپارتمان باید دقت کنیم که حتماً در سند مالکیت درج شده باشد. معمولاً بر اساس توافق خریدار و فروشنده انجام می‌شود و در محله‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است؛ اما به‌طور کلی قیمت انباری آپارتمان نیمی از متراژ آن است یعنی اگر خانه موردنظرمان متری ۱۰ میلیون تومان است قیمت هر متر از انباری ۵ میلیون خواهد بود.

چطور متراژ پارکینگ در سند را حساب کنیم؟

در هنگام خرید آپارتمان باید توجه کنیم که مالکیت پارکینگ هم مانند انباری می‌تواند هم به‌صورت مشاعات و هم به‌صورت اختصاصی باشد و تنها زمانی که متراژ و جزئیات کامل آن در سند قید شود می‌توانیم ادعای مالکیت داشته باشیم و در غیر این صورت نمی‌توانیم بدون اجازه از پارکینگ استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا