وکالت

حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲ + نکات بسیار مهم که باید بدانید!

کمیسیون مشاورین املاک مثل دستمزد و درآمد سایر مشاغل در تمام معاملات ملکی پرداخت می‌شود. در سال ۷۹ وزارت صنعت، معدن و تجارت قانون مشخصی را برای دریافت حق الزحمه‌ ها مشخص و تصویب کرد. این قانون تا سال ۹۲ ادامه پیدا کرده و معتبر بود و بر اساس آن میزان حق کمیسیون در کل کشور ثابت بود. از سال ۹۲ میزان کمسیون املاک با توجه به مبلغ معاملات تعریف شد و از سال ۹۵ به بعد مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۹ درصد کمیسیون ملک به حق کمیسیون اضافه شده است.

کمیسیون یا کارمزد مشاور املاک بر اساس نرخ مصوب صنف، با توجه به بازار املاک برای هر معامله بر اساس فاکتورهای مشخصی محاسبه می‌شود. مشاورین املاک موظف‌اند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‏‌شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند. با لند اسکیپ همراه باشید تا با نحوه محاسبه حق کمسیون املاک در سال 1402 آگاه شوید.

حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲

چگونگی محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک در سال 1402 برای خرید و فروش ملک

تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک تعیین می‌گردد. در سال ۹۸ حق کمیسیون خرید و فروش ملک به شرح زیر محاسبه می‌شود که این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است.

در صورتی که ارزش ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد، بنگاه معادل نیم درصد ارزش ملک را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. (نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار)

فرمول محاسبه حق کمسیون املاک برای خرید و فروش ملک تا ۵۰۰ میلیون تومان:

ارزش ملک فروخته شده ضربدر نیم درصد +حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات

اگر ارزش مسکن مورد نظر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد؛ بنگاه برای ۵۰۰ میلیون از طرفین معامله نیم درصد اخذ می‌کند و برای مازاد آن ۲۵/۰ درصد به عنوان حق کمیسیون از فروشنده و خریدار می‌گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ برابر با ۹ درصد است که به مبلغ کمیسیون معاملات ملکی اضافه می‌گردد.

فرمول حق کمسیون خرید و فروش املاک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان:

 ۵۰۰ میلیون تومان ضربدر ۰.۵ درصد+ مابقی وجه ضربدر ۲۵/۰ درصد+ حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات

فرمول محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402 برای اجاره ملک

مشاور املاک مجاز است برای قراردادهای اجاره ملک، ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بها ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون اخذ کند؛ یعنی اگر در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشود و مالک تنها در ازای دریافت اجاره بها ماهیانه ملک خود را در اختیار مستأجر بگذارد، یک چهارم مبلغ اجاره بهای یک ماه به‌عنوان کمیسیون از هر یک از طرفین دریافت می‌شود.

در صورتی که مبلغ ودیعه هم وجود داشته باشد یا ملک رهن کامل باشد، مبلغ ودیعه ابتدا به معادل اجاره آن تبدیل می‌شود و سپس یک چهارم آن به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌گردد. نحوه تبدیل مبلغ رهن به‌صورت صدی سه می‌باشد؛ یعنی هر یک میلیون تومان به‌عنوان ۳۰ هزار تومان اجاره ماهیانه محاسبه می‌شود؛ مانند مورد قبل، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده معادل ۹ درصد نیز به این مبلغ اضافه می‌گردد.

فرمول محاسبه حق کمسیون هر یک از طرفین قرارداد اجاره کامل:

  1. مبلغ اجاره را در ۲۵ درصد ضرب کنید.
  2. عدد به دست آمده را در ۹ درصد ضرب کنید.
  3. حالا ۲ عدد به دست آمده را با هم جمع کنید. این عدد حق کمیسیون هر دو طرف است.
  4. مبلغ اجاره بها ضربدر ۲۵ درصد + حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات

فرمول محاسبه حق کمسیون هر یک از طرفین قرارداد رهن کامل:

  1. برای محاسبه کمیسیون لازم است مبلغ رهن کامل را به اجاره، معادلسازی کنید.
  2. مبلغ به دست آمده را ضربدر ۲۵ درصد کنید.
  3. مبلغ به دست آمده را ضربدر ۹ درصد مالیات کنید.
  4. حالا ۲ مبلغ به دست آمده آخر را با هم جمع کنید، عدد به دست آمده، سهم هر یک از طرفین معامله است.

فرمول محاسبه حق کمسیون رهن و اجاره:

  1. برای محاسبه کمیسیون لازم است مبلغ رهن را به اجاره، معادلسازی کنید.
  2. عدد به دست آمده را با مبلغ اجاره جمع کنید.
  3. عدد را در ۲۵ درصد ضرب کنید.
  4. سپس در عدد ۹ درصد ضرب کنید.
  5. حالا ۲ مبلغ به دست آمده آخر را با هم جمع کنید، عدد به دست آمده، سهم هر یک از طرفین معامله است.

حق کمیسیون املاک سال 1402 در صورت فسخ قرارداد

اگر معامله‌ای با رضایت دو طرف و یا به واسطه شرایطی قانونی فسخ شود بنگاه می‌تواند اجرتی را دریافت نماید، مشروط به آنکه خود بنگاهی عامل فسخ معامله نباشد. به طور کلی فسخ قرارداد تأثیری در حق الزحمه مشاورین املاک نخواهد داشت. البته معمولاً و طبق عرف بازار، فسخ کننده، حق الزحمه و کمیسیون املاک را بر عهده گرفته و پرداخت می‌کند.

حق کمیسیون املاک در سال 1402 برای قرارداد مشارکت

در این حالت حق کمسیون املاک با توجه به شرایط و منافع طرفین قرارداد، در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. در اکثر معاملات قرارداد مشارکت مدنی این مبلغ با توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود. در بعضی از موارد نیز با در نظر داشتن سودی که سازنده خواهد داشت بر عهدۀ سازنده است. البته در این موقعیت نیز، گاهی درصد کمی از کمیسیون را مالک پرداخت می‌کند.

حق کمیسیون املاک در سال 1402 برای معاوضۀ ملک

با توجه به آن‌که نرخ مشخصی برای کمیسیون معاوضه ملک از سمت اتحادیه املاک کشور مشخص نشده است، کمیسیون معاوضه ملک عموماً به صورت توافقی پرداخت می‌شود. البته نرخ و قیمت املاک مورد معامله نیز در میزان آن تأثیر دارد.

تخلف در دریافت حق کمسیون املاک

ضابطه‌مند نبودن آژانس‌های املاک و هم‌چنین عدم آگاهی مردم از قوانین توانسته زمینه‌ساز تخلف در دریافت حق کمسیون املاک شود. به همین دلیل باید این نکات در زمان عقد قرارداد رعایت شود.

  • مشاور املاک موظف است به طرفین معامله، بابت حق الزحمه رسید تحویل دهد و مبلغ دریافت شده با عنوان حق کمیسیون املاک، باید در قرارداد ذکر شود. میزان حق کمسیون مشاور املاک برابر با مبلغ تصویب شده از طرف اتحادیه املاک کشور خواهد بود و مشاور املاک نمی‌تواند درخواست دریافت رقم بیشتری داشته باشد.
  • هر مشاور املاکی بر اساس قانون، موظف است نحوه محاسبه حق کمیسیون مصوب اتحادیه را در دفتر خود نصب کند تا مشتریان با آگهی کامل نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. حق کمیسیون بنگاه حق عرفی و قانونی و صنفی است و طرفین قرارداد ملزم هستند بلافاصله پس از امضا و عقد قرارداد به صورت نقد پرداخت کنند.
  • در صورتی که تخلفی در این زمینه دیدید می‌توانید از طریق سامانه تلفنی ۷۳۳۴ در سراسر کشور که به منظور رسیدگی به تخلف‌های بنگاه‌های مشاورین املاک تعیین شده، پیگیری لازم را انجام دهید.
  • اتحادیه مشاورین املاک کشور، به عنوان ناظر، بر عملکرد و کار مشاورین املاک نظارت می‌کند و طی مراحل قانونی شکایت شما پیگیری و رسیدگی می‌کند. (برای ثبت شکایات از املاک تهران کلیک کنید). نخست، اتحادیه سعی در حل موضوع با تذکرات تلفنی خواهد کرد؛ درصورتی‌که نتیجه‌ای حاصل نشود، شورای حل اختلاف توسط اتحادیه تشکیل شده و با مراجعه شاکی و مشاور به همراه اسناد، مدارک و دلایل، موضوع بررسی خواهد شد. اگر سهل‌انگاری مشاور املاک موجب تحمیل خسارت به شما شده باشد، اتحادیه پرداخت خسارت را، از مشاور املاک خواستار خواهد شد. اگر مشاور املاک از پرداخت خسارت سرباز زند و اتحادیه نیز در این خصوص کاری نتواند انجام دهد، طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی برای اصناف مجوز دار و ماده ۲۷ برای اصناف بدون مجوز، نسبت به مهروموم واحد صنفی موردنظر، اقدام خواهد شد. اگر خسارت وارده موجب مسئولیت حقوقی و مدنی برای شما شود، شورای حل اختلاف به موضوع رسیدگی خواهد کرد. اگر بحث مجرمانه مانند جعل سند یا کلاه‌برداری در میان باشد، جرم کیفری بوده و از طریق دادسرا باید پیگیری کرد تا پرونده به دادگاه کیفری ارسال و پیگیری شود.
  • اگر بنگاه املاکی مجوز نداشت یا حق کمیسیون اضافه گرفت، علاوه بر اتحادیه مشاوران املاک، می‌توانید شکایتتان را نزد سازمان تعزیرات حکومتی هم ببرید. این سازمان هم می‌تواند به بنگاه‌های املاک اخطار داده، بنگاه را پلمپ یا حتی پروانه کسب آن‌ها را باطل کند.‌
حق کمیسیون املاک

نکات حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲

حق کمیسیون درآمد اصلی مشاورین املاک است و بر اساس تعرفه ای که از سوی «اتحادیه مشاورین املاک» در هر شهر وجود دارد، پرداخت می‌شود. در تمامی معاملات، حق کمیسیون باید طبق فرمول آن توسط فروشنده و خریدار، پرداخت شود و رعایت نکردن این فرمول از سوی بنگاه ها تخلف محسوب می‌شود. در این مطلب به توضیح کمیسیون املاک پرداخته شد؛ امیدواریم راهنمای خوبی برای معاملات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا