بازسازیدکوراسیون

لوله کشی ساختمان لوله سفید و آموزش گام به گام کلیه مراحل انجام کار

از قدیم و ندیم گفته‌اند هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند. اما نکته جالب توجه این‌جا است که این ضرب‌المثل در مورد بسیاری از مردم ایران مصداق ندارد! بسیاری از اتومبیل‌های شخصی این مملکت از جمله پراید و پیکان نقش وانت را بازی می‌کنند! بسیاری از مهندس‌ها در خانه و روی کاناپه مشغول وارسی بخش نیازمندی‌های روزنامه‌ها هستند و بسیاری از مردها، سعی دارند برای همراهی با اقتصاد مقاومتی کارواش ماشین خود باشند، دیوار اتاق‌های بچه‌‌ها را خودشان رنگ کنند، فرش‌های سفارشی همسر را خودشان بسابند و شاید خودشان هم تأسیسات مکانیکی را در دست بگیرند! لوله‌کشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لوله‌ها و اتصالات سفید یا پروپیلن در حال حاضر آسان‌ترین و بهترین محصولات برای لوله کشی ساختمان هستند. لوله کشی ساختمان با لوله سفید بسیار ساده است و زمان زیادی نیز از شما نمی‌گیرد. در صورتی که تمایل دارید کار لوله‌کشی ساختمان‌تان را خودتان عهده‌دار شوید، با ادامه متن همراه شوید.

آموزش اتصالات لوله سفید

لوله‌ها و اتصالات سفید یا به عبارت تخصصی‌تر لوله‌ها و اتصالات پلی پروپیلن که اغلب در بازار با عنوان کوتاه‌شده PP شناخته‌می‌شوند، محصولاتی پلیمری هستند که علی‌رغم این‌که سال‌های زیادی از معرفی‌شان به بازار نمی‌گذرد، اما به سرعت جای لوله‌های پی‌وی‌سی سابق را پر کرده‌اند.

مزایای خارق‌العاده این لوله‌ها و اتصالات را می‌توان این موارد دانست:

  • وزن سبک
  • مقاومت در برابر جوشکاری
  • مقاومت در قبال سایش
  • مقاومت حرارتی بالا حتی تا ۹۰ درجه سانتی گراد
  • مقاومت شیمیایی فوق‌العاده آن‌ها در قبال مواد اسیدی، قلیایی، آبی، انواع نمک‌ها و بخش عمده‌ای از حلال‌های آلی

همه اینها باعث شده‌اند تا استفاده گسترده‌ای از این محصول در صنعت شود. البته، گفتنی است که مقاومت حرارتی بالا تا ۹۰ درجه سانتی گراد، به این مفهوم است که این لوله‌ها و اتصالات، تا دمای ۹۰ درجه سانتی گراد این قابلیت را دارند تا برای مدت زمانی طولانی ساختار پلیمری خود را حفظ کنند و در فواصل زمانی کوتاه‌تر، این مقاومت حرارتی حتی تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد نیز ارتقا پیدا می‌کند.

لوله‌ها و اتصالات پلی پروپیلن یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت لوله‌کشی در جهان به شمار می‌آیند. ساختارهای پلی پروپیلنی، پس از ظهور پلی اتیلن و در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشتند و در مدت زمان کوتاهی توانستند کلیه مرزهای صنعت پلیمر و پلاستیک را درنوردند! محصولاتی فوق‌العاده سبک، مقاوم در قبال سایش و دارای مقاومت فوق‌العاده حرارتی و شیمیایی، که قابلیت بازیافت نیز دارند و جایگزینی ایده‌ال برای هر محصولی هستند که در صنعت ساخت لوله معرفی شده است.

آموزش لوله کشی پلاستیکی ساختمان 

اولین چیزی که با شنیدن اسم لوله کش به ذهن بسیاری از ما خطور می‌کند، فردی با یک جعبه و یونیفرم است. بله، لوله‌کشی ساختمان نیازمند یک سری لوازم، ابزارآلات و تجهیزات است اما خوشبختانه، لوله‌ها و اتصالات پلی پروپیلنی یا همان سفید، نیازی به ابزارها و تجهیزات پرحجم، سنگین و گوناگون ندارند و معمولا وقت کمتری نیز نسبت به سایر روش‌های لوله‌کشی از شما خواهند گرفت. شاید باور نکنید اما هنگام لوله کشی ساختمان با لوله سفید شاید برخی از اتصالات تنها چند ثانیه به طول بیانجامند و تنها در عرض چند ساعت، لوله‌کشی یک واحد به‌طور کامل به اتمام برسد. برای این‌که بتوانید همچون یک لوله‌کش قهار عمل کنید، کافی است با دستورالعمل‌های ریز همگام شوید.

۱) برنامه‌ریزی، مهندسی و سپس خرید کنید

لوله کشی ساختمان با لوله سفید نیز همانند هر کار دیگری نیازمند برنامه‌ریزی، مهندسی و سپس اقدام است. برای این منظور ابتدا لازم است محل دقیق لوله‌کشی، سایزها و اتصالات موردنیاز پلی پروپیلنی، طول موردنیاز لوله سفید و کلیه ابزارآلات و تجهیزات موردنیاز برای این کار را تخمین زده و نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

این‌که کدام اتصالات برای لوله کشی ساختمان شما لازم هستند نیاز به اندکی تجربه یا دست کم مطالعه دارد. تی‌ها یا همان سه‌راهی‌ها، زانویی‌ها، تبدیل‌ها و رابط‌ها، انواع و اقسام اتصالاتی هستند که هر یک به نوبه خود می‌توانند در یک بخش از کار به کمک شما بیایند.

ضمن این‌که برای لوله کشی ساختمان با لوله سفید مهم‌ترین ابزار موردنیاز یک اتو است. اتوی مخصوص یا دستگاه جوش مخصوص این کار اولین ابزاری است که به آن نیاز پیدا خواهید کرد و شاید نحوه کار با این دستگاه نیز سخت‌ترین قسمت کار باشد. در هر صورت، مراحل کار و در کنار آن ابزارآلات موردنیاز برای لوله کشی ساختمان با لوله سفید در ادامه به تفصیل شرح داده شده است.

۲) آماده‌سازی اتو

پس از این‌که دستگاه یا همان اتو را روی پایه آن نصب نمودید، لازم است لقمه متناسب با سایز لوله و اتصالات خود را روی راکت اتو نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که صفحه، المنت و لقمه، به صورت کامل با هم در تماس هستند.
اکنون لقمه را با استفاده از آچار مخصوص این کار در جای خود محکم کنید – به هیچ عنوان از سایر لوازم نظیر انبردست و غیره برای این منظور استفاده نکنید چرا که باعث آسیب رسیدن به دستگاه و پوشش تفلون لقمه خواهد شد. این‌که لقمه در چه قسمتی از اتو نصب می‌شود، به سایز لقمه بستگی دارد و لازم است در این مورد به کاتالوگ اتو مراجعه کنید (لقمه‌های بزرگ‌تر از سایز ۴۰ در قسمت وسط صفحه المنت نصب می‌شوند).

اکنون اتو را به برق وصل کرده و درجه حرارت آن را روی ۲۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. با روشن کردن دستگاه، راکت اتو شروع به گرم شدن خواهد کرد. ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان می‌برد تا لقمه‌ها، به درجه حرارت و شرایط ایده‌ال خود برسند. در صورت رسیدن به دمای مطلوب، چراغ دستگاه به صورت اتوماتیک به دستور ترموستات خاموش می‌شود و می‌توانید کار خود را شروع کنید.

۳) برش‌کاری لوله‌ها

قیچی‌های مخصوص لوله کشی ساختمان با لوله سفید که قیچی پی‌وی‌سی‌بُر نام دارند ابزار دیگری هستند که باید در اختیار داشته باشید.
برای این منظور لازم است لوله‌ها را به صورت کاملا عمودی و از نقطه‌ای که دقیق اندازه‌گیری شده است توسط این نوع قیچی برش دهید. عمق جوشکاری را نیز باید با استفاده از یک مداد طراحی روی لوله مشخص کنید تا در جوش آن دقیق عمل کنید.

۴) جوش دادن لوله

در مرحله جوش دادن کافی است لوله را بدون هیچ‌گونه زاویه و چرخشی از یک طرف به داخل لقمه جوش‌کاری فشار دهید. اکنون باید همانند یک ترموستات (!) حواستان به اتصالات و لوله‌ای که وارد دستگاه کرده‌اید باشد. اندکی صبر کنید و به محض این‌که از گرم شدن کامل هر دو اطمینان حاصل کرده و مطمئن شدید که تا نقطه مشخص شده جوش خورده‌اند، به سرعت لوله را از داخل اتو درآورید. بدیهی است که اگر زودتر از موعد لوله را درآورده باشید، مقاومت لوله در نقطه جوش بسیار پایین خواهید بود و در عین حال، زیاد ماندن لوله و گرم شدن بیش از اندازه آن نیز باعث خواهد شد تا ضخامت لوله از داخل بیش از حد نرمال شود و بعدها، گرفتار گرفتگی در قسمت جوش شوید.
اکنون باید اندکی به لوله اجازه دهید تا خشک و خنک شود. برای این منظور، ابتدا از زاویه مقابل به جوش خود نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که لوله و اتصالات در یک راستا و دارای زاویه ۱۸۰ درجه هستند. در صورت مشاهده کجی، این بهترین فرصت است تا با فشار دست، تا جوش خشک نشده است، آن را تصحیح کرده و سپس اجازه خنک و خشک شدن کامل بدهید.

۵) تمیز کار کنید تا حرفه‌ای باشید!

این کار در عین حال که با سرعت زیادی همراه است، اما نیاز به صبر و حوصله دارد. پس از جوش خوردن اتصالات، بار دیگر داخل و بیرون آن‌ها را بازرسی کنید و مطمئن شوید که از داخل پلیسه نداده باشند. همان‌طور که عنوان شد، فشار زیاد و حرارت بالا، ممکن است باعث ذوب شدن بیش از اندازه و پلیسه دادن قسمت‌های داخلی نقطه جوش شود که در این حالت، پس از مدتی شاهد گرفتگی در آن‌نقطه، تنگ و مسدود شدن مسیر جریان آب و جمع شدن رسوبات خواهید بود.

نکاتی برای لوله کشی ساختمان با لوله سفید

  • سعی کنید دستگاه را بیش از ۸ ساعت مداوم به برق متصل نکنید.
  • لوله و اتصالات پلی پروپیلنی را از شعله آتش دور نگه دارید.
  • از گرم کردن این لوله‌ها و اتصالات با استفاده از شعله مستقیم جدا بپرهیزید.
  • از قرار دادن این لوله‌ها و اتصالات در مقابل نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  • برای خم کردن لوله‌ها ار سشوار صنعتی استفاده کنید.
  • درپوش‌های پلیمیر بهتر از درپوش‌های فلزی هستند.
  • پس از اتمام کار، لوله‌ها و اتصالات را به مدت ۲۴ ساعت و در فشار ۱۴ الی ۲۰ اتمسفر تست کنید.
  • مراقب سیم کشی ساختمان و لوله کشی فاضلاب باشید تا به آنها صدمه نزنید. اگر پلان خانه در دسترستان هست حتما آنرا بررسی کنید تا از مسیر لوله کشی آب گرم و سرد مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا