وکالت

قوانین پارکینگ آپارتمان نشینی چیست؟

هر خانواده، یک پارکینگ! منطقی هست؛ اما آیا همه بی حرف و پیش، قوانین پارکینگ آپارتمان را رعایت می‌کنند؟ استفاده از پارکینگ در ساختمان ها هم می‌تواند قوانینی داشته باشد که همه واحدها بدون دردسر از آن استفاده کنند. در ادامه موضوع بحث ما توضیح قوانین جای پارک در ساختمان و رفع چند ابهام است.

پارکینگ سندی چیست؟

همانطور که از نامش مشخص است، این پارکینگ در سند رسمی ملک ذکر می‌شود. معمولا در زمان معامله ملک، پارکینگ سندی و غیر مزاحم در صورت وجود به خریدار گزارش شده و به عنوان یکی از متعلقات ملک در سند نوشته می‌شود.

برای این که از وجود پارکینگ برای واحد مورد نظر مطمئن شوید، در لحظه بازدید حضوری ملک، از مالک درخواست کنید تا فضای پارکینگ را به شما نشان دهد.

حق استفاده از پارکینگ با چه کسانی است؟

استفاده از پارکینگ برای افرادی تعیین می‌شود که در لحظه خرید واحد، پارکینگ هم جزئی از اختیارات آن‌ها ذکر شده باشد. در واقع اگر به صورت رسمی، خرید پارکینگ در سند ملکی شما، حق استفاده از پارکینگ ذکر شده باشد اجازه استفاده از فضای پارکینگ را خواهید داشت.

اما از آنجایی که پارکینگ هم یکی از مشاعات ساختمان شناخته می‌شود، مالکان اجازه استفاده شخصی از همه قسمت‌های آن را به دلخواه ندارند. هر واحدی به صورت مشخص می‌تواند از پارکینگ خود استفاده کند.

نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ آپارتمان

زمانی که قصد خرید واحدی در ساختمان را داشته باشید، اگر پارکینگ به واحد مورد نظر شما تعلق بگیرد، ۲ حالت دارد:

  • یا ملک نوساز است و هنوز برای تقسیم بندی آن تصمیم گیری نشده
  • ملک چند سال از ساخت آن گذشته و یک پارکینگ مشخص دارد

اما اختصاص یافتن پارکینگ برای هر واحد هم می‌تواند به ۲ صورت انجام شود:

  1. متراژ دقیق پارکینگ، موقعیت و مساحت پارکینگ به صورت واضح در سند رسمی ملک مشخص می‌شود. در این نحوه تقسیم بندی پارکینگ، هیچ گونه شک و شبهه‌ای برای مالک جدید واحد نمی‌گذارد. در موقع فروش واحد مورد نظر هم، دقیقا همان پارکینگ به صاحب جدید فروخته می‌شود.
  2. نوع دیگری از تقسیم پارکینگ هم وجود دارد که موقعیت و متراژ دقیق پارکینگ در سند مشخص نمی‌شود. در واقع همانطور که گفتیم فضای پارکینگ مشاع است و در این نوع تقسیم بندی، واحدهایی که هزینه خرید پارکینگ را پرداخت کرده باشند، می‌توانند از فضای پارکینگ استفاده کنند. در این نوع تقسیم بندی معمولا مشکلات بر سر استفاده از فضای پارکینگ زیاد است.

متراژ قانونی پارکینگ چقدر است؟

به صورت قانونی لازم است برای ۱ پارکینگ، حداقل دهانه ۲٫۵ متری و برای ۲ پارکینگ، حداقل دهانه ۴٫۵ متری و برای در نظر گرفتن ۳ پارکینگ مجاور هم باید حداقل دهانه ۷ متری لحاظ شود.

متراژ قانونی برای طول پارکینگ، ۵ متر است و به طور کلی فضای یک پارکینگ باید ۵ در ۲٫۵ متر باشد. در نظر داشته باشید که عرض برای پارکینگ معلولان باید عددی بیش از این مقدار باشد. عرض پارکینگ های معلولان، ۳٫۵ متر در نظر گرفته می‌شود.

تعداد پارکینگ برای یک واحد ساختمانی، بر اساس متراژ واحد در نظر گرفته می‌شود.

واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر مربع، ۱ پارکینگ

واحدهای بیشتر از ۲۰۰ متر مربع، ۲ پارکینگ

به ازای هر ۲ واحد مسکونی، یک پارکینگ حداقل ۱۶ متر مربعی در نظر گرفته می‌شود.

مجتمع‌های تا ۴ واحد مسکونی، ۲ پارکینگ، در واقع به ازای هر ۲ واحد مسکونی ۱ پارکینگ در نظر گرفته می‌شود.

مجتمع های بیشتر از ۴ واحد مسکونی، برای ۴ واحد ۱ پارکینگ ۵۰ متری و به ازای هر واحد ۱ پارکینگ در نظر گرفته می‌شود.

نحوه تقسیم و شماره گذاری پارکینگ آپارتمان نوساز

بعد از این که مراحل ساخت ساختمان تکمیل شد، برای فروش واحدها شروع به تعیین و شماره گذاری پارکینگ می‌کنند. اگر پارکینگ به تعداد واحدهای ساختمان موجود باشد، از بالاترین طبقه ساختمان برای شماره گذاری پارکینگ شروع می‌کنند و تا تقسیم آن برای همه واحدها ادامه می‌دهند. این کار توسط نمایند و مامور سازمان ثبت انجام می‌شود.

البته نوع دیگری از تقسیم بندی پارکینگ هم شاهد هستیم که چندان عادلانه نیست و نظمی ندارد. برای مثال اولین کسانی که به خریداری واحد در آپارتمان اقدام کنند، امکان انتخاب محل پارکینگ را خواهند داشت. از همین رو ممکن است بعد از خرید آپارتمان نوساز اگر جزو اولین کسانی باشید که در آن سکونت دارید، انتخاب های زیادی برای پارک خودروی شما وجود دارد.

اما نکته جالب اینجاست که این کار اصلا قانونی نیست. البته اگر تمامی ساکنین خانه با این نحوه شماره گذاری پارکینگ موافق باشند، موضوعی ندارد. اما اگر حتی ۱ یا ۲ ساکن آن ساختمان نتواند این شماره گذاری را قبول کند، اشکال قانونی دارد.

چه کسانی حق رفت و آمد در پارکینگ را دارند؟

همانطور که میدانید، پارکینگ یکی از مشاعات ساختمان است. بنابراین همه ساکنین حق رفت و آمد در فضای پارکینگ را دارند. حتی اگر ساکنی هم پارکینگ نداشته باشد، می‌تواند از ورودی پارکینگ استفاده کند.

درست است که افراد پارکینگ را می‌توانند به صورت سند رسمی خریداری کنند، اما این حق برای این است که خودروی خود را در فضای مشخصی از پارکینگ، پارک کنند. اما نمی‌توان حق عبور و مرور را از دیگر ساکنین گرفت. شما در ازای خرید پارکینگ، یک استفاده مشخص از آن دارید. اما در هر صورت فضای اطراف پارکینگ شما جزو مشاعات ساختمان و برای همه قابل دسترسی و رفت و آمد است.

اگر دقت کرده باشید، گفته شد که با خرید متراژ معینی از پارکینگ، تنها حق پارک کردن خودرو را دارید. با این اصل در نظر بگیرید، شخصی در پارکینگ خود چادر بزند یا لوازم دیگری را قرار دهد. دیگر ساکنین با دیدن این منظره می‌توانند از او به دلیل مزاحمت و تغییر کاربری مشاعات، شکایت کنند.

گاهی اوقات نقشه ساختمان به طوری است که ۱ پارکینگ در حیات خلوت ملک ساخته می‌شود. این حیات خلوت به ۱ واحد تعلق می‌گیرد. بنابراین دیگر ساکنین نمی‌توانند در فضای این پارکینگ رفت و آمد داشته باشند. چرا که حیات خلوت متعلق به یکی از واحدهاست.

پارکینگ مزاحم چیست؟

گاهی اوقات نقشه ساخت پارکینگ ساختمان به طوری است که فضایی برای پارک کردن ۲ خودرو باقی می‌ماند. اما این فضا، مشکلی در رفت و آمد باقی ساکنین ایجاد نمی‌کند. اما تفاوت آن در این است که اگر ۲ خودرو پشت سر هم در این پارکینگ پارک کنند، اگر خودروی پشتی بخواهد جابجا شود، خودرویی که جلوی آن پارک شده هم باید جابجا شود. این نوع پارکینگ را به عنوان پارکینگ مزاحم میشناسند.

قیمت این پارکینگ، ارزانتر است و دلیل آن هم به خاطر مزاحمت و عدم آسودگی در پارک کردن می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در تقسیم بندی پارکینگ ها، پارکینگ مزاحم به کدام واحد تعلق می‌گیرد؟ مامور و نماینده ثبت این پارکینگ را به آخرین قرارداد ملک تخصیص می‌دهد.

پارک کردن خودرو در پارکینگ همسایه، بدون اجازه

به طور کلی پارک کردن بدون هماهنگی و توافق با همسایه، خلاف قانون است و اگر فردی با شکایت در دادسر این موضوع را بیان کند، می‌تواند حق جریمه ای از فرد متخلف دریافت کند.

اگر بخواهید از پارکینگ همسایه استفاده کنید، لازم است با او هماهنگ شود. ممکن است صاحب پارکینگ با این کار شما موافقت کند اما در قبال پارک کردن خودرو هزینه ای بابت اجاره بخواهد. برای مبلغ اجاره پارکینگ لازم است هر ۲ نفر به توافق برسند.

گاهی اوقات هم صاحب پارکینگ بابت پارک کردن خودروی شما هیچ مبلغی را درخواست نمی‌کند. اما لازم است برای این که از فضای شخصی او استفاده کنید، صاحب پارکینگ را در جریان قرار دهید.

حکم پارک موتور و خودرو در یک پارکینگ

شاید این سوال هم برای خیلی از افراد پیش آید، که همسایه هزینه خرید یک پارکینگ را پرداخت کرده، اما چرا موتور سیکلت خود را هم در پارکینگ قرار می‌دهد؟

برای پاسخ به این پرسش باید دقت کنیم که شخص هزینه متراژ مشخص از پارکینگ را پرداخت کرده، این صحیح است، اما هر اقدامی را در این فضا نمی‌تواند انجام دهد. برای مثال در قسمت‌های بالاتر این مطلب گفته شد که فرد نمی‌تواند در پارکینگ خود چادر بزند یا وسایل دیگری را قرار دهد. اما در مورد پارک موتور سیکلت کنار ماشین و در یک پارکینگ، کمی متفاوت است.

این کار از نظر قانونی منعی ندارد. اما باید دقت داشت که پارک کردن خودرو و موتور در یک پارکینگ باعث ایجاد مزاحمت و مشکل در رفت و آمد همسایگان نشود. لازم است خودرو و موتور سیکلت هر دو در یک پارکینگ پارک شود و فضای بیشتری را اشغال نکند. با این ترتیب این موضوع منعی نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا