گوناگون

هزینه اسباب کشی را چطور محاسبه کنیم و چه عواملی بر آن تأثیر دارند؟

جابجایی و رفتن به خانه جدید می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد اما هزینه اسباب کشی مسئله ای است که باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرده باشیم فرقی نمی‌کند که از یک محله به محله دیگری می‌رویم، یا در حال اثاث کشی به شهر تازه‌ای هستیم. با وجودی که همیشه این تغییر حس و حال جدید خوبی برایمان ایجاد می کند، این تغییر بزرگ می‌تواند با شک و تردیدهایی هم همراه باشد. ممکن است از خودمان بپرسیم که آیا در حال گرفتن تصمیم درست هستم؟ آیا فرزندانم می‌توانند خودشان را با مدرسه جدید وفق دهند؟ آیا محله و همسایه‌های جدید خوبی در انتظارم است؟

زمانی که در حال برنامه‌ریزی اسباب‌کشی هستیم، یک سوال مشترک دیگر نیز داریم: هزینه‌های مربوط به اثاث کشی چقدر خواهد شد؟ در این مطلب، سعی می کنیم که این سوال مشترک را پاسخ دهیم و ببینیم که چه عواملی ممکن است روی هزینه‌ اسباب کشی تاثیر بگذارند.

جابجایی‌های درون‌شهری و بین‌شهری

اکثر حمل و نقل‌هایی که در رابطه با بخش مسکن صورت می‌گیرد، مربوط به مناطق محلی و درون‌شهری است. شرکت‌های حرفه‌ای برای مشخص کردن هزینه اسباب کشی معمولاً یک نرخ ثابت ساعتی دارند که شامل استفاده از یک خودروی سنگین مثل وانت و خدمات حداقل دو کارگر می‌شود. هر چقدر خانه ما بزرگ‌تر باشد، جابجایی نیز زمان بیشتری طول خواهد کشید، مگر این که بخواهیم با پرداخت هزینه بیشتری، یک یا دو کارگر اضافه نیز استخدام کنیم.

جابجایی به یک آپارتمان تک‌خواب بین حداقل ۳ تا ۵ ساعت، آپارتمان ۲ خواب بین ۵ تا ۷ ساعت، آپارتمان ۳ خواب بین ۷ تا ۱۰ ساعت و آپارتمانی که ۴ اتاق خواب دارد، بیشتر از ۱۰ ساعت طول می‌کشد. بهترین زمان برای رزرو شرکت‌های حمل و نقل شناخته‌شده و معتبر، ۲ هفته پیش از زمان رسمی جابجایی و نقل مکان به خانه جدیدمان است. ارزان‌ترین روزهای هفته برای جابجایی نیز بین دوشنبه تا پنج‌شنبه هستند که با برنامه‌ریزی اسباب‌کشی می‌توانیم این پروسه را با سهولت بیشتری انجام دهیم.

برای نقل مکان‌های بین‌شهری، دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در تعیین هزینه اسباب کشی وجود دارند: وزن و فاصله. روند کار معمولاً به این شکل است که قبل از شروع به کار، شرکت حمل و نقل یک رسید «وزن خالی» به ما تحویل می‌دهد که در واقع وزن خودروی کامیون یا وانت بدون اسباب و اثاثیه است. پس از قرار گرفتن تمام لوازم درون خودرو، وزن آن باید دوباره اندازه گرفته شود تا هزیه دقیق جابجایی را بدانیم. خیلی از این شرکت‌ها می‌توانند در تخمین وزن نهایی اسباب خانه، به ما کمک کنند.

آن‌ها از تجربه و البته آمار رسمی برای این اندازه‌گیری تخمینی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، لوازم یک خانه ۹۲ متری با ۳ اتاق خواب، به طور متوسط نزدیک به ۲،۲۷۰ کیلوگرم است. مبلمان و اسباب یک خانه ۲۶۰ متری که ۴ اتاق خواب دارد نیز به طور متوسط، نزدیک به ۹،۳۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

دومین عامل فاصله تا مقصد است که تاثیر زیادی در هزینه اسباب کشی نهایی خواهد گذاشت. اکثر شرکت‌های حمل و نقل معمولاً نرخ ثابتی برای هر کیلومتر در اسباب‌کشی‌های بین‌شهری دارند که مسلماً هر چه فاصله تا مقصد بیشتر باشد، هزینه کلی نیز بیشتر خواهد شد. در زمان برنامه‌ریزی اسباب‌کشی باید درباره هزینه‌های اضافی چنین حمل و نقلی نیز از آن‌ها سوال بپرسیم.

به عنوان مثال، آیا هزینه سوخت و عوارض را هم ما باید پرداخت کنیم یا در هزینه نهایی حساب شده است؟ بهترین زمان برای رزرو شرکت‌های حمل و نقل معتبر با هدف اسباب‌کشی بین‌شهری، ۲ تا ۴ هفته پیش از زمان جابجایی است.

هزینه‌های اضافی در برنامه‌ریزی اسباب‌کشی

در محاسبه هزینه اسباب کشی علاوه بر قیمت ثابت جابجایی، شرکت‌های حمل و نقل اسباب و لوازم منزل ممکن است برای مواردی خاص، هزینه‌های دیگری هم دریافت کنند. در ادامه، این موارد را با هم مرور می‌کنیم:

  • در صورت جابجایی به شهری دیگر، ایمن‌ترین روش این است که خودرو و لوازممان را بیمه کنیم. اگرچه اکثر شرکت‌ها برای جابجایی به شهری دیگر، این مورد را ضروری می‌دانند و بدون آن حرکت نمی‌کنند، اما بهتر است که خودمان هم به فکر بیمه در هزینه اسباب کشی مان باشیم.
  • برخی لوازم بسیار بزرگ و سنگین، جدا از نرخ ثابت جابجایی محاسبه می‌شوند. به عنوان مثال، پیانو یا یخچال‌های بزرگ ممکن است به صورت جدا و به شکل طبقه‌ای محاسبه شوند.
  • برخی شرکت‌ها نیز اگر فاصله خودرو با در ورودی ساختمان بسیار باشد یا آسانسور نباشد و مجبور به استفاده از راه‌پله برای دسترسی به طبقات شوند، ممکن است رقم بیشتری درخواست کنند.
  • برای کوچه‌های بسیار باریک، شرکت حمل و نقل ممکن است از یک خودروی کوچک‌تر برای رساندن لوازم شما به کامیون یا خودروی اصلی استفاده کند که در این صورت، احتمال پرداخت هزینه اسباب کشی بیشتر نیز وجود دارد.
ساعت

وقتی که صحبت از جابجایی و اثاث کشی می‌شود، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به ما در خرج هزینه‌های بیشتر و برنامه‌ریزی اسباب‌کشی کمک کند، این است که هر چه سریع‌تر شروع به کار کنیم و راه بیفتیم و البته آرامش خود را حفظ کنیم. هر چه با برنامه‌ریزی بیشتر از خانه قدیمی خود بیرون بیاییم و به خانه جدید برویم، هزینه‌ اسباب کشی کم‌تری میپردازیم و مهم‌ترین از همه این که می‌توانیم توجهمان را روی مسائل بعدی متمرکز کنیم.

زمانی که تصمیم به اثاث کشی می‌گیریم و برای برنامه‌ریزی اسباب‌کشی اقدام می کنیم یکی از نگرانی‌های ما محاسبه هزینه اسباب کشی است. این روزها با توجه به نوسانات قیمت‌ها در بازار ممکن است بعضی از شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تعرفه‌ها، قیمت‌هایی در ازای خدماتشان بخواهند که با عرف بازار سازگاری نداشته باشد. هرچند تنها هزینه اسباب کشی مربوط به شرکت‌های اسباب‌کشی نمی‌شود. فاکتورهای زیادی در تعیین هزینه و برنامه‌ریزی اسباب‌کشی مؤثرند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فاکتورهای مهم در تعیین هزینه اسباب کشی

حجم وسایل و شیوه بسته بندی

هر چقدر حجم وسایل ما کمتر باشد هزینه‌ی کمتری برای جابجایی آن‌ها می‌پردازیم. اما نکته‌ای که خیلی از ما به آن توجه نمی‌کنیم شیوه‌ی بسته بندی وسایل است. اگر وسایل را به خوبی بسته بندی کنیم، هم حجم آن‌ها کم می‌شود و هم جابجا کردنشان آسان‌تر می‌شود. در نتیجه می‌توانیم از ماشین‌های کوچک‌تر با هزینه‌ اسباب کشی کمتر استفاده کنیم و همینطور مبلغ پایین‌تری برای نیروهای اسباب کشی بپردازیم.

اسباب‌کشی فرصت خوبی است تا وسایلی را که دیگر نمی‌خواهیم مدیریت کنیم. اگر وسایلی در خانه وجود دارد که قابل‌فروختن است، می‌توانیم با فروش آن‌ها بخشی از هزینه اسباب کشی را جبران کنیم. این روزها وبسایت‌های مختلفی وجود دارند که با قرار دادن تصویر وسایلمان در سایت، می‌توانیم آن‌ها را به فروش برسانیم.

برنامه‌ریزی اسباب‌کشی با نوع و تعداد ماشین حمل بار

ماشین‌های حمل بار انواع مختلفی دارند، مانند خاور، نیسان و وانت. واضح است که هرچقدر از ماشین کوچک‌تری استفاده کنیم، هزینه‌ اسباب کشی کم‌تری خواهیم پرداخت.

مشخص کردن مسافت جابجایی برای پرداخت هزینه اسباب کشی

هزینه‌ی جابجایی برای مسافت‌های با آدرس مختلف، متفاوت است. بهتر است اتوبار مورد نظرمان را طوری انتخاب کنیم که نزدیکمان باشد تا مسافت زیادی برای حمل و نقل طی نکند.

تعیین زمان جابجایی برای برنامه‌ریزی اسباب‌کشی

اتوبارها هزینه اسباب کشی متفاوتی را برای روزهای مختلف هفته و حتی ماه‌های مختلف سال در نظر می‌گیرند. به طور کلی، قیمت روزهای تعطیل بیشتر از روزهای کاری هفته، و تعرفه نیمه‌ی دوم سال به دلیل بارندگی بیشتر از نیمه‌ی اول است.

تعداد طبقه و زمان کار

تعرفه‌ی میانگین برای ماشین باربری و کارگران، بر اساس ساعات و تعداد طبقات تعیین می‌شود که برای هر کارگر، ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای سه ساعت است. به ازای افزایش هر ساعت و هر طبقه، مقدار مشخصی به هزینه اسباب کشی اضافه می‌شود. دستمزد کارگران برای طبقات دوم به بالا بیشتر خواهد شد و مقدار آن  برای هر طبقه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان (براساس توافق قبلی) است. اگر اسباب‌کشی بیشتر از ۳ ساعت طول بکشد کارگران برای هر ساعت اضافه کار، مقدار یک سوم توافق اولیه دریافت می‌کنند.

وسایل خاص موثر بر هزینه اسباب کشی

وسایلی مانند یخچال ساید بای ساید، تریدمیل، پیانو، گاوصندوق، میز نهارخوری، بوفه‌های بزرگ و…خارج از وسایل اسباب کشی حساب می‌شوند و هزینه‌ی آن‌ها به صورت جدا محاسبه می‌شود.

با توجه به ثابت نبودن فاکتورهای بالا، نمی‌توانیم هزینه اسباب کشی را به طور دقیق حساب کنیم. با وجود این لازم است تا حدودی با میانگین تعرفه هزینه‌های اسباب کشی آشنا باشیم.

در ادامه برخی از این تعرفه‌های برنامه‌ریزی اسباب‌کشی را می‌بینیم:

نام خودرو حمل بارداخل محدوده تهرانخارج از محدوده تهرانشهرهای تهران و حومه
وانت بار۳۰,۰۰۰-۴۵,۰۰۰۵۰,۰۰۰-۶۵,۰۰۰۷۰,۰۰۰-۹۰,۰۰۰
نیسان بار۴۰,۰۰۰-۶۰,۰۰۰۶۰,۰۰۰-۸۰,۰۰۰۸۰,۰۰۰-۱۰۰,۰۰۰
خاور۱۰۰,۰۰۰۱۰۰,۰۰۰-۱۵۰,۰۰۰۱۵۰,۰۰۰-۱۸۰,۰۰۰

دستمزد هر کارگر برای جابجا کردن وسایل معمولی به مدت سه ساعت، به طور میانگین ۴۰,۰۰۰ تومان، و برای جابجایی وسایل خارج از اسباب کشی به صورت زیر است:

جابجایی ساید بای سایدبرای هر طبقه۱۰,۰۰۰
جابجایی میز نهارخوری (بیش از ۶ نفر)برای هر طبقه۱۰,۰۰۰-۳۵,۰۰۰
جابجایی گاوصندوقبرای هر طبقه۵,۰۰۰-۱۰,۰۰۰

در صورتی که اسباب کشی بیشتر از سه ساعت طول بکشد هزینه ها با تعرفه های زیر اضافه می‌شوند:

خاوربرای یک ساعت اضافه۵۰,۰۰۰
نیسانبرای یک ساعت اضافه۳۰,۰۰۰
وانتبرای یک ساعت اضافه۲۰,۰۰۰
دستمزد کارگربرای یک ساعت اضافه۱۰,۰۰۰
دستمزد کارگربرای طبقه دوم به بالا۲۰,۰۰۰

با دانستن نکات بالا و صرف کمی زمان برای برنامه‌ ریزی اسباب‌ کشی و برآورد هزینه ها، مدیریت هزینه اسباب کشی برایمان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

تحریریه شرک محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا