دکوراسیون

آباژور مدرن و کلاسیک ایستاده و رومیزی

تزئین خانه یا آپارتمان یک اتفاق هیجان‌انگیز است، اما در برخی مواقع ممکن است به یک چالش بزرگ تبدیل شود. آباژور بخش بزرگی از تزیینات خانه‌ها را بر عهده دارد، در واقع، یکی از عناصر اصلی تزیین محسوب می‌شوند.

تزیین خانه یا آپارتمان یک اتفاق هیجان‌انگیز است، اما در برخی مواقع ممکن است به یک چالش بزرگ تبدیل شود. آباژورها بخش بزرگی از تزیینات خانه‌ها را بر عهده دارند، در واقع، یکی از عناصر اصلی تزیین محسوب می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید خانه خود را با این عنصر جذاب تزیین کنید، پیشنهاد می‌کنم قبل از هر چیز این مطلب را تا انتها بخوانید تا این اتفاق هیجان‌انگیز برای شما به یک چالش تبدیل نشود.

چه آباژوری باید بخرید؟ چگونه باید انتخاب کنید؟ کدام‌ آباژورها بهتر هستند؟ سوال و جواب‌های بسیاری وجود دارند. این مطلب به شما در انتخاب آباژور مناسب کمک می‌کند.

چرا از چراغ خواب استفاده می‌کنیم؟

نگاه‌کردن به چراغ بدون محافظ و سایه‌بان آزاردهنده است. چراغ‌ها بیشتر در مواردی که روشنایی زیادی لازم است، استفاده می‌شوند یا در جاهایی نصب می‌شوند که اشخاص معمولا به طور مستقیم به آن‌ها نگاه نمی‌کنند؛ مانند داخل کمد یا راه‌پله‌ها.

نگاه‌کردن مستقیم به چراغ‌های بدون محافظ ممکن است به چشم‌های شما آسیب برساند. از آباژورها استفاده کنید تا چشمان خود را از آسیب‌های احتمالی حفظ کنید و نور را به جایی که می‌خواهید روشن باشد، هدایت کنید.

فرم و عملکرد لامپ و آباژور را در نظر بگیرید

یکی از راه‌های ساده‌سازی و محدود کردن تعداد گزینه‌ها، تشخیص عملکرد و فرم آباژور است. به چه نوع نورپردازی نیاز دارید؟ آیا بهتر است آباژورتان روی میز وز مین باشد، یا بر روی دیوار نصب شود؟ پس از پاسخ به این سوالات انتخاب آباژور آسان‌تر خواهد بود.

پنج نوع نورپردازی

  1. نورپردازی طبیعی: این همان روشنایی طبیعی است که در ساعاتی از روز فضا را روشن می‌کند. این نور با کاهش استرس و بهبود نگرش، می‌تواند تاثیر مثبت روحی و جسمی داشته باشد.همچنین واقعی‌ترین رنگ‌ها را نشان می‌دهد.
  2. نورپردازی محیط: به این نورپردازی معمولا روشنایی عمومی گفته می‌شود و یک نورپردازی کلی و یکنواخت را در یک محیط و فضا ایجاد می‌کند. چراغ‌های محیطی معمولا بر روی سقف نصب می‌شوند ولی می‌توانند آباژورهای قابل‌حمل و دیواری نیز باشند.
  3. نورپردازی کاری: این نورپردازی مخصوص اجرای یک فعالیت خاص است. به‌عنوان مثال مطالعه در اتاق نشیمن، انجام کارهای‌کاغذی یا تهیه‌ی غذا در پیشخوان آشپزخانه.
  4. نورپردازی کانونی: این نوع نورپردازی برای جلب‌توجه شما به یک شی خاص یا جنبه‌ای از معماری یا منظره‌ای از خانه استفاده می‌شود. شاید شما یک قطعه خاص از آثار‌هنری یا مجسمه داشته‌باشید که می‌خواهید برجسته باشد.
  5. نورپردازی دکوری: این نورپردازی صرفا برای اهداف زیباشناختی است. نورپردازی دکوری جهت جلب‌توجه به یک استایل یا غذای‌خاص و… مناسب است و به‌طور معمول نور را به خوبی ساطع نمی‌کند، بلکه به‌صورت جزئی به روشنایی کلی می‌افزاید.

انواع آباژور

هنگامی که متوجه شدید به چه نوع نورپردازی احتیاج دارید، هنوز گزینه‌های زیادی جهت انتخاب دارید. در اصل سه دسته آباژور وجود دارد:

  • آباژورهای رومیزی
  • آباژورهای زمینی
  • آباژورهای دیواری

چراغ خواب های زمینی

هدف از ساخت این آباژور محافظت چشم از نور مستقیم لامپ و هدایت نور داخل چراغ به فضای اتاق است. معمولا در ساخت کلاهک این آباژورها از کاغذ یا پارچه‌ بزرگ و گشاد استفاده می‌کنند تا تابش نور را در جهت افقی مسدود کرده و باعث شوند نور در جهت بالا و پایین متمرکز شود.

مقداری از نور هم به سقف می‌تابد که باعث می‌شود اتاق تا حدودی روشن باشد. این لامپ‌های بلند بسیار متنوع‌اند و ممکن است از آن‌ها برای روشنایی کل اتاق، تقویت روشنایی یا تامین نور موردنیاز برای مطالعه استفاده شود. به دلیل سایز بزرگشان اغلب در گوشه یا پشت مبل‌ها و صندلی‌های سالن قرار می‌گیرند. برخی از مدل‌های مدرن شامل کنترل لمسی، پورت‌ USB و محفظه ذخیره‌سازی هستند.

چراغ خواب های رومیزی

تنظیم‌کار و روشنایی محیط. آباژورهای رومیزی با اندازه‌ی متوسط متداول‌ترین آباژورهای قابل‌حمل هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند آباژورهای زمینی، نور آباژورهای رومیزی نیز توسط کلاهک آن‌ها هدایت می‌شود. بیشتر نور به سمت پایین و درجهت خاصی تابیده می‌شود. ارتفاع آباژور رو‌میزی و پهنای پایین کلاهک، مساحتی که توسط این آباژورها روشن می‌شود را تعیین می‌کند.

آباژورهای دیواری

این آباژورها نیز برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. آن‌ها ممکن‌است دارای کلاهک و یا بدون آن باشند. زمانی که به نور مستقیم و افقی نیاز داریم و نمی‌توانیم از آباژورهای رومیزی استفاده کنیم، آباژورهای دیواری انتخاب مناسبی هستند.

آباژورهای کوچک

آباژورهای کوچک نور را در مسیر باریک‌تری متمرکز می‌کنند، این موضوع سبب می‌شود نور کمتری در کل اتاق جریان پیدا کند و از آزار افراد دیگر موجود در اتاق جلوگیری شود. غالبا برای مطالعه‌های شبانه و هنگام خواب یا مطالعه در زمانی که دیگران مشغول تماشای تلویزیون‌اند، مورد استفاده واقع می‌شوند.

آباژورهای آویزی

کلاهک فلزی و براق این آباژور که بر بالای لامپ نصب‌شده، باعث می‌شود تمام نور لامپ به سمت پایین متمرکز شود. این آباژورها معمولا برای روشن‌کردن میزکار و پیشخوان آشپزخانه، استفاده می‌شوند. پیکربندی مخصوص آباژور آویزی باعث می‌شود نور تقریبا در همه‌جای اتاق و به‌طور یکنواخت پخش شود.

جنس آباژور

عملکرد و هدف اصلی آباژور، تعیین کننده‌ی جنس کلاهک آن است. به‌عنوان مثال اگر هدف اصلی از خرید آباژورهای زمینی، تامین نور کافی محیط است، بنابراین کلاهکی از جنس یک پارچه‌ی شفاف مناسب است. ازطرف‌دیگر آباژورهای رومیزی با هدف تامین نور کافی برای مطالعه، بهتر است کلاهکی تیره‌تر و از مواد متراکم‌تری داشته‌باشند.

رنگ و مدل آباژور خود را چگونه انتخاب کنیم؟

در این بخش ممکن است بین انتخاب‌هایتان دچار تضاد و سردرگمی شوید. آباژورهای تیره‌تر و ضخیم‌تر که نور از آن‌ها به سختی عبور می‌کند، با کلاهک مشکی مات ممکن است بر روی میز مینیمال و مدرن شما بسیار شیک به‌نظر برسند اما از طرف‌دیگر، نور کمتری را نسبت به رنگ سفیدتر همان مدل، در‌اختیار شما می‌گذارند.

شما باید پیامدها را در‌نظر بگیرید و براساس الویت‌های خود تصمیم بگیرید. خبر خوب این است که بسیاری از مدل‌های شیک در هر پالت‌رنگی وجود دارند و شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را با دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید. گاهی آباژورها جهت منعکس کردن رنگ سایر مناطق اتاق استفاده می‌شوند، در این‌صورت توصیه می‌شود رنگ کلاهک آن‌ها خنثی باشد.

نکاتی قبل از خرید آباژور

  1. آباژوری را انتخاب کنید که رنگ‌های دکوراسیون فعلی شما را تکمیل کند: اتاق نشیمن، اتاق‌خواب یا هر فضای دیگری که به نورپردازی احتیاج دارد، باید هنگام انتخاب رنگ آباژور، به‌طور‌کلی مورد بررسی قرار گیرد. اگر شما می‌خواهید نورپردازی کانونی داشته‌باشید، رنگ‌های جسورانه‌تری را که ممکن است در تضاد با رنگ‌های دیگر موجود در اتاق باشد، انتخاب کنید. برای رویکردهای ضعیف‌تر می‌توانید رنگ‌های خنثی را برای خرید آباژور درنظر بگیرید.
  2. آباژوری را انتخاب کنید که با پایه‌ی آن ترکیب مناسبی باشد: هنگام جستجوی آباژور مناسب به پایه و آباژور به‌عنوان یک جفت نگاه کنید. بسته به اینکه کلاهک آباژور بلند و باریک یا گسترده و پهن است، به شما کمک می‌کند که آباژور مناسبی را انتخاب کنید. کلاهک آباژور باید به‌گونه‌ای باشد که سوئیچ آن را بپوشاند اما نه به‌گونه‌ای که مجبور شوید برای روشن و خاموش کردن آن، به زیر کلاهک خم شوید و به زحمت بیفتید.
  3. ایمنی آباژور را درنظر بگیرید: بعد از انتخاب آباژور خود جهت جلوگیری از آتش‌سوز احتمالی و .. مطمئن شوید که فاصله‌ی آباژور با لامپ داخل آن، استاندارد است. معمولا ۲ الی ۳ اینچ فاصله بین سطح داخلی کلاهک آباژور با لامپ کافی است.

سایت: شرکت مهندسی محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا