محوطه سازی

بهترین گیاهان در محیط کار

گیاهانی که در داخل ساختمان نگهداری می شوند نیاز به نور، هوای تازه(ولی نه خشک)، دمای ملایم حدود ۱۸ درجه سانتیگراد و مواظبت و دقت در آبیاری دارند.متأسفانه غالباً در دفاتر و محیط کار شرایط مناسب و مطلوبی برای گیاهان وجود ندارد.البته ساختمان های مدرن فاقد مشکل کمبود نور می باشند و احتمالاً تابش زیاد نور آفتاب به خصوص در اطراف پنجره های جنوبی مشکل آفرین است.

در این موارد مشکل بزرگ، حرارت بیش از حدی است که در مراکز حرارتی همراه با هوای خشک و دود سیگار تولید می شود. که در نهایت گیاهان مجبورند با این عوامل و باقیمانده چای و قهوه و غیر ه مقابله کنند. به نظر می رسد که تنها راه حل برای چنین محلهای نامناسب در وهله اول انتخاب گیاهان مقاوم باشد.

گیاهان در محیط کار:

امروزه استفاده از گیاهان آپارتمانی فقط به منازل محدود نمی شود بلکه این گیاهان در زیباسازی ادارات، هتلها و تقریباً تمام ساختمان های اداری نقش موثری دارند. شکی نیست که گیاهان سبز می توانند در تغییر فضای کسل کننده و بی روح ادارات نقش موثری داشته باشند و تا میزان قابل توجهی باعث کاهش خستگی ناشی از کار شوند.

نکته جالب و قابل توجه این است که حتی در قلمرو صنعت نیز برای پیشرفت موقعیت کارخانجات در تزئین این ساختمان ها از نمای گیاهی استفاده می شود. دلایل زیادی در این مورد وجود دارد، مثلاً گیاهان طبیعی آرامش روحی خاصی را پدید می آورند و در خنثی کردن خطوط تند و خشن ساختمان های مدرن اداری موثرند.

بیشتر مسئولان و مدیران ادارات متوجه اند که چگونه و تا چه حدی محیط کار را برای کارکنان آن محل خوشایند و مطبوع سازند.در عصر ما گیاهان نقش تجملی و تزئینی خود را به شکلی اجتناب ناپذیر از نظر روانشناسی تثبیت کرده اند. اهمیت انها بیشتر به سبب ایجاد پرده و دیواره سبز و همچنین به عنوان تقسیم کننده قسمتهای باز ادارات احساس می شود.

نخست انتخاب کروتون (crotons(Codiaeums، دراسنا Deracaenas   و Calatheas به عنوان گیاهان مقاوم، امری بسیار معقول و علمی است. باید به مدت چند ماه رشد و سازگاری آنها را با شرایط موجود بررسی کرد و سپس در صورت لزوم، انواع دیگر را مورد آزمایش قرار داد.

امروزه برای آبیاری گیاهان مورد استفاده در محل کار، ظروفی وجود دارد که دارای منبع آب در پایه خود بوده و فتیله های نایلونی رطوبت مورد نیاز را به داخل گلدانها انتقال می دهند و فقط باید هر دو یا سه هفته بالای مخزن را بازدید کرد. استفاده از انواع این ظروف که به شکل ها، اندازه ها، رنگ ها و فرم های مختلف اند، برای بیشتر ادارات مناسب می باشد. از آنجایی که لازم است برای حفظ و نگهداری گیاهان در ادارات یک نفر مسئول در نظر گرفته شود بنابراین می توان گیاهان را از یک نفر پیمانکار تهیه کرده آنها را در محل و شرایط مطلوب قرار داد و مواظبت و نگهداریشان را به خود او سپرد.

انتخاب گیاهان:

در انتخاب گیاه برای اداره، اولاً باید میزان رشد گیاه را در نظر گرفت بدین معنا که گلدان ها دارای حداقل ۱۲ سانتیمتر قطر باشند، به جای گیاهان جوان که در محیط اداره، مرگ و میر چشمگیری دارند، از گیاهان رشد و تکامل یافته استفاده شود. ثانیاً باید، از گیاهانی مانند پیچک ها(IVIES) که طالب هوای سردند اجتناب شود.

گیاهان مناسب دفتر کار و ادارات:

گیاهان بزرگ:

مونسترا(برگ انجیری)    Monstera deliciosa

شفلراShefflera actinophylla

فیلودندرونPhilodendron hastatatum, P. bipinnatifidum

فیکوس بنجامینFicus benjamina

فاتسهدار Fatshedera sp.

دیفین باخیاDiffenbachia sp.

سیکاسCycas revolute

نخل زینتیPhoenix canariensis

آروکاریاAroucaria excels

گیاهان متوسط:

کوردیلین Cordyline terminalis

فاتسهدراFatshedera lizei

کروتونCodiaeum variegatum

شمشاد ژاپنیAucuba japonica

کامه دوراChamaedorea sp.

گیاهان کوچک:

فاستیا(آزالیای ژاپنی)Fastia japonica

سانسوریاSansvieria hahnii

گندمی Chlorophytum copense

بگونیاBegonia rex

آگلونماAglaonema costatum

کالادیوم(فیل گوش)Caladium bicolor

گیاهان دارای برگ طویل:

دراسناDracaena sp.

سانسوریاSansvieria trifasciata

پاندانوس  Pandanus veitchii, P. Sanderi

یوکاYucca gloriosa

تحریریه landscapeeng.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا