محوطه سازی

بام سبز متمرکز چیست

بام های سبز سقف هایی هستند که به طور قابل ملاحظه ای با گیاهان زنده پوشش داده شده اند. شواهد تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که  قدمت  بام های سبز بیش از سه هزار سال است. بام های سبز بر اساس سیستم اجرایی به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

1- بام سبز متمرکز Intensive Green Roof

2- بام سبز گسترده Extensive Green Roof 

3- بام سبز مدولار  Modular Green Roof

4- بام سبز  نیمه متمرکز Semi-Intensive Green Roof

هر کدام از طبقه بندی های ذکر شده ویژگی های خاص خود را دارا می باشند. در این مقاله بام های سبز متمرکز به صورت جامع بررسی شده اند.

بام های سبز متمرکز یا Intensive Green Roof) Roof Garden)

بام های سبز متمرکز یکی از طبقه بندی های بام های سبز به شمار می رود که معمولا به این بام های سبز ، باغ بام گفته می شود . یکی دیگر از اصطلاحاتی که برای اینگونه بام های سبز استفاده می شود مقطع عمیق است. در واقع علت این نام گذاری محیط کشت عمیق تر این نوع سیستم نسبت به سایر سیستم ها است.

بام های سبز متمرکز به طور گسترده در ساختمان های تجاری که در آن صاحبان می خواهند یک فضای سبز بزرگ که ترکیب تمام اندازه ها و انواع گیاهان را در بر میگردد استفاده می شود.

این بام ها شامل چمن، پوشش زمین، گل و بوته و حتی درخت خواهد بود. آنها اغلب شامل مسیر و پیاده رو هایی هستند که حرکت بین ترکیب های مختلف معماری ,به منظور فراهم سازی فضایی ک مردم بتوانند با محیط طبیعی تعامل برقرار کنند. نیمکت ها، جداول، جعبه گیاهان، گلخانه ها، حوضچه ها و فواره ها محل هایی را به مردم برای استراحت، ناهار خوردن و یا کار در محیطی تفرجی ارائه میدهند.

بام سبز متمرکز از محیط کشت عمیق تری نسبت به بام های گسترده بهره میبرد. این خاک عمیق تر اجازه می دهد تابام های متمرکز دسته بندی گیاهان بزرگ و تاثیر گذار(دراماتیک) را با محیط تطبیق دهد. بام های سبز متمرکز به دلیل تنوع گیاهی که دارند , نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. همه گیاهان به کود و آب نیاز دارند و بسیاری به قطع و هرس نیاز دارند. این بام های سبز تمایل به ماندن در آب و هوای خشک دارند و اغلب آبیاری می شوند.در این حالت جذاب تر دیده می شوند.

محیط کشت در بام های سبز متمرکزاز 15 سانتی متر شروع می شود .هنگامی که گیاهان کاشته شده و خاک مرطوب است, این فضاهای سبز پشت بام ها می تواند به اندازه 55 کیلو گرم در هر 30 سانتی متر مربع  وزن داشته باشد. در سیستم بام های سبز متمرکز ،  سیستم های آبیاری و زهکشی در اوج بهره وری کار به منظور کاهش احتمال اضافه وزن ساختار سقف , عمل میکند.

شرکت محوطه سازی مهندس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا