دکوراسیون

ایده‌ دکوراسیون داخلی مدرن 2023

چه به دنبال تغییر دکوراسیون منزل باشید و چه بخواهید چیدمان محل کارتان را بعد از سال‌ها کار کردن در یک مکان ثابت تغییر بدهید، حتما دکوراسیون مدرن را جزو گزینه‌هایتان دارید. برای تغییر دکوراسیون و داشتن یک دکوراسیون داخلی مدرن، حتما لازم نیست همه چیز را تغییر بدهید و معماری خانه را از اول بنا کنید. کافی است جزئیاتی مثل رنگ دیوارها، مبلمان، فرش و حتی کابینت را تغییر بدهید و بعد شاهد اثرگذاری خیلی زیادشان در کلیت فضا باشید. گاهی بازسازی یک دیوار تک یا فقط رنگ کردنش، فضای کار یا خانه شما را از این رو به آن رو خواهد کرد. در این مطلب، سعی می‌کنیم چند ایده را برای داشتن یک دکوراسیون داخلی مدرن معرفی و آخرین ترندها را در این زمینه بررسی کنیم.

انواع دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی

چطور می‌شود یک ساختمان را، از معماری گرفته تا اتاق‌هایی مثل پذیرایی و آشپزخانه “ایرانی” کرد؟ آیا کافی است که یک فرش دستباف در فضا پهن کنیم یا حس و حال ایرانی را با صنایع دستی به اتاق‌هایمان بیاوریم؟ یا لازم است المان‌های بیشتری را به محیط اضافه کنیم؟ یا شاید به کل، چیدمان فضا را تغییر بدهیم؟ در منازل ایرانی، معمولا فرش مرکز ثقل هر فضاست. برای همین هم انداختن فرش در وسط اتاق، هیچوقت از مد نمی‌افتد و قدیمی نمی‌شود. این اتاق مینیمال را ببینید که وسایلش در حداقل شلوغی و با کمترین میزان استفاده از رنگ و الگو دور هم چیده شده‎‌اند.

داشتن یک فرش پر نقش و نگار ایرانی نه تنها به مینیمال بودن فضا ضربه نمی‌زند بلکه به زیبایی آن کمک می‌کند. همچنین استفاده از صنایع دستی شهرهای مختلف، می‌تواند هم تزئین اتاق‌ها، دیوارها و فضاها محسوب شود و هم فرهنگ ایرانی را در قلب خانه شما جاری کند. حصیربافی‌ها، گبه‌ها و قالی‎ها و انواع سفال‌های ایرانی از جمله این صنایع دستی هستند.

خانه‌های کوچک، چطور دکوراسیون مدرن را تجربه می‌کنند؟

این روزها بیشتر ما بر خلاف پدران و مادران و پدربزرگ‌ها و مادربرزرگ‌هایمان، دیگر در خانه‌های وسیع با حیاط‌‌های چند صد متری و اتاق‎‌های متعدد زندگی نمی‎‌کنیم. برای خیلی از شهرنشینان، به ویژه ساکنان کلان‌شهرها “خانه” یعنی یک آپارتمان (در مقایسه با خانه‌های قدیمی کوچک) با حداقل فضای سبز و تراس.

اما چطور باید دکوراسیون لوازم داخلی این خانه‌های کوچک را به صورتی مدرن چیدمان کرد؟ همانطور که قبل از این هم گفته‎ایم، برای داشتن یک دکوراسیون مدرن در خانه کوچکتان، نیاز دارید که کاربرد را بر زیبایی مقدم بدانید.

میزها، کانترها، کنسول‌ها و تخت‌خواب‌ها باید کاملا کاربردی باشند. مثلا اگر دو نفر هستید، با انتخاب یک میز کوچک چهار نفره فضای اطرافش را خالی کنید (تا بتوانید آن را به کار ببرید). همچنین خانه‌های کوچک در شهرهای بزرگ، معمولا در خطر آلودگی هستند. برای همین گیاهان و گلدان‌های کوچک آپارتمانی گزینه‌های خوبی هستند تا هم خانه‌ سرسبز به نظر برسد هم هوا پاک‌تر شود. یکی از اید‎ه‌های خیلی خوب برای مدرن و کاربردی کردن فضا در اتاق پذیرایی، نصب تلویزیون روی دیوار است. این طوری فضای روی زمین خالی می‌ماند تا بتوانید میز، کتابخانه یا انواع وسایل کاربردی را روی آن قرار بدهید و همچنین بخاطر کوچک بودن فضا، افراد بیشتری از تماشای تلویزیون بهره‌مند خواهند شد.

دکوراسیون داخلی مدرن برای خانه‌های بزرگ

در خانه‌های بزرگ کلاسیک، معمولا فضای مرده زیادی ایجاد می‌شد چون تمرکز طراحان روی چیدمان وسایل به صورت مرکزگرا بود (خانه‌های مادربزرگ‌ها را به یاد بیاورید که با وجود وسیع بودنشان، معمولا دکوراسیون داخلی خاصی نداشتند چون دور تا دور اتاق پشتی یا صندلی چیده می‌شد و یک فضای خالی بی‌مورد در وسط قرار می‌گرفت).

اما در خانه‌های بزرگ امروز، حداقل از قرن بیستم تا امروز، فضاهای چندکاربری مطرح هستند. مثلا اگر یک اتاق پذیرایی خیلی بزرگ دارید، از چیدن مبلمان دور تا دورش خودداری کنید و سعی کنید چند فضا به وجود بیاورید. یک فضای کوچک برای دور هم جمع شدن (با مبل‌ها)، یک کتابخانه و میز، یک کنسول و یک فضا برای گلدان‌ها و گیاه‌ها. اتاق‌های بزرگ پتانسیل خوبی برای ورود نور دارند. از این نور استفاده کنید و با تغییر شکل پنجره‌ها یا حتی قرار دادن پنجره‌های سر تا سری خانه‌تان را متفاوت‌تر از همیشه بسازید.

آشپزخانه‌هایی مدرن‌تر از همیشه

آشپزخانه‌، بیشتر از هر بخش دیگری از خانه در عصر مدرن، از طراحی صنعتی الهام می‌گیرد. دیوارهای سیمانی بدون روکش، کانترها و صندلی‌هایی با رنگ‌های سرد و لوسترهای بزرگ از جمله وسایلی هستند که این روزها آن‌ها را تنها در اشپزخانه‌های بزرگ صنعتی و کافه‌ها و رستوران‌ها نمی‌بینید بلکه پایشان را به خانه‌ها هم باز کرده‌اند.

همچنین در آشپزخانه‌های مدرن، دیگر چیزی به نام “کابینت” وجود ندارد، یا حداقل طراحان سعی می‌کنند که وجود نداشته باشد. کابینت‌های فلت، بخشی از دیوار هستند که با دسته‌های نامرئی یا تنها با فشار یک انگشت به صورت کشویی باز می‌شوند. ظاهر صاف و یکدستی که این کابینت‌ها به آشپزخانه شما می‌دهند، دقیقا همان چیزی است که همیشه از طراحی مدرن انتظار داشته‌اید. علاوه بر این، داشتن یک کابینت فلت باعث می‌شود گرد و خاک و چربی کمتری روی دستگیره‌ها بنشیند و فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد. این یعنی فضای بیشتر برای راه رفتن، فعالیت و اشپزی کردن و زمان کمتر برای گردگیری و تمیزکاری آشپزخانه.

دکوراسیون داخلی مدرن اداری

اداره‌ها و شرکت‌های مدرن، به ویژه آن‌هایی که در حوزه ارتباط دیجیتال کار می‌کنند یا استارتاپ هستند، بیشتر از شیوه طراحی Open Office استفاده می‏‎کنند.  این شیوه طراحی در سال‌های هشتاد و نود میلادی ترند شد و هنوز در شرکت‌های بزرگ دنیا مثل گوگل، فیس‌بوک و … اجرا می‎شود. در اوپن آفیس‌ها یا آفیس‌های با طراحی باز، کارمندان علاوه بر داشتن فضای خصوصی مثل یک میز یا حتی یک کانکس کوچک، با هم از طریق راهروها یا فضای اشتراکی در تماس هستند. این فضای کار مشترک، به تعامل و ایده‌پردازی خلاق کمک می‌کند و  کمتر حس بسته بودن فضا را القا می‌کند.

یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن برای دفتر کار (و البته فرق شرکت‌های کلاسیک و مدرن)، “شخصی” بودن فضاست. سعی کنید تا جای ممکن، فضای اداره یا محل کار را برای کارکنانتان شبیه به خانه کنید. شلف‌های مخصوص وسایل فردی بالای هر میز کار، کتابخانه‌ای بزرگ برای ساعات فراغت و داشتن یک اتاق غذاخوری با رنگ‌های شاد از جمله کارهایی هستند که فضا را شخصی و دوست داشتنی می‌کنند. رنگ‌هایی مثل آبی و سبز، آرامبش‌بخش هستند و برای قسمت‌های کاری مثل دفتر مدیریت، اتاق‌های کار و جلسه خوب‌اند و رنگ‌هایی مثل قرمز و زرد برای فضاهای ایده‌پردازی، اتاق‌های مربوط به کار هنری یا غذاخوری ایده‌ال خواهند بود.

دکوراسیون داخلی مدرن برای مغازه‎‌ها

در قرن بیست و یکم، فروشگاه‌ها دیگر فقط محصول به شما نمی‎فروشند. بلکه بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در دنیا، ایده، تفکر و یک سبگ زندگی را به مشتریانشان ارائه می‌کنند.  برای همین است که به غیر از منزل و محل کار، مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و دیگر فضاهای خرید و فروش کالا و خدمات هم از اواسط قرن بیستم دکوراسیون داخلی مدرن را وارد کسب و کارشان کردند.

این مغازه‌ی بزرگ لوازم خانگی را در کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی ببینید. کیپ تاون یکی از شهرهای پیشرو دنیا در حوزه دیزاین است و البته مکانی برای تعداد زیادی از برندهای بزرگ فشن و طراحی، مثل همین مغازه برند کرِما (Crema Design). کرِما مثل بسیاری از مغازه‌های مدرن، شیوه ارائه محصولات را به کل تغییر داده. محصولات ارائه شده در این مغازه، نه به صورت کلاسیک دور مغازه چیده شده‎‌اند و نه در شلف قرار گرفته‌اند. بلکه با پیاده‌روی در آن، احساس گشت و گذار در یک گالری هنری را خواهید داشت. استفاده از فرش و قالی، نورپردازی فکر شده و حرفه‌ای و طراحی تو در توی مغازه، طوری که احساس اکتشاف به مشتری‌ها بدهد، از عواملی هستند که یک مغازه مدرن را جذاب و البته خرید را وسوسه‌انگیز می‌کنند.

کاربرد وسایل دیجیتال و اینترنت اشیا (IOT) را نباید در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن دست کم گرفت. اشیای هوشمند خانگی، این روزها نیازهای ما و در نتیجه شیوه چیدمان خانه‎هایمان را تغییر می‌دهند. یخچال‌هایی که فهرست خرید می‌سازند و خرید آنلاین می‎کنند، دستیارهای هوشمند که نور و دمای خانه را تنظیم می‌کنند و حتی پرده‌هایی که خودشان با توجه به نور بالا و پایین می‎روند. دنیای طراحی داخلی احتمالا تا سال‌های آینده، متحول خواهد شد پس اگر طرفدار گجت‌های دیجیتال هستید اخبار آن را حتما دنبال کنید.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا