دکوراسیون

خرید فرش ماشینی 1402

دکوراسیون خانه های ایرانی بدون فرش کامل نمی شوند. در گذشته فرش کالایی لوکس بود که فقط در خانه های اشرافی پیدا می شد اما امروزه فرش در تمام خانه ها وجود دارد. خرید فرش دستبافت هنوز هم برای همه ممکن نیست. این فرش ها با توجه به کیفیت و ارزش هنری، قیمت بالایی هم دارد و در بسیاری موارد به عنوان تابلو فرش استفاده می شود. قیمت بالای فرش دستباف سبب شد تا فرش ماشینی ایرانی جایگاه خود را پیدا کند. این روزها فرش‌های ماشینی در سبک، مدل و نقش های مختلف در بازار وجود دارند که شناخت و انتخاب آن‌ها را مشکل کرده است. برای داشتن یک انتخاب مناسب و خرید فرش ماشینی از کارخانه نیاز به اطلاعاتی اولیه در مورد فرش ماشینی دارید. با آدرس مگ همراه شوید.

خرید فرش ماشینی متناسب با دکوراسیون منزل

اگر قصد خرید فرش ماشینی دارید و به خانه ای جدید می روید سعی کنید اول از همه فرش را بخرید و بعد سایر مبلمان منزل را متناسب با آن انتخاب کنید. در غیر این صورت لازم است تناسب فرش ماشینی با دکوراسیون را رعایت کنید. اگر در دکوراسیون منزل شما از تم سنتی یا کلاسیک استفاده شده فرشتان را سنتی انتخاب کنید و اگر دکوراسیون مدرن دارید در هنگام خرید فرش ماشینی روی طرح های مدرن و ساده تمرکز کنید.

سعی کنید فرش را متناسب با محل استفاده بخرید. برای محل های پر رفت و آمد فرش های ماشینی بادوام و تیره تر را انتخاب کنید و فرش های اتاق خواب لازم است تا نرم و لطیف و با رنگ روشن باشند.

 در خرید فرش ماشینی به طرح فرش توجه کنید.

برای اتاق هایی که مبلمان استیل دارند فرش‌های گل‌دار مناسب‌اند ولی برای خانه های مدرن فرش هایی با طرح های هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند. فرش های ترنج دار برای سالن های پذیرایی و در محل هایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد، بخرید.

 قالی های با نقش سرتاسری و گل برجسته و یا خنثی در سالن های نهارخوری و پذیرایی و نشیمن و اتاق مطالعه منظره بهتری دارند. می توانید برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق از فرش های یا طرح مرکزی بزرگ استفاده کنید. برای اتاق خواب کودک هم طرح های فانتزی شاد و کودکانه گزینه های مناسبی هستند.

جنس و کیفیت فرش در انتخاب فرش ماشینی خوب

فرش ها در جنس های مختلفی مثل آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر یا ترکیبی از این‌ها وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از بین این جنس ها فرش های آکریلیک بادوام ترین و بهترین آن‌ها است.

برای بافت فرش دستباف از پشم یا ابریشم استفاده می‌شود. از لحاظ قیمت و ظرافت ابریشم در رده اول قرار می‌گیرد و بعد از آن پشم قرار دارد.

در خرید فرش ماشینی ایرانی به تراکم فرش هم دقت کنید. قسمت پشت فرش را از نظر تراکم بافت بررسی کنید. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت فرش ماشینی بیشتر است. معمولاً پشت فرش اطلاعات کامل فرش به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی چسبانده می شود. شانه فرش تعداد گره های در یک ردیف از عرض فرش است. فرش های ماشینی ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه تولید می شوند. تراکم فرش هم به تعداد پرزهای فرش در یک ردیف طولی فرش می گویند. انواع تراکم فرش هم ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، ۱۷۰۰، ۲۰۰۰، ۲۲۵۰ و ۲۷۵۰ است. شانه فرش به طرح و نقشه فرش بستگی دارد و تراکم فرش به فشردگی فرش بستگی دارد. یکی از موارد خوب در بین فرش های ماشین، فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ است.

در حال حاضر گران ترین فرش های ماشینی ایران و جهان فرش های ۱۵۰۰ شانه هستند که از ظرافت فوق العاده بالایی برخوردارند و فرش‌های ۱۲۰۰، ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. از لحاظ تفاوت ظاهری فرش های با تراکم بالا یعنی ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه دارای ظرافت، لطافت، انعطاف پذیری و زیبایی بیشتری هستند اما قطر کمتری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه دارند؛ به عبارت دیگر فرش های ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه نرم تر هستند و وزن کمتری هم نسبت به فرش های ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه دارند.

توجه به رنگ در انتخاب فرش ماشینی ایرانی

فرش های ماشین در رنگ های مختلفی وجود دارند. رنگ های تیره مانند آبی نفتی، قهوه ای تیره، سبز یشمی و سایر رنگ های تیره، دوده و لکه های روشن را نشان می دهند و فرش‌های گرم و رنگ روشن، لکه های تیره و جای پا را نشان می دهند. از طرفی فرش های رنگ روشن محیط را بزرگ تر و رنگ تیره کوچک تر نشان می دهند. به همین دلیل فرش های ماشینی رنگ تیره برای خانه های کوچک که پر از وسایل هستند؛ انتخاب مناسبی نیستند.

برای فرش اتاق خواب رنگ های روشن و خنثی مثل سبز و سفید آرامش را به وجود می آورند. معمولاً برای نشیمن و آشپزخانه از رنگ های گرم استفاده می کنند تا حس نشاط و سرزندگی به ساکنین القا شود. برای اتاق ناهارخوری بهتر است از فرش هایی با طیف رنگی بیسکویتی و برای اتاق نشیمن از فرش‌هایی با تم رنگی خنثی استفاده شود.

برای چیدمان با طرح های مدرن به دنبال فرش های با رنگ های تیر و چشمگیر باشید و به وضوح رنگ به کار گرفته شده در بافت فرش دقت کنید.

در هنگام خرید فرش ماشینی یا قالی به رنگ کف‌پوش توجه کنید. اگر کف اتاق یا سالن با سرامیک یا کف‌پوش با موکت تیره پوشیده شده است بهتر است فرش خود را به رنگ روشن انتخاب کنید.

نکات مهم خرید فرش ایرانی

  • هنگام خرید فرش ماشینی آکریلیک آن را روی زمین پهن کنید. چون نخ های آکریلیک درخشش دارند و در حال آویزان بودن رنگ و بافت خود را به خوبی نشان نمی دهند. به همین دلیل لازم است فرش را زیر نور مناسب و مشابه منزل با دقت بررسی کنید.
  • تمام فرش های ماشینی را باید از زوایای مختلف و در نور طبیعی بررسی کرد. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت عکس خواب فرش به نظر می رسد در نتیجه طرح در جهت عکس خواب به واضح تر دیده می شود. همچنین باید رنگ فرش در تمام سطح آن یکنواخت باشد.
  • مهم‌ترین روش تشخیص فرش تقلبی از اصلی، دقت در برچسب پشت آن است. در این برچسب‌ها معمولاً نام و علامت تجاری (لوگو) تولید کننده و مشخصاتی از قبیل کد طرح (نقشه) فرش، تراکم طولی و عرضی آن، تعداد رنگ فرش، جنس الیاف، علامت استاندارد و بسیاری موارد دیگر ذکر می‌شود؛ که باید به آن دقت کافی داشته باشید.
  • لوگو یا علامت تجاری تولید کنندگان فرش ماشینی ایرانی بشناسید تا در انتخاب فرش اشتباه نکنید.
  • سعی کنید هنگام خرید فرش ماشینی از کارخانه به مکان های معتبر و فروشگاه های معتبر بروید تا فرش های ماشینی و معتبر و با کیفیت بالاتری تهیه کنید.
  • هنگام خرید فرش حتماً رسید خرید و ضمانت نامه ای که حاوی تمام مشخصات فرش است از فروشنده درخواست کنید.

و در آخر اینکه اگر با دانش کافی برای خرید فرش ایرانی یا هر چیز دیگری اقدام کنید هیچ‌گاه اشتباه نخواهید کرد.

با شرکت مهندسی محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا