گوناگون

آمادگی خرید خانه: چطور برای خرید خانه جدید آماده شویم؟

همیشه این طور به نظر می‌آید که قبل‌تر از ما، شرایط راحت‌تری برای خرید خانه وجود داشته و تنها مانع افراد برای صاحب‌خانه شدن، اراده و تصمیم به انجام این کار بوده است. البته که در آن زمان هم اوضاع به این آسانی نبوده، اما در مقایسه با شرایط پیچیده‌ای که امروز در آن قرار داریم، می‌توانیم بگوییم که حداقل در گذشته، راحت‌تر از امروز می‌شد خانه خریداری کرد. اما دلیل اصلی این موضوع این است که در گذشته افراد از مدت‌ها قبل به فکر دست یافتن به آمادگی خرید خانه بوده‌اند.

در حال حاضر، عده‌ای هستند که نمی‌توانند به خرید خانه حتی فکر کنند و متأسفانه راهی وجود ندارد که بتوانیم رنگ و لعابی امیدوارانه به این جمله بدهیم: خرید خانه آسان نیست. با این حال، خرید خانه غیرممکن هم به نظر نمی‌رسد. در این مطلب، قصد داریم پیشنهادهایی برای خریداران آینده‌ی خانه مطرح کنیم و ببینیم آمادگی برای خرید خانه را چطور کسب کنیم.

راهکارهایی برای کسب آمادگی خرید خانه

داشتن توقع متناسب با شرایط

اگر اجاره زیادی می‌پردازیم، شغلی داریم که درآمد قابل پس‌انداز چندانی در اختیارمان نمی‌گذارد و راهی برای افزایش سرمایه با هدف خرید خانه نداریم، ممکن است به راحتی ناامید شویم. اما فراموش نکنیم که شرایط همه متفاوت است. از همین حالا پس‌انداز کردن را شروع کنیم و بخشی از هزینه‌های غیرضروری را از زندگیمان حذف کنیم.

مسلماً نمی‌توانیم هر چیزی که دوست داریم را در زندگی داشته باشیم و برای رسیدن به اهدافمان، باید فداکاری‌هایی کنیم. اگر می‌خواهیم خانه‌ای از آن خود داشته باشیم، باید از برخی خریدهای غیرضروری چشم‌پوشی کنیم. فرقی نمی‌کند که به چه میزان و تا چه مبلغی می‌توانیم پس‌انداز کنیم، در هر صورت به دست آوردن آمادگی خرید خانه نیازمند این است که از امروز به فکر کاهش هزینه‌ها و ذخیره سرمایه باشیم.

بررسی گزینه‌های جایگزین

لازم نیست که فرآیند سنتی و رایج خرید خانه را دنبال کنیم. در دنیای امروز، گزینه‌های متعددی برای رسیدن به خانه‌ای که خودمان صاحبش باشیم داریم. مثلاً وام‌های متعددی برای خرید خانه وجود دارد که اگر  از مراحل دریافت وام مسکن اطلاع داشته و شرایطش را هم داشته باشیم، می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. نوعی وام فامیلی در برخی خانواده‌ها وجود دارد که ممکن است کمک زیادی به  شرایطمان کند، حتی می‌توانیم از فرد معتمدی که می‌شناسیم، کمی پول قرض کرده، یا به شکل وام دریافت کنیم. یادمان باشد که درست مثل هر چیز دیگری در زندگی، راه‌های مختلفی برای صاحب‌خانه شدن وجود دارد. بنابراین برای کسب آمادگی خرید خانه، تمام گزینه‌ها را بررسی کنیم و سپس، بهترین آن‌ها را بر اساس شرایطمان انتخاب کنیم.

داشتن تفکر بلندمدت

اگرچه داشتن خانه‌ای به نام خودمان بسیار شیرین است، اما برای رسیدن به آن اصلاً نباید عجله کنیم. می‌توانیم به داشتن خانه به عنوان نوعی آرزوی بلندمدت نگاه کنیم و برای آن برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای داشته باشیم. این حالت مسلماً بهتر از این است که امروز تصمیم عجولانه‌ای بگیریم و در حالی که هنوز آمادگی خرید خانه را نداریم، برای خرید آن اقدام کنیم. اگر هدف نهایی ما صاحب‌خانه شدن است، فرقی نمی‌کند که آن را امروز انجام دهیم یا به عنوان مثال، بیست سال آینده. مهم این است که مسیر مناسب خودمان را پیدا کرده و بر اساس آن‌ عمل کنیم.

انعطاف‌پذیر بودن

بعضی اوقات، تلاش برای این که راه‌حل خلاقانه‌ای پیدا کنیم تا تحت هر شرایطی به خانه‌ای که دوست داریم برسیم، کار چندان هوشمندانه‌ای نیست. ‌بعضی اوقات، باید طرز تفکر خودمان را عوض کنیم و نسبت به شرایط جدید و تغییرات، انعطاف‌پذیر باشیم. اگر باید سختی فراوانی را تحمل کنیم تا خانه‌ای را در محله مدنظرمان خریداری کنیم و در حال حاضر آمادگی خرید خانه موردنظرمان را نداریم، بهتر است که امکان خرید خانه در دیگر محله‌ها که قیمت کم‌تری دارند را هم بررسی کنیم. به طور مقال اگر قصد خرید خانه در محله مرزداران را داریم اما قیمت‌های این محله برایمان بالاست می‌توانیم به سراغ محله‌های همجوار آن که قیمت کمتری دارند هم برویم. فراموش نکنیم که اگر صاحب خانه‌ای شدیم، می‌توانیم به فکر ارتقای آن یا یافتن خانه‌ای بهتر در آینده باشیم. مهم همان قدم اول و صاحبخانه شدن است.

عده‌ای شاید فکر کنند که صاحب خانه شدن، تبدیل به آرزویی رویایی و دست‌نیافتنی شده است. اگرچه که خرید خانه همیشه سخت است، اما غیرممکن هم نیست و معمولاً در هر شرایط و وضعیتی، گزینه‌های مختلفی برای امتحان کردن وجود دارد. اما گاهی باید اجاره آپارتمان را تا زمانی که بتوان به ثباتی در هزینه‌ها رسید ادامه داد.

سایت شرکت مهندسی محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا