گوناگون

امنیت خانه و نکاتی برای داشتن محیطی امن و سالم برای اعضای خانواده

در دوران مدرسه زمانی که یکی از همکلاسی‌ها هل‌مان می‌داد و زمین می‌خوردیم، اولین کاری که بعد از رسیدن به خانه انجام می‌دادیم این بود که به بزرگترها بگوییم. می‌دانستیم که آنها حتما کاری برایش انجام می‌دهند و همیشه مراقبمان هستند هرچند در برابر خطرات کوچکی چون قلدری یک کودک ۷ ساله. اما هرچه بزرگتر شدیم متوجه شدیم که مسائل بسیار حساستری هستند که نیاز به توجه و مراقبت دارند و مواردی که برای امنیت خود و دیگر اعضای خانواده‌مان باید انجام دهیم بیشتر از شکایت به مدیر مدرسه است.

در این مقاله از سایت شرکت مهندسی محوطه سازی سعی کردیم بخشی از این مواردی که می‌توانند به امنیت خانه بیشتر منجر شوند را بررسی کنیم.

خانه‌داری ایمنی را فراموش نکنید

خانه‌داری ایمنی یعنی اینکه با رعایت یک سری نکات امنیتی از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. در ادامه به چند مورد از بهترین اقدامات خانه‌داری ایمنی اشاره می‌کنیم. اول از همه، نباید روبه‌روی درها، راه‌پله‌ها یا راهرو‌ها را شلوغ کنید. باید مطمئن شوید هیچ وسیله‌ای سر راه قرار ندارد و برای عبور کردن از آن‌ها نیازی نیست دور بزنید. بهتر است وسایل موردنیاز را جایی بگذارید که به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر خیلی بالا هستند، برای برداشتن‌شان از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید و بعد از تمام شدن کارتان درب کمدها، کشوها و کابینت‌ها را ببندید. در هر خانه‌ای مواد شوینده خطرناک و سمی پیدا می‌شود، پس باید حواستان را جمع کنید که آن‌ها را در مکان مناسبی نگه دارید. همچنین در آشپزخانه باید بعد از استفاده از وسایل برقی آن‌ها را از برق بکشید.

امنیت خانه را در اول لیست کارهایتان قرار دهید

یکی از بزرگ‌ترین خطرات امنیت خانه که ممکن است صاحبان خانه را تهدید کند، خطرات امنیتی احتمالی مانند آتش‌سوزی، سیل، مورد حمله قرار گرفتن، برق‌رفتگی و حتی بدتر از این‌هاست. برای اینکه جلوی چنین اتفاق‌های سهمگینی را بگیرید، باید یک آژیر خطر یا سیستم دزدگیر و قفل درب در خانه داشته باشید. برای مقابله با آتش، باید همیشه تشخیص‌دهنده کربن مونوکسید یا دود در خانه نصب کنید و حواستان باشد مدام باطری‌اش را چک و عملکردش را آزمایش کنید.
بد نیست در خانه برنامه‌ای برای مواقع اضطراری داشته باشید، مثلاً اینکه مسیری برای فرار و نقشه‌ای برای خروچ از منزل داشته باشید یا مکانی را برای جلسه‌های اضطراری مشخص کنید. همچنین باید این برنامه‌ها را با اعضای خانواده در میان بگذارید و کد سیستم دزدگیر یا کلید خانه را فقط به افرادی بدهید که به آن‌ها اعتماد دارید. وقتی برای مدتی طولانی خانه را ترک می‌کنید، نباید در رسانه‌های اجتماعی اعلام کنید تا کسی نفهمد در خانه نیستید. برای امنیت بیشتر حتی می‌توانید از دوربین‌های مداربسته، دوربین‌ها یا چراغ‌های حسگر حرکتی و قفل‌های دوربین‌دار استفاده کنید.

همیشه به یاد آتش‌سوزی باشید

آتش‌سوزی در منزل حتی اگر خطر جانی نداشته باشد، خطرات مالی دارد و ویران‌کننده است. تا زمانی که تمام خطرات آتش‌سوزی را از بین نبردید نمی‌توانید آسوده و راحت زندگی کنید. در اینجا به مراحلی اشاره می‌کنیم که با انجام آنها امنیت خانه تا حد زیادی تامین و ریسک احتمالی مسائل پرخطر کم شود. هیچ‌گاه نباید شغله اجاق گاز را باز بگذارید یا وسایل اضافه روی آن بگذارید؛ مخصوصاً روغن و وسایل آتش‌زایی مانند حشره‌کش، اسپری مو یا خوشبوکننده هوا نباید نزدیک گاز قرار بگیرند. گاهی یادمان می‌رود زیر گاز را خاموش کنیم، پس بهتر است با تنظیم ساعت یا استفاده از زنگ هشدار اجاق گاز، پایان رسیدن مدت پخت غذا به ما یادآوری شود. همچنین هنگام آشپزی باید لباس‌های تنگ بپوشید؛ مبادا تکه‌ای از لباس آتش بگیرد. اگر در خانه شومینه، شمع یا اشکال دیگری از آتش روشن کرده‌اید، باید حواستان به آن باشد و به حال خودش رهایش نکنید. همچنین آن را در مجاورت مواد آتش‌زا نگذارید.

خطر برق‌گرفتگی را از بین ببرید

درست است که برق در آسایش ما نقش مهمی دارد اما اگر درست از آن استفاده نکنیم می‌تواند خطرات زیادی را برایمان به بار بیاورد. برای دوری از خطرات احتمالی ناشی از برق، رعایت کردن نکات امنیتی زیر الزامی است. سیم‌های فرسوده و آسیب‌دیده را تعویض کنید و وسایل برخی خراب یا قدیمی را دور بیندازید. هنگام عوض کردن لامپ‌ها باید تمام مراحل آن را بادقت اجام دهید و هیچ‌گاه بیش از حد دوشاخه به یک پریز وصل نکنید. اگر لازم بود در عوض می‌توانید از سیم‌های رابط بلند استفاده کنید و بعضی دوشاخه‌ها را به پریزهایی که دورترند وصل کنید. همچنین فقط محصولاتی را بخرید که ارزیابی شده و مورد تأیید سازمان‌های تست بین‌المللی مانند UL قرار گرفته‌اند. UL سازمانی است که مجوز آزمایش میزان امنیت محصولات برقی را دارد. پس باید به دنبال محصولاتی بگردید که مهر تأیید این شرکت روی آن‌ها خورده باشد. علاوه بر این، فقط متخصصان باصلاحیت می‌توانند سیستم‌های الکتریکی را نصب یا تعمیر کنند و نباید خودتان این کار را انجام دهید.

در مصرف موادغذایی باید همیشه ایمنی را رعایت کنید

بعضی‌ها ایمنی غذایی را جدی نمی‌گیرند و گاهی مسمومیت غذایی و آسیب‌دیدگی آشپزخانه واقعاً اتفاق می‌‍‌افتد. برای اینکه از خود و خانواده‌تان در برابر این خطرهای احتمالی مراقبت کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید، مواردی مانند اینکه: همیشه باید آشپزخانه را تمیز نگه دارید و گوشت و ماهی را از سبزیجات جدا بگذارید تا جلوی آلودگی موادغذایی را بگیرید. همچنین باید قبل از پخت‌وپز بگذارید مواد یخ‌زده کاملاً آب شوند و غذا را در دمای مناسب و ایمن بپزید یا حتی برای این کار از یک دماسنج استفاده کنید. برای جلوگیری از آلودگی باید قبل از اینکه به گوشت جدیدی دست بزنید دست‌هایتان را بشویید و برای دوری از آسیب در استفاده از چاقو و دیگر ابزار نوک‌تیز آشپزخانه دقت کنید.

ابزار موردنیاز را برای تامین امنیت خانه داشته باشید

در هر خانه‌ای باید تمام وسایل اضطراری را دم دست بگذارید. این وسایل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یک جعبه کمک‌های اولیه که مجهز به چسب زخم، گاز، دستمال‌های مرطوب ضدباکتری، چشم‌بند، مسکن و غیره باشد.
  • دارو برای بیماری‌های رایجی مانند دل‌درد و سرماخوردگی
  • اسپری اکسیژن یا احیاکننده (درصورت لزوم)
  • آدرس و شماره تماس‌های اضطراری مثل دکتر، بیمارستان، مراکز کنترل مسمویت یا افراد مهم

و هر مورد دیگری که وجودش در خانه برای شرایط خاص ضروری است.

امنیت خانه را به همراه عادت‌های ایمنی خود را تقویت کنید

هر کدام خیلی راحت می‌توانیم نکات امنیتی را در خانه برقرار کنیم اما اینکه همیشه بتوانیم آن‌ها را رعایت کنیم کمی دشوارتر است. برای این کار خوب است با اعضای خانه صحبت و آن‌ها را تشویق به رعایت نکات ایمنی کنید. این نکات را باید هم با اعضای خانه و هم با همسایه‌ها و مهمان‌هایمان در میان بگذارید و به بچه‌ها آن‌ها را آموزش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا