گوناگون

چگونه از شر حشرات موذی خلاص شویم

تعداد حشراتی که در اطراف ما زندگی می‌کنند، بسیار فراتر از چیزی است که تصور می‌کنیم و دیدن آن‌ها در محیط زندگی‌مان به احتمال زیاد آرامش را از ذهن ما خواهد ربود. خصوصا در عصر فعلی که اکثر افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و تنها فاصله‌ی میان خانه‌ها دیوارها و راهروها هستند، حرکت حشرات از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر بسیار ساده‌تر شده است و برای دفع حشرات باید راهکارهای مختلفی را امتحان نمود.

گونه‌های مختلفی از حشرات در خانه‌ها یافت می‌شوند که در ادامه املاک آنلاین به تعدادی از زایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم و در بخش پایانی نیز راهکارهایی را برای دفع این حشرات موذی معرفی می‌کنیم.

انواع حشرات موذی رایج و راهکارهای مختلف برای دفع حشرات

حشرات مختلفی در خانه‌ها وجود دارند که هر کدام به دلایل مختلفی یافت می‌شوند، به عنوان مثال، اگر تکه‌های خوراکی‌ها روی زمین ریخته باشد، به احتمال زیاد شاهد تعداد زیادی مورچه در کنار آن باشید و یا اغلب شاهد هزارپاها در کنار سینک ظرف‌شویی هستیم، به خاطر این‌که این قسمت از آشپزخانه اغلب مرطوب‌تر از قسمت‌های دیگر است. خوب! بیایید با انواع حشراتی که در خانه‌ها پیدا می‌شوند، آشنا شویم.

۱) مورچه و مورچه بالدار

مورچه‌ها انواع مختلفی دارند و در فصول گرم و مرطوب، اغلب تعداد آن‌ها بیشتر است. مورچه‌ها معمولا به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند و همین باعث می‌شود که از بین بردن آن‌ها بعد از پیدایش اندکی سخت باشد.

برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها می‌توانید از مراکز معتبر داروهایی را برای جلوگیری از گسترش مورچه‌ها بگیرید، اما اگر تعداد مورچه‌ها چندان هم  زیاد نباشد، می‌توانید از موادی هم‌چون سرکه سیب، دارچین، نعنا، لیمو، مایع ظرف‌شویی و پوست خیار برای دفع آن‌ها استفاده کنید.

۲) انواع سوسک

سوسک‌ها یکی از رایج‌ترین حشراتی هستند که در اطراف خود شاهد آن‌ها هستیم. سوسک‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سوسک فرش- سوک تنباکو- سوسک تاریکی- سوسک کلیک- سوسک داروخانه- سوسک زمینی- سوسک مبلمان- سوسک مخفی- سوسک عجیب و غزیب- سوسک لوتوس- سوسک عنکبوتی- سوسک خرچنگی- سوسک حمام- سوسک دندان اره‌ای و سوسک استرالیایی.

برای از بین بردن سوسک‌ها راحت‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، تمیز نگه داشتن خانه، بیرون انداختن زود به زود زباله‌ها و پاک کردن مرتب کف خانه است. اما در بعضی از موارد با رعایت این موارد هم شاهد سوسک در خانه هستیم که در این موارد می‌توانیم از طعمه‌های سوسک کش که در همه جا یافت می‌شوند، استفاده کنیم یا از حشره کش‌های طبیعی مثل بوریک اسید یا مخلوط آب و صابون.

۳) هزارپا

هزارپاها حیواناتی هستند که اغلب در شب‌ها فعال هستند و به صورت مخفیانه زندگی می‌کنند. این حیوانات معمولا به هنگام شب و پس از بارش باران دیده می‌شوند و اگر در خانه‌ی شما رطوبت وجود داشته باشد، احتمالا زیاد شاهد آن‌ها بوده‌اید. طول این حیوانات از ۵ میلیمتر تا ۵۰ سانتی‌متر متغیر است، بدن آن‌ها از دو ناحیه سر و تنه تشکیل شده و شامل چندین بند است که در هر بند یک یا دو جفت پا وجود دارد. تعداد پاهای آن‌ها از ۱۰ تا ۷۵۰ عدد متفاوت است. یک جفت شاخک و چشمانی ساده دارند. این حیوانات اغلب زندگی پنهان دارند، روزها درون خاک، درز و شکاف دیوارها، زیر سنگ‌ها مخفی می‌شوند و  شب یا پس از باران‌های شدید به مدت خیلی کوتاهی به صورت مخفیانه ظاهر می‌گردند.

  • حشرات معمولا در کنار گل‌ها بیشتر یافت می‌شوند، بنابراین بهتر است روی خاک گلدان خود در حدود ۲ تا ۵ سانتی‌متر از شن یا سنگ استفاده کنید.
  • برای کناره‌ی فرش‌ها از سموم مناسب برای از بین بردن هزارپا استفاده کنید.
  • یک راه دیگر هم اینست که از امواج فراصوتی برای دفع حشرات هم‌چون هزارپا استفاده کنید. امواج فراصوتی معمولا صداهایی خارج از محدوده‌ی شنوایی انسان ایجاد می‌کنند و باعث دور شدن آن حیوانات از محیط می‌شوند.

۴) بید لباس

به طور کلی بیدها ۲ نوع هستند، بیدهایی که در آشپزخانه و داخل حبوبات و سایر مواد خوراکی زندگی می‌کنند و از آن‌ها تغذیه می‌کنند و بیدهایی که داخل کمد زندگی می‌کنند و لباس‌ها را جویده و در آن حفره ایجاد می‌کنند. البته این بیدها در فرش یا هر چیز دیگری که از پارچه ساخته شده باشند، هم یافت می‌شوند.

قبل از هر چیز باید تمیزکاری انجام دهید و جلوی بید زدن لباس یا مواد غذایی را بگیرید. اما اگر داخل لباس یا مواد غذایی خود بید مشاهده کردید، سریعا آن را از بیدها پاک‌سازی کنید. اسپری‌های از بین برنده‌ی بید، بالشتک‌های حاوی گیاهان دارویی، کیسه‌ی میخک، روغن معطر، برش‌های چوب سدر و گلوله‌های نفتالین می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پیشگیری و از بین بردن بیدها باشند.

۵) عنکبوت

عنکبوت‌ها جانوران بی مهره‌ی شکارگری هستند که دارای بدنی دوبخشی و هشت پا می‌باشند. چشم‌هایشان دارای عدسی‌های مستقل هستند که برای مسافت‌یابی در شب یا روز و هم‌چنین برای شکار مؤثر است. آن‌ها شاخک‌ها یا موهای جلوی دهانی دارند که در بلع غذا کمک می‌کند، آن‌ها در پاهای‌شان موهای حساسی دارند که برای ردیابی شکار یا تعیین موقعیت، مانند حسگرهای فوق پیشرفته عمل می‌کنند.

عنکبوت‌ها هم همانند سوسک‌ها، مگس‌ها و سایر حیوانات دارای گونه‌های مختلفی هستند و در برخی موارد هم می‌توانند خطرناک باشند. برای از بین بردن عنکبوت‌ها راهکارهای مختلفی وجود دارد.

همانند بسیاری از حشرات دیگر، برای از بین بردن عنکبوت‌ها باید خانه را مرتبا تمیز کنید، دیوارها و کابینت‌ها را پاک کنید و از ترفندهای مناسب برای از بین بردن عنکبوت‌ها بهره بگیرید. اگر در حال حاضر در خانه‌تان عنکبوت هست، می‌توانید از اسپری‌های طبیعی یا شیمیایی برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید. مرکبات، نعناع، سرکه، چوب سدر، پوست لیمو، سفید کننده و … از مواردی هستند که می‌توانند نقش موثری در دور کردن عنکبوت‌ها از خانه‌ی شما داشته باشند.

۶) موریانه

براساس آن‌چه که در ویکی‌پدیا آورده شده است: موریانه‌ها حشراتی هستند که بدنی نرم دارند و به کندی حرکت می‌کنند به حکم طبیعت تا پایان عمر در دژ تاریکی که محل اجتماع آن‌هاست به سر می‌برند زیرا در روشنایی آفتاب و فضای باز یارای ایستادگی در برابر دشمنان بی‌شمار خود را ندارند. موریانه‌ها خطرناک‌ترین موجودات برای سازه‌های چوبی هستند؛ زیرا، بدون ظاهر شدن و جلب توجه انسان، ممکن است سقفی را به کلی ویران کنند و خسارت‌های زیادی را به بار آورند. موریانه‌ها از نظر نوع زندگی به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند.

  • موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند.
  • موریانه‌هایی که در درون چوب‌های خشک زندگی می‌کنند.
  • موریانه‌هایی که در چوب‌های مرطوب زندگی می‌کنند.

برای از بین بردن موریانه‌ها قبل از هر چیز باید پیشگیری کنید. در خانه‌هایی که از چوب ساخته شده‌اند، باید به تهویه مناسب محیط و جلوگیری از مرطوب شدن خانه دقت کنید. سپس آسیب‌هایی که موریانه وارد کرده را تشخیص دهید و اقدامات متناسب را انجام دهید.

۷) مگس

مگس‌های یکی از بزرگترین گروه‌های حشرات هستند که در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰۰۰ نوع از آن‌ها وجود دارد. از جمله‌ی این گروه‌ها می‌توان به مگس میوه- مگس چوب- مگس سگی- مگس فاضلاب- مگس کبوتر و … اشاره کرد. مگس‌ها دارای دو جفت بال جلویی مشخص و دو جفت بال عقب هستند. مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکان‌های مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه‌ها، وزغ‌ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می‌شوند. مگس‌ها به‌طور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند.

از آن‌جایی که مگس‌ها در فصل تابستان بسیار گسترده هستند، سموم شیمیایی برای دفع حشرات مثل آن‌ها در اغلب فروشگاه‌ها یافت می‌شود. اما اگر می‌خواهید به صورت طبیعی با آن‌ها مقابله کنید می‌توانید از سرکه سیب، دسته گل آویشن. قرار دادن خیار در سطل زباله، اسپری اسطوخودوس و دسته گل‌ها همیشه بهار استفاده کنید.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا