گوناگون

بهترین حیوانات خانگی (10 حیوان برتر)

نگهداری از یک حیوان خانگی تجربه خوشایندی است که به شما و زندگیتان حس و حال تازه‌ای می‌بخشد. همچنین داشتن حیوان ‌خانگی می‌تواند چیزهای زیادی در مورد زندگی، تعاملات اجتماعی و مسئولیت‌پذیری به شما و کودک‌تان بیاموزد. در ادامه از این مقاله از سایت لند اسکیپ به برخی از حیوانات خانگی که امکان نگهداری آن‌ها در خانه است، اشاره می‌کنیم.

نگهداری از یک حیوان‌ خانگی تجربه خوشایندی است که به شما و زندگیتان حس و حال تازه‌ای می‌بخشد. همچنین داشتن حیوانات‌خانگی می‌تواند چیزهای زیادی در مورد زندگی، تعاملات اجتماعی و مسئولیت‌پذیری به شما و کودک‌تان بیاموزد. در ادامه به معرفی برخی از حیوانات خانگی که امکان نگهداری آن‌ها در خانه و آپارتمان وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

سگ

سگ‌ها نجیب و دوست‌داشتنی‌اند و می‌توانند همراهان خوبی برای شما در داخل و خارج خانه باشند. داشتن یک سگ می‌تواند فرزند شما را برای رفتن به بیرون و بازی‌های پرتحرک ترغیب کند، زیرا سگ‌ها به ورزش نسبتا زیادی نیاز دارند. سگ‌ها به صاحبان خود بسیار وفادارند.

معایب: سگ‌ها می‌توانند حیوانات پرخرج و پردردسری باشند. آن‌ها به مراقبت و آموزش زیادی نیاز دارند. سگ‌ها ممکن است به‌طور اتفاقی صاحبان خود یا افرادی که دوست ندارند، گاز بگیرند.

توصیه‌های مراقبتی

  • واکسیناسیون: آنتی‌بادی‌های محافظ که به‌طور طبیعی از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند، تا سه ماهگی مصرف می‌شوند. توله‌سگ شما باید واکسینه شود تا در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی شایع، مانند لپتوسپیروز، دیسمپر و پاروویروس محافظت شود. دامپزشک سگ شما ممکن است واکسن‌های مربوط به سرفه‌گوش و بیماری لایم را نیز توصیه کند. واکسیناسیون زندگی سگ شما را نجات می‌دهد.
  • به دامپزشک خود سر بزنید: مانند انسان‌ها، سگ‌ها نیز باید به‌طور منظم چکاپ شوند تا سلامتیشان تثبیت شود. ویزیت منظم سالانه، به دامپزشک این امکان را می‌دهد که هرگونه بیماری یا نگرانی بهداشتی را قبل از این که مشکل‌ساز شوند، حل کند.
  • ورزش روزانه: هر روز به سگ خود ورزش دهید. پیاده‌روی و بازی با سگتان باعث می‌شود دوستان کوچک شما هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی سالم بمانند و احتمال بروز رفتارهای مخرب را نیز کاهش می‌دهد. ورزش منظم به سگ شما کمک می‌کند تا از وزن و قلب مناسب و سالمی برخوردار باشد. شرایط ورزشی سگ شما بسته به نژاد، جنس، سن و سلامت آن متفاوت خواهد بود.
  • وزن سگ خود را چک کنید: عدم ورزش و تغذیه بیش‌از حد می‌تواند به همان اندازه که برای انسان‌ها مشکل‌ساز است، برای حیوانات نیز خطرآفرین باشد. سگ شما نمی‌تواند تصمیم بگیرد که به چه میزان ورزش نیاز دارد یا چه نوع غذایی برای خوردن بهتر است. فقط شما قادر به کنترل آن هستید. بیماری کبد و بیماری عروق‌کرونر تنها برخی از مشکلات جسمی است که سگ دارای اضافه‌وزن، با آن‌ها روبرو است. برای کمک به سگ خود در کاهش‌وزن، دامپزشک ممکن است ترکیبی از ورزش و تغییر رژیم غذایی یا مارک غذایی کم‌کالری‌تر را توصیه کند.
  • دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید: بوی بد دهان می‌تواند نشانه مشکلات دندان یا لثه باشد. ذرات‌غذا، بزاق و باکتری‌های معروف به پلاک می‌توانند روی لثه‌ها و دندان‌ها جمع شده و باعث عفونت شوند. عفونت می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود و حتی به جریان خون منتقل شود و بر روی قلب، ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها، استخوان‌ها و مفاصل حیوان خانگی شما تاثیر بگذارد. با دامپزشک خود درباره ‌مسواک‌زدن منظم دندان‌های سگ خود مشورت‌کنید.

گربه

بامزه و ملوس‌اند و به‌راحتی می‌توانند با تمام اعضای خانواده خو بگیرند. گربه‌ها ممکن است به‌اندازه سگ‌ها بازیگوش نباشند، اما اگر فرزندتان برای داشتن یک حیوان خانگی به شما اصرار می‌کند، گربه‌ها همچنان یک انتخاب خوب به شمار می‌آیند. همچنین آن‌ها به نگهداری کمی نیاز دارند و غالبا از خود مراقبت می‌کنند.

معایب: گربه‌ها برخلاف سگ‌ها، موجودات مستقلی نیستند. همیشه به صاحبان خود وفادار نیستند و ممکن است هرازگاهی فرار کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که فرزند شما به آن‌ها آلرژی پیدا کند. گربه‌ها حالت دفاعی دارند و ممکن است اگر اذیت شوند، تلافی کنند.

توصیه‌های مراقبتی

  • نظافت گربه: گربه شما خز کوتاهی داشته‌باشد یا بلند، شانه‌کردن مداوم موهای او برایش سودمند خواهد بود.این کار باعث می‌شود موهای مرده از بدن او جدا شود، بنابراین مرتبا خود را لیس نمی‌زند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که متوجه هرگونه تغییر در بدن او مانند برآمدگی‌ها، توده و… شوید و بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.
  • تهیه آب تمیز و تازه: آب تمیز و تازه برای سلامتی گربه شما ضروری است. اگر به‌نظر می‌رسد که گربه‌ شما از کاسه آب نمی‌نوشد، یک لیوان بلند را به او اختصاص دهید.(بعضی از گربه‌ها دوست ندارند برای نوشیدن خم شوند)
  • دندان‌های گربه خود را تمیز کنید: باکتری‌هایی که روی دندان‌های گربه‌ شما جمع می‌شوند، می‌توانند وارد جریان خون شده و باعث بیماری او شوند. برخلاف انسان‌ها، گربه‌ها نمی‌توانند دندان‌های خود را مسواک زنند و بسیاری از آن‌ها اجازه نخواهند داد که صاحبانشان دندان‌های آن‌ها را تمیز کنند. برای حفظ سلامت دندان‌های گربه خود، حداقل سالی یکبار آن‌ها را به کمک دامپزشک تمیز کنید.

طوطی

پرندگانی مانند طوطی نه‌تنها رنگارنگ و زیبا هستند، بلکه از طریق ملودی‌هایشان شادی را به خانه می‌آورند. بعضی از بچه‌ها دوست ندارند حیوانات را لمس کنند اما از تماشای آن‌ها از دور لذت می‌برند، از این رو پرندگان انتخابی ایده‌آل به عنوان حیوان خانگی برای اینگونه کودکان هستند. صدای آواز پرندگان زندگی‌بخش و لذت بخش است و می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کند. اکثر پرنده‌ها بی‌خطرند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی در قفس خود بمانند.

معایب: آموزش پرندگان به زمان و شکیبایی نیاز دارد. پرندگان ممکن است در قفس آشفته شوند و تمیز‌کردن قفس آن‌ها کاملا خسته‌کننده است.

توصیه‌های مراقبتی

  • پرنده‌ها به‌ویژه طوطی‌ها آدمک نیستند: آن‌ها موجودات ظریف و هوشمندی هستند و همین‌امر سبب می‌شود، حیوانات‌خانگی پرطرفداری باشند. اما پیچیدگی آن‌ها می‌تواند مراقبت از آن‌ها را سخت کند. بدون رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحریک ذهنی، ممکن است بی‌حوصلگی، افسردگی و مسائل‌رفتاری برایشان پیش‌آید. برای جلوگیری از وقوع هر یک از این موارد، نکته‌های زیر را رعایت کنید.
  • هر روز با پرنده خود وقت بگذرانید: هر حیوان خانگی به مقداری معاشرت نیاز دارد. پرندگان باید به‌طور منظم کنترل شوند. غفلت از نیازهای روانشناختی و عاطفی آن‌ها می‌تواند منجر به هرگونه رفتارهای مخرب مانند چیدن پر شود. برای برآورده‌کردن نیازهای اجتماعی او، روزی دو ساعت کنار او وقت بگذرانید و با دوست پرشورخود بازی کنید.
  • رژیم‌غذایی متنوع و باکیفیت: حتما از رژیم غذایی متنوع و باکیفیت برای تغذیه‌ی پرنده‌ی خود استفاده‌کنید. یک رژیم‌غذایی تازه و متعادل برای سلامتی پرنده شما بسیار مهم است. تغذیه غذاهای تازه مانند میوه‌های گوناگون و سبزیجات در کنار مخلوط استانداردی از دانه‌های مختلف نه‌تنها تضمین می‌کند که طوطی شما ویتامین‌ها و مواد‌مغذی مناسب را دریافت می‌کند، بلکه او را با موضوعات جدید و متفاوت روبرو می‌کند، که باعث هیجان و تحریک‌ذهنی او می‌شود. فراموش نکنید که همیشه کاسه‌های آب آن‌ها را پر کنید.
  • به پرنده خود آموزش دهید: ترفندهای جدیدی به پرنده خود آموزش دهید. پرندگان از صاحبان خود سریع‌تر از افراد دیگر یاد می‌گیرند. این یک روش عالی برای شکل‌گیری عضلات ذهنی اوست. جلسات آموزشی را کوتاه، سرگرم‌کننده و مداوم نگه‌دارید و خیلی سریع انتظار نداشته‌باشید.

ماهی

موجودات ساکت و آرامی که می‌توانند زیبایی را به خانه شما بیفزایند. اگر دوست ندارید محیط بی‌سر‌و‌صدا و آرام خانه‌تان را تغییر دهید، ماهی حیوان مناسبی برای شماست. برخی‌از ماهی‌ها با رنگ‌های روشن و خیره‌کننده می‌توانند شما و کودک‌تان را سرگرم و مشغول کنند.

معایب: ماهی‌ها حیوانات ظریف و حساسی هستند و خیلی زود آسیب می‌بینند. باید به تغذیه آن‌ها حواستان باشد و مطمئن‌شوید که غذای درستی را به ماهی خود می‌دهید. تمیز‌کردن آکواریوم یا ظرف و مخزنی که ماهی را در آن نگه‌می‌دارید هرچند یکبار برای جلوگیری از ایجاد کثیفی و میکروب ضروری است.

توصیه‌های مراقبتی

  • هر نژاد ماهی نیاز به یک محیط و مراقبت‌‌های خاصی دارد: قبل از خرید درباره نوع ماهی موردنظر خود تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید شرایط و محیط مناسب را برای رشد آن فراهم کنید.
  • به آن‌ها فضای کافی دهید: این، یک عامل مهم در شادابی ماهی شماست. شما باید از مخزن و آکواریوم مناسبی برای نگهداری ماهی‌های خود استفاده کنید. هرگز مخزن را بیش‌از‌حد پر نکنید. قرار‌گرفتن ماهی‌ها در مکان‌های ناخوشایند باعث می‌شود آن‌ها به‌درستی رشد نکنند و زمان زیادی زنده نمانند.
  • سطح PH آب را کنترل کنید: ماهی‌های شما برای زنده ماندن به سطح ایده‌آلی از PH آب نیاز دارند. سطح مناسب PH آب برای ماهی‌های مختلف، متفاوت است. بعضی از آن‌ها حساس‌اند و به سطح خاصی از PH آب احتیاج دارند، درحالی‌که نوع مقاوم‌تر ماهی‌ها می‌توانند خود را با طیف وسیعی از PH آب سازگار کنند.
  • آب را مرتبا تعویض کنید: شما باید هر هفته حدود ۲۵ درصد آب آکواریوم را با آب جدید جایگزین کنید. آب تازه باعث می‌شود ماهی شما سرزنده و آکواریومتان تمیز باشد.

همستر

ریز، سرگرم کننده و پرانرژی‌اند. همستر‌ها بسیار ناز و بامزه‌اند و یک انتخاب عالی به‌عنوان حیوان خانگی‌ هستند به‌شرطی‌که مرتبا مراقب آن‌ها باشید. نصب چرخ همستر در قفس آن، بهترین روش برای مشغول نگه‌داشتن همستر است.

معایب: همستر‌ها سریع کثیف می‌شوند و بوی آن‌ها می‌تواند ناخوشایند باشد، از این‌رو قفس آن‌ها به تمیز کردن مکرر نیاز دارد که زمان‌بر است.

خوکچه هندی

خوکچه‌های هندی را می‌توان به راحتی نگهداری کرد، زیرا به ندرت شخص را نیش می‌زنند. آن‌ها باهوش‌اند و به کار‌های شما واکنش نشان می‌دهند.

معایب: خوکچه‌های هندی غالبا موجودات اجتماعی هستند و همیشه به همراه نیاز دارند. آن‌ها از فضاهای کوچک متنفرند و به مکان بزرگی برای زندگی احتیاج دارند. تا حد زیادی به ویتامین C وابسته‌اند، بنابراین به‌طور مداوم به مواد‌غذایی سالم نیاز دارند.

خرگوش

بسیار ناز و بامزه‌اند و یکی از محبوب‌ترین حیوانات‌خانگی‌اند. عادت‌کردن آن‌ها به لمس شدن توسط انسان‌ها، زمان‌بر است اما پس از آن به یک حیوان خانگی جذاب تبدیل می‌شوند. کودک شما از حمل خرگوش در دست یا روی سر خود در اطراف خانه لذت خواهد برد.

معایب: از آنجا که خرگوش‌ها اجتماعی هستند نیاز به توجه دارند. قفس آن‌ها نیز به تمیز‌کردن مداوم احتیاج دارد، زیرا معمولا آشفتگی زیادی به‌وجود می‌آورند.

توصیه‌های مراقبتی:

  • تهیه‌سبزیجات و یونجه تازه
  • برای خرگوش خود یک خانه مناسب و امن بسازید
  • به نظافت خرگوش و خانه او توجه کنید.
  • ویزیت‌شدن منظم سالانه توسط دامپزشک

موش

موش‌ها به فضای بزرگی برای زندگی احتیاج ندارند و می‌توان به‌راحتی از آن‌ها مراقبت کرد. یک دسته از موش‌های ماده را در کنار هم قرار دهید و مشاهده کنید که آن‌ها شادترین زندگی خود را پشت‌سر بگذارند! کودکان می‌توانند به آسانی با موش‌ها بازی کنند زیرا آن‌ها سریع آموزش می‌بینند و سرگرم می‌شوند. یک بلوک غذایی از رژیم‌غذایی مناسب جوندگان برای آن‌ها کافی است.

معایب: موش‌ها ذاتا لاغر و چابک‌اند و همین‌امر باعث می‌شود که گرفتن آن‌ها دشوار شود. موش‌ها از جمله موجوداتی هستند که شب‌ها بسیار پرجنب و جوش‌اند، از این‌رو می‌توانند صداهایی را ایجاد کنند و مزاحم شما شوند.

لاک‌پشت

این حیوان خانگی ممکن است در نهایت به پیرترین عضو خانواده‌ شما تبدیل شود. لاک‌پشت‌ها موجودات آرام، آهسته و بی‌خطری هستند. تجربه ثابت کرده که کودکان اغلب شیفته آن‌ها می‌شوند و با آن‌ها مکالمه‌های طولانی مدت دارند، زیرا لاک‌پشت‌ها می‌توانند برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت بمانند.

معایب: ایجاد شرایط مختلف محیطی برای نگهداری از لاک‌پشت کمی دشوار است. اگر فرزند شما کمتر از ۵ سال دارد، بهتر است از خرید لاک‌پشت صرف‌نظر کنید، زیرا آن‌ها احتمال ابتلا به بیماری سالمونلا را افزایش می‌دهند.

موش‌خرما

موش‌خرما بازیگوش است و انرژی بیش‌از‌حدی دارد. طول عمر آن‌ها حدودا مابین ۸ تا ۱۰ سال است. موش‌خرما‌ها بسیار خوش‌بو هستند، زیرا دم آن‌ها حاوی بوی مشک است.

معایب: باید مراقب آن‌ها باشید، زیرا ماهیت کنجکاو آن‌ها ممکن است برایشان مشکل‌ساز شود و شما را هم به زحمت بیندازد. نباید مدت‌زمان طولانی یک موش‌خرما را در داخل قفس نگه‌دارید، وقتی خانه هستید آن‌ها نیاز دارند با شما وقت بگذرانند. موش‌خرما به رفتار ملایم نیاز دارد، زیرا در‌صورت تهدید یا آسیب، ممکن است شما را نیش بزند.

چند نکته قبل از خرید حیوان خانگی

  • خرید حیواناتی که از نژاد‌های خاصی هستند، به‌خصوص سگ و گربه‌ها بسیار هزینه‌بردار است. درعوض پذیرش حیوانات متروکه که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و بخشیدن یک زندگی خوب به آن‌ها، ایده شریف و قابل‌ستایشی است.
  • از قصد و آمادگی خود یا فرزندتان برای داشتن حیوان خانگی مطمئن شوید، زیرا این یک تعهد و مسئولیت طولانی‌مدت و مهم است.
  • درباره حیوانی که می‌خواهید از آن نگهداری کنید، به خوبی تحقیق کنید. همچنین پرس و جو از افرادی که در این زمینه اطلاعات و تجربه دارند نیز ایده‌خوبی است.
  • به دنبال دامپزشکان خوب در اطراف خان خود بگردید تا در صورت بروز شرایط اضطراری، به آن‌ها مراجعه کنید.
  • قبل از آوردن حیوان ‌خانگی شرایط را برای زندگی مناسب آن‌ها در خانه خود فراهم کنید.
  • درنهایت برای نگهداری از حیوان ‌خانگی خود صبور و مسئولیت‌پذیر باشید. ممکن است خو گرفتن آن‌ها با محیط و شرایط جدید زمان‌بر باشد، اما مطمئنا بعد از مدتی روح تازه‌ای به زندگی شما خواهند بخشید.

با شرکت مهندسی محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا