گوناگون

بهترین زمان اجاره خانه کی هست

با کاهش قدرت خرید مسکن در تهران تمایل به اجاره و رهن خانه در تهران افزایش یافته است و این افزایش، بازار رهن و اجاره آپارتمان در تهران را بسیار رقابتی‌تر کرده است؛ اما بهترین زمان برای رهن آپارتمان در تهران چه زمانی است؟ این موضوع را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد از دید مستأجران و از دید مالکان. با وبلاگ آدرس همراه باشید تا به صورت جزئی‌تر موضوع رهن خانه را بررسی کنیم.

بهترین زمان رهن خانه در تهران از دید مستأجران

رهن و اجاره خانه را عموما مردم به بهار و تابستان موکول می‌کنند، اما به دلیل افزایش تقاضا در این دو فصل از سال، ممکن است هم پیدا کردن آپارتمان دلخواهتان دشوارتر شود و هم قدرت چانه‌زنی در بازار پر رونق تابستانی و بهاری کمتر شود. علاوه بر این، اسباب‌کشی در هوای گرم تابستان می‌تواند آزاردهنده باشد و موجب گرمازدگی، خستگی و بیماری شود. خراب شدن برخی از لوازم مصرفی در زمان جابه‌جایی هم از مشکلات گرمای تابستان است.

 البته قیمت‌های جدید اصناف معمولاً از خردادماه تصویب و اجرایی می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید در بهار اقدام به رهن خانه کنید اما هزینه را با نرخ سال قبل بپردازید.

با گذشت تابستان و خوابیدن تب و تاب اسباب‌کشی، بازار مسکن با رکود مواجه می‌شود. در این شرایط صاحب‌خانه‌ها برای اینکه خانه‌شان خالی نماند، تمایل دارند آن را اجاره دهند ولو با اندکی کاهش قیمت. چون در غیر این صورت ناچارند تا بهار سال آینده صبر کنند و این به معنای شش ماه خالی ماندن خانه و متحمل زیان مالی شدن است؛ بنابراین می‌توان توقع داشت با قیمت کمتر، خانه بهتری اجاره کرد. همین اتفاق بر هزینه جابه‌جایی هم مؤثر است و در این فصل با هزینۀ کمتری می‌توان اسباب‌کشی کرد.

با توجه به این مسئله، یکی از بهترین زمان‌ها برای رهن و اجاره آپارتمان در تهران، فصل پاییز و زمستان است. فصل پاییز جز فصل‌هایی از سال است که تقاضا برای خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن بسیار پایین می‌آید. در چنین بازاری علاوه بر داشتن زمان کافی می‌توان با حوصله و آرامش بیشتری به دنبال آپارتمان دلخواه گشت و هم به دلیل آرام بودن بازار و کمتر بودن تعداد مشتری برای گرفتن تخفیف اقدام کرد.

بهترین زمان برای رهن خانه از دیدگاه مالکان

بسیاری از خریداران در بازار مسکن که از قدرت مالی اندک برای خرید برخوردار هستند سعی می‌کنند در اوایل سال یعنی سه ماه اول سال، واحد مورد نظر خود را خریداری کنند؛ زیرا بر این باورند که کمبود نقدینگی خود را می‌توانند از طریق ودیعه مستأجران تابستانی برآورده کنند. به همین خاطر از اردیبهشت ماه، فایل واحدهای رهنی در بازار اجاره مسکن افزایش پیدا می‌کند.

از دید مشاوران املاک بهترین زمان برای رهن و اجاره دادن خانه، فصل تابستان است، چون اکثراً در این فصل به دنبال تعویض خانه‌های خود هستند و تقاضا برای اجاره زیادتر است و می‌توان خانه‌ها را با قیمت‌های بالاتری اجاره داد.

برای رهن آپارتمان مبله در تهران که لوکس، کوچک و تمیز باشد در فصل زمستان هم مشتری زیاد است و مالکان می‌توانند این واحدها را با قیمت خوب اجاره دهند، اما برای واحدهای بزرگ یا ویلایی، در فصل زمستان مشتری بسیار کم است و مالکان مجبورند آن‌ها را با قیمت‌های پایین‌تری رهن یا اجاره دهند.

این نکات را در اجاره و رهن خانه در تهران در نظر بگیرید

  • محله‌ای که ملک مورد نظر در آن قرار دارد و دسترسی‌های اطراف آن را بررسی کنید. دقت کنید منزل مورد نظر شما از بزرگراه و پمپ بنزین یا گاز و ایستگاه‌های توزیع برق فاصله داشته باشد.
  • بهتر است محدوده خانه را نزدیک به محل کارتان انتخاب کنید.
  • از همسایه‌ها درباره صاحب خانه آینده و اخلاق وی پرس و جو کنید.
  • به تعداد واحد‌های آپارتمان دقت کنید. در ساختمان‌های پر واحد به دلیل وجود مدیریت ساختمان نیازی نیست که تمام مسائل مربوط به ساختمان را خودتان پیگیری کنید و بسیاری از کار‌ها را می‌توان به مدیر ساختمان واگذار کرد، در مقابل، ساختمان‌های کم واحد دارای سکوت و آرامش بیشتری هستند.
  • همیشه سعی کنید برای رهن خانه ای اقدام کنید منزلی را انتخاب کنید که هنگام بازدید، تخلیه شده باشد. با این روش می‌توانید علاوه بر اطمینان از تعیین زمان اسباب‌کشی به دلخواه خودتان، به واسطه خالی بودن منزل بعدی، از تمام اشکالات خانه باخبر شوید.
  • به ایمنی ساختمان (شرایط آسانسور، پله فرار، استحکام ساختمان و ضد زلزله بودن، داشتن سیستم اطفای حریق) کاملاً توجه کنید.
  • منزلی انتخاب کنید که دارای کنتورهای مجزای گاز، آب و برق و سیستم‌های مجزای حرارتی و برودتی باشد.
  • آشپزخانه منزل را خوب بررسی کنید. تعداد کابینت و نحوه قرار گرفتن گاز، یخچال و ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی را خوب در ذهن خودتان ترسیم کنید و از جا شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام عقد قرارداد حتماً اصل سند و شناسنامه مالک را شخصاً رؤیت کنید تا مالکیت وی اثبات شود.
  • متن قرارداد را به دقت بخوانید. به طول مدت‌ رهن خانه همچنین به بندها و تبصره‌های قرارداد به‌خصوص محدودیت‌های تعیین شده در آن خیلی توجه کنید.
  • کمدهای دیواری، سرویس بهداشتی و تأسیسات منزل را با دقت بررسی کنید و معایب احتمالی منزل را در پایین قرارداد رهن و اجاره قید کنید تا پس از تخلیه منزل موجر مدعی مسئولیت شما درباره آن نشود.
  • جای پارکینگ خود را در حضور مالک مشخص کنید.
  • از میزان شارژ ماهانه منزل مورد نظر خوب آگاه شوید.
  • سعی کنید تا حد امکان آپارتمان مورد نظرتان را رهن کامل کنید، هرچند اکنون بیشتر مالکان به دنبال دریافت اجاره هستند، ولی اگر فرصت دارید باحوصله به دنبال خانه باشید. چون برخی موجران هم به دنبال رهن دادن منزل خود هستند.
  • حتماً در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی با دریافت کد رهگیری اقدام به بستن قرارداد رهن و اجاره کنید و از هزینه آن نترسید. چون این هزینه مانند بیمه‌ای است که جلوی بسیاری از مشکلات آینده و به‌ویژه حین تخلیه منزل را خواهد گرفت.
  • اگر فصل سرد سال را برای رهن خانه در تهران انتخاب کردید بهتر است برای اسباب‌کشی از روکش پلاستیکی و یا جعبه‌های ضد آب برای جلوگیری از خیس شدن استفاده کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که خودتان حدس می‌زنید بهترین زمان برای اجاره خانه وقتی است که تقاضا در بازار زیاد نیست. تعداد زیاد متقاضی برای واحد مسکونی، بر افزایش قیمت آن تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، تلاش کنید زمانی برای اجاره و رهن خانه اقدام کنید که فصل نقل و انتقالات نباشد.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا