گوناگون

نکات رهن خانه در تهران

نسل امروز، نسلی است پر از امید، آرزو و پر جنب و جوش، که در برهه‌ای تلخ پا به عرصه وجود گذاشته است. بسیاری از دهه شصتی‌ها، هنور موفق به ازدواج نشده‌اند و این در حالی است که آن‌ها هم که توانسته‌اند سر و همسری برای خود دست و پا کنند در خرج و مخارج عروسی، زندگی، مسکن و غیره مانده‌اند.
جوانانی که با رویای آینده‌ای شیرین وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و اکنون، به غیر از مدرک‌های پوچ و کاغذی چیز دیگری در دست ندارند. قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌روند و مسکن، به یکی از بزرگ‌ترین امیدها و آرزوهای جوانان تبدیل شده است.
درست مثل این است که همگی در یک مسابقه دوی با مانع شرکت کرده باشیم، که موانع در مسیرمان روز به روز بزرگ‌تر و صعب‌العبورتر می‌شوند و چاره‌ای نیست جز تلاش و کوشش و تقلا!
هزینه‌های زندگی به شکل سرسام آوری بالا رفته‌اند و حقوق جوانان، در نهایت می‌تواند کفاف بخشی از این هزینه‌ها را بدهد و دیگر، بودجه‌ای برای خرید خانه و امثال آن باقی نمی‌ماند.
اما از آن‌جا که بشر مدرن خود را با هر شرایطی وفق می‌دهد، جوانان ایرانی به دونده‌هایی بی‌رقیب بدل شده‌اند که هر یک از این موانع را به نحوی، تا حدی از سر راه خود برمی‌دارند.
حال این مانع مسکن می‌خواهد با اجاره یک واحد مسکونی از سر راه برداشته شود یا با رهن کامل آن. با توجه به این‌که تهران، به عنوان پایتخت این کشور اکنون از منظر موضوع مسکن در مضیقه بسیار است، کمبود واحد مسکونی بالایی به خصوص در برخی از مناطق آن احساس می‌شود و قیمت املاک رهن و اجاره آن در این شهر بیش از هر جای دیگری سرسام آور است، در این مقاله به موضوع پر اهمیت رهن کامل آپارتمان در تهران و بایدها و نبایدهای آن پرداخته‌ایم.

رهن کامل آپارتمان در تهران

همه ما رویاهایی برای خود داریم. رویاهایی که برای دستیابی به آن‌ها سعی می‌کنیم چمدان‌های خود را بسته، و پای در راه استقلال بگذاریم. حال این استقلال می‌خواهد با ازدواج همراه باشد و یا با تحصیل و کار و غیره. یکی از این رویاها صاحب ملک شدن است.
اما در شرایطی که صاحب خانه شدن چه کلنگی چه نوساز آن هم در شهر بزرگی همچون تهران و در شرایط اقتصادی درخشانی همچون اکنون، بیشتر به یک خواب می‌ماند تا واقعیت، چا باید کرد؟ همان کاری که همه می‌کنند. یک خانه اجاره یا رهن می‌کنند و رویاهای خود را در آن می‌سازند.

این‌که رهن بهتر است یا اجاره آپارتمان در تهران، بحث مفصلی است و از حوصله این مقاله خارج است. اما به اختصار می‌توان چنین عنوان کرد که انتخاب هر یک از این دو روش، بستگی به موقعیت اقتصادی ما، خواسته‌های ما، وضعیت و سلیقه کارفرما و وضعیت بازار و نرخ سودهای بانکی و فاکتورهای بسیاری از این دست دارد. کافی است این را بدانید که در صورت انتخاب یک خانه برای اجاره، موظف خواهید بود به صورت منظم ماهیانه مبلغی را که در اجاره نامه مقرر شده است به حساب صاحب خانه واریز کنید. احتمالا تامین و تحویل این مبلغ، به ویژه اگر رقم بالایی باشد، اندکی استرس‌زا خواهد بود. به علاوه، این مبلغ بعد از همان ماه صفر می‌شود. این در حالی است که هنگام رهن کامل یک ساختمان، مبلغی را همان ابتدای عقد قرارداد به صاحب خانه تحویل می‌دهید و برای مدت زمان مشخصی – مثلا یک سال – صاحب خانه‌ای می‌شوید که رهن کرده‌اید. در پایان قرارداد نیز صاحب خانه موظف است عین همان مبلغ را به شما باز گرداند. حال این‌که هنگام تبدیل این اعداد به یکدیگر، کدامیک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است مبحثی کاملا فنی و تخصصی است و به سودهای بانکی، نرخ اجاره بها و رهن کامل، ضریب تبدیل این دو به یکدیگر و فاکتورهایی این چنین بستگی دارد.

برای رهن کامل آپارتمان در تهران چقدر باید هزینه کنیم؟

این‌که رهن کامل آپارتمان در تهران چقدر پول می‌خواهد مبحث مفصلی است و نیاز به برخی آمار و ارقام، ارزیابی‌ها و فرمول‌بندی‌ها دارد. در حالت کلی، مبلغ رهن بسته به منطقه‌ای که واحد مسکونی در آن قرار گرفته است می‌تواند متفاوت باشد. این‌که قرار است در یک واحد مسکونی ۴۰ متری در شوش زندگی کنیم یا در خانه مبله ۴۰۰ متری در زعفرانیه، ولو این‌که این خانه‌ها هر دو رهن باشند و نه خرید، بستکی به جیب خودمان دارد.
طبق آمار و ارقام منتشر شده در سال ۱۳۹۷، متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران طی سال گذشته در مناطق مختلف شهر از سه میلیون و هشتصد هزار تومان تا هجده میلیون و سیصد هزار تومان متغیر بوده است. همین ارقام، مستقیما روی مبلغ رهن کامل آپارتمان در هر نقطه از شهر تهران نیز تاثیر می‌گذ‌ارند و بدیهی است که هر چه قیمت مسکن در منطقه‌ای بالا باشد، اجاره بها و رهن آن نیز بالاتر خواهد بود.

در حالت کلی، مبلغ رهن یک واحد مسکونی را بر اساس یک چهارم الی یک ششم مبلغ کل آن محاسبه می‌کنند. علاوه بر منطقه واحد و مبلغ خرید آن بر اساس متراژ، عمر ساختمان نیز از اهمیت بالایی در این محاسبات برخوردار است. در حالت کلی، اگر بخواهید یک ساختمان نوساز در بالای شهر خریداری کنید، احتمالا از فرمول یک چهارم برای شما استفاده خواهد شد. با پایین آمدن سطح منطقه و افزایش چند سال ساخت بودن ساختمان، این کسر کاهش یافته و به یک ششم قیمت خرید ساختمان نزدیک‌تر می‌شود.
ضمن این‌که موضوع عرضه و تقاضا و تاثیر عمیق آن روی بازار مسکن را نیز نباید نادیده گرفت. طبیعتا مبلغ اجاره بها و رهن یک واحد مسکونی در فصل نقل و انتقالات و اواخر تابستان، بسیار بالاتر از فصول سردی خواهد بود که تقاضای چندانی برای مسکن وجود ندارد و همه ساکن شده‌اند و منتظرند بچه‌ها از مدرسه فارغ شوند، آب و هوا برای اسباب‌کشی بهتر شود و از تعطیلات هم نهایت استفاده را برای تعویض منزل خود ببرند.

یک لیوان، هم نیمه خالی دارد هم نیمه پر!

از این تیتر استفاده کرده‌ایم تا به مخاطبین خود در مورد معایب و مزایای رهن کامل آپارتمان در تهران مطالبی ارائه دهیم. رهن کامل آپارتمان در تهران، اگرچه:

  • استرس پرداخت ماهیانه اجاره بها را از شما می‌گیرد.
  • پول شما را برای مدت زمان یک سال به صورت امانت حفظ می‌کند و پس از قرارداد می‌توانید آن را تمام و کمال از صاحب خانه دریافت کنید.
  • مشکل افزایش اجاره بها به بهانه گرانی و تورم را از شما دور می‌کند.
  • در صورت پایین بودن نرخ‌های سود بانکی، از نظر اقتصادی برای شما مقرون به صرفه‌تر است.

اما این روش صاحب خانه شدن مشکلات و به عبارت دیگر معایب خود را نیز دارد.

  • تعداد املاکی که به رهن کامل داده می‌شوند بسیار اندک است و عموم صاحب خانه‌ها تمایل به اجاره دارند تا رهن کامل.
  • در صورت بالا بودن نرخ سودهای بانکی، شاید سود حاصل از پول نقدی که در اختیار دارید بالاتر از اجاره بهای جایگزین آن باشد.
  • تامین پول رهن کامل خود یک مشکل بسیار بزرگ است! برای رهن کامل آپارتمان در تهران آن هم در یک منطقه متوسط، شما باید نصف عمرتان را صرفه جویی کنید تا بتوانید پس از سال‌ها با استفاده از سپرده‌های خود – که به بهای خونتان گرد آمده‌اند – دو ضامن جور کنید و یک وام بگیرید و خانه‌ای رهن کنید و اکنون، اقساط آن را با احساس خوشبختی پرداخت کنید!!

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا