دکوراسیون

بهترین رنگ دیوار اتاق خواب کدام است

رنگ دیوار خانه باید آرامش‌بخش، سرزنده و پرانرژی باشد. رنگ‌های سرد مانند سبز و آبی تعادل و آرامش خانه را بیشتر می‌کنند اما انتخاب رنگی که تناژ گرم‌تری دارد، مثل خاکستری تیره یا قرمز پررنگ حس صمیمیت ایجاد می‌کند. رنگ‌های جیغ و سرزنده مثل بنفش یاقوتی و زرد براق به اتاق انرژی می‌دهد. با تمام این تفاسیر و این همه رنگی که داریم، انتخاب از میان آن‌ها کار دشواری است.

در این مقاله از شرکت مهندسی محوطه سازی سعی کردیم راهنمایی برای اطلاع از انواع رنگ دیوار، تفاوت بین رنگ‌های فعال و غیرفعال و نکاتی در مورد ست کردن رنگ دیوارها را با هم بررسی کنیم. همچنین برای رنگ وسایل خانه ایده‌هایی داشته باشیم تا خانه‌ای با دل خوش و  دوست داشتنی داشته باشیم.

دانستنی‌هایی درباره انواع رنگ دیوار

سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی هستند که از ترکیبشان رنگ سبز، نارنجی و بنفش به دست می‌آید. پس فقط از همین شش رنگ میلیون‌ها رنگ دیگر خلق می‌شود که هر کدام حال و هوای خاص خودش را دارد. برای انتخاب رنگ دیوار اولین گام این است که ببینیم از میان حالت فعال، غیرفعال یا خنثی کدام را دوست داریم برای فضای مورد نظرمان انتخاب کنیم.

رنگ‌های غیرفعال مثل آبی، سبز و بنفش تأثیر آرامش‌بخشی بر فضای اتاق می‌گذارند و باعث می‌شوند اتاقمان بزرگ‌تر به نظر برسد، این طیف رنگ، بسیار مناسب دکوراسیون اتاق خواب هستند.

رنگ‌های فعال مانند زرد و قرمز به اتاق انرژی می‌دهند و فضا را گرم‌تر می‌کنند. بنابراین برای رنگ دیوار آشپزخانه یا محل کار مناسب‌اند.
رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید، قهوه‌ای، بژ و خاکستری در فضا یک هارمونی طبیعی ایجاد می‌کنند و برای اتاق نشیمن انتخاب خوبی هستند.

از تمام رنگ‌های موجود برای دیوار، سفید معمولاً انتخاب اول افراد است زیرا فضاهای کوچک را بزرگ‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

انتخاب طرح رنگی

چرخه رنگ‌ها به ما نشان می‌دهد که چه رنج رنگ‌هایی به هم می‌آیند و به کمک آن می‌توانید یک طرح رنگی برای اتاقمان انتخاب کنیم. رنگی که برای دیوار انتخاب می‌کنیم را از میان جدیدترین رنگ های ساختمانی بطوری با اثاثیه، آثار هنری و لوازم تزئینی تکمیل کنیم تا در فضا یک هارمونی از رنگ‌ها داشته باشیم و رنگ دیوارمان هم بیشتر به چشم بیاید. برای مثال اگر می‌خواهیم برای دکوراسیون داخلی دفتر کار خود رنگی را انتخاب کنیم باید بتوانیم تعادلی از تناژ رنگ سرد و گرم در فضا بوجود بیاوریم تا هم از آن انرژی بگیریم و هم آرامش.

اگر طرح رنگی‌مان تک‌رنگی است، تناژهای مختلف آن رنگ را انتخاب کنیم. اگر می‌خواهیم طرح‌مان شامل رنگ‌های مکمل باشد، از رنگ‌هایی استفاده کنیم که روی چرخه رنگ‌ها در سمت مقابل هم قرار دارند. همچنین می‌توانیم یک رنگ اصلی را با دو رنگ اصلی دیگر ترکیب کنیم تا یک مثلث رنگی زیبا و طرحی چشم‌نواز داشته باشیم.

تزئین با یک طیف رنگی و یک تناژ یکسان، یک هارمونی برای طرح رنگی ایجاد می‌کند.

گام بعدی برای انتخاب رنگ دیوار، انتخاب میزان براقی یا درخشندگی است. هر چه رنگ براق‌تر باشد، دیوار نور بیشتری بازتاب می‌کند. رنگ‌ها از نظر میزان درخشندگی به سه نوع تقسیم می‌شوند: رنگ براق، رنگ مات و رنگ مسطح.

رنگ براق، بیشترین میزان درخشندگی را دارد. این نوع رنگ، نور را از سطح خودش بازتاب می‌کند و باعث می‌شود دیوار تیره‌تر به نظر برسد.

رنگ مات یا پوست تخم مرغی رنگ خود دیوار را نشان می‌دهد زیرا نه نور را جذب می‌کند و نه بازتاب می‌کند.

رنگ مسطح هیچ درخشندگی ندارد و همه نور را به خود جذب می‌کند، بنابراین دیوار روشن‌تر به چشم می‌آید.

اگر دیوارهای اتاقمان کمی عیب دارند، بهتر است رنگ مات را انتخاب کنید تا نواقص آن به چشم نیاید.

تست رنگ دیوار

وقتی رنگ را انتخاب کردیم باید ببینیم آن رنگ در هر دو حالت نور طبیعی و نور چراغ چطور به نظر می‌آید. بهترین کار این است که یک نمونه رنگ بگیریم و آن را روی نوارهای مخصوص تست کنیم.

مربع‌های بزرگی از رنگ نمونه را مستقیم روی دیوار یا یک نوار مقوایی تست کنیم. اندازه این مربع‌ها باید طوری باشد که از دور بتوانیم آن‌ها را ببینیم. اگر فضای اتاق خیلی بزرگ است نمونه‌ها را روی دو دیوار امتحان کنیم تا ببینیم در هر زاویه ای چطور به نظر می‌رسد.

اول یک زیر رنگ روی دیوار یا نوار بکشیم تا مطمئن شویم نمونه رنگی که می‌بینیم رنگ واقعی آن است.

بعد از انتخاب رنگ، گام بعدی این است که بتوانیم آن را در همه دیوارها یکسان نقاشی کنیم. قاعده کلی این است که رد اتاق‌های مجاور رنگ را تیره‌تر یا روشن‌تر کنیم، مثلاً اگر اتاق نشیمن سبز است، اتاق مجاور آن را باید یک رنگ تیره‌تر یا روشن‌تر بزنیم.

با اضافه کردن یک دیوار برجسته یا متمایز که رنگش از سایر دیوارها گرم‌تر یا سردتر باشد، صحنه‌ای نمایشی ایجاد کنیم. اگر به طاق اتاق‌هایی که سقف بلندی دارند رنگ تیره بزنیم، صمیمی‌تر و دنج‌تر می‌شود.

اگر دکور اتاق را با یک طرح رنگ اما میزان درخشندگی متفاوت رنگ کنیم، اتاق یکدست می‌شود.

بهترین رنگ برای دیوار خانه خود را انتخاب کنیم

اگر می‌خواهیم برای رنگ دیوارها ایده بگیریم کافی است به اطراف خود نگاهی بیندازیم. در دفتر نقاشی یا با کوسن‌های خانه رنگ آبی و نارنجی را کنار هم بگذاریم. پارچه‌های طراح‌دار نقشه رنگ خوبی به ما می‌دهند؛ مخصوصاً اگر بخواهیم رنگ‌ها را با هم ست کنیم.

آیا رنگ یکی از وسایل تزئینی خانه‌مان را دوست داریم؟ آن را به نزدیک‌ترین فروشگاه دکوراسیون و چیدمان ببریم تا ببینیم چطور می‌توانیم رنگ‌های دیگر را با آن ست کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا