فروشگاه ساختمان

انواع سقف کاذب 2023

این روزها اغلب مکان‌ها دارای انواع سقف کاذب هستند، سقفی که به عنوان یک پوسته زیر سقف اصلی ساختمان قرار می‌گیرد و کانال‌کشی‌ها و تاسیسات فنی را پوشش می‌دهد. در واقع، می‌توان گفت پوشش سقف اصلی و زیباسازی، اصلی‌ترین مزیت استفاده از انواع سقف‌ کاذب می باشد که دغدغه پوشاندن و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف اصلی را از بین می‌برد. همچنین انواع سقف های کاذب در بازار موجود است و بسته به عملکرد خود می توانید آن ها را تهیه نمایید.

از دیگر دلایل استفاده از سقف‌های کاذب می‌توان به کاهش میزان مصرف سوخت، کاهش میزان عبور صدا و دما، آکوستیک کردن فضا، نورپردازی مناسب، قابلیت تعویض موضعی و شست‌وشو اشاره کرد.

سقف کاذب دارای ۲ بخش اصلی است، بخش اول یک شبکه‌ فلزی است که به سقف اصلی وصل می‌شود و بخش دوم پنل‌ها هستند که روی شبکه فلزی قرار داده می‌شوند.

چه کسانی برای اولین بار از انواع سقف کاذب استفاده کردند؟

برای اولین‌ بار ژاپنی‌ها در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۵۷۳ میلادی در اوایل دوره موروماشی شروع به استفاده از انواع سقف‌ کاذب کردند. سپس در سال ۱۵۹۶ میلادی انگلیسی‌ها برای آکوستیک کردن فضای تئاتر به استفاده از انواع سقف‌ کاذب روی آوردند.
اما در نهایت آمریکایی‌ها در ۱۹۱۹ به ثبت‌ اختراع آن پرداختند. در ابتدا سقف‌های کاذب به صورت کاشی‌های در هم فرورفته ساخته می‌شد و راه ساده‌ای برای دسترسی به سقف و ادوات زیر آن برای تعمیر نبود، مگر این‌که کل سقف باز و مجددا نصب می‌شد. اما در سال ۱۹۵۸ آمریکایی‌ها توانستند سقف کاذب قابل دسترس را توسعه دهند و به نام خود به ثبت برسانند. با گذشت زمان و توسعه معماری داخلی، انواع مختلفی از سقف‌های کاذب تولید شدند که هر کدام جذابیت و مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه مطلب با انواع مختلفی از سقف‌های کاذب موجود در بازار آشنا خواهید شد.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب PVC

یکی از بهترین مواد برای تشکیل سقف کاذب PVC است. پی وی سی نوعی پلاستیک سخت است که پلی وینیل کلراید جزء اصلی ساختار آن بوده و در طی فرآیندی شیمیایی حرارتی تولید می‌شود. این ماده یک فرآورده ی نفتی است و محدودیت های دیگر متریال ساختمانی را ندارد. پی وی سی را می‌توان به هر شکلی درآورد و طرح های متنوع روی آن ایجاد کرد.
سقف‌های کاذب پی وی سی قابلیت نصب بر روی دیوار و نمای ساختمان را نیز دارند. همچنین عایق صدا و حرارت بوده در مقابل آب مقاومت دارند. از همین رو در مناطق مرطوب نیز از این سقف‌ها استفاده می‌شود. این نوع از سقف کاذب قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر مصالح مشابه خود دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد.
سقف کاذب پی‌وی‌سی را به دلیل این‌که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، بهترین گزینه برای سقف دستشویی و حمام می‌دانند.

سقف کاذب کناف

کناف یا کناوف نام یکی از برندهای آلمانی است که در زمینه‌ی مواد و مصالح ساختمانی فعالیت‌ می‌کنند. کناف نوعی صفحه روکش دار گچی است که توسط شرکت کناف تولید می شود. سقف کاذب این برند یکی از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب است که سبکی، ارزانی، انعطاف‌پذیری و نصب ساده از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست.

این نوع از سقف‌ها به دو نوع ساده و دکوراتیو تقسیم‌بندی می‌شوند. سقف‌های کناف ساده به صورت پنل‌های گچی ساده تولید و نصب می‌شوند، اما امکان اجرای طرح‌های مختلف روی پنل‌های دکوراتیو وجود دارد.

سقف کاذب گریلیوم

در اماکن تجاری هم‌چون رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و نمایشگاه‌ها معمولا از سقف کاذب گریلیوم استفاده می‌کنند. این سقف‌ها از جمله سقف‌های دکوراتیو محسوب شده و اغلب به صورت متحرک طراحی می‌شوند. از جمله ویژگی‌های مهم این‌ سقف‌ها قابلیت دسترسی ساده به سقف اصلی و تجهیزات زیر آن است.

سقف‌های گریلیومی اغلب به صورت شبکه‌های مربعی و مستطیلی هستند و به صورت ترکیبی با سایر انواع سقف‌های کاذب اجرا می‌شوند. این نوع از سقف‌ها قابلیت شستشو هستند، به سادگی نصب می‌شوند و در برابر شرایط جوی گوناگون از خود مقاومت نشان می‌دهند. همین مقاومت و دوام باعث می‌شود که یک گزینه خوب برای سقف‌های اماکن تجاری باشند.

سقف کاذب آلومینیومی

اگر در اجرای سقف کاذب خود عجله دارید، از سقف‌های کاذب آلومینیومی استفاده کنید، چرا که نیازی به بتونه‌کاری و سایر فرآیندهای وقت‌گیر ندارند و به سرعت نصب می‌شوند. این نوع از سقف‌های کاذب به راحتی قابل ترمیم هستند و دسترسی به فضای زیرین سقف اصلی به سادگی امکان‌پذیر است.
سقف کاذب آلومینیومی انواع مختلفی دارد چون؛

  • سقف کاذب مشبک فلزی
  • سقف کاذب با تایل آلومینیومی
  • سقف کاذب با تایل گچی

سقف کاذب آکوستیک

اکوستیک یا اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم صوت‌شناسی یکی از شاخه‌های علم فیزیک است و موضوع اصلی آن بررسی موج‌های مکانیکی در گازها، مایع‌ها و جامدها است. آکوستیک در جنبه‌های گوناگونی از زندگی ما تاثیرگذار است و تولید سقف‌ها و دیوارهای آکوستیک را می‌توان یکی از آن‌ها دانست.
بیشتر تایل‌های آکوستیک از فیبر معدنی ساخته می‌شوند تا سر و صدای محیط را کاهش دهند. این ورقه‌ها صدا و اکوهای درون محیط را به خود جذب می‌کنند. در مکان‌هایی هم‌چون سینما، سالن تئاتر یا تالار نباید هیچ نویزی وجود داشته باشد، تایل‌های اکوستیک بیشترین استفاده را دارند.

سقف کاذب تصویردار

از جدیدترین انواع سقف‌ کاذب می‌توان به سقف کاذب تصویردار اشاره کرد. این نوع از سقف‌های کاذب خود به دو نوع کشسان و آسمان مجازی تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت این دو سقف در ساخت آن‌ها می‌باشد، آسمان مجازی به صورت تکه تکه بوده ولی کشسان به صورت یک تکه است. معمولا سقف کاذب کشسان زیباتر از آسمان مجازی به نظر می‌رسد.

این سقف‌های کاذب برای محیط‌های مرطوب نیز مناسبند. البته باید بدانید که سقف کاذب کشسان اگر چه زیباتر از آسمان مجازی به نظر می‌رسد، اما معایبی نیز دارد، از جمله این‌که چون به صورت یک‌تکه طراحی می‌شود، دسترسی کافی به ادوات زیر آن نداریم.

سقف کاذب چوبی

همان‌طور که از نام‌شان مشخص است، این نوع از سقف‌های کاذب از جنس چوب هستند و معمولا در خانه‌هایی با طراحی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. سقف‌های کاذب چوبی مزایای بسیار زیادی دارند، از جمله این‌که می‌توان طرح‌های زیبایی از آن‌ها ایجاد کرد.
سقف‌های کاذب چوبی انتقال سر و صدا بین طبقات مختلف ساختمان‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهند و یک گزینه‌ مناسب برای نورپردازی‌های خاص هستند.

سقف کاذب آی گلس

سقف کاذب آی‌گلس نیز یکی از جدیدترین انواع سقف‌های کاذب است. این سقف‌ها از مواد بسیاری خاصی هم‌چون آکریلیک تشکیل می‌شوند و از درون دارای نورپردازی‌های خاصی هستند.

سقف کاذب ترکیبی

همان‌طور که از نام این سقف کاذب پیداست، ترکیبی از انواع سقف‌ کاذب هستند که در غالب یک طرح مشخص و سازمان‌یافته ساخته شده‌اند. سقف‌های کاذب ترکیبی به خاطر این‌که زیرسازی بیشتری می‌خواهند، در مدت زمان طولانی‌تری نصب می‌شوند و از همین رو، هزینه‌ی بالاتری نیز دارند.

با شرکت مهندسی محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا