فروشگاه ساختمان

راهنمای انتخاب بهترین اجاق گاز رومیزی

با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در تجهیزات و لوازم خانگی شاهد هستیم. اجاق گاز هم از این مستثنا نبوده. امروزه اجاق گازها در سبک‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند و بسته به سلیقه و موقعیت مکانی می‌توانید آن را بخرید که یکی از آن‌ها، اجاق گاز رومیزی است. اجاق گازهای رومیزی یا توکار روی قسمتی از آشپزخانه مثل میزهای مخصوص یا کابینت‌ها نصب می‌شوند و قابل جابه جایی نیستند. این اجاق گازها از لحاظ جنس، سایز و نحوه عملکرد دارای انواع مختلفی هستند که قطعاً بدون شناخت و آگاهی کافی از آن‌ها، نمی‌توان انتخاب درستی داشت. اگر قصد خرید یک اجاق گاز رومیزی را دارید، با سایت مهندسی محوطه سازی همراه باشید.

چرا اجاق گاز رومیزی؟

اجاق گاز رومیزی انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک است. این اجاقها حجم کمی اشغال می‌کند و در بخش زیرین آن می‌توان کابینت و کشو نصب کرد و از فضا استفاده کافی برد.ظاهری بسیار شیک و جذابی دارند. با تنوع فوق‌العاده‌ دست شما در انتخاب مدل و طرح بسیار باز است.

انواع اجاق گاز رومیزی

به طور کلی اجاق گاز رومیزی به ۳ نوع گازسوز، الکتریکی (برقی) و القائی دسته‌بندی می‌شوند.

۱. اجاق گاز رومیزی گازی

اجاق گاز صفحه‌ای برای حرارت و پخت‌وپز با قدرت بالا بهترین انتخاب است. این مدل با داشتن درجه حرارت‌ بالا و قابلیت کنترل سریع، برای پخت و پز حرفه‌ای هم گزینه مناسبی است. اجاق رومیزی با اتصال به گاز شهری کار می‌کند و از پر کاربردترین مدلها در ایران است.

۲. اجاق گاز رومیزی الکتریکی

اجاق گاز الکتریکی توسط برق کار می‌کند و نیازی به اتصال گاز ندارد. در این مدل شعله مستقیم وجود ندارد و حرارت از طریق المنت‌ها داخل اجاق گاز رومیزی فراهم می‌شوند به همین دلیل ایمنی بیشتری نسبت به اجاق گازی دارد؛ اما نسبت به نوع گازی زمان بیشتری برای رسیدن به حرارت مد نظرتان نیاز دارد. راستی مبلغ قبض برقتان هم خیلی زیاد می‌شود.

۳. اجاق گاز رومیزی القائی

در این مدل از خاصیت الکترومغناطیس استفاده می‌شود، یعنی انتقال حرارت به کمک یک میدان مغناطیسی بین ظرف و شعله اجاق انجام می‌شود. با توجه به این خصوصیت، فقط از ظرف‌های رسانا می‌توان برای پخت و پز روی گازهای القائی استفاده کرد. ایمنی در این نوع اجاق بسیار بالاست و به جز قسمت شعله سایر بخش‌های گاز همیشه سرد است و با تماس دست هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود. قیمت این مدل گاز بسیار بالاست.

انواع اجاق گاز رومیزی بر اساس جنس

اجاق گاز رومیزی از نظر جنس به استیل، شیشه‌ای، سرامیکی و ترکیب شیشه با دیگر جنس‌ها تقسیم می‌شود.

اجاق گاز رومیزی استیل

 در بین تمام این انواع اجاقها، نوع استیل به دلیل زیبایی و مقاومت در ایران طرفدار بیشتری دارد. در این مدل امکان تعویض ژیگلورهای گاز بدون مشکل فراهم می‌شود. اجاق گاز استیل به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می‌شود که نوع ساده صیقلی‌تر است و امکان خش برداشتن آن زیاد است. نوع آجدار جنس خشی دارد و کمتر خش بر می‌دارد اما تمیز کردنش سخت‌تر از مدل استیل ساده است.

اجاق گاز رومیزی شیشه‌ای

همان طور که از اسمش پیداست صفحه شیشه‌ای دارد که زیبایی خاصی به گاز می‌دهد. شیشه‌های این نوع اجاق گاز نشکن است و قابلیت تحمل درجه حرارت بالا را دارد و برای سر شعله‌های آن از انواع با شعله‌های قابل کنترل استفاده می‌کنند. پاک کردن اجاق گاز شیشه‌ای ساده است اما امکان تعویض ژیگلورهای آن به هیچ وجه وجود ندارد.

اجاق گاز رومیزی سرامیکی

اجاق گاز سرامیکی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند به راحتی تمیز می‌شوند؛ اما قیمت بالایی دارند.

اجاق گاز رومیزی لعابی

این مدل از گازها که چند سالی است در بازار رواج پیدا کرده و البته مشتریان کمتری را به سمت خود جلب کرده است. اجاق گاز لعابی از صفحه لعابی ساخته شده و در رنگ‌های سفید بژ کرم و مشکی و قهوه‌ای در بازار وجود دارد. این نوع اجاق گاز رومیزی راحت تمیزی می‌شود و جای خط و خش روی آن باقی نمی‌ماند.

بهترین اجاق گاز رومیزی کدام است؟

اجاق گازها ایرانی کیفیت بالایی دارند و به راحتی با برندهای خارجی، هم در تنوع و کیفیت و هم به خاطر خدمات پس از فروش و سرویس کاری قطعات توسط شرکت‌های تولید کننده داخلی، رقابت می‌کنند. سازگاری بیشتر برندهای ایرانی با سیستم گاز شهری هم می‌تواند مزیت مهم دیگر آن‌ها باشد. اخوان، استیل البرز، کن، بیمکث، داتیس، تابان، سینجر و اسنوا تنها چند نمونه از بهترین مارک اجاق گاز رومیزی ایرانی هستند. بقیه بهترین‌ها از برند اجاق رومیزی خارجی هستند که برای مثال می‌توان به لتو، سامسونگ، میکث، ولکر، بوش را نام برد که محصول کشورهای اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین اشاره کرد.

موارد مهمی که در انتخاب اجاق گاز رومیزی باید در نظر بگیرید

به شکل اجاق گاز توجه کنید. اجاق گاز‌های رومیزی در شکل‌های متنوعی تولید می‌شود. از مستطیلی گرفته تا دایره‌ای و چند ضلعی. برای انتخاب هیچ مشکلی نخواهید داشت. ولی به دکوراسیون آشپزخانه دقت کنید و بعد انتخاب کنید. اگر سطح میز یا کابینت شما باریک است می‌توانید اجاق مستطیلی انتخاب کنید که همه شعله‌های آن در یک ردیف قرار دارند.

تعداد شعله‌های اجاق گاز هم مهم است. مدل‌های ۴ و ۵ شعله، پرطرفدارترین نوع اجاق گازهای رومیزی هستند؛ زیرا استفاده از یک شعله بزرگ‌تر در مرکز و چند شعله در اطراف، باعث بیشتر شدن کاربرد این مدل‌ها در مقایسه با اجاق‌های ۲ و ۳ شعله می‌شود. به فاصله بین شعله‌ها هم دقت کنید این فاصله باید طوری باشد که بتوانید هم‌زمان چند قابلمه را بدون برخورد با یکدیگر روی گاز قرار دهید.

در هنگام خرید اجاق گاز به مسائل ایمنی توجه داشته باشید، اجاق گازهای مجهز به فندک و ترموکوپل ایمن‌ترند، ترموکوپل به محض خاموش شدن گاز به وسیله باد و یا سر رفتن مواد غذایی، جریان گاز را به‌طور اتوماتیک قطع می‌کند و از انتشار گاز در فضا جلوگیری می‌شود.

مهم‌ترین شاخص در اجاق گاز رومیزی استاندارد اجباری در آن‌ها است، پس در موقع خرید به داشتن نشان استاندارد و همچنین برند گاز و خدمات پس از فروش آن به‌طور ویژه دقت کنید. از برندهای معروف و شناخته شده و دارای خدمات پس از فروش خریداری کنید، اگر از برند مرغوب و با کیفیتی نباشد شما مجبورید هزینه‌های تعمیرات مکرر را تحمل کنید.

پایان سخن

آشپزخانه بدون اجاق گاز معنا و مفهومی ندارد. اجاق گاز مهم ترین وسیله در آشپزخانه است و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید تا مطابق شرایط آشپزخانه مناسب‌ترین را انتخاب کنید. به علت استفاده روزانه و زیاد از اجاق گاز، این وسیله باید دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی باشد. در انتخاب اجاق گاز علاوه بر کیفیت، بودجه، فضا و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی تأثیرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا