دکوراسیون

روانشناسی رنگ ارغوانی

چقدر به رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی خانه خود اهمیت می‌دهید؟ از کدام رنگ‌ها تاکنون استفاده کرده‌اید و دوست دارید در آینده، کدام رنگ‌ها را برای نخستین بار در دکوراسیون داخلی خانه‌تان امتحان کنید؟ بدون شک، تعدادی از رنگ‌ها را همه ما حداقل برای یک‌بار هم که شده امتحان کرده‌ایم. خیلی از خانه‌های ما ایرانی‌ها، پر است از المان‌ها و عناصر دکوراتیوی به رنگ‌های طلایی و سفید و کرمی. اغلب ما سرویس‌های مبلمان‌مان را در یکی از رنگ‌های سفید، کرمی، صدفی، فیروزه‌ای، شکلاتی و یا قرمز انتخاب می‌کنیم. خیلی کم پیش می‌آید که خانه‌ای با سرویس مبلمانی به رنگ ارغوانی چمنی، زردیا بنفش انتخاب کنیم. اما چرا؟

برخی از رنگ‌ها، برای این‌که بتوانند در دکوراسیون داخلی خانه به چشم بیایند و زیبایی خود را نشان دهند، نیاز به همخوانی با سایر المان‌ها دارند. شما نمی‌توانید یک سبک عادی مثل همین سبک‌های دکوراسیون ایرانی و سنتی انتخاب کنید و در وسط پذیرایی، یک سرویس مبلمان به رنگ نارنجی بگذارید. مطمئنا، برای این‌که محیط بتواند چنین سرویس مبلمانی را هضم کند، نیاز به رنگ‌هایی هم‌خانواده یا دست کم همخوان با آن دارد. بنفش نیز تقریبا یکی از همین رنگ‌ها است. با این تفاوت که، اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند پادشاه همه رنگ‌هایی باشد که در دکوراسیون داخلی خانه خود به کار برده‌اید.

رنگ بنفش، ارغوانی و سایر اعضای این خانواده

این خانواده، مجموعه رنگ‌های ثانویه هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی تشکیل شده‌اند. هر چه میزان آبی بیشتر باشد، رنگ‌ها تیره‌تر می‌شوند و هر چه قرمز آن غالب‌تر می‌شود، رنگ نیز به سمتی گرمی میل می‌کند. در میان سایر اعضای این خانواده، شاید بتوان ارغوانی را یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها دانست. چه در صنعت مد و لباس، چه در صنعت گل و گیاه و چه در دکوراسیون داخلی، رنگ ارغوانی همواره جزو رنگ‌هایی بوده که طرفداران بسیاری داشته است. رنگی که در کنار دو رنگ آبی و قرمز، از رنگ اصلی سفید نیز بهره برده است و همین رنگ سفید، آن را دلنشین‌تر ساخته. هر چه میزان این سفیدی بیشتر باشد، رنگ روشن‌تر شده و به طیف رنگ‌های خنثی نزدیک‌تر می‌شود. از این رو، قابلیت استفاده از آن در بخش‌های مختلفی از دکوراسیون داخلی محیط نیز بیشتر می‌شود.

رنگ ارغوانی

ارغوانی، رنگ پولدارها!

فعالان و حرفه‌ای‌های صنعت دکوراسیون بر این باور هستند که استفاده از رنگ ارغوانی در دکوراسیون داخلی یک خانه، آن را لوکس‌تر و تجملاتی‌تر می‌کند. شاید برای همین است که این رنگ، بیشتر در خانه‌هایی به کار برده می‌شود که ساکنین‌شان عاشق تجملات هستند، کلی ابزار و اثاثیه دکوراتیو در خانه دارند و از این رو، این رنگ را به رنگی برای پولدارها تبدیل کرده‌اند. اما چگونه می‌توان از این رنگ در دکوراسیون داخلی یک خانه، آن هم با هر سبک از دکوراسیون استفاده کرد؟

استفاده از ارغوانی در زمینه

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای رنگ ارغوانی در دکوراسیون داخلی خانه، استفاده از آن به عنوان رنگ زمینه است. خیلی راحت، می‌توانید طیف‌های روشن این رنگ را به صورت رنگ یا کاغذ دیواری شیک و ملیح روی دیوارهای خانه خود استفاده کنید. اگر کمی جسورتر عمل کنید، حتی می‌توانید رنگ‌های تیره‌تر را هم استفاده کنید. ترندهای ۲۰۲۰ دکوراسیون داخلی حاکی از آن هستند که ازین به بعد، حرفه‌ای‌ های صنعت دکوراسیون از رنگ‌های تیره‌تر با طرح‌ها و نقش‌های بیشتر و جسورانه‌تر به عنوان کاغذ دیواری استفاده خواهند کرد. با این حساب، شاید بد نباشد شما نیز یکی از پیشگامان این ترندهای مدرن باشید و برای دیوارهای منزل‌تان از رنگ‌های ارغوانی، ارغوانی تیره و امثال آن استفاده کنید. شاید افزودن گل و بلبل به این کاغذ دیواری‌ها هم خالی از لطف نباشد و حق مطلب را به جا بیاورد.

استفاده از رنگ ارغوانی در مبلمان

مبلمان را می‌توان یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در هر دکوراسیون دانست. از این رو، شاید بهتر باشد برای نمود پیدا کردن رنگ ارغوانی در دکوراسیون داخلی خانه‌تان، از آن در سرویس مبلمان‌تان استفاده کنید. تقریبا هیچ محدودیتی در مورد انتخاب طیف برای مبلمان وجود ندارد. شما می‌توانید از تیره‌ترین اعضای این طیف بنفش تا روشن‌ترین آن‌ها را به عنوان رنگ مورد نظرتان برای مبلمان انتخاب کرده و ایده‌های خود را پیاده سازی کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که رنگ‌های بنفش و هم‌خانواده آن از جمله ارغوانی، تناسب زیادی با رنگ طلایی دارند و باعث زیباتر شدن و لوکس‌تر شدن آن می‌شوند. از این رو، در صورتی که سبک دکوراسیون کلاسیک را برای خانه خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید سرویس‌هایی با منبت‌کاری‌های متراکم و طلایی را انتخاب کنید و از طرفی، در مورد انتخاب تم پارچه‌های رومبلی نیز دست‌تان کاملا باز باشد. چه رنگ‌های تیره را انتخاب کرده باشید و چه روشن را، نتیجه نهایی قابل ستایش خواهد بود.

در مورد سبک‌های مدرن و مینیمال نیز همین بس، که بدانید رنگ‌های روشن بیشتر با این سبک دکوراسیون‌ها هم‌خوانی دارند. سعی کنید ارغوانی و به ویژه ارغوانی روشن را برای مبلمان مدرن و مینیمال خود انتخاب کنید تا در میان سایر المان‌های خانه که عمیقا سعی شده است ساده کار شوند و در چشم نباشند، به اصطلاح در ذوق نزند.

استفاده از ارغوانی در پرده‌های خانه

پرده‌ها، جزو عناصری هستند که اگر چه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به ویژه طی سال‌های اخیر که تقریبا همیشه بسته هستند و در آپارتمان‌هایی تاریک و بدون هوای تازه زندگی می‌کنیم، اما نقش پررنگی در دکوراسیون خانه ایفا می‌کنند. اگر جزو افرادی هستید که سنتی و کلاسیک‌پسند هستید و تمایل دارید دکوراسیونی تجملاتی داشته باشید، شاید بهتر باشد پس از انتخاب پارچه‌های رومبلی بنفش یا ارغوانی‌تان، پرده‌های خانه را نیز از همان پرده‌ها انتخاب کنید.

در غیر این‌صورت، افرادی که به سبک‌های مدرن و مینیمال تمایل دارند نیز می‌توانند پرده‌هایی ارغوانی رنگ برای خود دست و پا کنند. پرده‌های توری ساده به رنگ‌های ارغوانی روشن و خیلی روشن، گزینه‌هایی بسیار ایده‌ال برای این سلیقه‌ها هستند. به ویژه اگر سادگی را ترجیح می‌دهید، این رنگ می‌تواند باعث دل‌بازتر شدن و زیباتر شدن خانه شما شود و در عین سادگی، آن را شیک‌تر جلوه بدهد.

رنگ ارغوانی

رنگ ارغوانی در فرش‌ها و زیراندازها

استفاده از فرش‌ها یا کفپوش‌هایی به رنگ ارغوانی، به ویژه طی سال‌های اخیر و با روی کار آمدن فرش‌های مدرن و ترک، جزو کارهایی است که اغلب زوج‌های جوان در مورد آشیانه‌های جدید خود پیاده می‌کنند. فرش‌هایی که در رنگ‌های روشن ارغوانی و تلفیقی از این خانواده با رنگ‌های خنثی، طلایی و سیلور کار می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا در کنار سادگی تمام، محیطی حقیقتا زیبا و دل‌نواز ایجاد کنید.

انتخابی خوب برای اتاق خواب

اتاق خواب نیز از جمله فضاهایی است که نیاز به دقت و وسواس در دکوراسیون دارد. این بخش از خانه هم مانند پذیرایی و دیگر فضاهای آشپزخانه، نه تنها باید زیبا دیده شود، نیاز به حفظ امنیت و آرامش هم دارد. از این رو، استفاده از رنگ ارغوانی در آن به شدت توصیه می‌شود. شاید به همین دلیل است که خیلی از افراد، روتختی‌ها و ملحفه‌های خود را به رنگ‌های ارغوانی روشن و امثال آن انتخاب می‌کنند. استفاده از این خانواده رنگ‌ها در دیوارها، کفپوش‌ها و فرش‌ها و صد البته در روتختی‌ها و ملحفه‌ها علاوه بر زیبایی خارق‌العاده‌اش، محیط اتاق خواب را امن‌تر و آرام‌تر می‌سازد و به شما کمک می‌کند تا خواب به مراتب بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

البته، در کنار تمام موارد عنوان شده، می‌توان از این رنگ‌ها و هم‌خانواده‌های آن‌ها در مورد اکسسوری‌های خانه هم استفاده کرد. گل‌هایی که با استفاده از این رنگ ساخته شده‌اند، کوسن‌هایی به رنگ‌های بنفش و ارغوانی و غیره، می‌توانند زیبایی و لاکچری بودن را به فضای خانه شما ارزانی کنند.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا