گوناگون

صرفه جویی و مدیریت هزینه درخانه چیست

کودک که هستیم عجله داریم که زودتر بزرگتر شویم تا کارهای آدم بزرگها را انجام دهیم. اما وقتی به بزرگسالی می‌رسیم تازه می‌فهمیم که وارد مرحله دشوار زندگی‌مان شدیم. باید درس بخوانیم، دنبال کار بگردیم، پیشرفت کنیم، ماشین بخریم و این داستان همچنان ادامه پیدا می‌کند. می‌خواهیم از پیله خودمان خارج شویم و در دنیای بیرون از دانشگاه پرواز کنیم اما زندگی خرج دارد؛ بنابراین شروع می‌کنیم به حساب کتاب. حالا باید بفهمیم که چطور از پس مخارج بر بیاییم تا هشتمان گرو نُهمان نماند.

اوایل شاید کمی گیج کننده باشد اما آرام آرام خود را به بقیه می‌رسانیم. شروع به گرفتن تصمیم‌های هوشمندانه می‌کنیم و وارد زندگی مستقل می‌شویم. اگر کمی اراده از خودمان نشان دهیم و راهنمای درستی هم داشته باشیم، معمولاً یکی از تصمیم‌های هوشمندانه‌ای که می‌گیریم این است که سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم و کمتر ولخرجی کنیم.

گرفتن دسته چک در دست مانند گرفتن جام قهرمانی است. احساس می‌کنیم دنیا در اختیارمان است. هر کار بخواهیم می‌توانیم بکنیم و هر چه دلمان می‌خواهد بخریم. آخر چطور می‌توانیم در برابر چیزهایی رؤیایی‌مان در مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، اینترنت و … مقاومت کنیم؟ چطور می‌توانیم پیشنهاد شام خوردن با دوستانمان را رد کنیم؟ وقتی جوانیم می‌خواهیم نهایت لذت را از زندگی‌مان ببریم و خوش بگذرانیم؛ تا وقتی‌که با حقیقت روبه‌رو می‌شویم و می‌بینیم موجودی حسابمان از حد انتظارمان کمتر است و زمان پرداخت اجاره خانه رسیده است. همه‌مان خوب می‌دانیم این لحظه چه حسی دارد.

اما نباید کم بیاورید و باید بتوانید روی پای خود بایستید پس کارهایی را در جهت صرفه جویی و مدیریت هزینه هایتان انجام دهید که هیچ وقت چنین روزی را نبینید.

پس‌انداز را از داخل خانه و برای خانه شروع کنید

به حرف بزرگترها گوش کنید

یک انتقال خودکار به حساب پس‌اندازتان ترتیب دهید. بزرگ‌ترها همیشه نصیحت می‌کنند که «پول‌هایمان را پس‌انداز کنیم!». اگر کاری کنید که مقداری پول به‌صورت خودکار از حساب حقوقتان به حساب پس‌اندازتان منتقل شود، خیلی منظم و دقیق پس‌انداز می‌کنید اما اگر بخواهید خودتان به‌صورت دستی این کار را انجام دهید همیشه فراموش می‌کنید. اگر همیشه پولی را برای خودتان کنار بگذارید بعداً آن را برای هزینه‌های آینده، روز مبادا یا حتی مسافرت خرج کنید، پس همیشه باید پس‌انداز داشته باشید! همیشه!

لحظه‌ای درنگ کنید

کارت کشیدن خیلی راحت است اما باید قبل از کارت کشیدن کمی فکر کنید. خیلی از ما ده تا تیشرت سفید و مشکی راه‌راه داریم؛ لباس‌هایی داریم که خیلی وقت پیش خریده‌ایم اما هنوز از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم؛ پس وقت خرید باید به خودتان بگویید «آن لباس را سر جایش بگذار!». مرز باریکی بین نیازها و خواسته‌ها وجود دارد که باید بتوانید آنها را از هم تشخیص دهید. مثلاً همه به دستمال کاغذی احتیاج دارند اما خریدن یک جفت کفش چرم دیگر اصلاً واجب نیست. شاید دلتان بخواهد به قله اورست سفر کنید اما اینکار برایتان مقدور نیست، پس باید قبل از تصمیم‌گیری لحظه‌ای فکر کنیم و همه چیز را در نظر بگیریم.

با اجاق گاز خانه آشتی کنید

بیرون غذا خوردن یکی از شادترین تفریح‌ها و شادی‌های زندگی است اما اگر در انجام آن زیاده‌روی کنید تأثیر زیادی روی بودجه‌تان می‌گذارد. مثلاً وقتی تنها زندگی می‌کنید سعی کنید با محتویات یخچال یک وعده غذایی خوشمزه درست کنید. این کار باعث می‌شود هزینه‌هایتان کمتر شوند. همچنین می‌توانید به دنبال غذاهایی بگردید که برای پخت به مواد گران‌قیمتی احتیاج ندارند.

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

اگر در خودتان نمی‌بینید که در هر فرصتی که به دست می‌آورید آن لباس رویایی را بپوشید، باید از خریدش صرف نظر کنید. همه خیلی راحت خرید می‌کنند اما بعد آن را فقط در کمد می‌گذارند و به دست فراموشی می‌سپارند. هیچ‌وقت نباید این مسئله را از یاد ببرید؛ دیگران لباس‌های شما را به خاطر نمی‌آورند. پس فقط کافی است یکی از لباس‌های قدیمی‌تان را از کمد در بیاورید و دوباره از آن استفاده کنید!

به فکر روز مبادا باشید

تمام پاداش‌هایی که می‌گیرید باید یکراست به حساب پس‌انداز بروند. همیشه تمام پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید (فرقی نمی‌کند عیدی باشد، پاداش تشویقی یا اضافه‌کار؛ هر پولی که خارج از حقوق عادی‌تان به دست می‌آورید) را به حساب پس‌انداز منتقل کنید. مهم‌تر از آن، اینکه تحت هیچ شرایطی به آن پول دست نزنید! هیچ‌وقت نمی‌دانید در زندگی با چه مشکلاتی مواجه می‌شوید؛ کسی چه می‌داند شاید یک روز چاه دستشویی پر شد یا فرزند یکی از دوستانتان پرید روی میز ناهارخوری و آن را به دو نیم تقسیم کرد!

کمی از آدرنالین دور باشید

فعالیت‌های بیرون از خانه خیلی سرگرم‌کننده‌اند اما اگر همه آخر هفته‌ها را با دوستانتان به ماجراجویی بروید و بعد از آن خودتان را به یک رستوران لوکس دعوت کنید، حتما پول کم می‌آورید. بهتر است زمانتان را با کارهای مجانی مانند کتاب خواندن یا کوهنوردی پر کنید. بد نیست هر از گاهی زمانی را هم به خودتان اختصاص دهید. می‌توانید از سکوت اطراف لذت ببرید و در عین حال پس‌انداز هم کنید.

در رویا بسر نبرید

به‌جای دیگران بر خودتان تمرکز کنید. امروزه با نگاه کردن به رسانه‌های اجتماعی، خیلی راحت خود را با دیگران، کارهایی که می‌کنند و جاهایی که می‌روند مقایسه می‌کنیم: “یکی ساعتی را خریده که من مدت‌هاست چشمم دنبالش است یا به شهر زیبایی که من می‌خواستم بروم سفر کرده است” به‌جای این حرف‌ها بهتر است از رؤیا بیرون بیایید و بر نیازهای خودتان تمرکز کنید؛ اینکه چطور قرار است در این دنیا به موفقیت برسید، چه کارهایی باید برای بهتر شدن انجام دهید، چطور می‌توانید بودجه‌تان را تحت کنترل داشته باشید و برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

شاید همه نکاتی که برای صرفه جویی و مدیریت هزینه ها اشاره کردیم به نظر تغییرات رفتاری کوچکی بیایند اما برای اینکه بتوانید به‌اندازه دخلتان خرج کنید، انجام این کارها خیلی مهم است و تأثیر بسزایی می‌گذارند. با انجام این کارها چه بتوانید بیست هزار تومان پس‌انداز کنید، چه پنجاه یا صد هزار تومان، بالاخره از پس‌انداز نکردن خیلی بهتر است.

تحریریه شرکت محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا