محوطه سازی

طراحی محوطه سازی حیاط خانه

ما در این مقاله می‌خواهیم چند دستور العمل ساده برای شروع طراحی فضای سبز به شما آموزش دهیم. اگر قرار باشد فقط یک علاقه‌ مشترک بین انسان‌ها پیدا کنیم، مطمئنا گل و گیاه رتبه‌ی اول را به خود اختصاص خواهد داد. با این‌که این روزها به سمت زندگی آپارتمانی حرکت می‌کنیم، اما هنوز افراد زیادی در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنند و می‌خواهند محوطه سازی برای داخل اپارتمان خود انجام دهند و حیاط خود را به زیباترین شیوه ممکن طراحی کنند.

راهنمای طراحی فضای سبز حیاط خانه، ویلا و باغچه

     ۱. شناخت کافی از وضعیت حیاط خود داشته باشید

  •  منطقه زندگی خود را بشناسید

به عنوان اولین حرکت برای طراحی فضای سبز باید منطقه زندگی خود را به خوبی بشناسید. از وضعیت نور، شرایط رطوبتی، آب‌وهوا و میزان بارش‌ها آگاه باشید تا بتوانید درختچه و گل‌های مناسبی برای کاشت و  فضای سبز خود انتخاب کنید.

  • خاک منطقه خود را بشناسید

خاک تاثیر مهمی در رشد گیاهان مختلف دارد. اگر خاک مناسبی انتخاب کنید، دیگر نیازی نیست نگران رشد کم گیاهان خود باشید. برای این‌که بدانید خاک حیاط شما برای کاشت گیاهان و  فضای سبز مناسب است یا نه دو راهکار دارید. اول این‌که خودتان یک گودال به اندازه ۳۰ سانتی‌متر حفر کرده و خاک آن را بررسی کنید. تشخیص مناسب بودن خاک چندان سخت نیست، کافیست میزان نرم بودن خاک، نفوذپذیری اکسیژن، تعداد حشراتی که داخل خاک هستند، کرم‌های خاکی و … را چک کنید.

اگر احساس می‌کنید که از عهده‌ این کار برنخواهید آمد، راهکار دوم این است که مقداری از خاک باغچه را به یکی از گل‌فروشی‌های اطراف خود ببرید و بر اساس نوع گل خود اطلاعات کافی را دریافت کنید و خاکی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد.

  • گل‌های خود را بشناسید

پس از این‌که متوجه ویژگی‌های خاک خود شدید، گل‌هایی مناسب با آن بکارید. اطلاعات کافی از گل‌ها و میزان رشد آن‌ها در شرایط مختلف کسب کنید و ببینید آیا مناسب شرایط شما هستند یا نه؟

علاوه بر این، شما باید بدانید که گیاهان شما در نهایت تا چه اندازه رشد می‌کنند؟ اگر مکان کافی برای طراحی فضای سبز وجود نداشته باشد، مجبور به خراب کردن فضای سبز خود خواهید شد. برای مثال اگر دوست دارید درختان بید مجنون داشته باشید اما ویلای شما فضای کافی برای نگهداری تنها چند گل دارد بهتر است شیوه‌ای خلاقانه برای استفاده از محیط در نظر بگیرید.

  • چرخه بارندگی‌ها و یخبندان‌ منطقه خود را بدانید

زمانی‌که شروع به کاشت بذر می‌کنید، بسیار مهم است که در فصل مناسبی از سال این‌ کار را انجام دهید. زمان مناسب یک یا هفته بعد از آخرین یخبندان است. البته می‌توانید از سقف‌های شیشه‌ای استفاده کنید و نگران این مسئله نباشید. اما در صورتی‌که در یک مکان رو باز این کار را انجام دادید، حتما به زمان‌ و شرایط نگهداری توجه کنید.

۲. پالت رنگی خود را در طراحی فضای سبز ایجاد کنید

  •  وحدت رنگ‌ها را در نظر بگیرید

استفاده از رنگ‌های یکپارچه و سازگار به زیبایی باغچه یا فضای سبز حیاط خانه شما خواهد افزود. بنابراین سعی کنید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که کل باغچه شما هماهنگ دیده شود.

  •  رنگ‌های هیجان انگیز را فراموش نکنید

ترکیب رنگ‌های زرد، آبی، قرمز و نارنجی می‌توانند سرزندگی را به باغچه شما بیاورند، اما به یاد داشته باشید که تنوع بیش از حد ممکن است باغچه شما را از حالت یکنواختی و زیبایی دکوراسیون مینیمال خارج کند. سعی کنید یک یا دو رنگ‌ از رنگ‌های مطرح شده را استفاده کنید.

طراحی محوطه سازی حیاط خانه

   ۳. طراحی فضای سبز خود را مانند یک حرفه‌ای انجام دهید

  • طراحی روی اشکال

احتمالا حیاط شما هم پر از دیوار و ستون‌هاست. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای زیباتر ساختن حیاط، طراحی روی این اشکال است.

  • طراحی براساس تکرار

تکرار اشکال یا رنگ‌های کلیدی باعث ایجاد حس آرامش و وحدت بصری می‌شود. به یاد داشته باشید که هر گیاهی که به تعداد زیاد می‌کارید، دارای فصلی طولانی باشند.

  • طراحی به صورت لایه‌ای

گل‌ها را به صورت لایه‌ای بچینید، چرا که اگر به صورت ردیفی باشند، احتمال این‌که گل‌ها ردیف جلو مابقی را بپوشانند، زیاد است. بنابراین، گل‌ها را در ارتفاعات مختلف بچینید تا زیبایی همه آن‌ها در معرض دید باشد.

  • طراحی براساس رایحه

یکی از افرادی که صاحب یکی از باغ‌های زیبا است، می‌گوید: راز زیبایی باغ من در همراستا بودن گیاهان و نسیم طبیعی است. شما هنگام حرکت در باغ بوی گل‌ها را به سادگی مشام شما را پر می‌کند و زیبایی منظره آن در چشم شما چند برابر شود.

چند ایده‌ طراحی فضای سبز برگرفته‌ از حیاط ویلاهای لندنی

طراحی محوطه
  •  کاشت گیاهان متنوع

برای این‌که حیاط شما یکنواخت و زیبا دیده شود، لازم نیست حتما گیاهان شما همگی داخل گلدان باشند و یا درخت باشند، استفاده از ترکیبی از این دو معمولا بهتر جواب می‌دهد. به یاد داشته باشید که درختان خود را با دقت انتخاب کنید؛ درختانی که در بهار و تابستان شکوفه بدهند و در زمستان نیز چندان آسیبی نبینند.

ارتفاع متمایز درختان و گلدان‌های شما از لحاظ بصری، زیبایی شگفت‌انگیزی را ایجاد خواهد کرد.

  • چراغ‌هایی برای نورپردازی طراحی کنید

همزمان با تفکر در مورد نحوه چینش گل‌ها به چگونگی اضافه کردن سیستم روشنایی نیز بیندیشید. یک سیستم روشنایی مناسب، زیبایی منظره شما در شب  را چند برابر خواهد کرد. در حالی‌که چراغ‌های ساده ال‌ای‌دی هم می‌توانند روشنای کافی را برای شما ایجاد کنند، اما بهتر است برای مراقبت از باران از محافظ‌های کلاهک‌دار استفاده کنید.

  • یک سایبان و آلاچیق گل‌گلی بسازید

شاید شما در بسیاری از خیابان‌های شهر یا پارک‌ها از این آلاچیق‌ها دیده باشید. بی‌شک هر کسی دوست دارد، برای یک بار هم که شده از زیر آن عبور کند. شما هم می‌توانید یک سایبان گل‌گلی کوچک در حیاط خود بسازید، فقط به یاد داشته باشید که گل‌هایی را بکارید که در ارتفاع بالا هم رشد می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر راجع به شیوه ساخت الاچیق با کمترین هزینه می‌توانید مقاله‌های ما را دنبال کنید.

بخش کوچکی از حیاط را برای پیاده‌روی و عبور از میان گیاهان اختصاص دهید. می‌توانید در انتخاب سنگ‌فرش برای این پیاده‌رو به خلاقیت به خرج دهید و یک محیط جذاب بسازید. داشتن آبنما در کنار این سایبان هم می‌تواند جلوه حیاطتان را چند برابر کند.

  • فضایی را برای استراحت فراهم کنید

شما یک فضای سبز زیبا طراحی می‌کنید که از آن لذت ببرید، بنابراین بخشی از محیط را به طراحی مبلمان و استراحت‌گاه اختصاص دهید. مطمئن باشید که لذت دوست‌داشتنی ترین بخش خانه‌ تان همین جا خواهد بود.

اگر حیاط ندارید استفاده از پشت بام در طراحی فضای سبز هم می‌تواند ایده جالبی باشد. روف گاردن و معماری خاصی که ایجاد می‌کند یا دکوراسیون حیاط خلوت کوچک هم جز فضاهایی است که نباید فراموشتان شود.

  •  برای عبور و مرور آسان از کنار مبلمان راهکاری پیدا کنید

برای این‌که رفت و آمد راحت‌تری داشته باشید و به گیاهان آسیب نرسانید، فضای بزرگ‌تری را برای نشیمن اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که همیشه همین مبلمان در حیاط شما نخواهد بود، امکان دارد که بخواهید آن‌ها را عوض کنید و بزرگ‌ترشان را بخرید.

  • گیاهانی را انتخاب کنید که شکوفه می‌دهند

برای زیباتر کردن محیط در بهار و تابستان، گل‌هایی را انتخاب کنید که شکوفه و گل می‌دهند. آن‌ها زیبایی باغچه و حیاط شما را چندین برابر خواهند ساخت.

همان‌طور که می‌بینید با اندکی آگاهی از اصول چیدمان صحیح و اطلاعات کاشت گل می‌توانید حیاط خود را همیشه سرسبز و سرزنده نگه دارید.

این‌ها فقط تعدادی ایده برای زیباتر کردن محیط شما بودند، شما می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و طرح‌های جدیدتری خلق کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید به صورت مرتب به این گیاهان رسیدگی کنید تا زنده و شاداب بمانند.

طراحی محوطه سازی حیاط

تحریریه شرکت محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا