ساخت و ساز

نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان

تا به حال چند بار اتفاق افتاده که در مورد نمای ساختمان‌هایی که سراسر شهر را پوشانده‌اند کمی بیشتر عمیق شوید؟ اگر دقیق شده باشید، به ویژه در کلان شهرهایی نظیر تهران، اغلب ساختمان‌هایی که طی چند سال اخیر قد کشیده‌اند با استفاده از نماهای لوکس رومی پوشانده شده‌اند. نماهایی بسیار زیبا و دفریب اما نه چندان ایرانی و اصیل. نماهایی که باعث شده‌اند شهر، این روزها چهره عجیب و غریب و به معنای واقعی کلمه سطحی و مقلد به خودش بگیرد و دیگر رنگ و بویی از اصالت، تازگی و شادابی نداشته باشد. البته در این میان، هستند ساختمان هایی که هنوز هم رنگ و بویی از ایرانی بودن و اصالت دارند و دارندگان‌شان، حال به دلیل کمبود بودجه و عدم توانایی کار کردن نمای رومی و یا به دلیل تمایل به دیگر سبک‌ها، تن به این ورطه نداده‌اند.

با وجود این‌که چهره شهرهای زیبای ایران این روزها تنها وابسته به این قبیل معماری‌ها و نماها شده است، بسیاری از شهرهای بزرگ و زیبای جهان هنوز هم روی اصول و قواعد سنتی خود برای معماری و دکوراسیون باقی مانده‌اند. شهرهای بزرگ و مشهوری هم‌چون کازان – یا قازان – در روسیه، که چهره‌اش پر است از ساختمان‌هایی با نماهای رنگی و زیبا را احتمالا می‌شناسید. شهری که غرق در مدرینته و رفاه است و اما اصول معماری در آن هنوز هم دارای قواعد و اوصل خاص خودش است بدون این‌که ذره‌ای از دیگر فرهنگ‌ها و کشورها تقلید کرده باشد.

یا شهر سینکو تره در ایتالیا که نمونه ایتالیایی و مدرن همان ماسوله خودمان است منتهی با خانه‌هایی رنگ آمیزی شده با رنگ‌های مختلف که آن را به یکی از رنگارنگ‌ترین و دوست داشتنی ترین شهرهای جهان تبدیل کرده و سالیانه گردشگران زیادی را به سمتش فرا می‌خواند. پرداختن به موضوع رنگ آمیزی نمای ساختمان در این مقاله از آدرس، دقیقا به همین موضوع برمی‌گردد. به این‌که اگر دست بر قضا، جیب مبارک یاری نمی‌کند یا آنقدر در خودتان ذوق و قریحه می‌بینید که دست از نماهای رومی و تراورتن و روکار و غیره بردارید و ساختمانی برای خودتان دست و پا کنید به رنگ خلاقیت و عشق، بتوانید با کمی راهنمایی بهترین‌ها را رقم بزنید. با ما همراه باشید.

لزوم رنگ آمیزی نمای ساختمان

گذشته از نیاز به ترمیم ساختمان‌ها که معمولا مهم‌ترین و اولین دلیل افراد برای رنگ آمیزی نمای ساختمان است، شاید بتوان یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل و الزامات رنگ آمیزی نمای ساختمان را خود رنگ‌ها دانست. رنگ‌ها زبان واحدی هستند که می‌توانند همه افاد را، فارغ از این‌که که هستند، چه و چکاره هستند و یا حتی کجا به دنبا آمده و بزرگ شده‌اند را به هم وصل کند. یک زبان جهانی واحد که قلب و روح ما را به ذوق می‌آورد و می‌تواند روی همه جوانب زندگی‌مان تاثیر بگذارد.

شما به عنوان کسی که روی انتخاب رنگ یک تابلو، یک جفت کفش یا حتی سرویس مبلمان خانه‌تان ساعت‌ها یا شاید حتی هفته‌ها فکر و برنامه‌ریزی می‌کنید، به خوبی می‌توانید اهمیت رنگ آمیزی نمای ساختمان خود را درک کنید. این رنگ، قرار است در عین این‌که گویای ذوق، سلیقه، طرز فکر و معیشت و حتی خلق و خوی افراد داخل ساختمان باشد، روی احساسات و سبک زندگی همسایگان یا حتی افرادی که از وچه و خیابان پیرامون رد می‌شوند نیز تاثیر بگذارد. شاید برای اکثرمان اتفاق افتاده باشد که از کنار یک کلبه یا یک ویلای کوچک رنگی عبور کرده باشیم و شوق سراسر وجودمان را فرا گرفته باشد. بله… رنگ‌‌ها تاثیر زیادی رو تفکرات و احساسات ما دارند.

اصول رنگ آمیزی نما

وقتی قرار است در مورد رنگ آمیزی نمای ساختمان صحبت کنیم، مطمئنا منظورمان رنگ آمیزی نمای ساختمان به سبک آپارتمان‌های مسکن مهر نیست! این‌که صرفا نمای خارجی ساختمان با سیمان پوشانده شده و سپس مقداری رنگ، بدون در نظر گرفتن محیط و منطقه و آب و هوا و معماری ساختمان روی آن اعمال شود. خیر… منظور انتخاب و استفاده از متناسب‌ترین و مرغوب‌ترین رنگ روی نماس ساختمانی است که برای پیاده‌سازی این ایده رنگ آمیزی مناسب است.

بدون تردید، این فرایند می‌تواند یک سری الزامات و ملاحظات در پی داشته باشد که با رعایت درست آن‌ها نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد. این الزامات و ملاحظات یا به عبارت بهتر مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان عبارتند از:

  • پاکسازی نمای ساختمان

اولین گام در مورد رنگ آمیزی نمای ساختمان این است که نما را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص این کار تمیز کنیم. بسته به این‌که نمای ساختمان شما به چه صورتی است این دستگاه‌های شست و شو می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در مورد ساختمان‌هایی با نمای آجری از دستگاهی به نام واتر سند بلاست استفاده می‌شود. این دستگاه‌، همان‌طور که از نام آن هم بر می‌اید، قادر است با استفاده از جریان دبی بالای آب و سیلیس، کلیه آلودگی‌ها سطح نما را برداشته و به عبارت بهتر آن را لایه روبی کند.

پس از این‌که نمای ساختمان با استفاده از دستگاه‌های مخصوص این کر به صورت کامل شست و شو و جرم گیری شد، اکنون نوبت آن می‌رسد که اجازه بدهیم نما به صورت طبیعی خشک شود تا آماده اجرای مراحل بعدی شود.

  • ترمیم نما

گاهی اتفاق می‌افتد که نمای ساختمان دچار ایراداتی جزیی یا حتی کلی می‌شود. اگر ساختمان تازه ساخت است دیگر این دو مرحله اول و دوم را نیاز نخواهید داشت. اما اگر می‌خواهید ساختمانی قدیمی را به منظور بازسازی و ترمیم رنگ آمیزی کنید، این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که نمای ساختمان مورد نظر سیمانی است، ممکن است پس از جرم گیری بخش‌هایی از آن نیاز به ترمیم داشته باشد. در این صورت کافی است قسمت‌های آسیب دیده را با استفاده از سیمان متناسب با لایه قبل ترمیم کنید. در مورد نماهای آجری و سنگی نیز این مورد صدق می‌کند و می‌توانید بسته به آسیب موجود، اقدام به ترمیم و بازسازی کنید.

در نظر داشته باشید که سهل انگاری در این مرحله، نتیجه نهایی کار را خراب خواهد کرد و یک رنگ آمیزی نمای ساختمان اصولی زمانی قابل اجرا و ثمربخش خواهد بود که لایه زیرین و زیرساخت کار درست اجرا شده باشد.

  • استفاده از پوشش آستری

معمولا برای این‌که نتیجه نهایی درست از آب دربیاید، قبل از اعمال پوشش اصلی از یک کوتینگ بیس استفاده می‌کنند. در حقیقت، قبل از اعمال رنگ اصلی که می‌تواند هر رنگی در هر طیفی باشد، از یک لایه آستری استفاده می‌شود که عموما دارای براقیت پایین‌ترین است اما به لحاظ استحکام و مقاوت در قبال زنگ زدگی، رطوبت و حرارت و غیره بهتر از پوشش اصلی رنگ است.

این آستر، می‌تواند تنوع رنگی و حتی فرمولاسیونی بالایی داشته باشد. بسته به این‌که قرار است در لایه اصلی رنگ آمیزی نمای ساختمان از چه پایه‌ای از رنگ استفاده ‌شود این رنگ را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید برای پوشش دهی اصلی نما از رنگ‌های اپوکسی استفاده کنید، پرایمر مورد استفاده در این لایه نیز باید مبتنی بر رزین‌های اپوکسی باشد تا با لایه دوم سنخیت داشته باشد.

معمولا بعد از اجرای آستر روی لایه زیرین، مدت زمان مشخصی زمان می‌دهند تا این لایه خشک شود و سپس لایه اصلی رنگ را کار می‌کنند.

  • رنگ آمیزی نمای ساختمان

اکنون نوبت می‌رسد به مرحله اصلی که رنگ آمیزی نمای ساختمان است. برای این‌ کار باید رنگ خوبی را انتخاب کرده باشید. جدای از بحث طیف رنگی که انتخاب کرده‌اید – این‌که سفید باشد، قرمز یا حتی زرد و … – نوع و متریال رنگی که انتخاب کرده‌اید از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا رنگی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای براقیت، مقاومت رطوبتی و حرارتی بالا و قابلیت شست و شو است. رنگ‌های بر پایه رزین اپکوسی یا رنگ‌های پلی یورتان انتخاب خوبی برای این کار خواهند بود.

اکنون ساختمان شما آماده شده است و می‌توانید پس از خشک شدن آن، چند گلدان زیبا روی بالکنش قرار دهید و از زیبایی منحصربه‌فردش، هم خودتان و هم دیگران، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا