ساخت و ساز

عایق حرارتی چیست

هر قدر که بخاری را زیاد می‌کنید باز هوا سرد است؟ حتی در خانه باید لباس‌های بسیار گرم بپوشید؟ زمستان در خانه شما خیلی سرد است؟ آیا دنبال یک راه حل مناسب هستید؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه با عایق حرارتی زمستانی گرم را در خانه خود تجربه کنید.

همانطور‌ که ‌می‌دانید گاهی در فصل زمستان آن­چنان هوا سرد است که همه به خانه پناه می‌برند اما سختی مشکل آن­جایی‌است که حتی خانه هم گرم نباشد. امروزه از سیستم‌های گرمایشی مختلفی جهت ایجاد هوای مطلوب در منازل و مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. اما یکی از جدیدترین و بهترین گزینه‌هایی که زمستان سرد را از خانه شما دور می‌کند؛ عایق حرارتی است.

زیرا حتی اگر شما از بهترین سیستم گرمایشی استفاده کنید ولی عایقی در خانه شما به­کار­نرفته باشد؛ ممکن است گرما از خانه خارج شود. بنابراین ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین نکته در فصول سرد سال، خرید و استفاده از عایق‌های حرارتی در مکان‌های مختلف است. این محصولات به شکلی عمل می‌کنند که هوا از خارج به داخل و از داخل به خارج تبادل نمی‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله از محوطه سازی جهت آشنایی بیشتر شما با این محصولات بی­نظیر، انواع آن­ها را از نظر جنس، کاربرد، شکل و غیره معرفی می‌کنیم. به طوری که در نهایت محصولی با کیفیت و متناسب با نیاز خود را بخرید.

پنج نوع عایق حرارتی دیوار کدام اند؟

عایق‌های حرارتی به‌طور‌کلی در فضاهای مختلفی از ساختمان همچون سقف، دیوار، سیم‌برق و غیره به‌کار‌می‌روند اما رایج‌ترین کاربرد این محصولات در دیوارهای منازل و مکان‌های دیگر است. چراکه بیش­ترین مقدار سرما و گرما از طریق دیوارها جا‌به‌جا می‌شود.

البته نکته مهم در رابطه با عایق کاری دیوارها تفاوت آن‌ها بسته به اینکه این عمل پیش از ساخت دیوار، حین ساخت یا پس از ساخت انجام شود؛ است. اما با توجه به اینکه افراد زیادی این عمل را حین ساخت دیوار انجام می‌دهند؛ باید با پنج مدل عایق حرارتی دیوار در حین ساخت آشنا شوید.

  • عایق‌ کاری دیوار با ساندویچ پانل
  • عایق‌ کاری با بلوک‌های سیمانی به­خصوص
  • عایق ‌کاری از داخل ساختمان
  • عایق‌ کاری از خارج ساختمان
  • عایق ‌های حرارتی بین دیوار دوجداره

درباره این پنج مدل باید به شما بگوییم که نه تنها در جنس بلکه در کاربرد، نحوه نصب و اجرا هم متفاوت هستند. به‌طوری‌که متناسب با سلیقه و نیاز خود یکی از آن­ها را انتخاب خواهید‌کرد. البته در ادامه هنگام بررسی جنس، عملکرد و استفاده از انواع این محصولات، با این پنج مدل بیشتر آشنا می‌شوید.

عایق حرارتی

انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس

از آن­جایی که این محصولات از نظر علمی و کاربردی بسیار جدید هستند؛ روز‌به‌روز با استفاده از مواد تازه و به­خصوصی تولید می‌شوند. به همین خاطر از نظر جنس انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک را به طور­ واضح به شما معرفی می‌کنیم.

نارسانای حرارتی از جنس پشم سنگ

جهت تولید این مدل از محصولات، سنگ‌های معدنی ذوب و به الیاف پشمی تبدیل می‌شود. از ویژگی‌های مهم این مدل می‌توان به مقاومت زیاد در دمای بالا، طول‌عمر زیاد، جا‌به‌جایی راحت، قابلیت نسوز وغیره اشاره کرد. البته این مدل از عایق حرارتی، در برابر هرگونه صدا هم نارسانا است. به‌طوری‌که اگر به نارسانای صوتی هم نیاز دارید؛ این مدل بهترین انتخاب خواهد‌بود.

نارسانای حرارتی از جنس کلسیم سیلیکات

نوع دیگر نارساناهای حرارتی از جنس آهک هستند. این مدل با سیلیکات ترکیب شده‌است. مهم‌ترین ویژگی این نوع از نارسانای حرارتی، مقاومت بالا در برابر هرگونه تغییر در شکل و صورت است. همچنین که رطوبت را به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر به دنبال نارسانای رطوبتی هستید؛ این مدل گزینه مناسبی برای شما نیست.

نارسانای حرارتی از جنس الاستومری سلولزی

از مدل‌های جدید و خاص عایق حرارتی سقف، دیوار و غیره باید به انواع الاستومری اشاره کرد. همانطور که می‌دانید الاستومرها به دو شکل طبیعی و مصنوعی وجود دارند که در این نارساناهای حرارتی، هر دو شکل یا ترکیبی از آن­ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از محصول بسیار انعطاف‌پذیر است و ساختار سلول بسته دارد. همچنین به اندازه‌ای در برابر حرارت مقاومت دارد که افراد در دمای بیش از ۱۰۴ درجه سانتیگراد از آن استفاده می‌کنند.

نارسانای حرارتی از جنس شیشه‌ای سلولزی

اهمیت این مدل از نارسانای حرارتی در دو ویژگی مهم آن­ از جمله قابلیت تولید در اشکال مختلف و مقاومت بالا است. نارسانای شیشه‌ای سلولزی به گونه‌ای است که در شکل‌های مختلفی همچون تخته‌ای و لوله‌ای تولید می‌شود. همچنین اگر به دنبال محصولی مقاوم هستید؛ باید بدانید که این مدل در برابر هرگونه خوردگی و سایش استحکام زیادی دارد.

نارسانای حرارتی از جنس پشم شیشه

این مدل از نارسانای حرارتی به اندازه‌ای معروف است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند به طور کلی عایق حرارتی همین یک مدل است. شاید دلیل این مسئله کاربرد زیاد آن در مکان‌های مختلف باشد. اهمیت این نوع از نارسانای حرارتی در تولید اشکال متفاوت آن است. به طوری که مدل‌های پشم و شیشه در شکل‌هایی همچون پتویی با انعطاف بالا، اشکال صلب و نیمه صلب، لوله‌ای و پتویی به بازار عرضه می‌شوند و هرکس متناسب با نیاز و نوع کاربرد خود یکی از این اشکال را تهیه می‌کند.

نارسانای حرارتی از جنس پلاستوفوم

درباره این نوع از عایق حرارتی اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که بسیار حساس هستند. چنان‌که بهترین کاربرد آ­ن­ها در دمای متوسط یا پایین است. چون‌که جنس فوم پلاستیکی این محصول باعث افزایش قابلیت اشتعال و آتش‌سوزی آن می‌شود. البته اگر بخواهید از این مدل استفاده کنید؛ در شکل‌هایی همچون تخته‌ای و ‌ساخته در بازار وجود دارند.

نارسانای حرارتی از جنس سیمان

بالاتر گفتیم که یک مدل از نارسانای حرارتی مورد استفاده در دیوارها، مدل‌های سیمانی هستند. درباره این نوع باید بگوییم که قیمت نصب آن­ها بسیار گران است و بیشتر جهت عایق‌کاری سطوح نامنظم از آن­ها استفاده می‌کنند. در واقع این مدل ترکیبی از الیاف فیبری با مواد نارسانا به همراه نوعی از سیمان است. البته نارسانای حرارتی سیمانی با توجه به نوع سیمان آن، مدل‌های مختلفی دارد.

نارسانای حرارتی از جنس الیاف نسوز

این مدل از عایق حرارتی نسوز، ترکیبی از مواد‌معدنی، الیاف‌های سرامیکی و سیلیکا و اکسیدهای آلومینیوم دارد. در این رابطه خوب است بدانید که تولید این نوع از نارسانای حرارتی در دمای بالا باعث‌شده‌است که خاصیت نسوز داشته‌باشد. البته در خرید این نوع نگران چگونگی شکل آن نباشید؛ چون‌که در دو نوع پتویی و آجری یک‌پارچه در بازار پیدا می‌شود.

اما تا‌به‌اینجا تنها جنس نارسانای حرارتی را بررسی کردیم. به نظر شما عملکرد این محصول چگونه است؟ آیا عملکردهای متفاوتی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره چگونگی عملکرد این محصول توضیح دهیم.

انواع عایق‌های حرارتی از نظر عملکرد

درست است که از نارسانای حرارتی جهت جلوگیری از خروج گرمای فضا استفاده می‌شود اما اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهد هم نکته قابل توجهی است. اگر برای شما در این رابطه سوال پیش‌آمده‌باشد؛ باید بگوییم که نوع عملکرد این محصول به سه روش است. به‌طوری‌که پیش از خرید عایق حرارتی باید نوع عملکرد آن را مد نظر قرار دهید. پس ما در اینجا سه نوع کارکرد نارسانای حرارتی را شرح می‌دهیم.

عایق حرارتی

همرفتی

همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های جا‌به‌جایی هوا، همرفت است. به‌همین‌خاطر برخی از مدل‌های عایق حرارتی بام، خودرو یا سیم برق به‌صورتی هستند که از این روش جابه‌جایی هوا جلوگیری می‌کنند. از‌جمله این مدل‌ها می‌توان به نارسانای حرارتی پشم‌سنگ اشاره کرد. زیرا در این مدل حباب‌های هوا بین الیاف‌ها وجود دارند و جریان همرفت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

منعکس کننده

نوعی دیگر از نارسانای حرارتی، عملکرد منعکس‌کننده دارند. به‌طوری‌که جا‌به‌جایی گرما به‌صورت تشعشع را متوقف می‌کنند. این مدل‌ها باید از جنس‌های فلزی باشند که با انعکاس گرما از خروج آن جلوگیری کنند. البته دقت کنید که نصب آن­ها باید به‌درستی انجام شود تا قابلیت خود را حفظ کنند؛ با نصب و اجرای درست این نوع علاوه بر قابلیت عایق حرارتی، از خاصیت بخار بند آن­ها هم استفاده می‌شود.

رطوبتی

شاید بدانید که نفوذ رطوبت به عایق‌ها باعث کاهش قابلیت‌های آن­ها می‌شود. به‌همین‌خاطر بعضی از این محصولات، به عایق رطوبتی مجهز شده‌اند که نسبت به دیگر مدل‌ها در کار خود موثرتر عمل می‌کنند. البته این نوع از محصول با این تجهیزات بیشتر جهت عایق‌های لوله‌ای که در معرض رطوبت هستند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اگر جهت خرید نارسانای حرارتی در محیط‌های رطوبتی اقدام می‌کنید؛ باید به این نوع قابلیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

انواع عایق حرارتی از نظر شکل و نحوه استفاده

یکی دیگر از دسته بندی‌های مهم نارساناهای حرارتی، براساس نوع شکل و نحوه استفاده از آن­ها است. زمانی که جنس این محصولات را معرفی می‌کردیم؛ درباره بعضی از آن­ها گفتیم که در شکل‌های مختلفی قابلیت تولید را دارند. چرا که ممکن است به عنوان عایق حرارتی سیم برق، خودرو، بام، دیوار و غیره استفاده شوند. از جمله شکل‌های مختلف این محصول عبارت هستند از:

  • تخته‌ای
  • پیش ساخته
  • پتویی
  • لوله‌ای
  • شکل صلب
  • شکل نیمه صلب

در رابطه با نحوه استفاده از این محصولات باید بگوییم که به عوامل مختلفی همچون مکان مورد نظر، چگونگی محصول از نظر جنس، چگونگی محصول از نظر عملکرد و غیره بستگی دارد. چنان‌که ممکن از حین ساخت یا پس از ساخت از نارسانای حرارتی استفاده شود. که در هر دو حالت، نحوه استفاده صورت‌های متفاوتی نسبت به مکان مورد نظر شما دارد.

در نتیجه

در این مقاله درباره آنچه که در خرید، نصب و استفاده از انواع عایق حرارتی خودرو، دیوار، سقف و غیره اهمیت داشت را توضیح دادیم. به شما گفتیم که این محصولات جهت حفظ گرمای محیط در هوای برودتی بسیار مناسب هستند. به طوری که از نظر جنس، عملکرد، شکل و نحوه استفاده انواع مختلفی دارند.

تحریریه شرکت محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا