دکوراسیون

دیوارکوب چیست و انواع آن را بشناسید

همان طور که کفپوش هایی چون پارکت زمین را زیبا می‌کنند، دیوارها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارد، البته منظورمان کاغذ دیواری نیست و روش‌های مختلفی برای تزیین دیوارها وجود دارند که از جدید‌ترین این روش‌ها استفاده از دیوارکوب است. دیوارکوب راهی سریع و بدون دردسر‌های بنایی با هزینه‌ای ایده ال و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است. یکی از انواع دیوارکوب‌ها، دیوارکوب پی وی سی است که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

پی وی سی چیست؟

پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی (PVC) نوعی ترموپلاستیک و از با ارزش‌ترین محصولات پتروشیمی است. پی وی سی در سال‌های اخیر جایگزین مواد ساختمانی مثل چوب، سفال و سیمان شده است.

انواع دیوارکوب

دیوار پوش یا دیوارکوب به عنوان یکی از عناصر متفاوت در پوشاندن دیوارها و جلوه دهی به دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها اهمیت دارد. از این محصول هم می‌توان در منازل و هم در محیط‌های تجاری و اداری بهره برد.

از دیوارکوب‌ها در منازل به‌صورت یکدست استفاده نمی‌کنند و تمام دیوارهای خانه را هیچ‌گاه با دیوارکوب‌ها نمی‌پوشانند زیرا باعث مصنوعی شدن فضای خانه می‌شود. به عنوان مثال در اتاق نشیمن یا پذیرایی یک دیوار را انتخاب می‌کنند و دیوارکوب بر روی آن نصب می‌کنند. استفاده از دیوارکوب پی وی سی در راهرو یا فضای ورودی خانه جذابیت فضا را چندین برابر می‌کند. در آشپزخانه معمولاً از دیوارکوب‌ها در فضای بین کابینت‌ها استفاده می‌شود و در اتاق خواب‌ها بیشتر برای تزیین دیوار بالای تخت خواب به کار می‌رود.

دیوارکوب‌ها خصوصیاتی ویژه‌ای از جمله تنوع در طرح و رنگ، ضد آب بودن و قابلیت شستشو، عایق صدا و حرارت، وزن سبک، مقاومت در برابر ضربه و ساییدگی، قابل شستشو، مقاوم در برابر اشعه خورشید، نصب سریع و دارا بودن قابلیت فرم دهی، دارند به همین دلیل می‌توان به راحتی از آن‌ها در مکان‌های مختلف مثل مراکز اداری و تجاری، رستوران‌ها، سالن‌های نمایش و فروشگاه‌ها و منازل استفاده کرد.

دیوارکوب‌های در انواع مختلف وجود دارند. دیوارکوب پی وی سی و MDF در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان بسیار رواج دارد. ام دی اف به تخته فیبرهایی با دانسیته متوسط گفته می‌شود که به روش خشک تولید می‌شوند و پی وی سی نوعی پلیمر ترموپلاستیک است. پی وی سی در مقایسه با ام دی اف مقاوم‌تر بوده و مزایای آن باعث شده تا در طراحی دکوراسیون داخلی نسبت به MDF کاربرد بیشتری داشته باشد.

دیوارکوب پی وی سی

دیوارکوب پی وی سی یکی از المان‌ها جدید و زیبا در دکوراسیون داخلی است که محیطی بسیار شیک توأم با آرامش و دلگرمی در خانه ایجاد می‌کند. دیوارکوب‌های پی وی سی معمولاً در پانل هایی با عرض بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و طول ۳ یا ۶ متر و ضخامت ۸ میلی‌متری در انواع مختلف تولید می‌شوند.

از ویژگی‌های دیوارپوش pvc می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت به میزان ۱۰۰ درصد، مقاوم در برابر حلال‌ها و مواد شیمیایی، مقاومت در برابر حرارت ۸۵ درجه سانتی گراد، عدم اشتعال پذیری هنگام حریق، چگالی پایین نسبت به مصالح مشابه، انعطاف پذیری بالا، بدون خوردگی، عایق حرارت و برودت به میزان قابل توجه، عایق صوت و در نهایت قابل شست و شو بودن با مواد شوینده برای محیط‌های بهداشتی اشاره کرد که تمامی این ویژگی‌ها استفاده از پنل‌های pvc در سقف کاذب و دیوار را بسیار سودمند و ایمن می‌کند.

طرح پی وی سی روی دیوار

دیوارکوب PVC با شبکه تو خالی داخلی

این نوع دیوار پوش‌ها دارای قابلیت و خصوصیاتی همچون دوام و کیفیت بالا، مقاوم در برابر آب و پوسیدگی را دارد و در دو طرح چاپی و روکش‌دار در بازار موجود است. طرح‌های روکش‌دار مقاومت و پایداری بالاتری دارند. همچنین قیمت دیوارکوب پی وی سی روکش‌دار گران‌تر از پی‌وی‌سی‌های چاپی است.

دیوارکوب PVC فومیزه یا توپر

دیوارکوب پی وی سی توپر وزن کم، چگالی کم، استحکام بالایی دارد. می‌توان این مدل دیوارکوب پی وی سی را در قطعات مختلف برش داد و از طریق میخ یا پرچ به دیوار نصب کرد. آن‌ها به راحتی قابل حمل هستند و رقیب و جایگزینی به جای چوب و سنگ‌ها محسوب می‌شوند.

نصب دیوارکوب پی وی سی

دیوارکوب‌های پی وی سی با میخ و چسب روی سطوح گچی و پنل‌های چوب وصل می‌شوند. اگر قصد نصب آن‌ها بر روی سطوح ناهموار و دیوارهای سیمانی و سطوحی مانند کاشی و سنگ را دارید نیاز به زیرسازی به وسیله چوب است و معمولاً پس از نصب دیوارکوب پی وی سی برای زیبایی از پروفیل‌هایی مثل قرنیز، خط کش و تاشو استفاده می‌شود.

مقدار مورد نیاز  و قیمت نصب دیوارکوب پی وی سی

اگر قصد دارید منزل یا محل کار خود را با دیوار پوش پی وی بپوشانید؛ بد نیست با روش محاسبه مساحت دیوارکوب مورد نیازتان آشنا شوید تا بتوانید در قیمت نهایی آن صرفه جویی کنید.

برای این منظور، یک نقشه از دیوارهای منزل خود رسم کنید. عرض و ارتفاع دیوار‌ها را اندازه بگیرید و یادداشت کنید. با ضرب این دو عدد مساحت هر دیوار مشخص می‌شود.

عرض دیوار‌هایی را که می‌خواهید دیوارکوب کنید با هم جمع کرده، به همان متراژ در قسمت پایین دیوار پوش از قرنیز و در قسمت بالای آن از ابزارهای تاشو یا میت استفاده می‌شود. اگر درب و پنجره با دیوار هم سطح باشد برای دور آن از ابزار میت و اگر داخل فرورفتگی و قاب باشد از ابزار تاشو استفاده می‌شود. شکستگی‌های دیوار باید با ابزار تاشو پوشانده شود. در قسمت‌هایی که دیوار تمام می‌شود هم برای بستن آن از ابزار میت استفاده می‌شود.

بهتر است برای این امر از متخصصان این کار استفاده کنید تا پرتی زیادی در دیوارکوب‌ها نداشته باشید. هزینه نصب دیوارکوب پی وی سی هم بسته به جنس، طریقه نصب و شرکتی که این خدمات را به شما ارائه می‌دهد، متفاوت است. ولی به طور کل دیوارکوب‌های ام دی اف از انواع پی وی سی گران‌تر هستند.

شرکت طراحی دیوارکوب

دیوارکوب پی وی سی دارای تنوع در طرح و رنگ است و از آن‌ها می‌توان در دکوراسیون‌های داخلی متفاوت و با توجه به سلیقه افراد استفاده کرد. نصب سریع و ساده دیوارکوب پی وی سی سبب می‌شود که انتخاب آن از بین سایر دیوار پوش‌ها راحت‌تر باشد. در ضمن دیوارکوب پی وی سی مراقبت خاصی نمی‌خواهد و در صورتی که قسمتی از آن آسیب ببیند به راحتی می‌توان آن قسمت را تعویض نمود. این نوع دیوار پوش دارای انواع سه بعدی و چاپی است و قابلیت رنگ کردن و هماهنگی با هر نوع فضایی را در دکوراسیون داخلی دارد.

شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا