فروشگاه ساختمان

انواع سرامیک کف ساختمان و راهنمای انتخاب آنها

سرامیک‌ها به دلیل تنوع در مدل و طرح و کیفیتی که دارند مناسب تمامی محیط‌های داخلی هستند. عوامل گوناگونی مثل دوام، لغزندگی، لکه پذیری، جذب آب در انتخاب انواع سرامیک کف مؤثرند. به همین دلیل انتخاب سرامیک مناسب ممکن است کمی پیچیده باشد که داشتن کمی اطلاعات در این زمینه این انتخاب را آسان خواهد کرد.

چرا برای کفپوش از انواع سرامیک کف استفاده می‌کنند؟

سرامیک‌های کف همیشه محبوب و پرکاربرد بوده‌اند. از دلایل این محبوبیت را می‌توان تنوع نامحدود، قیمت مقرون به‌صرفه، مقاومت در برابر رطوبت و امکان شستشوی آن‌ها اشاره کرد. با این تنوع در انواع سرامیک کف منزل، امکان هماهنگی آن‌ها با رنگ‌ها و سبک‌های گوناگون در دکوراسیون داخلی وجود خواهد داشت.

انواع سرامیک کف منزل

فرآورده‌های سرامیکی را می‌توان از جنبه‌های مختلف به چهار دسته اصلی و هر دسته به چند گروه دیگر تقسیم کرد که بر اساس نوع نصب به تکی و گروهی دسته‌بندی می‌شود.

بر اساس محل کاربرد به سرامیک‌های دیواری (کاشی گرانیتی، پرسلانی، منوپروزا) و سرامیک‌های کف (سرامیک‌های با جذب آب کم، گرانیتی و پرسلانی) تقسیم می‌شوند.

کفپوش سرامیک را می‌توان بر اساس پوشش رویه، به لعاب‌دار و بدون لعاب و بر اساس درجه‌بندی به درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرد. در صورتی که سطح خارجی سرامیک با لعاب پوشیده شود، علاوه بر بیشتر شدن دوام و زیبایی، نظافت آن نیز آسان‌‌تر خواهد شد.

کاشی

کاشی فراورده‌ای سرامیکی متشکل از دانه‌های ظریف بلورین و متخلخل است که معمولاً در حرارتی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه پخته شده و در انواع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شود. رویه لعابی کاشی ممکن است براق، مات، ساده، گل‌دار سفید و یا رنگی باشد.

 سرامیک گرانیتی

سرامیک گرانیتی از ترکیب خاک رس با ویژگی‌های مشخص و فاقد کربنات به‌خصوص کربنات کلسیم است که در طی مراحل پخت با افزودن رنگ‌دانه طرح به دست می‌آید. از آنجا که این محصول فاقد لعاب است برای شیشه‌ای و براق نمودن سطح نهایی آن را توسط سنگ‌ساب پولیش می‌دهند. طرح‌های رایج انواع سرامیک کف فلفل نمکی، رگه‌ای و قالب‌های رستیک هستند.

 سرامیک‌های پرسلانی

پرسلان به انواع سرامیکی گفته می‌شود که دمای پخت بالایی دارند. با پخت در دمای بالا، ماهیت شیشه‌ای و تخلخل کم به این نوع از سرامیک داده می‌شود. پرسلان‌ها از سرامیک‌های معمولی ضخیم‌‌تر هستند و جذب آب کمتری دارند. به همین دلیل از بهترین انواع سرامیک کف هستند. سرامیک‌های پرسلانی به دو صورت لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شوند.

 سرامیک‌های موزاییکی

سرامیک‌های موزاییکی نوعی سرامیک با قطعات ریز لعاب‌دار یا بدون لعاب هستند که در نقش‌ها و رنگ‌های متنوع و با ضخامت چند میلی‌متر و اندازه ۳۰۰×۶۰۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. شکل آنها معمولا مربع، مستطیل، شش‌گوش، هشت‌گوش و… است.

انواع سرامیک کف و کاشی لعابی

کاشی لعابی نوعی سرامیک نازک با روکش لعاب شیشه‌ای است که در رنگ‌های متنوع به‌صورت ساده و گل‌دار تولید می‌شود. کاشی لعابی اغلب برای پوشش آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. کاشی لعابی در اشکال مربع یا مستطیل و با ضخامت‌های مختلف بسته به نوع استفاده تولید می‌شود.

سرامیک کف طرح پارکت و سنگ

سرامیک با طرح پارکت، جایگزین مناسبی برای چوب است. سرامیک با طرح سنگ هم یکی دیگر از انواع سرامیک کف است که در کنار مزایای استفاده از متریال سرامیک، جلوه‌ای از طبیعت را هم به فضا هدیه می‌کند. سرامیک‌هایی با طرح‌های سه بعدی نیز در بازار موجود هستند که انتخاب مناسبی برای کف‌پوش هستند.

 سرامیک با طرح سنگ طبیعی از انواع مناسب سرامیک کف سالن هستند که تأثیر زیادی بر زیبایی و جذابیت فضا خواهد داشت و یا با به کار بردن سرامیک‌های سه بعدی در محوطۀ استخر و یا سرویس‌های بهداشتی، دکوراسیون این محیط‌ها زیباتر خواهد شد.

 چه رنگی برای انواع سرامیک کف مناسب است؟

انواع کف پوش سرامیکی منزل با طیف رنگ قهوه‌ای جزو مواردی هستند که به راحتی با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. سرامیک به رنگ کرم هم بعد از قهوه‌ای پرطرفدارترین رنگ است که در پذیرایی خانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن، سرامیکهایی با رنگ سفید مناسب هستند. در تقابل با این رنگ انواع سرامیک با رنگ خاک رس حس نوستالژیکی به خانه منتقل می‌کند؛ که معمولاً برای خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی ایرانی بکار می‌رود. سرامیک سیاه رنگ دکوراسیون منزل را چشمگیر‌‌تر می‌کند و برای آشپزخانه بسیار مناسب است به‌خصوص اگر به صورت ترکیبی با رنگ‌های دیگر استفاده شود.

سرامیک کف سالن با رنگ یشمی مدلی بسیار لوکس است و در کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود. ولی با کاربرد این رنگ در کف منزل، فضایی منحصر به فرد به وجود خواهید آورد.

سرامیکهایی با رنگ طوسی یا خاکستری به‌خصوص در مکان‌های پر رفت و آمد کمک بزرگی هستند، چون کثیفی و آلودگی را نشان نمی‌دهد.

رنگ آبی هم تیرگی یکپارچه و جذابی به وجود می‌آورد به‌خصوص اگر با رنگ قهوه‌ای ترکیب شود.

سرامیک کف آشپزخانه جدید

انواع سرامیک کف با چیدمان چهارخانه

در این نوع چیدمان، سرامیکها با طرح تکراری و رنگ‌های مشابه به صورت مرتب در کنار هم قرار می‌گیرند تا همه‌ کف یا دیوار را بپوشانند.

چیدمان لوزی

در این حالت سرامیک‌ها با زاویه‌ ۴۵ درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند و طرح لوزی را ایجاد می‌کنند. این نوع چیدمان باعث بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شود.

چیدمان حصیری

این نوع بیشتر در چیدمان پارکت‌ها دیده می‌شود، برای کاشی و سرامیک هم کاربرد دارد. انواع سرامیک‌های کف سالن با شکل مستطیلی و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند.

انواع سرامیک کف با چیدمان چرخ دنده‌ای

در این طرح یک سرامیک مربعی کوچک در وسط قرار می‌گیرد و سرامیک‌های مربعی با ابعاد بزرگ‌تر در چهار طرف مربع کوچک‌تر جاگذاری می‌شوند.

چیدمان زیگزاگی

در این نوع طرح، سرامیک‌ها به صورت زیگزاگ در کنار هم قرار می‌گیرند. سرامیک‌ها می‌توانند هم‌رنگ باشند و یا از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده باشند.

فرش سرامیکی

برخی از سرامیک‌های تزئینی به عنوان طرح فرش در کف استفاده می‌شود به این صورت که سرامیک‌های طرح دار در کنار هم قرار می‌گیرند و یک طرح کامل در ابعاد بزرگ‌تر مانند فرش ایجاد می‌کنند.

چیدمان سه بعدی

با کنار هم قرار گرفتن برخی از انواع سرامیک کف، طرح‌هایی سه بعدی ایجاد می‌شود. این نوع طرح‌ها در مکان‌های مختلفی مانند استخر، رستوران، اتاق‌های پذیرایی بزرگ وغیره استفاده‌ می‌شوند.

چیدمان شش ضلعی

در این مدل چیدمان، انواع سرامیک کف شش ضلعی در کنار هم قرار می‌گیرند و فرمی به شکل کندو ایجاد می‌کنند. این مدل برای استفاده در حمام و سرویس استفاده می‌شوند.

درجه بندی سرامیک کف

مقاومت سطحی انواع سرامیک کف منزل، از اهمیت بسیار بالایی دارد. سرامیک‌های لعاب‌کاری شده را در محیط‌های پر رفت و آمد مانند آشپزخانه یا ورودی خانه استفاده کنید.

انواع سرامیک با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توان در سالن پذیرایی، راهرو و حتی اتاق خواب استفاده کرد ولی معمولاً مناسب برای کف‌پوش در مناطق گرمسیری هستند چون خنکی و سرما را به خود جذب می‌کند.

سرامیک‌های درجه یک هیچ‌گونه نقصی در سطح لعاب‌دارشان وجود ندارد و کاملاً سالم هستند و هرچه درجه سرامیک بالاتر می‌رود ناخالصی در ظاهر سرامیک و یا خال‌های روی سطح آن‌ها بیشتر می‌شود.

قیمت انواع سرامیک کف بر اساس کیفیت و درجه‌بندی، هزینه حمل و نقل، محل نصب، نوع لعاب و… بر حسب مترمربع و گاها به صورت عددی قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت سرامیک پرسلانی به دلیل مقاومت بالایی که دارد بالاتر از کاشی و سرامیک معمولی است.

با شرکت مهندسی محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا