محوطه سازی

آبیاری درختچه طاووسی

طاووسی یا جاروی اسپانیایی یکی از گیاهانی است  که امروزه به وفور در فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشکی داشته و می توان در منظر خشک یا xeriscape می توان از آن استفاده کرد. این گیاه از جمله گیاهان معطر به شمار می رود. این گیاه درختچه ای خزان دار به شمار می رود. با وجود مقاومت این گیاه نسبت به خشکی باید نکاتی در رابطه با آبیاری در نظر گرفته شود که در  مقاله زیر به این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • گیاهانی که در فضای باز قرار دارند به رطوبت منظمی نیاز دارند.
  • نیاز ابیاری گیاه در شرایط بارانی کاهش میابد.(همه گیاهان به رطوبت یک اینچی خاک نیاز دارند.).نباید در طول فصل رشد گیاه به طور افراطی ابیاری شود.دو سال اول کاشت ابیاری منظم گیاه بسیار مهم است مخصوصا سال اول که سال بحرانی برای گیاه است.بهتراست ابیاری یکبار در هفته وبه صورت اصولی انجام شود.

نکات کلی آبیاری درختچه طاووسی

تامین اب کافی برای گیاهان باعث میشود گیاه سالم بماند . ابیاری ناکافی منجر به پلاسیده شدن گیاه و از بین رفتنش خواهدشدو بالعکس ابیاری افراطی باعث نرسیدن اکسیژن به ریشه و بیماری ریشه و همچنین پوسیدگی ساقه میشود. نوع گیاه، سن گیاه، سطح نور، نوع خاک و اندازه ظرف به شرایط ابیاری گیاه وابسته هستند.به مطالب کاربردی زیر توجه کنید:

ابیاری باید عمیق و در بازه های زمانی طولانی انجام شود.وهمچنین خاک باید اشباع از اب شود تا گیاه رشد خوبی داشته باشد . گیاهان چمنی باعث میشوند تبخیر اب صورت نگیرد وبدین صورت اب تا عمق 18 تا 21 سانتی متر  نفوذ کند.

برای حفظ اب در گیاه و کاهش تنش بهتر است ابیاری را در اوایل صبح یا بعد از ظهر انجام دهید واین امر منجر به کاهش مشکلات قارچی گیاه هم میشود .

بعد از پژمردگی نیازی به ابیاری نیست !!اگر چه برخی از گیاهان بهبود میابند ولی بسیاری از انها بعد از پلاسیده شدن سالم نخواهند شد.

شیوه های  حفاظت از آب عبارتنداز: آبیاری قطره ای، مالچ پاشی و…. . روش کار سیستم آبیاری قطره ای این است که به آرامی و بطور مستقیم رطوبت را به ریشه میرساند. مالچ هم میتواند اطراف ریشه را خنک نگهدارد وهم رطوبت را حفظ کند.

اضافه کردن ژل نگهدارنده ی اب در اطراف ریشه  روش مناسبی در شرایط پر ازتنش  است. فقط در هنگام استفاده از این ژل به طریقه ی مصرف ان دقت کنید.

آبیاری درختچه طاوسی در هوای ازاد هستند:

آبیاری معمولی بدان معنی است که خاک اب و رطوبت را حفظ بکند. بسیاری از گیاهان در طول فصل رویش به یک اینچ اب در طول یک هفته نیاز دارند. باید به این نکته دقت کرد که آبیاری درتچه طاووسی نباید افراطی باشد. دو سال اول کاشت گیاه طاووسی باید ابیاری بطور منظم انجام شودتا گسترش خوبی داشته باشد مخصوصا سال اول کاشت. پس از آن بهتر است ابیاری یک بار در هفته ولی عمیق انجام شود.

شرکت محوطه سازی مهندس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا