محوطه سازی

استرنبرجیا یا جام زرین چیست

استرنبرجیا یا جام زرین یکی از بهترین گیاهانی است که پیاز دارند و در پاییز گل می دهند و دارای هشت گونه ی شناخته شده است. با اینکه تعداد گونه های آن کم است اما همین تعداد اندک بسیار گسترش یافته اند و از جنوب غربی اروپا تا جنوب غربی آسیا گسترده اند و ترکیه محل بسیاری از گونه های این گیاه است. این گیاه شایع ترین گونه ای است که امروزه کشت می شود. این گیاهان پیازی در باغ ها بسیار محبوب هستند و سابقه ی کشت آن ها زیاد است و به سال ۱۵۹۶ برمی گردد.

ویژگی های ظاهری

استرنبرجیا

برگ : در ابتدا گل ها شکوفا می شوند و سپس بلافاصله برگ ها که به شکل نوارهایی هستند و باریک اند ظاهر می شوند.

گل : استرنبرجیا گیاهی است که دارای گل هایی با رنگ زرد روشن است که بسیار به گل های زعفران شباهت دارند و گل ها در پاییز شکوفا می شوند و تا بهار باقی می مانند. گل ها اغلب به صورت منفرد هستند و حدود ۴ سانتی متر قطر دارند.  هر پیاز دو تا سه گل ایجاد می کند. بیشتر گل های این گیاه رنگی زرد روشن دارند اما یگ گونه از این گیاه وجود دارد که گل هایی سفید دارد

ساقه: ساقه های این گیاه بدون برگ هستند

نگهداری

نور: جام زرین را باید در منطقه ای نگهداری کنید که نور کامل آفتاب به آن برسد

آبیاری : در حالی که گیاه در حال رشد است از مقدار زیادی رطوبت لذت می برد اما در طول زمستان این گیاهان باید تا جایی که امکان دارد خشک باشند بنابراین اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که بارش های زمستانه زیاد است گیاه خود را در گلدان نگهداری کنید تا بتوانید آن را به راحتی جابه جا کنید. به آبیاری متوسط نیاز دارد. یادتان باشد که منظم آبیاری کنید و از آبیاری بیش از حد بپرهیزید.

خاک: در مورد این گیاه شما می توانید زمان کمتری را صرف اصلاح خاک کرده و بیشتر وقت خود را صرف جنبه های دیگر باغ کنید البته این گفته به این منظور نیست که شما خاک محل کاشت را اصلا اصلاح نکنید. خاک باید به خوبی زهکشی شده باشد بنابراین ممکن است شما نیاز به این داشته باشید که خاک را با ماسه یا شن برای کمک به زهکشی مخلوط کنید و همچنین خاک باید غنی از هوموس بوده و باید مرطوب بوده اما خیس نباشد.

کوددهی : این گیاه به طور طبیعی در خاک های آهکی رشد می کند بنابراین بسیاری از باغبانان با اضافه کردن مقدار اندکی آهک به خاک محل کاشت به منظور شیرین کردن خاک اسیدی پروسه ی کاشت گیاه را تکمیل می کنند. می توانید برای محافظت از گیاه از یک مالچی که از شاخ و برگ گیاهان همیشه سبز باشد استفاده کنید.

آفات و مشکلات : ممکن است بیماری ویروسی بگیرد یا این که به وسیله ی narcissus bulb fly و narcissus eelworm  دچار آسیب شود.

تکثیر :

دانستن این که چه زمانی باید پیاز این گیاه را کاشت برای موفقیت کامل گیاه در رشد بسیار اهمیت دارد. پیاز های این گیاه به طور کلی باید در اواخر تابستان در منطقه ای آفتابی که دارای خاکی با شرایط ذکر شده است کاشته شود. در آب و هوای گرم پیاز ها باید در عمق ۲٫۵ سانتی متری قرار بگیرند ولی در مناطق سردسیر توصیه می شود که پیاز ها در حدود عمق ۱۰ تا ۱۲٫۵ سانتی متری قرار بگیرند.

اگرچه که این گیاه می تواند بذر تولید کند اما تکثیر بهتر آن از طریق تقسیم صورت میگیرد که می تواند تقسیم ریزوم، غده، پیاز و یا ساقه باشد با این حال در مواردی این گیاه زمانی به خوبی رشد میکند که به صورت توده ای باشد

کاربرد:

در حاشیه ها در باغ ها و فضا های سبز و در باغ های سنگی کاربرد دارند

مباحث اضافی :

جام زرین برای کاشت در محیط های باز مناسب است و همچنین در گلدان هم میتواند نگهداری شود. در صورت بلعیدن تمام قسمت های این گیاه سمی می باشد. زمستان فصل خواب برای این گیاه می باشد. این گیاه پس از کاشت پیاز ها به صورت طبیعی گسترش پیدا می کند اما باید هر چند سال یکبار تعدادی پیاز به محل مورد نظر اضافه کرد. چیزی که باعث زیبایی هرچه بیشتر این گل ها می شود این است که آن ها زمانی شکوفا می شوند که فضای سبز و باغ ها خالی از هرگونه رنگ است.

شرکت محوطه سازی مهندس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا