Uncategorized

انواع موکت و سبک های مختلف آن

قبل از اینکه سنگ و سرامیک دکور خانه‌های ما به تسخیر خود در بیاورد، موکت رایج‌ترین و پرکاربردترین کف‌پوش بود. کف‌پوشی که علاوه بر زیبایی، عایقی برای گرما، سرما و صدا بود طوری که حتی در تامین سلامت کودکان هم می‌شد روی آن حساب کرد. اما با تغییر سبک دکوراسیون، این کف‌پوش مهم در زندگی ما کم‌رنگ‌تر از قبل شده است. با این حال هنوز هم می‌توانیم جای خالی آن را در زندگی‌ احساس کنیم و به آن نیاز داشته باشیم. در این مطلب سعی کردیم انواع موکت را بررسی کنیم تا در صورت نیاز اطلاعات کاملی از آن داشته باشید.

موکت‌ها از نظر نوع، استایل و جنس الیاف با یکدیگر متفاوت‌اند. همین تفاوت باعث می‌شود هنگام خرید حق انتخاب زیادی داشته باشید و بتوانید بر اساس معیارها و کاربردهای مختلف موکت مورد نظرتان را انتخاب کنید. اما واقعا چرا موکت انتخاب مناسبی برای کف‌پوش خانه است؟

چرا انواع موکت را برای کف‌پوش خانه انتخاب کنیم؟

موکت ‌با سبک، رنگ و طرح‌های متنوع خودش یکی از گزینه‌های خوب برای استفاده به عنوان کف‌پوش است که می‌توانید طبق سلیقه و دکور منزلتان از میان آن‌ها انتخاب کنید.

سطح مویی موکت صدا را به خود جذب می‌کند و نسبت به کفپوش‌های سفت و سخت هنگام راه رفتن سروصدای کمتری ایجاد می‌کند. اگر از نظر قیمت به آن نگاه کنید، موکت یکی از مقرون به صرفه‌ترین کف‌پوش‌های ساختمان است. همچنین در فصل‌های سرد پوشش روی موکت باعث می‌شود زیر پایتان گرمای بیشتری احساس کنید. علاوه بر این ویژگی‌ها، سطح روی موکت لیز نیست و همین موضوع باعث می‌شود زیر پایتان امن‌تر باشد. پس اگر اشیاء شکننده از دستتان یا از روی بلندی سر بخورند به دلیل سطح مویی موکت احتمال شکسته شدن‌شان بسیار کمتر می‌شود.

ساختار موکت

نود درصد از موکت‌های داخل ساختمان با الیاف پشم ساخته می‌شوند. ماشین مخصوص بافندگی الیاف مانند ماشین خیاطی بزرگی است که صدها سوزن دارد و گره‌های الیاف (کرک یا کاموا) را به کف موکت می‌بافد تا سطحی توده‌ای روی موکت به وجود بیاید.

دوام موکت به عوام مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل روش تولید آن است. ساختار باکیفیت روی میزان مقاومت، ظاهر و قیمت موکت تأثیر می‌گذارد. تراکم الیاف‌های روی موکت یا حجم کرک‌های آن عاملی است که از همه بیشتر روی قیمت و کیفیت موکت تأثیر می‌گذارد.

تراکم

تراکم بافت موکت به فاصله تارهای سازنده موکت (الیاف یا نخ‌های آن) بستگی دارد. هر چه این فاصله کمتر باشد تراکم بافت موکت بیشتر است. هرچه موکت متراکم‌تر باشد، نسبت به ضربه و ساییدگی مقاوم‌تر است. این موضوع بخصوص برای موکت‌هایی که کرک‌های رویی‌شان مانند فرش بافته و بریده شده‌اند (بافت سر باز) اهمیت دارد. چون سطح تارهای آن باز است و ممکن است بافتشان راحت باز شود. کف‌پوش‌های فانتزی بیشترین میزان تراکم بافت را دارند و به ۷ تا ۹ گره در هر اینچ می‌رسند اما بیشتر موکت‌های سر باز تنها ۳ تا ۶ گره در هر اینچ دارند.

حجم

حجم موکت، هم به میزان الیاف و هم فاصله آن‌ها با یکدیگر بستگی دارد. هرچه الیاف‌های موکت به هم نزدیک‌تر باشند، موکت حجیم‌تر می‌شود و پوشش و عملکرد بهتری خواهد داشت.

یکی از راه‌های تشخیص حجم موکت این است که انگشت‌تان را روی تارهای آن فشار دهید تا به کف موکت برسید. هر چه انگشتتان سخت‌تر به کف موکت رسید، موکت حجیم‌تر است. همچنین می‌توانید موکت را به حالت U شکل به سمت پشت خم کنید تا ببینید چه مقدار از کف موکت پیدا می‌شود. هر چه کف موکت کمتر به چشم بیاید، حجم و فشردگی آن بیشتر است.

بافت و انواع موکت

نوع بافت موکت به نحوه بافته شدن تارهای الیاف به کف موکت بستگی دارد. موکت‌ها به سه روش مختلف بافته می‌شوند.

موکت ضد لک

برای اینکه انتخاب درست و مناسبی از انواع موکت برای فضای اتاق‌ها داشته باشید، باید ببینید هر اتاق مخصوص چه کاری است و چه استفاده‌‌ای از آن می‌شود. اگر کودک و حیوان خانگی داشته باشید یا اینکه در بعضی اتاق‌ها رفت‌وآمد زیاد باشد یا در مکان‌هایی از خانه که محل بازی و سرگرمی کودکان ‌است، باید از موکت‌های ضد لک استفاده کنید. البته موکت‌های ضد لک هم استایل‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند و اگر تصمیم به خرید آن‌ها بگیرید به هیچ وجه حق انتخابتان محدود نمی‌شود.

مهم‌ترین عامل برای تشخیص میزان مقاومت موکت در برابر لک، نوع الیاف آن است. نایلون، پلی استر، افلین و الیاف پشمی‌ از انواع مختلف الیاف هستند. علاوه بر جنس الیاف، بیشتر کارخانه‌ها بعد از ساخت موکت اقداماتی روی آن انجام می‌دهند که میزان مقاومت هر نوعی از الیاف را بیشتر می‌کند. بهتر است از یک فرد متخصص در کفپوش ساختمان بپرسید تا علاوه بر شناخت انواع موکت بفهمید بهترین موکت برای استایل زندگی‌تان کدام است.

موکت‌ سر باز

در این نوع موکت‌ تارهای سازنده مانند گره‌های فرش بافته می‌شوند و سپس سر هر تار بریده می‌شود. سطح رویی این نوع موکت‌ها بسیار نرم و راحت است و برای مکان‌هایی مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی کاربرد دارد. موکت‌های فانتزی، مخملی، ریسمانی، زاکسونی و مویی از انواع موکت‌های سر باز هستند که هر کدام بافت و ظاهر متفاوتی دارند. اصلی‌ترین تفاوت بین این موکت‌ با موکت‌های معمولی، میزان فشردگی تارهای آن‌هاست که بر دوامشان تأثیر زیادی می‌گذارد.

موکت‌ حلقه‌ای

تارهای سازنده این نوع موکت‌ها به صورت حلقه‌ای روی کف موکت بافته شده‌اند؛ به این صورت که بعد از بافتن هر گره به جای اینکه سر تارها بریده شود، خم می‌شود و دوباره به خود کف دوخته می‌شود. ارتفاع این حلقه‌ها بسته به نوع موکت است؛ موکت‌های فشرده‌تر و گران‌قیمت‌تر حلقه‌های بلندتر و سایر موکت‌ها حلقه‌های کوتاه‌تری دارند. موکت‌های حلقه‌ای مستحکم‌ترند و خاک روی آن‌ها مشخص نمی‌شود. این نوع بافت برای مکان‌های پر رفت و آمد بسیار مناسب است. موکت بربری معروف‌ترین نوع موکت حلقه‌ای است که هم به‌صورت بافت تک‌حلقه‌ای و هم به‌صورت بافت چند حلقه‌ای تولید می‌شود.

موکت‌ حلقه‌ای سرباز

همانطور که از اسمشان پیداست این نوع موکت‌ها ترکیبی از دو نوع بافت بالا را دارند؛ یعنی بعضی از تارهایشان به روش اول و بعضی دیگر به روش دوم بافته می‌شود. این موکت‌های ترکیبی عملکرد خوبی دارند اما در مقایسه با موکت‌های حلقه‌ای دوامشان کمتر است.

روش رنگ‌آمیزی

برای رنگ‌آمیزی موکت‌ها دو روش وجود دارد که هر دو عالی هستند: روش‌ رنگ‌آمیزی ترکیبی و روش رنگ‌آمیزی پیوسته.

رنگ‌آمیزی ترکیبی

در این روش الیاف‌ها را قبل از بافته شدن رنگ می‌زنند. موکت‌هایی که با این روش رنگ می‌خورند دوام بیشتری دارند و دیرتر رنگشان می‌رود. همچنین در برابر شست‌وشوی زیاد و مواد شوینده‌ای مثل مایع سفیدکنند مقاوم هستند.

رنگ‌آمیزی پیوسته

در این روش عمل رنگ‌آمیزی بعد از اتمام فرایند بافندگی و همزمان با فرایند پس از تولید انجام می‌شود.

انتخاب رنگ

کفپوش مانند پنجمین دیوار اتاق است که دیگر اجزای تشکیل دهنده اتاق را به یکدیگر مرتبط می‌کند. وقتی می‌خواهید رنگ موکت انتخاب کنید باید به دیوارها، پرده‌ها، پنجره‌ها و دیگر اثاثیه منزل توجه کنید. خوب است هنگام خرید موکت چند تکه پارچه یا نمونه از رنگ موردنظرتان به همراه خود ببرید تا فروشنده بهتر بتواند راهنمایی‌‌تان کند.

تمام نکات گفته شده در ظاهر کفپوش خانه‌ تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این‌ها باید جزئیات مربوط فرآیند موکت کردن خانه را هم بدانید. چون نحوه تعویض کفپوش‌های قدیمی ‌و چسباندن موکت‌های جدید هم اهمیت زیادی دارد.
در انتخاب نوع الیاف، بافت و رنگ موکت باید مسائل زیادی را در نظر گرفت تا نسبت به خانه‌ مورد نظرتان انتخاب درستی داشته باشید. برای انتخاب سبک مناسب می‌توانید از یک متخصص کفپوش مشورت بگیرید.

با شرکت محوطه سازی به روز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا