وکالت

منظور از ثمن معامله چیست

در هر معامله‌ای خصوصا در زمینه‌ی ملک و املاک داد و ستدهایی صورت می‌گیرد که ثمن معامله به این مبحث اشاره دارد. در فرهنگ لغت فارسی از اصطلاح ثمن برای بها و نرخ استفاده می‌شود و به طور کلی این کلمه به معنای پولی است که در قبال فروش یک مال پرداخت می‌شود. اگر شما هم نمی‌دانید ثمن معامله چیست و چه کاربردی در قراردادهای ملکی دارد، با ادامه‌ی متن همراه باشید.

ثمن معامله چیست ؟

در واقع بهای یک معامله همان ثمن معامله است که باید با جزئیات کامل در توافق‌نامه‌ها مطرح شود تا خریدار و فروشنده نسبت به توافق‌های انجام شده در این زمینه پایبند و متعهد باشند.

ثمن حال: در برخی از معاملات خریدار به محض خرید یک مال هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کند و در چنین شرایطی گفته می‌شود که ثمن معامله حال است و یا به عبارت ساده معامله نقدی است.

اما در بسیاری از معاملات که ثمن معامله در آن‌ها قسطی است، تاریخ‌های مختلفی برای تعیین زمان پرداخت پول تعیین می‌شود و خرید و فروش شکل می‌گیرد.

نحوه پرداخت ثمن معامله

حال که با ثمن معامله آشنا شدید، اجازه دهید با نحوه‌ی پرداخت آن بیشتر آشنا شویم. در هر معامله‌ای در صنعت املاک، زمانی‌که خریدار از ملک موردنظر خوشش آمد و تصمیم قطعی خود را برای خرید گرفت، به مالک خبر می‌دهد و در یک زمان مقرر به یک بنگاه‌ معاملاتی (که مورد توافق هر دو طرف قرار دارد) مراجعه می‌کنند و مبایعه‌نامه‌ای را تنظیم می‌کنند. در ابتدای کار، خریدار حدود ۲۰٪ از مبلغ کل قرار داد را پرداخت می‌کند و برای مابقی هزینه با هم به توافق می‌رسند.

عرف بر این است که خریدار مابقی پول را در یک تاریخ معین پرداخت کند و کلید ملک را دریافت نماید، اما همه چیز به نحوه‌ی توافق شما بستگی دارد و ممکن است روند پرداخت شما به چند قسط تقسیم شود. اما چیزی که ثابت است، زمان دریافت کلید است که قبل از آن باید ۸۰ درصد از هزینه‌ی ملک را پرداخت کرده باشید.

انواع روش‌های پرداخت ثمن معامله چیست؟

برای پرداخت ثمن معامله راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اولین راهکار اینست که خریدار پول نقد به همراه خود داشته باشد و آن را به سبک معمول در اختیار فروشنده قرار دهد. این روش معمولا فقط برای بیعانه استفاده می‌شود، چون مبلغ آن زیاد نیست و قابلیت حمل دارد، اما در باقی موارد به دلیل خطر حمل پول، افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های جایگزین پول نقد استفاده کنند.

جایگزین‌های پول نقد چه چیزهایی هستند؟

  • کارت به کارت: از جمله‌ روش‌هایی است که برای انتقال ثمن معامله بین خریدار و فروشنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به دلیل این‌که سقف کارت به کارت حدود ۶ تومان است، برای انتقال ثمن معاملات ملکی چندان کاربرد ندارد.
  • چک عادی: معمول‌ترین روش انتقال ثمن معامله از خریدار به فروشنده است. از طریق این چک‌، خریدار می‌تواند مبلغ مورد نظر را به فروشنده منتقل کند. این چک معمولا بین افرادی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به همدیگر اعتماد دارند. به عنوان یک فروشنده می‌توانید این چک را از خریدار دریافت کنید، اما کلید تا زمان اتمام قسط‌ ها کلید را به وی تحویل ندهید تا از دریافت کل مبلغ تعیین شده مطمئن شوید.
  • دستگاه کارت خوان: معمولا تمامی بنگاه‌های املاکی در مغازه‌ی خود دارای یک دستگاه کارت خوان هستند، اگر به اندازه‌ی کافی به بنگاهی اعتماد داشته باشید، خریدار می‌تواند هزینه را به صاحب بنگاه منتقل کند و سپس او مبلغ را به حساب فروشنده برمی‌گرداند.
  • چک بانکی تضمین شده یا چک بین بانکی تضمین شده: این چک‌ها جزو چک‌هایی هستند که بانک‌ها آن‌ها را تضمین می‌کنند، اما به دلیل دردسرهایی که برای فروشنده یا خریدار به وجود می‌آوردند، اغلب از محبوبیت کافی بین کاربران برخوردار نیستند. چک بانکی تضمین شده چکی است که توسط بانک به تقاضای مشتری صادر و وجه آن توسط همان بانک تضمین می شود.
  • چک بین بانکی تضمین شده: چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک به عهده یکی از سایر بانکها با استفاده از رمز صادر می شود. وجه چک های بین بانکی نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک منظور گردد.

مطالبه ثمن معامله به نرخ روز

در معاملاتی که ثمن معامله به صورت قسطی پرداخت می‌شود، خریدار باید در زمان مقرر هزینه‌ی در نظر گرفته شده را بدون کم و کاستی پرداخت کند. اگر این پرداخت صورت نگیرد، فروشنده می‌تواند اقدام به مطالبه‌ی ثمن معامله کند. اگر خریدار ادعا کند که ثمن را پرداخت کرده، می‌بایست آن را به دادگاه اثبات کند. در صورت عدم پرداخت قسط‌ها، فروشنده می‌تواند با اثبات عدم پرداخت هزینه‌ها، قرارداد را فسخ نماید.
در صورتی هم که خریدار پول را واریز نکرده‌ باشد، اما فروشنده سند دریافت آن را امضا کرده باشد، باید ثابت کند که هزینه‌ای را دریافت نکرده است که این موضوع هم چنان توسط دادگاه برگزار می‌شود.

ثمن معامله به نرخ روز چیست؟‌ همان‌طور که‌ می‌دانید، این روزها قیمت همه چیز ثانیه به ثانیه فرق دارد. بنابراین اگر فروشنده در اثنای قرارداد از فروش خود صرف‌نظر کرد، باید هزینه‌ای که خریدار تاکنون پرداخت کرده است را به نرخ روز به وی برگرداند.

عدم قید ثمن معامله چیست؟

عدم ثبت ثمن معامله در مبایعه‌نامه به معنی فسخ یا ابطال آن نیست، اما در برخی موارد ممکن است باعث مشکلاتی چه برای خریدار و چه برای فروشنده شود. از همین رو، کار عاقلانه این است که از همان ابتدا دو طرف توافق کنند که این مورد را با جزییات کامل در مبایعه‌نامه ذکر کنند. بدین ترتیب در صورت مواجهه با مشکلات نیز هر دو طرف به راحتی می‌توانند مشکل مورد نظر را پیگیری کنند.

در مواردی که خریدار به زمان‌بندی پرداخت ثمن معامله پایبند نبود و یا زمانی که فروشنده اظهار داشت که خریدار پولی را به وی پرداخت نکرده، با استناد به مدارکی که همه‌چیز در آن‌ها به طور کامل ثبت شده است، می‌توان مشکل را حل و فصل کرد.

یکی از مزیت‌هایی که ثبت ثمن معامله دارد، اینست که فروشنده به راحتی حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. در واقع، خیار تأخیر ثمن یکی از خیارات فسخ است و زمانی به کار می‌رود که خریدار در پرداخت ثمن تعلل می‌کند. در ایران مطابق مادهٔ ۴۰۲ قانون مدنی، اگر فروشنده و خریدار زمانی را برای پرداخت مشخص نکرده باشند، در صورتی که سه روز از تاریخ معامله بگذرد و خریدار ثمن را نپردازد و فروشنده هم کالا را در اختیار وی نگذاشته باشد، فروشنده حق خواهد داشت معامله را فسخ کند

با شرکت محوطه سازی به روز باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا