وکالت

همه چیز درباره استعلام سند ملک با کد ملی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خرید یک ملک، بخواهید از ثبت سند مالکیت آن به نام خودتان اطمینان حاصل کنید. اصطلاحی که برای اینکار در نظر گرفته شده است استعلام سند ملک با کد ملی است که می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بپذیرد که در این مقاله به آن پرداختیم.
البته، این مقاله به درد افراد کنجکاوی که به دنبال درآودن آمار ملک و املاک و دارایی‌های خواستگار، همکار یا باجناق خود هستند نخواهد خورد چرا که استعلام سند ملک با کد ملی تنها منوط به داشتن کد ملی مالک و استعلام توسط خود وی است و این اجازه، به احد الناسی داده نشده است.

استفاده از خدمات الکترونیکی برای استعلام سند ملک با کد ملی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که بسیاری از ما آن را با سازمان ثبت احوال اشتباه می‌گیریم، یکی از سازمان‌های پرمشغله، شلوغ و پر رفت و آمد کشور است.
تعداد ارباب رجوع در این سازمان در طول روزهای هفته به قدری زیاد است که به نظر می‌رسد انجام برخی استعلام‌ها و پیگیری‌ها از طریق سامانه الکترونیک آن می‌تواند هم صرفه‌جویی در وقت گران‌بهای شما باشد و هم شما را از دعای خیر کارکنان این سازمان بهره‌مند کند.
سامانه الکترونیکی سازمان ثبت املاک و اسناد رسمی کشور که تحت عنوان کاداستر در اختیار مخاطبین قرار گرفته است، امکان:

  • استعلام ممنوع الخروجی اجرای اسناد رسمی
  • فرم پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیک ملک
  • فرم طرح شکایت در خصوص خدمات الکترونیک ثبتی
  • فرم تصدیق اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی
  • سامانه پرداخت الکترونیک وجوه دفاتر اسناد رسمی
  • ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

ضمن این‌که، هر کاربری می‌تواند صرفا با در دست داشتن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری معاملات و مبایعه نامه صورت گرفته، خواه خود طرف معامله و خواه افراد غیر از وی، به پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و معاملات صورت گرفته و روند ثبت آن‌ها را استعلام و پیگیری کند.
این در حالی است که همان طور که عنوان شد، استعلام سند ملک با کد ملی به دلایل امنیتی و اخلاقی، تنها برای مالکین املاک و دارندگان کد ملی مورد نظر امکان پذیر است.

چگونه سند ملک را استعلام کنیم

با توجه به این‌که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اساس کار خود را بر حفظ حریم خصوصی افراد بنا نهاده است، فرایند استعلام سند ملک با کد ملی تنها محدود به صاحب کد ملی مورد نظر است. بر همین اساس، در صورتی که به دنبال استعلام سند ملک با کد ملی خود هستید، لازم است به صورت حضوری و با در دست داشتن مدرک شناسایی‌تان به یکی از شعب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و با ارائه کد ملی مربوطه، کلیه اسناد ثبتی به نام خود را استعلام کنید. طی این استعلام، کلیه پلاک ثبتی به نام شما از طریق جامع و مدرن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیارتان قرار خواهد گرفت که برخی از اطلاعات ملک مورد نظر را نیز پوشش می‌دهد.

اکنون فرض کنیم که شما نه مالک هستید و نه کنجکاو! و صرفا به دلایل حقوقی به دنبال استعلام سند ملک یا املاکی هستید که برای یک کد ملی خاصی به ثبت رسیده‌اند. برای مثال، مال باخته‌ای از صدها مال باخته دیگر هستید که یک نفر پول هنگفتی را از شما کلاهبرداری کرده و متواری شده است.
اکنون شما در به در به دنبال این فرد یا دست کم آدرسی، نشانه‌ای، سندی و ملکی از او هستید تا با ارائه آن به دادگاه، علاوه بر تسریع روند بازداشت او بخشی از اموال بر باد رفته خود را نیز باز پس بگیرید.


باید گفت، همان طور که در همان ابتدای کار نیز اشاره شد، برای استعلام سند ملک با کد ملی شخص دیگر، دریافت حکم قضایی الزامی است.
پس چاره‌ای ندارید جز این‌که قانونی و قضایی اقدام کنید. پس از این‌که این حکم قضایی از سوی مراجع ذیربط تهیه شد، اکنون می‌توانید با در دست داشتن آن و ارائه کد ملی شخص مورد نظر، کلیه اسناد ملکی ثبت شده به نام وی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام کنید. اما کار به همین آسانی‌ها هم نیست و هوز گیر و بندهایی وجود دارد. سند ملکی که از طریق استعلام شده است، فاقد آدرس خواهد بود.
تنها چیزی که این سند می‌تواند به شما بدهد یک پلاک ثبتی است که پیدا کردن آدرس از روی آن نیز کار من و شما نخواهد بود. به عبارت بهتر، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!!‌ اکنون با در دست داشتن این پلاک‌های ثبتی می‌توانید به کارشناسان رسمی نقشه‌‌برداری امور ثبتی مراجعه کنید تا با جانمایی پلاک ثبتی مورد نظر در نقشه‌های یوتی‌ام (UTM)، محل دقیق ملک مورد نظر را به صورت نامه‌ای مهمور و قابل استناد در دادگاه در اختیار شما قرار دهند.
در صورت ارائه این مدرک مهمور به مهر کارشناس رسمی سازمان به دادگاه، شما قادر خواهید بود فرد مورد نظر را در مضام اتهام قرار داده و مطالبات خود از وی را جدی‌تر پیگیری کنید.

استعلام سند مالکیت تک برگی

در صورتی که از قافله مدرنیته عقب مانده‌اید و سند املاکتان هنوز هم به صورت اسناد قدیمی و منگوله دار است بهتر است دست بجنبانید.
در این‌که این سندها و منگوله‌های آن‌ها سال‌های سال است که ما را به یاد داشته‌هایمان می‌اندازد و احساس می‌کنیم تک برگ شدنشان از ابهت آن‌ها می‌کاهد بحثی نیست. منگوله‌های سندها و برگ برگ آن‌ها، همواره یکی از افتخارات پدران ما بوده است و اکنون، ما قرار است تنها با استفاده از یک سند تک برگی ناچیز رشادت‌هایمان را به رخ فرزندانمان بکشیم!
در این دنیای مدرن بی‌رحم یک ملک، فقط با استفاده از یک برگ A4 ثبت می‌شود و آن هم در شرایط اقتصادی درخشانی که قیمت ملک و مسکن، سر به فلک گذاشته است! یک برگ A4 که شاید به اندازه کل عمر ما ارزش دارد. با این حال، این نکته را نیز باید در نظر داشت که سندهای تک برگی مدرن، بسیار ایمن‌تر از سندهای قدیمی و منگوله دار سابق هستند و هولوگرام موجود در آن‌ها، خطر جعل و سو استفاده را به حداقل می‌رساند.
اکنون نوبت می‌رسد به استعلام این اسناد تک برگی؛ کار خیلی آسان است. کافی است با در دست داشتن سند قدیمی ملک مورد نظر به دفتر خانه ثبت اسناد مراجعه کرده و وضعیت صدور سند تک برگی ملک را بررسی کنید. ضمن این‌که، امکان استعلام سند ملک با کد ملی از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به وجود آمده است و شما می‌توانید، به صورت آنلاین نیز از وضعیت صدور سند تک برگی ملک خود مطلع شوید.

مزیت های تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

  • سندهای منگوله دار محدودیت‌های خاصی داشتند. برای مثال اگر شما تصمیم می‌گرفتید، با دوست یا یکی از اعضای خانواده خودتان برای خرید زمین یا ملکی اقدام کنید، در هر صورت یک سند به هر دوی شما ارائه می‌شد. اما سندهای تک برگی این امکان را به شما می‌دهد که به هر یک از شرکای زمین یا ملک، سند مجزا داده شود.
  • سندهای منگوله دار شامل برگه های زیادی می‌شد که در آن به صورت دستی، قوانین و بندها ذکر می‌شد. سندهای تک برگی همانطور که از نامشان پیداست، شامل یک کاغذ است که در آن مطالب به وضوح نوشته می‌شوند. که این مطالب به صورت سیستمی هستند و دستی بر روی کاغذ نوشته نشده‌اند.
  • سندهای تک برگی امنیت بالایی دارند. امکان جعل این اسناد به دلیل وجود هولوگرام مخصوص، بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است.
  • جنس و استحکام سندهای تک برگی بسیار قابل قبولتر از سندهای منگوله دار است. به همین خاطر نگرانی بابت پس دادن جوهر و پارگی و خرابی بر اثر رطوبت کمتر است.

سایت شرکت مهندسی محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا