محوطه سازی

چرا مناظر فرهنگی در کنار آب ها شکل می‌گیرند؟

بررسی شکل گیری منظر فرهنگی تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی ، طاق بستان و بیستون در استان کرمانشاه:

منظر: بخشی از محیط است که ما در آن ساکن بوده و به واسطه ادراکاتمان آنرا درک می کنیم و گریزی از آن نیست. (بل ،سایمون منظر،الگو ادراک فرایند ص ۹۱ )

فرهنگ، واژه ای است درباره شیوه زندگی مردم؛ به معنی روشی که مردم، کارها را انجام می دهند.گروههای متفاوت مردم، ممکن است که فرهنگ های متفاوتی را دارا باشند. (ویکی پدیا ، دانشنامه آزاد)

بقیه در ادامه مطلب

کمیته میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی را به عنوان تمایز جغرافیایی سرزمین ها یا ویژگی منحصر به فرد آن چنین تعریف کرده است: نمایشی مرکب از آثار طبیعی و انسانی. ( UNESCO, 2005)

آب به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری تمدن های اولیه نقش بسیار مهمی در نحوه شکل گیری معماری و منظر آن روزگاران دارد .

اینکه به دنبال زندگی یکجا نشینی نخستین تمدن ها در کنار آب ها شکل گرفتند و انسان فهمید که آب پایه زندگی او را تشکیل می دهد، آب را به عنصری مهم وحیاتی در زندگی ، معماری و فرهنگ تبدیل کرد.

از طرفی در زندگی اجداد گذشته ما در آیین زرتشتی آب به عنصری با محوریت تقدس و دینی تبدیل شد و به همین دلیل در آیین زرتشتی الهه آب و معابد آناهیتا (خدای آب) را از دوران ساسانی و اشکانی داریم که نشان دهنده تقدس آب برای آنها بوده است.

به همین دلیل بناهای زیادی در آن دوره برای تقدس و پرستش آب در آن روزگاران ساخته می شدند. آتشکده فیروز آباد فارس، طاق بستان کرمانشاه ، معبد آناهیتای بیشابور و تخت سلیمان و …

به همین دلیل آب در معماری و منظر آن دوران نقش مهمی داشته است.و هر جا که آب و چشمه ای بوده است برای احترام به آن معماری و منظر شکل می گرفت و به این ترتیب مناظر فرهنگی ، تاریخی و مقدس بوجود می آمدند.

در این سفر تخت سلیمان در تکاب استان آذربایجان غربی ، طاق بستان و بیستون در استان کرمانشاه از مناظر فرهنگی و تاریخی بودند که هر کدام در کنار آب و چشمه ای بوجود آمده بودند.

تخت سلیمان، استان آذربایجان غربی:

از دلایل شکل گیری منظر تخت سلیمان ، بی شک وجود چشمه ی جوشان و صفه ی ساخته شده از رسوبات آن که دید و تسلط مناسبی را به مناظر زیبا و دلکش اطراف ایجاد می کند، می باشد.

شرکت مهندسی محوطه سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا