دکوراسیون

دکوراسیون بالکن کوچک

زندگی آپارتمان نشینی مدرن ما را از بسیاری از لذت‌های دنیا بی‌نصیب کرده است. پسر بچه‌های دهه پنجاه شصتی که نسل‌های سوخته خطاب می‌شوند، این شانس را داشته‌اند تا با گل بازی کنند، از دار و درخت بالا بروند و زندگی و کودکی شادی را تجربه کنند. این در حالی است که نسل جدید، به ویژه نسلی که در شهرهای بزرگ و صنعتی زاده می‌شوند، از چنین امکانات و تفریحات ساده‌ای بی‌بهره‌اند. نسلی که مجبورند تمام شادی خود را در تبلت‌هایشان خلاصه کنند و به همان چند ساعت در هفته پارک رفتن قانع باشند. البته، این مساله گریبان‌گیر ما بزرگ‌ترها هم شده است. همه ما با خیل عظیمی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بار سنگین روانی این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و جایی برای رهایی از آن نداریم. تنها امیدمان، سالی چندبار مسافرت شمال است، آن هم اگر کرونایی مانع‌مان نشود! پس چکار باید کرد؟! بهترین مکان بالکن خانه شماست. با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره دکوراسیون بالکن بیشتر بدانید.

برای افرادی که خانه‌های ویلایی دارند کار ساده است. در باغچه حیاط‌شان دار و درخت می‌کارند، گل و گلدان می‌گذارند و دست کم دقایقی از روز را، به بهانه آب دادن و رسیدگی به آن‌ها هم که شده استراحت می‌کنند. اما برای خانواده‌هایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، حتی این امکان نیز از دست رفته است. اما یک راهکار نهایی و یک روزنه امید باقی است.

ایده‌هایی برای دکوراسیون بالکن ، گوشه دنج و آرام خانه شما

بالکن دارید؟! برای بالکن آپارتمان‌تان چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟! اگر هیچ استفاده از بالکن منزل‌تان، به غیر از خشک کردن لباس یا استفاده به عنوان انباری ندارید، باید عرض کنیم نصف عمرتان بر باد رفته است! بالکن‌ها، با این‌که جمع و جورند، اما این قابلیت را دارند که مکانی دنج و لذت‌بخش برای گذران اوقات فراغت شما، به ویژه در فصول گرم سال باشند. برای این‌که با نحوه دکوراسیون و آماده‌سازی بالکن‌تان آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید.

۱) بالکن‌ها بهترین مکان برای پرورش گل و گیاه هستند

اگر به گل و گیاه علاقه دارید که فبها، اگر نه که باز هم بالکن شما، بهترین مکان برای پرورش گل و گیاه است. سعی کنید برای پوشش دهی بالکن‌تان از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید تا از برف و بوران در فصول سرد در امان بماند. از طرف دیگر، نحوه پرورش و نگهداری این گل و گیاه به خود شما بستگی دارد.

دوست دارید آن‌ها را کجا بکارید؟

  • اولین گزینه می‌تواند گلدان‌های ریز و درشت باشد

تعدادی گلدان تهیه کنید که با دکوراسیون مورد علاقه‌تان هم‌خوانی دارند. گل‌هایی که دوست دارید را خریداری کرده و در آن‌ها بکارید. البته، اگر سر رشته کافی در این زمینه ندارید، در مورد گیاهان متناسب با موقعیت جغرافیایی‌تان و صد البته نحوه کاشت و نگهداری آن‌ها با یک متخصص صحبت کنید یا از او بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. استفاده از گیاهان گلخانه‌ای، درختچه‌ها و امثال آن، با دادن رنگ زندگی و نشاط به بالکن خانه شما، بخشی از لذت همه‌روزه‌تان خواهند شد.

  • می‌توانید رو لبه بالکن گل و گیاه بکارید

این نقشه در صورتی قابل اجرا خواهد بود که یا بالکن‌تان از قبل جای آن را داشته باشد یا این‌که امکان ایجاد باعچه در لبه بالکن را داشته باشید. به هرحال این‌که ضخامت لبه چقدر باشد، آپارتمان اجاره‌ای باشد یا برای خودتان و چقدر ارزشش را داشته باشد تا این‌همه تلاش کنید، همگی روی تصمیم نهایی تاثیرگذار خواهند بود.

۲) برای نشستن و خوردن یک فنجان چای، مبل تدارک ببینید

برای این‌که بتوانید در بالکن خانه‌تان نشسته و با مادر، همسر یا دوست صمیمی‌تان یک فنجان چای یا قهوه نوش جان کنید، نیاز به حداقل دو عدد صندلی یا مبل دارید. قرار نیست کلی میلیون توامن پول خرج کنید. اگر می‌توانید که یک ست مبل چوبی یا حصیری خریداری کنید. در غیر این صورت، یک میز و دو عدد صندلی پلاستیکی هم کار شما را راه می‌اندازد. خلاصه این بخش از دکوراسیون بالکن ارتباط مستقیم با جیب همایونی دارد!

۳) بالکن‌ها، بهترین مکان خواب برای شب‌های تابستان هستند

قدیم‌ترها، باباهای خانه و داداش‌ها، با بیژامه‌های راه‌راه‌شان کل شب‌های تابستان را در پشت‌ بام خانه سپری می‌کردند. لذتی که دیگر برای ما آپارتمان نشین‌ها به یک رویا تبدیل شده است. با وجود این‌که کولرهای گازی، نیاز به آن شب‌های مهتابی را در خاطر ما کم‌رنگ کرده است، اما بد نیست خوابیدن در زیر ستاره‌های آسمان را حتی شده برای یک‌بار امتحان کنید. در بالکن‌تان یک تخت‌خواب ساده و جمع و جور درست کنید و شب‌های گرم تابستان، لذتش را ببرید.

۴) باربیکیو، جز جدایی ناپذیر از دکوراسیون بالکن هر ایرانی

ایرانی باشی و باربیکیو – همامن منقل خودمان – در بالکن آپارتمانت نداشته باشی؟!

علاوه بر خوشمزگی استفاده از باربیکیوها در بالکن خانه، جنبه دکوراتیو این باربیکیو هم مهم است. می‌توانید برای زیباتر شدن بالکن، کنار آن را با استفاده از سنگ‌های آنتیک کار کنید. در هر صورت، چقدر خرج کنید همان ادازه بالکن شیک‌تری خواهید داشت. داشتن یک باربیکیو در بالکن و چند صندلی راحت، آن هم به ویژه وقتی فضای بالکن نسبتا زیاد است، بهترین تفریح برای شب‌های پنجشنبه شما در کنار خانواده خواهد بود.

۵) کف بالکن را چمن مصنوعی کار کنید

این روش، به ویژه در مورد خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند بسیار توصیه می‌شود. اگر حیاط ندارید و فرزند دلبندتان، که هنوز نمی‌توانید برای بازی به پارک و فضاهای بیرون ببریدش، از بازی در خانه تنگ و تاریک، با خیل عظیمی از وسایل و اسباب و اثاثیه خسته شده، شاید بتوانید با استفاده از چمن مصنوعی در کف بالکن‌تان، محیط بازی بهتری برای او بسازید.

این چمن‌ها خراب نمی‌شوند، نیاز به نگهداری ندارند و نصب آن‌ها هم بسیار آسان است. هم بالکن‌تان دکوراسیون می‌شود و هم فرزندان‌تان محیطی سالم و امن برای بازی دارند (به ویژه بچه‌هایی که هنوز راه نیفتاده‌اند و روی چهار دست و پا حرکت می‌کنند).

۶) برای تامین روشنایی بالکن، خلاقیت به خرج بدهید

شاید لازم باشد برای تامین روشنایی دکوراسیون بالکن تان، کمی خلاقانه‌تر از همان چراغ سقفی ساده فکر کنید. برای مثال می‌توانید:

  • از ریسه‌ها استفاده کنید
  • شمع‌ها گزینه مناسب و رمانتیکی برای خلوت کردن در بالکن هستند (البته نه همیشه)
  • چراغ‌های شیک و لوکس را انتخاب کنید تا نمای بیرونی دکوراسیون بالکن هم جذاب‌تر دیده شود
  • استفاده از آباژورهای کنار سالنی، به ویژه طرح‌های چوبی آن‌ها که هماهنگی زیادی با گل و گیاه دارند، ایده خلاقانه‌ای خواهد بود

این مورد، به شما، سلیقه شخصی شما، میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید و همچنین فضای بالکن‌تان بستگی دارد. اگر فضای کافی دارید، می‌توانید از برخی لوازم دکوری، کمدها، ست‌های نشیمن و غیره در بالکن‌تان استفاده کنید.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا